Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 11:24

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Salpauslääkityksestä
PostPosted: Mon Feb 22, 2016 04:50 

Tämä juttu pikkasen pisti miettimään että mitenköhän kauan tämä ilo jatkuu ja mikä olisi oikea hoito sitten?

when taking antihistamines chronically, the body never gets back to baseline. Antihistamine drugs do not stop the production of histamine. They occupy the receptor so that histamine cannot act on it. Histamine continues to be produced in increasing amounts as the body recognizes that histamine is not functioning, as it should be. The body slowly builds a tolerance to antihistamine medication until the medicine no longer works. When antihistamines are discontinued, a rebound effect occurs and the body is flooded with histamine. The body will continue to release high levels of histamine because that is what it is used to doing. All the negative effects of histamine such as fatigue, anxiety, brain fog, and palpitations will be felt as the body is continuously overloaded with histamine. https://www.drlam.com/blog/histamine-an ... rt-1/5904/

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 05:58 

Yhdellä sivustolla väitettiin, että seuraavat tekijät aiheuttavat korkeita histamiinitasoja kropassa.

Hoida näitä:
- allergiat,
- bakteerien liikakasvu,
- vuotava suoli,
- ruoansulatuskanavan vuotaminen,
- diamiinioksidaasin puute (DAO, http://www.adrianaduelo.com/en/deficit-dao/).

Eli DAOon sanottiin auttavan mm. tämän: http://www.apteekkituotteet.fi/Camucin.

Elämäntapamuutokset, eli vältä näitä:
- käymällä tehty alkoholi, kuten viinit, shampanjat ja kaljat,
- histamiinipitoinen ruokavalio:
*kalatuotteet ja äyriäiset,
*monet voimakkaat ja kypsytetyt juustot,
*kestomakkarat,
*suklaa ja kaakao,
*tomaatti, pinaatti, papu, munakoiso,
*sitrushedelmät, ananas ja banaani,
*mansikka ja vadelma.

Eli veikkaisin, että histamiinitasoihin voi näitä kautta vaikuttaa.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 08:01 

Auttaisikohan myös se kversetiini (quercetin) jos loratadiini kerta auttaa? voisi olla pidemmässä juoksussa turvallisempi käyttää.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 08:12 

Lora salpaa H1-reseptoria sekä kverse syöttösoluja ja H2-reseptoria. Kvertsiini-flavonoidit estävät histamiinin eritystä. Suositellaan illasta otettavaksi, koska voi nukuttaa.

Eli kversetiini ei salpaa H1-reseptoria, mutta tuota voisi tutkia, että mitä kautta se salpaa histamiinin eritystä.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 10:33 

Histadelia nimellä löytyy hoitomuotoja lisää.
Dilantin lääke, methionine, inositol, choline jne

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 11:05 

Dilantin on vahva epilepsialääke, jota harvoin enää epilepsiassakaan käytetään. Eipä sitä ihan helposti muuhun käyttötarkoitukseen saa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 15, 2016 07:04 

Kolme päivää nyt desloratadiinia takana. Ensimmäisenä päivänä koin piristävän vaikutuksen, mutta sen jälkeen en ole mielestäni vastaavaa huomannut. Joutuu kyllä muutenkin sitten antihistamiinia käyttämään kun koivu alkaa kukkimaan. Aikaisempina vuosina olen suihketta + tippoja käyttänyt koska tehoavat paremmin niihin oireisiin.

Kokeilin myös kversetiiniä muutaman illan ottaa 1000mg annoksena, mutta en huomannut mitään vaikutusta. Jostain luin että tätä pitää kyllä käyttää paljon kauemmin (yli kuukauden) että vaikutuksen huomaa, mutta en tiedä pitääkö paikkansa.

Olen huomannut että aamupäivästä uupumus on kova, mutta kädet ja jalat ovat suht lämpimät. Päivästä kun mieli kirkastuu, kädet ja jalat jäätyy. Ilmeisesti verta ei riitä molempiin paikkoihin yhtäaikaisesti. En tiedä auttaisiko ranitidiini tuohon vai viittaako enemmän kilpirauhasen tai lisämunuaisten ongelmaan (kortisolin tai aldosteronin puutteeseen).

