Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 08:39

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Nimotop
PostPosted: Wed Aug 08, 2012 01:28 

Oho kuulostaapa hyvältä lääkkeeltä. Minulla siis 30mg tabletteja ja 1/4-1/2 tablettia 3-4 kertaa päivässä. Hankalintahan tossa on että joutuu muistamaan ottaa noin monesti päivässä... Polo sanoi kyllä että tuo 1/4 ei todennäköisesti auta yhtään mutta käski aluksi kokeilla sillä että huomaan saanko mitään sivuvaikutuksia. Ja siksi antoikin mukaan 4 kpl tabletteja. En sitten tiedä pitäisikö suoraan aloittaa 1/2 annoksella että huomaan autttaako mitään.

Otitko säkin noin monesti päivässä vai vaan yhden kerran?

Profile  

Post subject: Re: Nimotop
PostPosted: Wed Aug 08, 2012 10:56 

Siis yhden kerran päivässä 1/2 tablettia. En usko, että sitä tarvitsee ottaa montaa kertaa päivässä, vaan 1-2 riittää. Jos on herkkä lääkkeille, suosittelen aloittamaan sillä 1/4 tabletilla. Siitä voi tulla alkuun päänsärkyä, mutta yleensä se menee kyllä ohitse.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Kalsiumsalpaajat
PostPosted: Wed Sep 19, 2012 01:15 

Aloitin eilen 1/4 tabletilla jonka otin 3 kertaa päivässä ja tänään jatkanut samalla lailla. Olo ollut ihan hirveä tänään, koko kroppa tuntuu ihan tulehtuneelta ja pieni päänsärky. Ihan semmonen kuumeinen olo ja kylmiä väreitä vaikka ei ole kuumetta. Voiko olla sivuoireita ja kannattaakohan jatkaa? Vai onkohan vaan taas joku uusi oire joka sattui juuri samaan aikaan?

Profile  

PostPosted: Wed Sep 19, 2012 08:53 

Luulen, että aloitit liian suurella annoksella. Itsehän en koskaan ottanut enempää kuin 1/2 tablettia kerran päivässä, 3 x 1/4 tablettiahan on suurempi annos. Minusta kannattaisi jatkaa kyllä, mutta älä ota alkuun enempää kuin 1/4 kerran päivässä. En tiedä miksi Polo käskee ottaa 3-4 kertaa päivässä, kun monella riittää yksi kerta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Sep 19, 2012 11:33 

Itse aloitin hyvin pienillä murusilla, ettei tule päänsärkyä ja auttoi se aivotoimintaan.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 19, 2012 01:37 

Joo jatkankin vaan kerran päivässä. Tänään jo paljon parempi olo.

Profile  

Post subject: Re: Nimodipiini ja muut kalsiumsalpaajat
PostPosted: Sat Mar 12, 2016 02:18 

Syön nyt Nimotopia puoli tablettia kerran päivässä, enkä ole saanut siitä mitään sivuoireita missään vaiheessa. Vaikutus on huomattava, lääke vähentää uupumusta merkittävästi ja poistaa erityisesti aamupäivän väsymystä. Olen oikein tyytyväinen.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 12, 2016 03:33 

Syön kolme Nimotopia päivässä yhdistettynä toiseen nootrooppiin. Aloittaessa ensimmäiset kolme päivää särki päätä, vaikka aloitin pienellä annoksella. Hyvä lääke, jota en kyllä pikkukummassa lähtisi vaihtamaan.

Oiva apu aivosumuun sekä luulen, että saattaa nykyisellään estää päänsärkyjä. Antoi hieman myös ryhtiä.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 09, 2016 07:19 

Polo määräsi minulle nimodipiinia kroonisen migreenin estoon ja aivosumua helpottamaan. CFS:stä ei minun kohdallani ole varmuutta, vaikka jotain sen suuntaisia oireita on. Aloitin eilen 1/4 tabletilla enkä ainakaan vielä ole huomannut mitään vaikutuksia. Kun triptaanien vaikutus perustuu siihen, että ne supistavat aivojen verisuonia ja nimodipiinin vaikutus on päinvastainen, niin onko minun nyt turhaa ottaa triptaania migreenikohtauksen sattuessa? Polo kehotti ottamaan 1/4 tabletin useamman kerran päivässä. Onko se yleinen suositus? Kuinka pitkään lääkettä kannattaa kokeilla ennen kuin luovuttaa, jos toivottuja vaikutuksia ei synny?

Polo varmaan antoi minulle ohjeet näihin asioihin, mutta vitkastelin lääkkeen ostamisessa melkein puoli vuotta, kun se on niin kallis :roll: Nyt en sitten muista ohjeita ja postissa tullut paperinen ohjekin on hukassa...

Profile  

PostPosted: Sat Apr 09, 2016 08:09 

Virallisesti nimodipiini laajentaa aivoverisuonia, mutta CFS-asiantuntija Jay Goldsteinin mukaan aivokuvien mukaan CFS:ssä se itse asiassa supistaa niitä. Tämä sopisi Polon teoriaan löysistä verisuonista. En osaa sanoa, sopiiko triptaani yhdessä nimodipiinin kanssa, pakkausseloste ja Google kertonevat tarkemmin. Triptaanin vaikutus ei välttämättä perustu verisuonten supistamiseen, vaan erilaisten serotoniinireseptorien kautta välittyvään vaikutukseen. Eli tehoa voi edelleen olla.

