Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 04:07

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: LDN lääke ja E-resepti
PostPosted: Tue Jun 14, 2016 07:55 

Avasin uuden ketjun, kun vanhassa on niin paljon juttua.

Mutta asiaan.

Suomessa vuoden 2017 alusta ei enään saa paperi reseptejä eli kaikki on E-reseptejä.

LDN ei ole lääkeluettelossa, joten miten meille sitä lääkettä käyttäville käy, kun emme saa reseptiä siihen?

Itse syön annosta 6mg, jonka YA:n oma "lääketehdas" valmista laimentamalla Reviaa.

Olin eilen uusimassa respetit terveyskeskuksessa, koska työni loppuivat ja siirryin työterveydestä (Terveystalo) kunnalliseen terveydenhuoltoon.

Terveyskeskuslääkäri oli erittäin nuiva tyyppi kaikenkaikkiaan, eikä ollut kuullut koko lääkkeestä koskaan yhtään mitään. Itse Revian tietää.

Menen perjantaina apteekkiin tilaamaan uutta satsia LDN:ää ja kysyn myös sieltä tietääkö joku, miten tällaisten erikoisvalmisteiden käy, kun paperireseptit loppuvat.

Profile  

Post subject: Re: LDN lääke ja E-resepti
PostPosted: Tue Jun 14, 2016 11:42 

Hyvin käy, sillä käytän DHEA.ta, eikä sekään ole lääkeluettelossa; on apteekin valmistama lääke, kuten on LDN.

Sähkösessä järjestelmässä on ollut jo pitemmän aikaa mahdollisuus kirjoittaa näitäkin reseptejä. Ensimmäisen ko. reseptin olen saanut 4-5 vuotta sitten dilzem voiteesta.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 14, 2016 03:55 

Ok.

Täytyy kysyä apteekista. YA:ssa on kyllä tietoa, kun ite näitä tekevät.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 14, 2016 07:11 

Terveyskeskuslkrit eivät välttämättä suostu uusimaan LDN-reseptejä, koska se ei ole hyväksytty hoito esim. CFS.ään. Sulla on isompi annos LDN.ää ja ilmeisesti jokin muu tauti takana. Onko se sullakin kokeellinen hoito.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 17, 2016 11:53 

Kun vaan se lääkäri vaivautuisi opettelemaan miten se sähköinen resepti tehdään...

Profile  

PostPosted: Fri Jun 17, 2016 12:39 

Tänään ostin DHEA.ta ko. reseptillä. Edellinen resepti meni jumiin, antoi ostaa kerran, nyt tämä resepti ei mennyt. Kun käyn ykiopiston apteekissa, niin ostan aina puolen vuoden satsit lääkkeitä kerrallaan.

Ostin samalla 6 purkkia LDN.ää, joka maksoi 114.71e eli reilut 18e/purkki. Sitä oli vain 1.5mg kapseleina myynnissä.

Uskon ettei se ole vaikea kirjoittaa, vaan kyse on lääkärin laiskuudesta.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 18, 2016 11:19 

Kävin apteekissa ja paperireseptit eivät tule poistumaan kokonaan varmaan koskaan.

Minulla on fibromyalgia, johon syön LDN lääkettä.

Lääkärit eivät osaa kirjoittaa seosreseptejä ja sen takia lääkärit sanovat, että jotain lääkettä muakamas ei saisi.

Todella typerä lääkäri ja vika on lääkärissä.

Seos lääkkeitä syödään todella paljon koko suomessa ja YA:an apteekki niitä tekee nyt ja jatkossakin.

Terveystalon lääkäri on joskus aikoinaan mulle kirjoittanut reseptin LDN lääkkeeseen, jota olen syönyt jo vuosia.

Olen nyt työtön ja työkyvytön, joten käyn terveyskeskuksessa lopun ikääni.

Apteekissa farmaseutti sanoi, jotta jos lääkäri ei osaa tai halua kirjoittaa mulle E-reseptiä LDN lääkkeestä, niin nykyisen paperireseptin uusiminen onnistuu.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 18, 2016 04:29 

Kun ei ole mitään pakkoa, niin lääkärit ei opettele.

Dilzem.voide on seoslääke. Onnistuu e-reseptit.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 18, 2016 08:15 

Miksi lääkärit ovat nuivia kirjoittamaan LDN-reseptiä?