Profile  

PostPosted: Tue Mar 15, 2016 08:49 

Kannattaa testata useampi antihistamiini, jotta löytyy se sinulle sopivin. Minä olen jatkanut aamu-deslolla ja ilta-loralla. Lisäksi otin mukaan DAOn, joka on tehnyt ihmeitä voinnille. (Vatsan turvottelu ja oksentelu ovat olleet tauolla.) Osa oireista on minulla tosiaan johtunut histamiinista ja syöttösoluista, vaikka jaksoin kauan epäillä tätä Driscollin teoriaa.

Jaka, onko sinulla h2-salpaajaa? Kversetiini ja yleensäkin kaikki luonnontuotteet vaativat pidemmän käytön ennen kuin huomaa eron.

Minulla on myös aamuapäivät rankkoja ja illasta piristyn (jos piristyn ollenkaan). Myös verenkierron kanssa on samaa ongelmaa ja pitää valita, että joko tehdään aivotyötä tai sitten kävellään – molemmat eivät onnistu. Minulla on aldosteroni ja kahtena päivänä viikossa kortisoni lääkityksessä, joten sanoisin, että ne eivät välttämättä korjaa ko. ongelmia.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 15, 2016 09:21 

Zyrteciä ja Histeciä olen aiemmin kokeillut ja näistä Histec väsytti ainakin paljon vaikka otin sen edellisenä iltana. Pitää kokeilla jos desloratadiini auttaisi myös allergiaoireisiin kun tipat+suihke melko kalliita. Loratadiinia voisi tietysti myös kokeilla, mutta olen ymmärtänyt että deslo on tehokkaampi/nopeammin vaikuttava?

H2-salpaajaa ei ole käytössä. Ilmeisesti kversetiini myös toimii sellaisena kuten aiemmin sanoit? voisi sitä kokeilla pidemmän aikaa. Minullakin kortisoni oli käytössä enkä huomannut että se ainakaan olisi korjannut verenkierto-ongelmaa. Tällä hetkellä ainakin kuukausi ilman kortisonia, jonka jälkeen otetaan labrat sen osalta.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 15, 2016 10:42 

Kversetiiniä kannattaa kokeilla useampi viikko. Nopeamman tuloksen saa Ranixalilla, mutta kversetiinilläkin pitäisi jotain vaikutusta olla.

Jos väsyttävyys on ongelma, niin ainakin Telfast on sellainen antihistamiini, joka yleensä ei väsytä vaan saattaa jopa piristää. Myös Clarityn on yleensä vähemmän väsyttävä kuin Heinix tai Histec.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 15, 2016 10:48 

Zyrtec ja Histec (setiritsiini) sisältävät samaa vaikuttavaa ainetta. Deslo on sukua loralle, mutta niillä on myös eroavaisuuksia. Kumpikaan ei minusta nukuta, mutta deslo on selvästi piristävämpi minulla. Loran on puolestaan sanottu auttavan jopa autismiin sekä tulehduksiin, mutta tätä ei kyllä ole mielestäni tieteellisesti todistettu missään vaiheessa.

Akrivastiinin (Benadryl) ei pitäisi olla väsyttävä, mutta on minulla illalla hyvinkin auttanut syventämään unta. En ole huomannut edellä mainituissa eroa tehossa tai nopeudessa, mutta feksofenadiini ja setiritsiini ovat olleet sellaisia, jotka tehoavat minuun huonoiten. Ehkä deslon imeskeltävä tabletti voisi olla nopeiten vaikuttava vaihtoehto johtuen tablettimuodosta.

Kvertsiini on veriaivoesteen läpäiseva h2-salpaaja, mutta se mielletään jostakin syystä enemmän syöttösolujen salpaajaksi. Jos sen teho ei ole riittävä tai mikäli se aiheuttaa väsymystä, kannattaa kokeilla Ranixalia. Se auttaa samalla, jos on refluksiongelmia. Itse käytän molempia, joten teho lienee yhdessä parempi.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]