Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 06:52

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Hormonit/Hormonikorvaus hoidot
PostPosted: Fri Feb 21, 2014 07:40 

Itse en edes osaa laskea, kumpi on suurempi? Tuore arvo 26,7 nmol/l verestä vai 195 pg/mL syljestä. Kaipa tuo jälkimmäinen syljestä mitattiin, en enää muista. MDD:n kautta kuitenkin otatin.

Kyllä on jännä odottaa testosteronin tulosta. Näin ajattelen, että tuo kertoisi DHEA:n tehosta.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 09, 2014 10:10 

Testosteronitasoni ei ollut yhtään noussut viime vuoden syksyn tasosta. :( Libido on edelleen varsin kuollut. Ajattelin nostaa DHEA:n annoksen nyt suht nopeasti minulle määrättyyn 25 mg:aan. Pienistä nostoista (neljäsosatabletti) ei ole tullut lisäoireita tai oireiden pahenemista.

Onko niin, että DHEA:n vaikutukset (myös sivuvaikutukset) tulevat varsin nopeasti, jos ovat tullakseen? Eli esim. aknea jos alkaa tulla, niin annos on silloin liian suuri ja aknesta pääsee DHEA:n annosta pienentämällä? Tähän asti olen nostanut DHEA:n annosta yhtä hitaasti kuin tyroksiinia, mutta nyt ajattelin kiristää tahtia. 8)

Profile  

PostPosted: Sun Mar 09, 2014 11:48 

Joo, kyllä ne minulla ainakin ovat tulleet aika nopeasti. Akne esim. tulee parissa päivässä, mutta se ei vielä sinänsä kerro, että annos on liian suuri. Se voi hyvin mennä ohikin kun elimistö tottuu, mutta jos ei parissa viikossa ala mennä (tai on paha), niin sitten annos on tosiaan liiallinen.

Mutta minusta ei kannata hätäillä. Ehkä kahden viikon välein itse nostaisin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 10, 2014 12:03 

Kiitos kokemuksen jakamisesta, Maija.

Ajattelin vain, että kun minulle määrätty annos on 25 mg:n tabletteja 1-2, niin ainakin tuohon yhteen kokonaiseen voisin nostaa annoksen nyt suht nopeasti. Kun neljäsosan 1,5 kk:n käytöllä ei labratulos ollut liian korkea ja 3/4:aan nostamisella ei ole tullut lyhyellä aikaa vielä mitään vaikutuksia.

Kiroilu alkoi lisääntyä jo neljäsosalla, mutta 3/4:lla ei tilanne ole pahentunut. :oops:

Mutta mihinkäpä tässä kiire on, paitsi että tabletin jakaminen neljäsosiin ei ole kovin tarkkaa puuhaa, kun ei leikkurillakaan leikkaudu kunnolla.

Profile  

PostPosted: Mon May 19, 2014 11:56 

Olen nyt käyttänyt estrogeenia ja progesteronia e-pillereiden (Microgynon 30 eli 30 mcg etinyyliestradiolia ja 150 mcg levonorgestreelia) ohella. Aiemmin minulla oli gestodeeniä sisältävä Harmonet ja myöhemmin Femoden(?), jossa oli enemmän estrogeeniä, mutta belgialainen lääkärini halusi minun vaihtavan tähän. Vaihto sujui onneksi ainakin toistaiseksi ongelmitta. Estrogeeni on suomalaista Estrogeliä vastaava estradioligeelivalmiste ja progesteroni on mikronisoitu kapseli 100 mg, joita voi ottaa ylä- ja alakautta. Tämä ei kai ole hirveän iso annos, koska kapseleitakin on olemassa 200 mg vahvuudella ja joihinkin tarkoituksiin näitä 100 milligrammaisiakin otetaan 3-4 päivässä.

Nyt on 2,5 viikkoa estrogeeniä ja 1 viikko progesteronia takana. Estrogeenistä en ole huomannut mitään paitsi kosteamman ihon ja limakalvot. Olin toiveikas, että se vaikuttaisi melko alhaiseen libidoon, mutta ei.

