Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 02:56

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2008 11:26 

Killi wrote:
Taitaa jäädä tuo Lyrica-resepti käyttämättä. On jo vuoden odotellutkin kaapissa. En halua olla enää tippaakaan väsyneempi, mielummin sitten vaikka kipeä koko ajan. :oops:
Ei Lyrica kaikkia väsytä, voi jopa piristää. Et voi tietää kokeilematta, miten sinulle käy.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2008 11:39 

Totta, mutta en nyt uskalla, olen jo riittävän pohjalla muutenkin. Voinhan sen silti hakea apteekista pois, kun on lääkekatto täynnä muutenkin. Onko se Kela-korvattava? :?:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2008 12:05 

On se Kela-korvattava, ja kyllä minusta kannattaa kokeilla. Ihan mikä vaan lääke voi väsyttää, ei sitä voi tietää ennalta. Joitain ihmisiä amfetamiini väsyttää. Ibuprofeeni ja aspiriinikin voivat aiheuttaa väsymystä.

Lääkkeillä on sivuvaikutuksia, ikävä kyllä, mutta toisaalta jos ei mitään kokeile niin ei koskaan löydä "sitä oikeaa". Itse olen saanut mm. pienestä annoksesta tyroksiinia suht ikäviä sivuvaikutuksia, reseptivapaa loratadiini vetää minut täysin zombieksi (kuten ilmeisesti muutkin reseptivapaat antihistamiinit setiritsiiniä lukuunottamatta) ja kalkkitabletit (eli yleinen "plasebo") aiheuttaa minulle lihaskipuja, mutta esim. Lyrica ja monet muut "voimakkaat" lääkkeet eivät ole aiheuttaneet mitään tai juuri mitään sivuvaikutuksia...

Ja tiedän erään ihmisen joka ei pysty ottamaan esim. C-vitamiinia (edes puskuroitua) tai B12-vitamiinia ja on yliherkkä melkein kaikille lääkkeille, mutta on silti pystynyt käyttämään mm. SSRI:tä ja Lyricaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 11, 2008 12:36 

Kaivoin kaapista Lyrica-reseptin ja otin illalla ensimmäisen kapselin. Mulle oli määrätty 75mg:ta kahdesti ja nosto viikon-kahden päästä tarpeen mukaan.En nyt suoraan kahta kyllä ota, katson muutaman päivän tuolla ilta-annoksella ja siirryn sitten kahdesti ottamaan, jos nuppi kestää. Nukuin kyllä hyvin, mutta mulla on jallkakivut suurimpana vaivana tämän uupumuksen lisäksi. Jos auttaa kipuihin, niin en evillä lopeta. :oops:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 15, 2008 09:51 

Heips, neljäntenä päivänä aloin ottamaan aamuin illoin tuota 75mg:n annosta. Ei ihmeempiä sivuvaikutuksia, pientä huimauksen tunnetta välillä on. Vajaa viikko on nyt kapselia nielty, muttei kivut ainakaan vielä poissa ole, pitää nyt katsoa tämän teho. :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2009 06:56 

--------

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 06:43, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2009 09:36 

Hei Satupieni!

En oikein tiedä tuosta Lyricasta. Jouduin laskemaan jo tuota annostustani.
Mulla oli korkeimmillaan 75mg +150mg, mutta tuli kovat turvotukset selästä varpaisiin ja kamala kutina, ruokahalukin on noussut. Kipuun aavistuksenomainen apu. Nyt syön 75mg kahdesti enää. En varmaan pysty
nostamaan niin korkealle, että saisin maksimihyödyn kipuun. En tiedä väsyttämisestä, olen aina ihan puhki, minulla ei ole koskaan ollut nukkumisvaikeuksia. Ainoastaan jos vaikeudeksi hyväksytään se, että nukkuisin aina. Olen tän väsymyksen ja jalkakipujen kanssa aika hukassa kyllä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 10, 2009 06:30 

--

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 06:42, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 10, 2009 06:54 

En usko, että ottokertojen määrää kannattaa vähentää ainakaan alkuun. Lähtisin varmaan niin vähentämään, että illalla 25+25 mg ja aamulla 25 mg, sitten 25 mg illalla ja aamulla 25 mg, sitten aamuannos pois. Mutta en osaa sanoa kauanko tuossa menee... Varmaan muutama viikko?

