Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 09:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Salpauslääkityksestä
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 05:27 

MCAS-ketjussa on puhuttu "salpauslääkityksestä", jota myös OP käyttää potilaillaan osittain sekä Diane Driscoll suosittelee kokeiltavaksi tietyin ehdoin:

Yleisimmin:
- H1-reseptorin salpaaja (esim. setiritsiini: Zyrtec, Histec, Heinix)
- H2-reseptorin salpaaja (esim. ranitidiini: Ranixal)

Mahdollisesti lisäksi:
- Syöttösolujen tasaajat (esim. natriumkromoglikaatti: Lomudal, Glinor tai luontaistuote kversetiini)
- Basofiilien salpaaja (esim. ketotifeeni: Zaditen-silmätipat reseptillä)
- Leukotrieenireseptorien salpaaja (esim. montelukasti: Montelukast reseptillä)
- Ei-steroidiset tulehduskipulääkkeet (esim. asperiini)

Driscollin mielestä suurin osa EDS- ja POTS-potilaista (sitä kautta myös CFS-potilaista) hyötyvät lääkityksestä seuraavilla osa-alueilla: ortostaattinen intoleranssi, väsymys, epävakaa tunne-elämä, aivosumu, muistiongelmat sekä kipu (mukaan lukien suolistokivut).

Syöttösolujen tiedetään vaikuttavan mm. immuunipuolustukseen, allergioihin, anafylaksiaan sekä iskemiaan (verenkiertohäiriöihin, jotka aiheuttavat hapen puutetta).

Olen itse käyttänyt H1- ja H2-reseptorien salpaajia ja kuten Driscoll lupaa, olen piristynyt. Eikä ihme, sillä Driscollin mukaan histaamini aiheuttaa laskimoiden laajentumista ja sitä kautta veren makaamista laskimoissa, mikä puolestaan aiheuttaa ortostaattista intoleranssia. Myös shokkioireita, kuten erittäin matalaa verenpainetta voi helpottaa histamiinien salpaamisella. Olen lisäksi huomannut eroa IBS:n ja monikemikaaliyliherkkyyden oireissani sillä tavalla, että molemmat ovat nyt miedompia.

Toki näistä lääkkeistä saa myös epämukavia oireita, kuten itselleni ranitidiini aiheuttaa alkuun nivelkipuja ja raivareita. Sekä joillakin voi jopa aiheuttaa masennusta! Kannattaa siis titrata hitaasti sopivalle tasolle. Driscoll kuitenkin suosittelee ranitidiinia erityisesti niille, joilla on takykardiaa, koska se auttaa useilla EDS- ja POTS-potilailla siihen.

Hän kuitenkin huomauttaa, että varsinainen systeeminen mastosytoosi on harvinainen tämän potilasryhmän keskuudessa. Täältä voi ladata Driscollin kappaleen MCAS:stä: https://www.dropbox.com/s/tydbstrp0ravbka/Driscoll.pdf?dl=0

MCAS-lääkitys ei paranna CFS:ää, EDS:ää tai POTSia, vaan MCAS tulee osaksi tulehduskierrettä ja hoitamalla sen aiheuttamia oireita, voidaan parantaa siltä osin vointia.

Last edited by Ankufi on Mon Feb 22, 2016 04:06, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: Salpauslääkityksestä
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 08:31 

Ranitidiinin vaikutus tuntuu olevan tosi vaihteleva. Mulla se tuntuu tasaavan mielialaa. Joillekin taas aiheuttaa just esim. raivareita. Voisikohan sitten kokeilla muita H2-salpaajia, jos ranitidiinista tulee ikäviä sivuoireita?

Liiallinen histamiini aiheuttaa muuten myös unettomuutta ja muita unihäiriöitä.

Salpauslääkityshän EI paranna MCAS-tautia tai muitakaan syöttösolutauteja mutta hoitaa kyllä oireita varsin tehokkaasti, etenkin, kun yhdistää lääkkeisiin lisäravinteet. Esim. maitohappobakteerit ovat tärkeitä syöttösolujen salpaajia.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 08:58 

Ranitidiininhän pitäisi myös laihduttaa – minulla ei ole edes rautakuurilla tuntunut yhtä paljon siltä, että pitää vetää kaikki naamariin kuin ranen alkuvaiheessa. :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:04 

Ankufi: Sen pitäisi normaalisti kai laihduttaa ja rauhoittaa. Eli sulla menee juuri toisin päin :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:14 

Tsekkasin nuo Suomessa myytävät h2-salpaajat ja ranitidiinin lisäksi on famotidiini (Pepcid). Sitä näkyy kotoakin löytyvän, joten nappaan illalla sellaisen ja katson, että olisiko parempi vaihtoehto. :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 05:11 

Tohtori Jay Goldstein käytti aikanaan H2-reseptorin salpaajia potilaisiin, jotka sairastivat mononukleoosia. 90% potilaista pääsi eroon oireista päivässä/parissa Zantac 2x150mg annoksella per päivä. 20% CFS:ää sairastavista saivat myös hoidosta apua.

