Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:48

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 152 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next
Author Message
 Post subject: Varo näitä antibiootteja: Ciproxin, Tavanic, Tarivid ym.
PostPosted: Mon May 05, 2008 10:02 

Ehkä en ole toitottanut täällä tarpeeksi sitä miten minun CFS:ni (tai miksi sitä nyt sanoisikaan, oikea termi lienee FQS - fluorokinolonisyndrooma?!) alkoi vuosia sitten joten toistanpa sen nyt tässä varoittaakseni myös muita.

Terveyteni romahti yhdessä yössä Tarivid -antibiootista. Vastaavia tapauksia löytyy Amerikasta ja muualta vaikka kuinka. Tähän ryhmään kuuluu Suomessa tuon lääkkeen lisäksi mm. Tavanic, Ciproxin, Lexanor jne. Kaikkien vaikuttava aine päättyy sanaan -floksasiini.

On käsittämätöntä, miten valtavaa tuhoa nämä lääkkeet voivat joillekin ihmisille aiheuttaa, kun taas useimmat eivät saa niistä juuri mitään haittoja. "Sivuvaikutukset" vaihtelevat karmeista keskushermosto-oireista (unettomuus, ahdistus, psykoosit) jänteiden repeämisiin. Käytin sanaa sivuvaikutus sitaateissa koska ns. normaalit sivuvaikutukset loppuvat kun lääkkeen käytön lopettaa - näin ei ole useinkaan näiden lääkkeiden kohdalla. Ne voivat jatkua viikkoja, kuukausia, jopa vuosia. Jotkut joutuvat elämään niiden kanssa loppuelämänsä. Toisin sanoen ne eivät ole mitään 'sivuvaikutuksia' vaan suoranaisia vaurioita joita elimistö ei monissa tapauksissa pysty enää korjaamaan ennalleen. Miksi näin käy ja millä mekanismilla - sitä ei kukaan tunnu tietävän.

Nämä englanninkieliset sivustot kertovat asiasta lisää:

http://www.fqresearch.org
http://www.fqvictims.org
http://www.antibiotics.org
http://www.levaquinadversesideeffect.com/
http://www.levaquinblog.com/

Last edited by Jonttu on Wed Sep 26, 2012 11:42, edited 5 times in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 10:21 

----

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 09:13, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 10:28 

satupieni wrote:
Tuo ciproxin kuuri kuulosti kovin tutulta ja katsoin vanhoista resepteistä niin olen syönyt tuon kuurin viime vuoden huhtikuussa korvalokeristo tulehdukseen ja vielä 500mgx2 10pv ajan.... Että näin. Sain kuurin Mehiläisen neurologilta. Minulla oli jo oireita ennen tuota, mutta voi olla että kivut olisivat lisääntyneet tämän jälkeen. En pysty aivan varmasti sanomaan kun olin tuon kuurin alkaessa jo valmiiksi huonossa kunnossa. Mutta ainakin unettomuus/levottuus paheni viime keväästä...

Oivoi, no menneelle ei voi mitään. Mutta on todellakin hyvin, hyvin tyypillistä että nuo mainitsemasi keskushermosto-oireet pahenevat kinolonien käytöstä. Ongelmallista on lisäksi se, että usein näistä lääkkeistä tulevat haittavaikutukst ilmaantuvat viiveellä, joskus jopa useita kuukausia jälkeenpäin. Tiedän tapauksia joissa ihmiset ovat alkaneet ihmetellä esim. uusia kummallisia kipuja jänteissään eri puolilla kehoa ja ovat vasta jossain vaiheessa tajunneet yhteyden kinolonien ja oireidensa välillä.

Mikä tekee asiasta traagisen on se, että hyvin hyvin harva lääkäri tietää näistä vaaroista. Useimmat ovat tietoisia vaan siitä jänneongelmariskistä. Mutta se on vain jäävuoren huippu, mahdollisia oireita ja ongelmia on kymmeniä muita tuon lisäksi. Sen kahden vuoden aikana kun olen tätä "sceneä" seurannut olen tullut huomaamaan, että ihmisen elimistössä ei juuri sellaista paikkaa ole, joita nämä aineet eivät jotenkin voisi vaurioittaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 07, 2008 05:04 

http://www.boiseweekly.com/gyrobase/Content?oid=310711

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 21, 2008 09:03 

....

