MCAS-ketjussa on puhuttu "salpauslääkityksestä", jota myös OP käyttää potilaillaan osittain sekä Diane Driscoll suosittelee kokeiltavaksi tietyin ehdoin:
Yleisimmin:
- H1-reseptorin salpaaja (esim. setiritsiini: Zyrtec, Histec, Heinix)
- H2-reseptorin salpaaja (esim. ranitidiini: Ranixal)
Mahdollisesti lisäksi:
- Syöttösolujen tasaajat (esim. natriumkromoglikaatti: Lomudal, Glinor tai luontaistuote kversetiini)
- Basofiilien salpaaja (esim. ketotifeeni: Zaditen-silmätipat reseptillä)
- Leukotrieenireseptorien salpaaja (esim. montelukasti: Montelukast reseptillä)
- Ei-steroidiset tulehduskipulääkkeet (esim. asperiini)
Driscollin mielestä suurin osa EDS- ja POTS-potilaista (sitä kautta myös CFS-potilaista) hyötyvät lääkityksestä seuraavilla osa-alueilla:
ortostaattinen intoleranssi, väsymys, epävakaa tunne-elämä, aivosumu, muistiongelmat sekä kipu (mukaan lukien suolistokivut). Syöttösolujen tiedetään vaikuttavan mm.
immuunipuolustukseen, allergioihin, anafylaksiaan sekä iskemiaan (verenkiertohäiriöihin, jotka aiheuttavat hapen puutetta).Olen itse käyttänyt H1- ja H2-reseptorien salpaajia ja kuten Driscoll lupaa, olen piristynyt. Eikä ihme, sillä Driscollin mukaan histaamini aiheuttaa laskimoiden laajentumista ja sitä kautta veren makaamista laskimoissa, mikä puolestaan aiheuttaa ortostaattista intoleranssia. Myös shokkioireita, kuten erittäin matalaa verenpainetta voi helpottaa histamiinien salpaamisella. Olen lisäksi huomannut eroa IBS:n ja monikemikaaliyliherkkyyden oireissani sillä tavalla, että molemmat ovat nyt miedompia.
Toki näistä lääkkeistä saa myös epämukavia oireita, kuten itselleni ranitidiini aiheuttaa alkuun nivelkipuja ja raivareita. Sekä joillakin voi jopa aiheuttaa masennusta! Kannattaa siis titrata hitaasti sopivalle tasolle.
Driscoll kuitenkin suosittelee ranitidiinia erityisesti niille, joilla on takykardiaa, koska se auttaa useilla EDS- ja POTS-potilailla siihen.
Hän kuitenkin huomauttaa, että varsinainen
systeeminen mastosytoosi on harvinainen tämän potilasryhmän keskuudessa. Täältä voi ladata Driscollin kappaleen MCAS:stä:
https://www.dropbox.com/s/tydbstrp0ravbka/Driscoll.pdf?dl=0
MCAS-lääkitys ei paranna CFS:ää, EDS:ää tai POTSia, vaan MCAS tulee osaksi tulehduskierrettä ja hoitamalla sen aiheuttamia oireita, voidaan parantaa siltä osin vointia.