Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Tratsodoni (Azona) + LDN = Toimii, suosittelen!
PostPosted: Thu Jun 02, 2016 02:39 

Puhuin tästä jo eräässä toisessa ketjussa, mutta ajattelin aloittaa uuden, koska aihe on minusta sen verran tärkeä.

Olen syönyt LDN:ää pari vuotta ja se on toiminut selkeästi. Syön LDN:ää 1,5mg x3 (eli 1,5mg kolme kertaa päivässä!). Mutta nyt, kun löysin tietoa tratsodonin ja LDN yhteisvaikutuksista, niin halusin kokeiltavaksi sitäkin. Kokeiltuna on kasapäin muita masennuslääkkeitä (joista vain venlafaksiini toimi, mutta siitä tuli pahat sivuvaikutukset ja se piti lopettaa) ilman mitään hyötyä. Kokeiltuna kasapäin lisäravinteita ilman mitään hyötyä (paitsi B-vitamiinilisät, joista hyötyä aivosumussa). Ainoa, mikä on auttanut LDN:n lisäksi on omien toimintojen rajoittaminen ja runsas lepo, sekä mahdollisesti luolamiesruokavalio hieman.

Mutta, tämä tratsodoni (Azona)! Wau! Aloitin 50mg annoksella kuukausi sitten ja nostin sitä viikon kuluttua 100mg:aan. Huomasin jo 50mg annoksella parissa päivässä merkittävää parannusta vointiini ja yöuniinikin! Annos otetaan aina iltaisin, aluksi se kyllä piristi minua ja vaikeutti nukkumista, mutta tämä meni ohi muutamassa päivässä. Kun annos on nyt 100mg, niin vointi on entistä parempi ja yöunet valtavan hyvät! Herään aamulla pirteänä, hyvin nukkuneena, enkä uuvu päivän mittaan aktiviteeteista! Olen tietoisesti viimeiset pari viikkoa rasittanut itseäni selkeästi enemmän ja uupumusta ei tule! Ei jomotusta, aivosumua, ei unihäiriöitä, ei mitään! En halua olla liian optimistinen, paljon pitää vielä jatkaa kokeilua ja omien voimavarojen rajojen hakemista, jotta voi tietää, miten pitkälle tämä lääke kantaa. Mutta todella lupaavalta tuntuu. Ilman sivuvaikutuksia.

Kuinka moni teistä on kokeillut Azonaa tai LDN+Azonaa (joka lienee tehokkain kombinaatio)?

Suosittelen KAIKKIA kokeilemaan tuota lääkettä! Koska se on masennuslääke, sitä saa sillä verukkeella tähän sairauteen keneltä tahansa lääkäriltä. Kokeilkaa ihmeessä! Hinnaltaankin se on edullinen!

Optimaalisesta annoksesta minulla ei ole hajuakaan, mutta todellakin minulla oireet helpottivat jo 50mg annoksella. Pitää jatkaa kokeilua ja optimaalisen annoksen löytämistä minulle. Masennukseen käytetään 200-300mg päiväannoksia, meille voi hyvin riittää paljon pienempikin annos, mutta en tiedä, ehkä se selviää joskus.

Tuossa lisäinfoa ja valaistusta siihen, miksi Azona voi toimia, etenkin LDN:n kanssa:
http://www.healthrising.org/blog/2016/02/04/low-dose-naltrexone-combo-chronic-fatigue/

Profile  

Post subject: Re: Tratsodoni (Azona) + LDN = Toimii, suosittelen!
PostPosted: Thu Jun 02, 2016 05:21 

Miten pitkään tuo kombo sitten voi auttaa?

Profile  

PostPosted: Thu Jun 02, 2016 08:48 

Sielulintu wrote:
Miten pitkään tuo kombo sitten voi auttaa?

Jos tuohon lähteeseen on uskominen, niin "ikuisesti". Tratsodonin teho ei perustu mihinkään "vippaskonstiin" (kuten esim. venlafaksiinin) jolla koetetaan piiskata kehosta tehoja irti. Käytäntö toki näyttäkööt ainakin minun kohdallani, mitä tuo käytännössä sitten tarkoittaa.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 03, 2016 04:55 

Olen kokeillut Azonaa. Minulla se vaikutti positiivisesti yöuneen ja uni oli tavallista virkistävämpää. Käytin sitä silloin, kun uupumukseni oli pahimmillaan ja nukkuminen hankalaa. Nyt en ole enää käyttänyt.

