Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 04:30

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Mielialalääkkeet
PostPosted: Sun Jan 01, 2017 04:27 

Onko kukaan seurannut tilannetta mielialalääkkeiden suhteen. Onko nykyään jo saatavissa parempia lääkkeitä kuin esimerkiksi Escitalopram Actavis? Olen käyttänyt ko. lääkettä kohta 10 vuotta, ja se toimii ihan ok. Mutta olen aika kyllästynyt sen seksielämää häiritsevään vaikutukseen.

Voxraa on lääkärit tarjonneet, mutta se on todella kallis ja ilmeisesti vanhakin lääke.

Profile  

Post subject: Re: Mielialalääkkeet
PostPosted: Sun Jan 01, 2017 05:27 

Ei lääkkeiden "hyvyys" ole kiinni siitä onko uusi tai vanha, Tianeptiini on yksi parhaita masennuslääkkeitä, vaikka onkin vanha, mutta se ei ole myynnissä Suomessa ja vaatii ulkomailta tilaamista. Reboksetiini on paljon uudempi, mutta sitä pidetään kenties heikkotehoisimpana masennuslääkkeenä (ja Polon mielestä CFS:ssä erityisen huono). Kaikkein tehokkaimmat masennuslääkkeet ovat vanhoja MAO-estäjiä, joita Suomessa ei ole enää markkinoilla riskien takia, mutta täällä Hollannissa käytetään yhä.

Voxra on vanha lääke, mutta sen hyvänä puolena on, että se ei väsytä, lihota eikä aiheuta yleensä seksiongelmia. Joillain se toimii hyvin, toisilla ei, kuten kaikki muutkin lääkkeet.

Lääkkeitä on muutenkin vaikea järjestää paremmuusjärjestykseen, kun vaikutukset ovat niin yksilöllisiä. Ja puhutaanko tehosta vai haittavaikutuksista? Ylipäänsä hyvin harva tutkimus edes vertaa, onko jokin lääke toista parempi, yleensä halutaan vain selville, että se ei ole _huonompi_ kuin toinen lääke. Seksiongelmat ovat ennen kaikkea SSRI-lääkkeiden (ja muutaman muun) ongelma.

Viime vuosina on tullut markkinoille agomelatiini, joka on lähinnä kallista "Big Pharma" -melatoniinia yhdistettynä SSRI:hin, sekä vortioksetiini, joka on siinä mielessä "hyvä lääke", että se on hieman SSRI-tyyppinen mutta kuitenkin erilainen. Haittavaikutuksia sillä voi olla kyllä (es)sitalopraamia enemmän. Seksiongelmia voi tulla saman verran tai vähän vähemmän.

Masennuksen hoidossa kannattaa kokeilla aina myös muita keinoja, kuten omega-3 ja metyylifolaatti isolla annoksella.

Tämä on väärällä alueella, siirrän Lääkkeisiin. Siellä taitaa olla jo valmis ketju mihin siirtää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 07:53 

Maija wrote:
Ei lääkkeiden "hyvyys" ole kiinni siitä onko uusi tai vanha, Tianeptiini on yksi parhaita masennuslääkkeitä, vaikka onkin vanha, mutta se ei ole myynnissä Suomessa ja vaatii ulkomailta tilaamista. Reboksetiini on paljon uudempi, mutta sitä pidetään kenties heikkotehoisimpana masennuslääkkeenä (ja Polon mielestä CFS:ssä erityisen huono). Kaikkein tehokkaimmat masennuslääkkeet ovat vanhoja MAO-estäjiä, joita Suomessa ei ole enää markkinoilla riskien takia, mutta täällä Hollannissa käytetään yhä.

Voxra on vanha lääke, mutta sen hyvänä puolena on, että se ei väsytä, lihota eikä aiheuta yleensä seksiongelmia. Joillain se toimii hyvin, toisilla ei, kuten kaikki muutkin lääkkeet.

Lääkkeitä on muutenkin vaikea järjestää paremmuusjärjestykseen, kun vaikutukset ovat niin yksilöllisiä. Ja puhutaanko tehosta vai haittavaikutuksista? Ylipäänsä hyvin harva tutkimus edes vertaa, onko jokin lääke toista parempi, yleensä halutaan vain selville, että se ei ole _huonompi_ kuin toinen lääke. Seksiongelmat ovat ennen kaikkea SSRI-lääkkeiden (ja muutaman muun) ongelma.

Viime vuosina on tullut markkinoille agomelatiini, joka on lähinnä kallista "Big Pharma" -melatoniinia yhdistettynä SSRI:hin, sekä vortioksetiini, joka on siinä mielessä "hyvä lääke", että se on hieman SSRI-tyyppinen mutta kuitenkin erilainen. Haittavaikutuksia sillä voi olla kyllä (es)sitalopraamia enemmän. Seksiongelmia voi tulla saman verran tai vähän vähemmän.