1/4 tablettia kuulostaa aloitusannokselta. Ei annata luovuttaa ainakaan ennen kuin on kokeillut 2 x 1 tablettia päivässä (vaikka esim. 1/2 tablettia kerran päivässä itselleni riitti hyvin). Yleensä vaikutukset tulevat heti, mutta jos pahoja sivuvaikutuksia ei tule, eiköhän niitä muutaman viikon kannata odotella.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 10, 2016 08:57 

Kiitos taas Maija vastauksista :)

Profile  

PostPosted: Wed May 11, 2016 07:37 

Kerron varoituksen teille ettette joudu kokemaan samaa kuin minä.

Flucanatzol/Dipflucan... voimistaa Adalatin, Nimotopin jne. vaikutusta, puhutaan interaktiosta. Olen punajäkälän takia syönyt Flucanatzolia monta vuotta ja Adalatia neuropatian vuoksi, nyt vasta kuulin ensimmäisen kerran niiden interaktiosta.

Kokeilumielessä Adalat-annos puolitetaan. Tämä interaktio voi olla yksi syy jalkojen ja käsien turvotukseen, ehkäpä kaikki ei ole johtunutkaan läyhästä sidekudoksesta ja laskimoiden läpistä. Olishan se kiva, jos pääsisin paksuista nilkoista/vanhan naisen jaloista eroon.

Profile  

PostPosted: Thu May 12, 2016 09:37 

Hyvä, jos Jatta sinulla selvisi syy jalkojen ongelmiin, toivottavasti tilanne paranee.
Minä olen ollut hyvin varovainen sienilääkkeiden kanssa, koska olen tiennyt niiden yhteisvaikutukset. Monilla muillakin lääkkeillä on yhteisvaikutuksia. Kannattaa aina lukea lääkkeen mukana tullut ohje tai varmistaa netistä. Myös muut mahdolliset haittavaikutukset kannattaa lukea.

Minulla joidenkin lääkkeiden käyttö aiheuttaa sydänoireita. Kun olen tarkastellut asiaa, niin ne lääkkeet pidentävät sydämen sähköisessä toiminnassa QT-aikaa (EKG-tuloksessa yleensä ilmoitetaan se aika). Joillakin henkilöillä voi olla sellainen pitkän QT:n ominaisuus jo olemassa, ja jos siihen lisätään sitä pidentävä lääke, niin tulee paha haitta. Minulla korjattu QTc on siinä rajamailla, että olisi se häiriö olemassa. Mutta itsepähän kokemuksesta tiedän, etten voi käyttäää siihen vaikuttavia lääkkeitä. Esimerkiksi Verapamiili (kalsiumsalpaaja), Prepulsid (mahan motiliteettiin vaikuttava lääke) ja Erytromysiini ovat aiheuttaneet haittaa. Erityisesti verapamiili on minulla kielletty jo 1980-luvulla.

Monet lääkkeet käyttävät samaa entsyymiä elimistöstä poistumiseen. Jos on monta samaa entsyymiä käyttävää lääkettä, entsyymion teho voi liikaa kuormittua ja lääkkeiden posto hidastua. Vaikka minulla ei ole monia lääkeaineallergioita, minulla on lukuisia sopimattomia lääkkeitä, joten ei ole paljon valinnanvaraa esimerkiksi antibiooteiksi tai rytmilääkkeiksi.

Itse täytyy olla aina valppaana, ettei sopimattomia lääkkeitä anneta. Esimerkiksi sairaalassa v. 2010 minulle olisi annettu verapamiili, mutta kysyinpä, että mitä meinataan antaa!. Jos en olisi kysynyt, niin olisin napsinut aamuisin niitä tietämättäni. Eikä minulle todennäköisesti sovi muutkaan kalsiumsalpaajat (ainakaan Dilmin, jota on annettu).

Maksa-arvoja kannattaa tutkituttaa joskus. Luontaistuotteet tai lääkkeet voivat niitä nostaa. Miehelleni syötettiin Simvastatiinia tai Atorvastatiinia, vaikka kolesteroli ei ollut juurikaan kohonnut. Jaloissa oli sitten ongelmia. Sattumälöydöksenä ilmeni, että maksa-arvo oli koholla. Hän on jättänyt statiinit pois jo aikaa sitten.

Profile  

PostPosted: Thu May 12, 2016 12:21 

Ei minullekaan sopinut dilzim aikoinaan.

Jätin eilen iltapillerin väliin. Jalat ovat ihan toisen tuntuiset, kun otin puolikas pillerin aamulla, mutta varpaat ovat palelevammat. Täytyy valita kompromissi, en voi kokonaan lopettaa adalatia. Kummastakaan lääkkeestä en pääse eroon.

Eipä tuossa lääkeinfossa mainita sitä, millainen em. lääkkeiden interaktio on.

Profile  

PostPosted: Thu May 12, 2016 08:39 

Eiväthän CYP450-interaktiot yleensä estä lääkkeiden yhteiskäyttöä, vaan annos pitää sovittaa. Ongelmia tietysti tulee, jos tarvittava annos olisi matalampi kuin esim. kapseleita on myynnissä. Jos ei tarvita hidasta imeytymistä, silloin apteekki voi toki valmistaa pieniä vahvuuksia, vaikka se maksaakin enemmän.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]