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 09:13, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 21, 2008 10:27 

No, enemmän haittaa siitä Tavanicista voi olla kuin hyötyä. En oikein tuota logiikkaa ymmärrä, koska kyllähän se mahdollinen bakteeri-infektio voi olla roksitromysiinille vastustuskykyinen - mutta ei siinä vaiheessa 10 päivän kuuri toista antibioottia auta yhtään mitään, vaan sitäkin pitäisi syödä kuukausia. Jos kyseessä olisin minä, niin ottaisin vain roksitromysiinin, mutta sanoisin syöneeni myös toisen antibiootin. En kuitenkaan voi sinänsä sanoa, että älä missään nimessä noudata lääkärin määräyksiä, mutta näin tekisin _itse_.

Roksitromysiini voi hivenen nostaa nimodipiinin määrää veressä, joten se voi selittää jos olo taas hivenen paranee heti alussa (tai jos tulee esim. päänsärkyä).

Profile  

Post subject: Re: Varo näitä antibiootteja!
PostPosted: Fri Jun 13, 2008 03:50 

[quote="Jonttu"]Ehkä en ole toitottanut täällä tarpeeksi sitä miten minun CFS:ni alkoi yli pari vuotta sitten joten toistanpa sen nyt tässä varoittaakseni myös muita.

Terveyteni romahti yhdessä yössä Tarivid -antibiootista. Vastaavia tapauksia löytyy Amerikasta ja muualta vaikka kuinka. Tähän ryhmään kuuluu Suomessa tuon lääkkeen lisäksi mm. Tavanic, Ciproxin, Lexanor jne. Kaikkien vaikuttava aine päättyy sanaan -floksasiini.

[/quote]

Pitääpä käydä kurkkaamassa sivuja. Minulle Cipro on kyllä ollut todella voimakas ab. Minulla vatsa menee kuralle jo ensimmäisestä tabletista ja seuraavana päivänä lähtee menemään ummelle. Jännekivut tulevat samana päivänä tai seuraavana ympäri kehoa. Olen kyllä tosi herkkä myös monille muille lääkkeille: Zovirax, Fluconazol, Lyrica, Napromex. Maksimi käyttöaika 4pv. Toisen käyttöpäivän jälkeen rupeaa menemään yöunet ja tulee kivut ja kiristykset ympäri kroppaa. Erityisesti Zovirax on paha. En ole CFS diagnosoitu, mutta tällä hetkellä yritän selvittää mikä minulla on ja luen mitä informaatiota näillä sivuilla on.

Profile  

Post subject: Re: Varo näitä antibiootteja!
PostPosted: Fri Jun 13, 2008 04:17 

[/quote]
. Jännekivut tulevat samana päivänä tai seuraavana ympäri kehoa. [/quote]

Tämä on sen luokan varoitusmerkki että kannattaa pysyä lääkkeestä visusti erossa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 13, 2008 04:25 

Tässä yksi blogi lisää aiheesta: http://whatciprostole.blogspot.com/

Kuulin hiljattain iäkkäästä suomalaismiehestä ja olin häneen yhteydessä joka on myös tämän lääkkeen uhri.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 12:05 

Täällä yksi, joka sairastui syötyään norfloxacin-antibioottia. Olen nyt noin vuoden ajan kärsinyt monenlaisista oireista; kovaa väsymystä, kipuja, suolisto-oireita, tukkoisuutta, hengitysvaikeuksia, krapulaista oloa ilman alkoholin nauttimista, kutinaa, ärtymystä, masennusta, metallin makua suussa jne. Ramppasin alkuajan lääkärillä, mutta mitään ei löytynyt, lukuunottamatta sitä, että bakteerifloora oli muuttunut ja hyvät bakteerit olivat kuolleet. Epäilin itse hiivaa, mutta sitäkään ei löytynyt normaalia määrää enempää.