Masennuksen hoidossa kannattaa kokeilla aina myös muita keinoja, kuten omega-3 ja metyylifolaatti isolla annoksella.

Tämä on väärällä alueella, siirrän Lääkkeisiin. Siellä taitaa olla jo valmis ketju mihin siirtää.

Juu, se on totta, että minkään lääkkeen ikä ei suoraan kerro sen hyvyyttä. Voxraa en ole vielä lähtenyt kokeilemaan, koska olen lukenut, että se ei välttämättä toimisi hyvin jos pääongelmana on ahdistuneisuus. Mutta varmuutta sopivuudesta ei tietysti saa kuin kokeilemalla.

Lähinnä ajattelin, jos olisi jo tullut markkinoille SSRI lääkkeiden hyviä puolia sisältäviä lääkkeitä ilman seksuaalitoimintoja huonontavia sivuvaikutuksia. Omega-3 on käytössä ollut minulla, mutta metyylifolaatti ei kuulosta tutulle, joten pitää tutustua aiheeseen.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 08:05 

Pitää itse asiassa korjata omaa mielikuvaani: agomelatiinilla on erittäin vähän seksuaalisia sivuvaikutuksia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22102540 Eli se voisi olla kokeilemisen arvoinen. Taitaa tosin sekin uudehkona lääkkeenä olla hintava.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 10:42 

Maija wrote:
Pitää itse asiassa korjata omaa mielikuvaani: agomelatiinilla on erittäin vähän seksuaalisia sivuvaikutuksia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22102540 Eli se voisi olla kokeilemisen arvoinen. Taitaa tosin sekin uudehkona lääkkeenä olla hintava.

Nopeasti katsottuna vaikuttaa sellaiselle vaihtoehdolle, joka pitää painaa mieleen. Hinta tosiaan on kova, mutta yleensä se tulee ajan mittaan pikkuhiljaa alas.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 02, 2017 12:59 

Eri masennuslääkkeistä yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle, ja mistä joku saa kovat sivuoireet ei välttämättä jollekulle muulle aiheuta mitään haittoja. Vain kokeilemalla selviää.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 02, 2017 02:42 

Näinhän se on, mutta eri lääkkeissä on eroja siinä, mitä haittavaikutuksia ne tyypillisesti aiheuttavat. Niin kuin juuri ne seksivaikeudet: toisista tulee tosi usein, toisista joskus ja toisista ei koskaan. Toiset lääkkeet voivat väsyttää, toiset ennemmin vievät yöunet. Näistä on onneksi hyvät dokumentaatiot, että miten todennäköistä on saada mistäkin mitäkin oiretta. Jotkut voi myös päätellä lääketyypistä: masennuslääkkeet jotka eivät vaikuta serotoniiniin eivät yleensä vaikuta seksihaluihin, väsytä tai nosta painoa. Mutta eivät ne haitattomia toki ole.

EDIT: Tarkennus: painoa nostaa serotoniinivaikutuksen lisäksi antihistamiinivaikutus, mutta sitä on lähinnä vanhoilla masennuslääkkeillä kuten trisykliset ja mirtatsapiini.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 02, 2017 02:59 

Jonna wrote:
Eri masennuslääkkeistä yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle, ja mistä joku saa kovat sivuoireet ei välttämättä jollekulle muulle aiheuta mitään haittoja. Vain kokeilemalla selviää.

Näinhän se on. Harmi vain se lääkkeenvaihto on aina tuskallinen kokemus. Varsinkin lääkkeestä, joka toimii ainakin jotenkin tyydyttävästi.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 02, 2017 03:24 

Maija wrote:
Näinhän se on, mutta eri lääkkeissä on eroja siinä, mitä haittavaikutuksia ne tyypillisesti aiheuttavat. Niin kuin juuri ne seksivaikeudet: toisista tulee tosi usein, toisista joskus ja toisista ei koskaan. Toiset lääkkeet voivat väsyttää, toiset ennemmin vievät yöunet. Näistä on onneksi hyvät dokumentaatiot, että miten todennäköistä on saada mistäkin mitäkin oiretta. Jotkut voi myös päätellä lääketyypistä: masennuslääkkeet jotka eivät vaikuta serotoniiniin eivät yleensä vaikuta seksihaluihin, väsytä tai nosta painoa. Mutta eivät ne haitattomia toki ole.

EDIT: Tarkennus: painoa nostaa serotoniinivaikutuksen lisäksi antihistamiinivaikutus, mutta sitä on lähinnä vanhoilla masennuslääkkeillä kuten trisykliset ja mirtatsapiini.