Tässä listattuna lääkkeitä ja lisäravinteita ja kyseisen tohtorin mietteitä niistä: http://www.cfstreatmentguide.com/dr-jay-goldstein-a-z-treatments.html

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 12:07 

Quote:
Esim. setiritsiinillä on tulehdusta lievittävää vaikutusta antihistamiinivaikutuksen lisäksi ja joillain muillakin antihistamiineilla on ylimääräisiä vaikutuksia.

Quote:
Tämä oli mennyt ohi pari kuukautta sitten: reseptivapaa antihistamiini loratadiini voi auttaa borrelioosiin. http://www.pharmacytimes.com/news/Could ... me-Disease

Maija on myös nostanut esiin antihistamiinien muita edullisia vaikutuksia toisessa ketjussa.

Minä käytän myös tuota 150mg x 2 annostelua. Antihistamiinia yliannostan ja otan kolmea antihistamiinia. Tällä hetkellä testissä aamusella desloratadiini, päivällä setiritsiini (tämäkin kyllä hieman nukuttaa) ja illalla akrivastiini (sillä nukuttaa voimakkaasti minua).

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 12:49 

Minulla ranitidiini siltään aiheutti migreeniä. Setiritsiinin kanssa ei. Eipä niistä kyllä hyötyäkään minulle ole.

Goldsteinin hoitomuodot, ne joita on Suomessa saatavilla, on käyty läpi kirjassani, onhan kyseessä kenties tärkein CFS:ää empiirisesti tutkinut lääkäri.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 01:05 

Quote:
Eipä niistä kyllä hyötyäkään minulle ole.

Onko sinulla vielä tulehdusoireita? Oletko kokeillut muita salpaajia? Driscoll huomauttaa tuossa kirjassaan, että voi tulla esim. basofiilien kautta.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 01:28 

En ole noita muita kokeillut, paitsi natriumkromoglikaattinenäsuihketta. En tosin epäilekään, että minun oireideni takana olisi MCAS, siksi olen kokeillut lähinnä noita helposti saatavilla olevia mömmöjä, suositteleehan Polokin yleisesti nykyään tupla-antihistamiinia. (Ja ym. Goldstein ja usea muu lääkäri suosittelevat ranitidiinia.) Ja tosiaan dragon's blood ei näytä sopivan.

Kversetiiniä olen käyttänyt aikoinaan bromelaiinin kanssa, on minulla nytkin kaapissa pieni purkki aktivoitua kversetiiniä, mitä voisi tietysti vielä kokeilla. Myös diamiinioksidaasi on kokeiltu.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 01:39 

Mielestäni Driscoll väittää juuri tuossa kirjassa, että ei tarvitse olla MCAS, että hyötyy lääkityksestä. Diamiinioksidia en ole vielä kokeillut, mutta olen sen hyödyllisyydestä lukenut. :)

Minulla oli viime vuonna useita lääkemuutoksia, joten en osannut yhdistää tiettyjä hyviä puolia tähän salpauslääkitykseen. Nyt uusintakierroksella olen kokenut ahaa-elämyksen. Voi johtua siitä, että PSS:ssä on kolme eri vaihetta, jonka välillä voidaan mennä edes taas tai siitä, että esimerkiksi kilppariasia on hoidossa. Kannattaa joka tapauksessa vaihdella eri antihistamiineja ja salpaajia sekä tehdä pitempiaikainen salpaus ennen kuin luovuttaa.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 01:42 

Kokeilin loratadiinia ja auttaa selvästi huonoon oloon parantavasti. Selkäkipu vähenee ja kivuliaisuus! Mistä tälläinen johtuu?
Miten ison annoksen voin ottaa päivässä?
Täällähän on se borrelioosi jutun yhteydessä olla tuosta loratadiinista aikaisemminkin.

Tuo linkki ei muuten toimi.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 02:33 

Quote:
Kokeilin loratadiinia ja auttaa selvästi huonoon oloon parantavasti. Selkäkipu vähenee ja kivuliaisuus! Mistä tälläinen johtuu?

Olisiko sinulla tulehdusta selässä? Minulla piristää ja kirkastaa päätä.

Quote:
Miten ison annoksen voin ottaa päivässä?

Lääkäri on varmasti paras vastaamaan tuohon, mutta itse otan tällä hetkellä 10mg aamuisin, minkä lisäksi kahta muuta antihistamiinia illasta.

Quote:
Tuo linkki ei muuten toimi.

Dropbox vai mikä?

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 03:44 

No varmaan siellä on kun onkuin tulessa koko selkä. Mutta jos se onkin suolisto. Empä tiedä.
Kyllä tuntuu päässäkin kirkastuvan. Tekeeköhän se liika histamiini turvotusta päähän ettei siellä liiku mikään.
Ahdistus on vähentynyt myös ja olo kuuma.

Joo tuo dropbox...

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 04:05 

Minulla tuo deslo kirkastaa niin paljon ajatuksia, että välillä lyö keskittymishäiriötä päälle. Pitäisi keskittymislääkitystä lisätä samaa mukaa. Olen myös huomannut, että tarkenee paremmin, mikä on kyllä mukava "sivuoire".

Yritän fiksata tuon dropparilinkin. :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]