Ainoa huono puoli oli se, että se turvotti minua ihan älyttömästi. Silmät olivat aamuisin melkein umpeen turvonneet ja sormet ihan pinkeät makkarat. Annokseni oli 50 mg.

Muita huonoja puolia en keksi. Ei aiheuttanut ainakaan minulla mitään koukuttumista, lopetin sen ihan seinään, kun en sitä enää kokenut unensaantiin tarvitsevani. Myöskään toleranssi ei kasvanut vaan tuo 50 mg:n annos riitti minulle koko käytöajan (noin 6 kk). Mitään muita sivuoireitakaan en huomannut kuin tuon turvotuksen. Sekin kyllä laski yleensä päivän mittaan.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 04, 2016 12:44 

Veditkö suolavettä samaan aikaan?

Profile  

PostPosted: Sat Jun 04, 2016 02:28 

En käyttänyt, mulla ei toimi suolavesi. Mutta Azona jo sellaisenaan oli ihan hyvä lääke. Myöskään sen lopettamisessa ei ollut mitään ongelmia, ei ainakaan minua mitenkään koukuttanut.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 24, 2016 12:34 

Piti sitten lopettaa Azonan käyttö, koska tuli voimakasta hengenahdistusta, nenän tukkoisuutta ja huonoa oloa. Helvetti. Aluksi tuli vain nenän tukkoisuutta, siihen olin jo vähän tottunut. Mutta muutama ilta sitten tuli voimakasta hengenahdistusta. Toisena iltana se oli jo niin paha, että minun piti lähteä päivystykseen/ensiapuun. (No eihän siellä tietenkään mitään tajuttu mistään, väitettiin, että mulla olisi paniikkihäiriö tms. keuhkot kuunneltiin sentään ja annettiin hengittää astmalääkettä, joka ei auttanut ja eikun kotiin vaan.) Hengenahdistus oli todellakin todella paha, etenkin makuuasennossa meinasin oikeasti tukehtua, pyörrytti jo, kun en saanut happea siinä. Onneksi en nukahtanut, mene ja tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos olisin nukkunut sikeästi.

Se auttoi oikeasti todella paljon:
1) Sai nukuttua aina illalla hyvin - nyt ei, vuorokausirytmi taas sekaisin.
2) Unen laatu oli hyvää - nyt ei, heräilee jatkuvasti, kun herää tuntuu kuin ei olisi nukkunut yhtään.
3) Uupumus oli selkeästi helpottanut - nyt uupumus on palannut taas.
4) Yleinen vointi ja virkeys oli parempaa - nyt se on kaikki poissa.
5) Em. seikoista johtuen mielialakin oli hyvä - nyt sekin on alhaalla.

Että tämmöstä nyt sitten. Taas yksi lääke kokeiltu ja hyväksi havaittu ja käytöstä jouduttu luopumaan mittavien vaarallisten sivuoireiden takia. Kivakiva.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 24, 2016 08:49 

Harmi todella kun ittekin pikkasen innostuin.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 24, 2016 06:26 

Voi höh. :-/ Kuulostaa allergiselta reaktiolta. Hengenahdistus ei ole yleinen sivuvaikutus masennuslääkkeistä tai yleinen haittavaikutus CFS-potilailla mistään lääkkeestä.

Minulle ainakin herää kysymys, toimisiko jokin muu lääke samalla lailla tai edes sinnepäin? Haluttu vaikutus olisi varmaan 5-HT1A-serotoniinireseptorin osittaisagonismi. Yhdysvalloissahan on hyväksytty markkinoille masennuslääke vilatsodoni, joka on samantyyppinen kuin tratsodoni. Sitä ei ole kuitenkaan vielä hyväksytty EU:ssa. Uusi masennuslääke vortioksetiini on ja sillä on tuota vaikutusta, mutta se on myös SSRI, eli ei välttämättä olisi siedetty. Buspironi voisi myös olla toimiva ratkaisu.