Tähän mennessä olen kokeillut lipoiinihappoa, valkosipulia, MSM:ää, greipinsiemenuutetta, vitamiineja , maitohappobakteereita ja vaikka mitä. Varsinkin rikistä ja rikkipitoisista ruoka-aineista, esim valkosipuli tulee kovat oireet. Aikaisemmin ajattelin, että reaktiot johtuvat bakteerikuolemista, mutta nyt epäilen, että myrkynpoistossani on jotain häikkää, ollut ehkä pidemmän ajan mutta että antibiootti olisi sekoittanut maksan toimintaa lisää.

Kroppani ei tunnu sietävän: alkoholi, sokeri, tärkkelys, juustot, kofeiini, rikkipitoiset jutut.

Olen surffaillut kaikenlaisia foorumeita ja tutkimuksia ja löysin sitten molybdeenin, josta olen saanut paljon apua. Liekö sitten antibiootti kuormittanut myrkynpoistoani niin, että olen saanut molybdeenin puutoksen? Tässä linkki ja infoa molybdeenistä. Sitä tarvitaan mm alkoholin ja aldehydin hapettamiseen (aldehydi on myrkyllinen ja aiheuttaa paljon oireita, mistä seuraa krapulainen olo), kupariaineenvaihduntaan, sulfiittioksidaasiin, xanthine oksidaasiin (valmistaa mm ureahappoa, alhainen ureahappo voi kertoa molybdeenin puutteesta).

http://www.imoa.info/HSE/environmental_ ... actor.html

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 12:12 

Taisin pistää vähän huonon linkin, tuo kertoo lähinnä harvinaisesta sairaudesta, vaikka toimintahäiriöitä voi tulla muutenkin. Mutta googlettaa voi :) Millaisia oireita Jonttu sinulla tuli antibiootista?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 09:27 

ellukka wrote:
Taisin pistää vähän huonon linkin, tuo kertoo lähinnä harvinaisesta sairaudesta, vaikka toimintahäiriöitä voi tulla muutenkin. Mutta googlettaa voi :) Millaisia oireita Jonttu sinulla tuli antibiootista?

Vaikka mitä, lista on pitkä. Mieletön fatiikki, keskushermostojuttuja jos jonkinlaisia, vapinaa, nopeaa pulssia, hermosärkyä, lihasnykinöitä, hengenahdistusta jne jne.

Maksa ja myrkynpoisto ovat tosiaan varmasti täysin sekaisin, rikistä olen tehnyt saman huomion.

Tuliko sulle reaktio ekasta pilleristä vaiko vasta myöhemmin?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 03:20 

Mulla tuli nivelsärkyjä ja muita melkeinpä heti, ehdin muutaman tabletin ottaa ennenkuin lopetin. Sitte jotain menikin pahasti sekaisin kropassa, mm uloste muuttui keltaiseksi, ilmeisesti maksalle joko bakteerikuorman myrkyt tai itse lääke oli liikaa. Ja sitten tulikin kuvioihin sekalaiset oireet, yölliset paniikkikohtaukset, kova väsymys ja laihtuminen ja vaikka mitä. Ja hassua, oireisto vaihtelee. Mullakin on ollu noita sun listan oireista ihan kaikki. Lisäksi kaikkea omituista, en enää hikoillut (uskon sen johtuvan siitä, että ureahappoa ei enää valmistunut kunnolla) ja hengitys tuntui oudolta. Lääkärit piti pöpinä ku noita selvitin..

Vuosi on mennyt ja hitaasti on tullut paranemista. Parhaiten mulla on toiminut sokerin ja tärkkelyksien vältteleminen, maarianohdake ja molybdeeni. Harmi et ton molybdeenin löysin vasta nyt, ilmeisesti ollu kova uupelo siitä. Tänään ajattelin käydä hakemassa kaupasta parapähkinää (sisältää paljon seleeniä), että saa lisää vauhtia maksan toipumiseen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 05:13 

Pari linkkiä lisää aiheesta:

Johnin blogi: http://www.levaquinadversesideeffect.com/

Mahdollinen parannuskeino?: http://www.medicationsense.com/articles ... 70508.html

-Viimeinen linkki on amerikkalaisen dr. Jay Cohenin sivustolta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 25, 2009 03:13 

Tuossa aiheesta taas uusi blogi: http://www.fqhelp.com/

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 152 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]