Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Apr 22, 2018 05:18

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Adrenaliinipistosten vaikutus sentraaliseen uniapneaan?
PostPosted: Tue Nov 28, 2017 03:00 

Tietääkö joku jos adrenaliinipistosten pois jättäminen iltaisin voi lisätä tai laukaista sentraalista uniapneaa (=keskushermoston toiminnasta johtuvaa uniapneaa)?

Olen parin vuoden ajan käyttänyt adrenaliinipistoksia (0,1 - 0,3 ml) iltaisin autonomisen hermoston rauhoittamiseksi ja samalla unen laadun parantamiseksi. CFS:n lisäksi minulla on todettu keskiavaikea obstruktiivinen uniapnea. Uniapnean hoidossa minulla on käytössä CPAP-laite.

Olen vähentänyt adrenaliinin käytön parin viime viikon aikana, koska unipäiväkirjan avulla huomasin että adenaliinipistokset vaikuttavat nykyään myös negatiivisesti nukkumiseeni. Tämä ilmeni sekä nukahtamisvaikeuksina että yöheräilyinä.

Adrenalinin vähentämisen jälkeen nukun kyllä sikeämmin ja nukahdan aikaisemmin, mutta samalla vaikuttaa ainakin siltä että adrenaliinin vähentäminen olisi lisännyt sentraalista uniapneaa. Tätä minulla ei tietääkseni ole ollut aikaisemmin. Aamulla olen siis käytännössä yhtä väsynyt riippumatta siitä otanko adrenaliinipistoksen iltaisin vai en.

Onko kellään kokemusta tai teoriaa vastaavasta?

Profile  

Post subject: Re: Adrenaliinipistosten vaikutus sentraaliseen uniapneaan?
PostPosted: Tue Nov 28, 2017 09:18 

Sulla on jollakin tavalla/perusteilla diagnosoitu sentraalinen ua vai mitä? Onko mahdollista että nukut liian syvää unta? Käytätkö happilisää? Oletko kokeillut, että onko sama juttu jos et käytä lisähappea. Eräs "herkkäuninen" henkilö kärsi teininä kaikista äänistä (on ääniyliherkkä) nukkuen korvatulppien kanssa. Hän oli jatkuvasti väsynyt, joten hän päätti kokeilla, että nukkuu ilman korvatulppia. Ei nuku enää niin syvää unta, mutta ei herää enää aamuisin rättiväsyneenä.

Minulla on erittäin vaikea-asteinen obstruktiivinen uniapnea. Lopetin a-käytön rytmihäiriötuntemusten vuoksi, samaan aikaan todettiin T-inversio. Sain tuntemuksia pistoksen jälkeen ja että myös heräsin niihin 2 tunnin päästä. En pysty enää sanomaan että auttoiko a, koska rytmihäiriöt oli "suurempi" ongelma.

Olen ollut uniapnean vuoksi ollut 2 paikassa hoidossa ja sain 2-paineventtilaattorin (+19 ja +7), koko ajan olin jotain häikkää ja hiilidioksidiretentiota jne. Hoitavan fysiatrin mukaan säädöt eivät olleet kohdallaan, mutta mitään ei tehty vaikka välitin terveiset heille. Aina oltiin vain kiinnostuneita hiilidioksidiretentiosta ja uniapnea-ajoista ja falskauksesta. Paineet on niin korkeat, maksimissa, että on vaikea saada pitävää maskia tai kunkin mallin pienin maski on joiltakin osin liian iso naamalleni.

Ratkaisin ongelman vaatimalla vaatimalla hoitopaikan siirtoa. Toisessa paikassan minua kuunneltiin kun sanoin että miksi kone katkaisee uneen rentoutuessa ja unen aikana minun sisäänhengityksen. Lääkäri sanoi että kokeillaan nyt päinvastaista säätöä, mutta näitä säätöjä ei käytetä pitkäailaishoidossa. Samalla minulla oli kanttia pyytää poistaa 10-taustafrekvenssi. JEES, sen jälkeen kone ei ole sotkenut hengitystä.

Muutos, mitä unessa on käynyt, on se, että nukun pitempiä yöunia; nyt tulee lyhyemmän unen öitä, mitä ei aiemmin tullut, tiedän etten nuku niin sikeesti, mutta en herää aamulla kuolemanväsyneenä. Lopetin lisähapen käytön em. henkilön kanssa käydyn keskustelun jälkeen. Seurantojen mukaan hiilidioksiretentio-ongelma ei ole ainakaan pahentunut. Aiemmin väsyin herkemmin mikäli jouduin heräämään liian aikaisin aamulla tai sain sydäntuntemuksia.

En osaa muuten neuvoa sinua nyt. Kerro lisää, jos... jos vaikka ymmärtäisin

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]