Minulle lääkäri sanoi syyksi, että se ei ole virallista hoitoa tähän sairauteen. Kun kysyin, että mikä sitten on ja minkä mukaan, koska Käypä Hoito -ohjeistusta tähän sairauteen ei ole, meni lääkäri aika hiljaiseksi. Kun siteerasin Valviran ylilääkärin kommenttia:"Valvira ei hyväksy tai hylkää, tai hyväksy ja kiellä hoitomuotoja - mutta Valviran tehtävä on puuttua silloin tilanteeseen, kun potilas saa...sellaista hoitoa, joka on potilaalle selvästi vaarallisempaa kuin itse sairaus...", meni lääkäri entistä hiljaisemmaksi.

LDN on yleisesti käytetty, sen tehosta on paljon näyttöä ja potilaat kokevat sen hyödylliseksi, eikä siitä voi olettaa olevan ainakaan mitään vakavaa haittaa. Parempaakaan ei ole tarjolla järkevästi. Miksi siis ei suostuta määräämään LDN:ää? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Ymmärrän, että lääkärit eivät halua määrätä juttuja, joita pidetään puoskarointina, mutta kuitenkin tiedetään, että esim. parasetamoli ei auta selkäsärkyihin ja sitä määrätään. Tiedetään, että masennuslääkkeet eivät lievässä masennuksessa auta ja silti niitä määrätään. Tiedetään, että unilääkkeet eivät yleensä oikeasti auta ja silti niitä määrätään. Kaikilla näillä on haittoja, vakaviakin, toisin kuin LDN:ällä.

Outoa tämä on.

Onko jollain kertoa konstia, miten lääkärin saa vakuuttuneksi siitä, että LDN:ää kannattaa määrätä? Selkeä, faktoihin pohjaava perustelu kun ei tunnu toimivan.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 19, 2016 07:46 

Itse sain reseptin silloin aikoinaan työterveystalon yleislääkäriltä, joka luki tämän sivuston:

http://ldn.gehennom.org/index.html

Profile  

PostPosted: Sun Jun 19, 2016 02:58 

Tämä mmjanin tieto on hyvä juttu, koska viimeksi lääkärillä käydessäni sanoi ettei modafiniili ole oikeaa hoitoa väsymysoireyhtymään.

Puhui vain masennuslääkkeistä en jaksanut sanoa siihen mitään.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 19, 2016 09:14 

Aina vedotaan, että LDN ei ole virallinen hoito. Ainakin nyt maailmalla on suunnitelmia tehdä tutkimusta LDN-CFS. Maailmalla rinnastetaan FM ja CFS hoitokeinoja ja FM-LDN-tutkimuksia on julkaistu. Toivoa on, että LDN voi olla joskus hyväksytty hoitomenetelmä ja pääsemme helpommin hoitoon.
http://www.prohealth.com/me-cfs/library/showarticle.cfm?libid=28903&B2=BNRHPFA&utm_source=BNRHPFA&utm_campaign=Home-Page-Trending-Article

mmjan, miltä sivulta tuo ylilääkärin kommentti löytyy. Aion siteerata sitää... Kiitos etukäteen!

Profile  

PostPosted: Sun Jun 19, 2016 11:18 

Juu, kyllä fibromyalgiaan kannattaa vedota, siitä on jo useita tutkimuksia ja ne on tehty arvostetussa Stanfordin yliopistossa.

Kyllä niitä tutkimuksia on nyt tulossa CFS:ään useassakin eri maassa, saa nähdä kuka ehtii ensiksi julkaista. Mutta tämä menee jo ketjun aiheesta ohi, siitä jatkot muualle.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jun 27, 2016 07:37 

mmjan; Itse juttelin Färkkilän Markuksen kanssa LDN:stä ja hän sanoi, että vaikka moni hänen potilaistaan saattaisi hyötyä siitä suurestikin, ei hän halua määrätä sitä, koska ei ole halukas saamaan Valviraa kimppuunsa. Kysyin, kenenköhän etuja mahdetaan ajaa. Färkkilä totesi, että lääketeollisuuden etuja tietysti ajetaan, ei tässä mistään muusta ole kysymys. Osui Färkkilä naulan kantaan.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 27, 2016 08:46 

aqui wrote:
mmjan; Itse juttelin Färkkilän Markuksen kanssa LDN:stä ja hän sanoi, että vaikka moni hänen potilaistaan saattaisi hyötyä siitä suurestikin, ei hän halua määrätä sitä, koska ei ole halukas saamaan Valviraa kimppuunsa. Kysyin, kenenköhän etuja mahdetaan ajaa. Färkkilä totesi, että lääketeollisuuden etuja tietysti ajetaan, ei tässä mistään muusta ole kysymys. Osui Färkkilä naulan kantaan.

Ohoh, tunnen Färkkilän, empaattinen lääkäri, vai hänkin on noin varovainen.

Sama syy voi olla miksi eräs MS-lääkäri ei ole enää kirjoittanut yli vuoteen LDN-reseptejä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]