Yrttien vaikutuksesta 5-HT1A-reseptoriin on tuolla. http://www.longecity.org/forum/topic/73 ... -function/

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jun 25, 2016 04:30 

Maija wrote:
Voi höh. :-/ Kuulostaa allergiselta reaktiolta. Hengenahdistus ei ole yleinen sivuvaikutus masennuslääkkeistä tai yleinen haittavaikutus CFS-potilailla mistään lääkkeestä.

Sain samanlaista nenän tukkoisuutta, mitä tähänkin liittyi, myös Concertasta ja muista stimulanttipohjaisista ADHD-lääkkeistä (niistä tosin ei tullut hengenahdistusta). Niistä tuli tosin myös ahdistuskohtauksia ja päänsärkyä ja siksi en voinutkaan niiden käyttöä jatkaa. Ahdistuskohtauksia ja päänsärkyä tuli myös venlafaksiinista, enkä siksi sitäkään voinut jatkaa (vaikka sekin auttoi tratsodonin lailla todella hyvin oireisiin)! Bupropionistahan minun kuntoni romahti täysin, mikä on sekin aika outo sivuvaikutus siitä, kun senhän pitäisi usein auttaa näihin oireisiin eikä suinkaan pahentaa niitä.

Olisikin hienoa, jos olisi lääkäri, jolla olisi riittävää farmakologista osaamista alkaa tehdä yhteenvetoa siitä, minkämoisia oireita minulla tulee mistäkin, sitä kautta voisi haarukoida syytä ja seurasta ja ehkä löytää jotain, jolla ei olisi moisia epämieluisia vaikutuksia, mutta hyötyä silti. Toivossa on hyvä elää.

Quote:
Minulle ainakin herää kysymys, toimisiko jokin muu lääke samalla lailla tai edes sinnepäin? Haluttu vaikutus olisi varmaan 5-HT1A-serotoniinireseptorin osittaisagonismi. Yhdysvalloissahan on hyväksytty markkinoille masennuslääke vilatsodoni, joka on samantyyppinen kuin tratsodoni. Sitä ei ole kuitenkaan vielä hyväksytty EU:ssa. Uusi masennuslääke vortioksetiini on ja sillä on tuota vaikutusta, mutta se on myös SSRI, eli ei välttämättä olisi siedetty.

Pitääpä pistää korvan taakse. Nyt olisi vielä kokeiltavana minun laskujeni mukaan sekä duloksetiini että milnasipraani. Sitten onkin kaikki potentiaaliset "masennus"lääkkeet kokeiltu.

Quote:
Buspironi voisi myös olla toimiva ratkaisu.

Tätä pitäisikin kokeilla. Muistaakseni pyysin sitä joskus, mutta todettiin, että "no ei se nyt käy" jostain kumman syystä, ilman järkeviä perusteluita.

PS. Vointini on nyt selvästi HUONOMPI mitä se oli ennen tratsodonin aloittamista. Mistähän kummasta tämä johtuu? Ymmärtäisin, jos kuntoni pikkuhiljaa palaisi siihen, mitä se oli ennen tratsodonin aloittamista, mutta en tätä, että kunto samantien romahtaa huonommaksi mitä se oli ennen mokoman aloittamista. Toivottavasti tämä on ohimenevää? Vai onko tässäkin nyt sitten kyse siitä, että todellisuudessa tratsodoni vain "piiskasi kehosta irti tehoja, joita siellä ei ole" ja nyt sitten maksetaan kovaa hintaa tuosta tehonboostauksesta, mikä hetkeksi tuli?

Profile  

PostPosted: Sat Jun 25, 2016 10:05 

Nenän tukkoisuus voi olla farmakologinen oire tai allergiaoire. Esim. itse olen saanut Neuprosta ja tamsulosiinista nenän tukkoisuutta, joka johtui alfareseptorin salpauksesta. Sitten taas kuningatarhyytelö (royal jelly) alkoi jossain vaiheessa aiheuttaa räkäisyyttä, joka oli selvästi allergiaoire. Hengitysvaikeudet on listattu allergiaoireeksi tratsodonille. Eräs CFS-verkkolainen oli kärsinyt pitkään hengenahdistuksesta, johon syyksi selvisi lopulta allergia oliivinlehdelle, jota hän käytti lisäravinteena.