Joku neuvoo foorumilla näin: "Try dropping 25 mgs per week. Make sure you drink lots of water and take a B vitamin and potassium supplement. For some reason, getting off Lyrica seems to upset the electrolyte balance so try Gatorade or some other electrolyte replacement drink. Passionflower drops help with the anxiety. Try peppermint Altoids for the nausea"

Eli: Vähennä 25 mg viikossa. Juo paljon vettä ja ota B-vitamiineja ja kaliumia. Jostain syystä Lyrica-vieroitus saattaa sekoittaa elektrolyyttitasapainon [natrium, kalium ja magnesium], joten juo urheilujuomaa. Kärsimyskukkauute auttaa ahdistuksen kanssa ja piparminttukarkit mahdolliseen pahoinvointiin.

Tämä ei siis ollut lääkärin antama neuvo, mutta tuskin noista haittaaakaan on (paitsi urheilujuomat ovat aika karmean makuisia usein). Monen muun kommentoijan mukaan pahoinvointi on yleensä vaikein vieroitusoire. Siihen voisi kokeilla myös inkivääriä... Atarax tosin auttanee siihen myös, jos löydät siitä annoksen, joka ei vedä sinua zombiksi koko päiväksi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 10, 2009 07:59 

---

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 06:43, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 20, 2009 07:44 

Hei, rupesin vähentämään Lyricaa, mutta huomasin tässä vaiheessa, että siitä olikin ollut jotain apua. Jalat tulivat todella aroiksi ihan kotosalla kävelystä, kun pudotin 50mg kahdesti annokseen. Pätin sitten pysyttäytyä 75mg kahdesti, siitä ylöspäin nostaessani turvotus lisääntyi huimasti.
Aika puljaamista. Mulla on Arcoxia kipuihin tuon Lyrican lisäksi, teho ei häävi
ole siinäkään. :oops:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2009 12:40 

-------

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 06:44, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Melken hyvä lääke
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 05:28 

Olen syönyt noin puoli vuotta, annos tällä hetkellä aika suuri 225mg + 225mg, koitin vähentää, mutta aloitin varmaan vähentämään liian paljon kerralla -> iski tosi toivoton masennus.

Ainoa lääke, joka on auttanut väsymykseen. Huono puoli on se, että teho häviää ajan myötä ja jopa aika pian. Muistelen kuitenkin haikeana lääkkeen aloitusaikoja, kun sain tehtyä vaikka mitä ja vanhat harrastukset palasivat kehiin. Työssä meni hyvin ja jaksoin päivän ilman päiväunia.

Mutta teho hävisi ajan myötä ja nyt syön oikeastaan vaan siksi, että en ole saannut vähennettyä oikealla tavalla, ilman romahdusta. Kun koitin lopettaa, huomasin, että uupumus paheni kympillä, olin suorastaan kuollut. :cry:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 06:16 

Pudotin itse 25mg aamusta ja illasta viikko kerrallaan, ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Tosin mä en kärsi masennuksesta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 09:35 

Minulla Lyrica toi loputtomasti voimia yhdeksi illaksi, mutta sen jälkeen se oli kuin olisi syönyt pelkkiä sokeripillereitä. Olen ajatellut, että kyseessä oli sattuma tai plaseboefekti, mutta nyt kun luin varpusen viestin, niin ehkä kyseessä oli sittenkin oikea vaikutus - erittäin lyhytkestoinen vain.

On yksi juttu, millä voisi kokeilla palauttaa Lyrican tehoa. CFS-lääkäriguru Jay Goldstein on nimittäin sitä mieltä, että joskus jo tehonsa menettäneiden CFS-hoitojen teho palautuu (ja säilyy) kun otetaan inositolia yksi gramma päivässä. Inositoli on siis luontaistuote ja erittäin turvallinen sellainen (oikeastaan melkeinpä turvallisimpia ja vähiten sivuvaikutuksia aiheuttavia lisäravinteita mitä on), eikä myöskään erityisen kallista, joten ehkä tätä kannattaisi kokeilla? Ei siinä ainakaan kovin paljoa häviä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]