Minulle on sanottu, että nuo käyttämäni SSRI-lääkkeet eivät nostaisi painoa. Mutta kyllä niilläkin on varmaan ollut vaikutusta siihen, että paino on noussut huomattavasti sitten niiden aloituksen. Olen myös ollut huomaavinani, että aloitekyvykkyys on huonontunut, eli tulee oltua kaikkeen passiivisempi. Lääke ei tunnu toimivan aivan samalla tavalla kuin alkuvuosina. Tosin kaikki muu sairastelu vaikuttaa myös ja varmasti vielä enemmän kaikkeen tekemiseen.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 03, 2017 12:01 

Minä sain setalopraamista ikäviä sivuoireita ja fluoksetiinista rajuja, mutta essitalopraamista en mitään. Jostain syystä essitalopraamista vain Cipralex toimii, ja muutamat rinnakkaisvalmisteet eivät (kaikkia en kokeillut). Lääkekokeilut ovat raskaita, mutta hyvin toimiva lääke niiden arvoista.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 03, 2017 12:33 

Modafiniilistä ja metyylifenidaatista kokemuksia.

En tuntenut itseäni terveeksi noilla lääkkeillä.

Tulin aktiivisemmaksi pariksi tunniksi mutta se ahdistus ja hikoilu oli valtavaa. Myös keho ei kestä noita lääkkeitä. Suolisto huuti hoosiannaa.

Minusta pitää etsiä syy siihen oloon ensin ja sitten viimeinen keino nuo myrkyt.

Itse joudun joulukuussa kokemaan kaverini itsemurhan ja hän jos kuka oli psykiatrian uhri.
Hän söi kaikki lääkkeet mitä annettiin.
Fyysisen sairauden hoito jätettin pois ja hoidettiin vaan päätä.

Last edited by Sielulintu on Tue Feb 14, 2017 05:25, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 03, 2017 08:01 

Sielulintu wrote:
Modafiniilistä ja metyylifenidaatista kokemuksia.

En tuntenut itseäni terveeksi noilla lääkkeillä.

Tulin aktiivisemmaksi pariksi tunniksi mutta se ahdistus ja hikoilu oli valtavaa. Myös keho ei kestä noita lääkkeitä. Suolisto huuti hoosiannaa.

Minusta pitää etsiä syy siihen oloon ensin ja sitten viimeinen keino nuo myrkyt.

Itse joudun joulukuussa kokemaan kaverini itsemurhan ja hän jos kuka oli psykiatrian uhri.
Hän söin kaikki lääkkeet mitä annettiin.

Näinhän se on, että aina pitää yrittää se syy löytää ja ratkaista pois ennen lääkkeitä. Monesti se onkin mahdollista, mutta ei aina.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 03, 2017 08:03 

Jonna wrote:
Minä sain setalopraamista ikäviä sivuoireita ja fluoksetiinista rajuja, mutta essitalopraamista en mitään. Jostain syystä essitalopraamista vain Cipralex toimii, ja muutamat rinnakkaisvalmisteet eivät (kaikkia en kokeillut). Lääkekokeilut ovat raskaita, mutta hyvin toimiva lääke niiden arvoista.

En tiedä onko kuvittelua, mutta olin itsekkin huomaavinani aikanaan kun vaihdoin cipralexista rinnakkaistuotteeseen, että se ei toiminut ihan samoin.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 03, 2017 11:33 

Joo kaverini lihoi lääkkeillä 200kg painoiseksi ja sen jälkeen yritti päästä laihdutusleikkaukseen. Ei päässyt ja lopun jo tiedättekin.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 04, 2017 02:34 

Mulla cipralex toimii loistavasti, mutta kaksi rinnakkaisvalmistetta eivät toimineet lainkaan, vaan oireet palasivat pari viikkoa vaihdon jälkeen ja hävisivät taas palatessa cipralexiin. Nykyään minulla on lääkkeeseen vaihtokielto, jotta saan kelakorvaukset täytenä.

En käyttäisi masennuslääkkeistä sanaa myrkky yhtään sen enempää kuin muistakaan lääkkeistä. Olen saanut niin paljon elämässäni apua lääkkeistä, että suosittelen lämpimästi sen itselle sopivan lääkityksen etsimistä. Olen kokenut myös pahoja sivuoireita, silloin on syytä vaihtaa lääke toiseen tai lopettaa.

Tottakai masennus tulee aina tutkia ja tarjota muitakin ratkaisuja, mutta esim itse sairastan vakavaa kaamosmasennusta, joka johtuu tasan siitä että on talvi. Sitä ei voi terapialla auttaa, kyse on aivokemian häiriöstä. Markkinoiden voimakkain kirkasvalokaan ei riittänyt. Toisaalta se antaa perspektiiviä sairauteen kun kesällä elämä on ihanaa ja talvella tekisi mieli kuolla. Pitkäaikaisesti masentunut unohtaa nopeasti millaista elämä on ilman masennusta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]