Tratsodonin ei pitäisi "piiskata" kehoa mitenkään. Sehän on ennemmänkin rauhoittava lääke, joka toimii lähinnä serotonergisten reseptoreiden kautta. Itse veikkaisin enemmän, että jos kyseessä oli allerginen reaktio, se oli rankka kehollesi. Lisäksi kaikki, joka vaikuttaa välittäjäaineiden reseptoreihin voi tilapäisesti huonontaa oloa kun lääke (tai esim. tupakointi) lopetetaan, koska reseptorien herkkyys on säätynyt eri tasolle. Tämä korjaantuu kyllä, mutta en osaa sanoa korjaantuuko se CFS-potilaalla hitaammin kuin perusterveellä.

Polon mielestähän jotkut masennuslääkkeet voivat toimia adrenaliinin kanssa vaikka ilman eivät (tai aiheuttavat pahojakin haittavaikutuksia), kun silloin elimistöstä ei lopu adrenaliini kesken. Ei siis koske tratsodonia, mutta noita muita voisi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jun 25, 2016 01:03 

Maija wrote:
Tratsodonin ei pitäisi "piiskata" kehoa mitenkään. Sehän on ennemmänkin rauhoittava lääke, joka toimii lähinnä serotonergisten reseptoreiden kautta. Itse veikkaisin enemmän, että jos kyseessä oli allerginen reaktio, se oli rankka kehollesi. Lisäksi kaikki, joka vaikuttaa välittäjäaineiden reseptoreihin voi tilapäisesti huonontaa oloa kun lääke (tai esim. tupakointi) lopetetaan, koska reseptorien herkkyys on säätynyt eri tasolle. Tämä korjaantuu kyllä, mutta en osaa sanoa korjaantuuko se CFS-potilaalla hitaammin kuin perusterveellä.

Hyvä huomio. Ja oireiluni paheni viiveellä tuon lopettamisesta ja yleensä ne pahenevatkin viiveellä mistä tahansa rasituksesta jne. joten toivotaan parasta, että olisi vain tuota ja menisi pienen ajan päästä ohitse.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 25, 2016 05:23 

Minä vaihdoin Azonan tuon turvotteluongelmani takia aikanaan Doxaliin. Toimi hyvin sekin. Tosin toimi minulla Azonakin.

Mutta se nyt menee jo vähän ohi tästä aiheesta, eikä minulla ole aavistustakaan, voisiko Doxal sopia sinulle mmjan tai oletko sitä jo ehkä kokeillutkin.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 26, 2016 04:07 

potilas wrote:
Mutta se nyt menee jo vähän ohi tästä aiheesta, eikä minulla ole aavistustakaan, voisiko Doxal sopia sinulle mmjan tai oletko sitä jo ehkä kokeillutkin.

Doxalia on kokeiltu, ei yhtään mitään vaikutusta, ei siis edes mitään sivuvaikutuksia. Mikä on aika hämärää, kun asiaa tarkemmin ajattelee.

PS. Onkohan minulla nyt migreeniä? Tämä on niin outo tunne, jos tämä pahoinvointi onkin sitä? Tai osittain sitä? En tiedä. Minullahan ei ole ollut migreeniä sen jälkeen kun sairastuin tähän, sitä ennen oli jatkuvasti paljon ja pahojakin. Tuokin on aika hämärää, että migreenit katoavat tämän sairauden myötä. No, kaipa otan Imigramia ja katson, mitä tapahtuu. Jännää, jos ovat nyt alkaneet uudestaan tämän hoitokokeilun jälkeen...

Profile  

PostPosted: Mon Jun 27, 2016 03:51 

Eikös meistä useat ole hyvin herkkiä lääkkeille, ja lääkkeet voivat vaikuttaa meillä toisin kuin tavallista. Sen vuoksi minä pysyn mahdollisimman paljon erossa lääkkeistä ja muista aineista. Tämä on minun tieni, vaikka ongelmia (ei tosin lamaannuttavia) on usein voinnissa. Koska vointi jo itsestään vaihtelee, niin lääkevaikutuksia olisi vaikea arvioida.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]