Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Auttaako kenellä RIVATRIL????
PostPosted: Fri Mar 22, 2013 09:28 

Moikka!

olen tässä tutkiskellut lääkitykseni vaikutusta. Olen syönyt naltreksonia 6vkoa ja selvä vaste tullut. En tartte enää päikkäreitä ja vireystila on taivaallinen, ja monta muuta asiaa on paremmin. Aivojen osuudelta minulla tauti pahempana ja aivosuimuisuus vaivaa päivittäin:( Olen huomannut sen helpottavan rivatrililla! Minulla oli tämä lääkitys kun aloitin naltreksonin ja rivatril olisi tarkoitus purkaa. Unohdin ottaa rivatrilmuruseni viikon ajan ja aivojen tila romahti totaalisesti! onko kellään vastaavaa kokemusta?

Profile  

Post subject: Re: Auttaako kenellä RIVATRIL????
PostPosted: Fri Mar 22, 2013 11:33 

Rivatril eli klonatsepaami on erittäin yleinen hoito CFS:ään, ei ehkä Suomessa, mutta muualla. Eräällä vaikeasti sairaalla ystävälläni se on ollut yksi parhaita hoitoja beetasalpaajan ja IVIG:n lisäksi.

Itse kokeilin Rivatriliä vähän aikaa sitten, eikä se minulla auta. Se auttaa yleensä niillä, joilla uupumus on "ylivireistä" ja minulla taas uneliaisuutta (joka ei luultavasti edes johdu CFS:stä).

LDN ei valitettavasti yleensä auta kovin paljoa kognitiivisiin vaikeuksiin, vaan moni tarvitsee siihen oman lääkkeensä, esim. nimodipiiniä ja pirasetaamia käytetään usein. Kyllä klonatsepaamiakin monet ovat käyttäneet päivittäin pienellä annoksella jopa vuosia ilman ongelmia, vaikka muita bentsodiatsepiinejä ei jatkuvaan käyttöön suositellakaan. Minusta lääkitystä ei siis pitäisi lopettaa, vaikka lääkäri saattaa toki olla eri mieltä.

P.S. Katsotko jatkossa, minne alueelle postailet viestejä. Olen joutunut siirtämään kaikki aloittamasi ketjut, siirrän tämänkin Hoidot-alueelle.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 03:32 

Kiitos vastauksestasi:) Ja anteeksi kun en ole aivosumupäissäni tajunnut laittaa edes kysymyksiäni oikeaan paikkaan :?
Tällähetkellä minulla verenpaineet heittelee ja hartiat tosi jumissa. Päätin aloittaa rivatrilin uudestaan ja katsoa muuttuuko olotila.Millaisella annoksella ystäväsi syö?

Profile  

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 03:38 

0,25-0,75 mg. Tabletit taitavat olla 0,5 mg, eli puolesta puoleentoista tablettia. Hän ottaa sitä ymmärtääkseni vain tarvittaessa. Moni käyttää 0,5-1 mg annosta käsittääkseni. Oman CFS-ääkärini mielestä sitä pitäisi ottaa päivittäin.

Lääkärini kehotti aloittamaan 1/4 tabletilla ja sanoi, että voi kasvattaa jopa kahteen tablettiin päivässä (vai oliko se peräti 2 x 2 tablettia päivässä, tämä jäi minulle hieman auki, koska hän kehotti ottamaan kahdesti päivässä). En kuitenkaan koskaan kasvattanut annosta 1/3 tabletin yli, koska se tuntui ennemmin väsyttävän enemmän. Saatan kokeilla vielä jossain vaiheessa uudestaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 05:11 

Minulle ei ko. lääke sovi lainkaan.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 02, 2013 02:57 

Aloitin taas rivatrilit ja kaskummaa aivosumuisuus poissa! aivosumu paheni huomattavasti kun hartiani menivät jökkiin, siitä seurasi taas verenpaineen(alapaineen nousu), joka pahensi oloa entisestään. Rivatrililla saan tilan pysymään hyvänä.
Sinä joka kirjoitit, sanoit ettei sovi ollenkaan:( mitä aiheutti?

Profile  

PostPosted: Wed Jun 04, 2014 12:01 

Minä olen käyttänyt vaikeisiin lihaskramppeihin ja -kipuihin Rivatrilia 5 tabl/pvä melkein 10 vuotta. Sain vasta nyt CFS-dg.n. En pysty vertailemaan R vaikutuksia, mutta lääkkestä en luovu. Se on se viimeinen lukko etten joudu menemään vahvempiin kipulääkkeisiin. Tramal olis seuraava ja se on ihan turha lääke.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Thu Jun 05, 2014 04:33 

Anne79 wrote:
Sinä joka kirjoitit, sanoit ettei sovi ollenkaan:( mitä aiheutti?
Rivatril voi joillakin harvoilla vaikuttaa päinvastaisesti. Minä kuulun niihin.

Rivatrilia käytetään esimerkiksi lihasta rentouttamaan epileptikoilla ja dystoniapotilailla. Dystonia on neurologinen sairaus, jossa lihaksissa voi olla kestojännitystä tai vapinoita. Kestojännitykset aiheuttavat helposti virheasentoja. Dystonia esiintyy yleisimmin kaulan ja hartian seudussa (servikaalinen dystonia). Pää voi väkisin kallistua tai kiertyä pois normaaliasennosta. Kirjoittajan kramppi ja silmäluomiuristus ovat erilaisia dystoniamuotoja.

Minulla Rivatrilia kokeiltiin dystoniahoitona. Se päinvastoin kiristi lihakseni ja aiheutti minulle kiukkuisuutta ja aggressiota.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 06, 2014 10:40 

Jes, tiedän... jokainen reagoi yksilöllisesti lääkkeisiin

Itse sain vaikeat sivuvaikutukset masennuslääkkeestä. Lihakset olivat jatkuvasti karampissa, oli jatkuva nälkä, oli nälkäkipua, olin koko asjan uupunut, kesäkausina olin 5kk vuodepotilas, oli jatkuva hiivainfektio

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Mon Oct 30, 2017 02:15 

Osaako joku sanoa täytyykö Rivatrilin kirjoittamiseen olla joku erikoislääkäri vai voiko sen kuka tahansa lääkäri kirjoittaa? Olen jo omalta lääkäriltä turhaan pyytänyt mm. pirasetaamia ja modafiniilia. Nyt kiinnostaisiko tuota klonatsepaamia kokeilla, mutta tuleekohan taas sama vastaus että "tarvitsee olla erikoislääkäri, jotta voi reseptin kirjoittaa"?

Profile  

PostPosted: Mon Oct 30, 2017 05:39 

Ainakin neurologi määrää.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 30, 2017 05:50 

Sielulintu wrote:
Ainakin neurologi määrää.

No tämä kyseinen lääkäri (VP) ei ole neurologi, niin siksi kiinnostaisi ennen huomista soittoaikaa tietää, että pystyykö sitä määräämään, kun näköjään aika monissa lääkkeissä on rajoituksia. Kerran kauan sitten muuten kävi niin kun pyysin normilääkäriä uusimaan mulle Roaccutan-reseptin niin hän uusi, mutta apteekissa eivät suostuneet lääkettä mulle luovuttamaan kun kuulemma vain ihotautilääkäri saa sitä määrätä.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 30, 2017 06:19 

En osaa auttaa kun en ole pyytänyt lääkettä.
Mistäs sen sais tietoonsa?
Välillä tuntuu että tälläisiä tietoja on vaikea löytää.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 30, 2017 06:25 

Näimpä. Olisi hyvä kun jossain olisi vaikka lista CFS:ään käytettävistä lääkkeistä ja maininta, jos tarvitsee olla erikoislääkäri reseptin kirjoittaakseen. Ärsyttää kun on lääkärinaika ja on vaikka muutama eri lääketoivomus lääkärille ja kumpaakaan lääkäri ei pysty kirjoittamaan eikä ole myöskään ehdottaa mitään muutakaan lääkettä mitä voisi kirjoittaa.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 30, 2017 10:21 

Valitettavasti R kuuluu niihin lääkkeisiin joita lääkärit pyrkivät välttämään, riippuvuus.

Minunkin yöksi ottama R yritettiin vaihtaa Noritreniin heikoin tuloksin. Käytin aiemmin päivisinkin, olen painostuksen vuoksi vähentänyt käyttöä. Vähentäessä ei tullut riippuvuutta esiin, vähensin yhteen kertaheitolla. Lihasjännityksen vuoksi käytän myös Norflexia ja sen käyttöä jouduin sitten lisäämään...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]