Progesteroni aiheutti alkuun kuumehoureisia öitä ja päiväväsymystä (luonnollinen progesteronihan on hyvin erilainen ja paljon psykoaktiivisempi aine kuin e-pillereiden synteettiset progestageenit), mutta muutaman päivän jälkeen alkoi tuntua, että siitä on itse asiassa selvää apua jaksamiseen. Hengittäminen on helpompaa ja kävellä jaksaa paremmin. Tulee iloisempi ja sosiaalisempi olo, vaikka olen kyllä normaalistikin iloinen ja sosiaalinen. Väsyttävä vaikutus tuntuu kadonneen jopa niin, että yöunikaan ei enää tunnu syvemmältä (tuo otetaan tosiaan illalla). Turvotusta vähentävän vaikutuksen huomasi voimakkaasti etenkin alussa, kun sai ravata koko ajan vessassa. Progesteronin pitäisi vähentää makeannälkää ja korostaa kitkeriä makuja. Se tuntuukin toimivan näin, mutta lisäksi jotkut makeat jutut tuntuvat maistuvan normaalia makeammilta. Sen pitäisi vaikuttaa myös verensokeriin, mutta en ole ihan varma, miten se on vaikuttanut hypoglykemiaani.

Minulle on määrätty progesteronia otettavaksi e-pillereiden 11.-21. päivä eli 11 päivää kierrosta. Otan kuitenkin aina e-pillereitä pari liuskaa putkeen. Naispuolisen lääkärini mukaan tällöin minun tulee ottaa progesteronia aina kunkin liuskan 11.-21. päivä, sitten olen seuraavan liuskan 10 ensimmäistä päivää pelkillä e-pillereillä ja estrogeenillä, sitten jälleen progesteronia 11 päivää. Onkohan tämä nyt ihan oikein, että syön sitä käytännössä melkein puolet ajasta? Aineen vaikutus tuntuu oikein mukavalta, mutta saanko liika-annoksen? Pelkään myös, että tästä tulee välivuotoja tms.

Mietityttää myös, että eikö enää ole mahdollista syödä vajaita liuskoja, jos haluaisin vaikka syödä 5 viikkoa pillereitä (enkä täyttä 3+3), että kuukautiset eivät tule väärään aikaan, niin milloin silloin pitäisi ottaa progesteronia. Lääkärini kanssa on hankala kommunikoida sähköpostilla, koska hänen kirjoitettu englantinsa on paljon huonompaa kuin puhuttu ja minun on vaikea saada vastauksista selvää...

Olisikohan esim. pullalla jokin mielipide näihin kahteen mieltäni askarruttavaan asiaan?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon May 19, 2014 07:01 

Sinulla on monimutkaisempi hormonikorvaussysteemi kuin minulla. Vaikea sanoa, en tiedä ymmärsinkö oikein. Pitäisikö sinun kahden jakson systeemissä aloittaa progesteroni 3vk+10 pv:n jälkeen?
Enkä osaa sanoa, että onko haittaa siitä, jos vaihdat estrogeenivoittoista väliä lyhemmäksi kuin 10 pv (siirrät kuukautisia).

Kirjoitin aika pitkän jutun, mutta en tiedä mihin se hävisi. En jaksa kirjoittaa sitä nyt uudelleen, joten tässä ei nyt ole pohdiskelua ja omia kokemuksiani kuten oli aluksi. Minulla ei ole kognitio nyt kovin hyvä.

Profile  

PostPosted: Mon May 19, 2014 07:25 

Joo. Minua on ohjeistettu ottamaan progesteronia aina kunkin e-pilleriliuskan (jossa on siis 21 pilleriä) 11.-21. päivä riippumatta siitä, syönkö yhden vai useamman liuskan peräkkäin. Eli aina 10 pv pelkkää estrogeenia + pillerit, 11 pv progesteronin kera ja sitten joko tismalleen sama kolmen viikon kierto uudestaan välittömästi perään tai ei mitään viikon ajan. -> tyhjennysvuoto. Ja minusta tuo ei vaan kuulosta oikealta.

Harmi että postauksesi hävisi. :-| Foorumi voi kirjata ulos jos kirjoittaa yli 30 minuutin ajan samaa tekstiä. Nykyään käyttöohjeissakin kehotetaan silloin ottamaan teksti talteen omalle koneelle.

EDIT: Siis loogisemmalta tuntuisi, että vaikka 20 päivää estrogeeniä ja 22 progesteronia putkeen, jos syö kaksi liuskaa putkeen. Voi tietysti olla, että tuossakin on ongelmansa, mutta ajatus siitä, että lopettaa progesteronin "kierron keskellä" tuntuu hasardilta. Estrogeenihän kontrolloi enemmän sitä kohdun tyhjennystä, mutta progesteronilla on osansa. Tiputteluvuoto ei olisi kiva, vielä nyt kun on ohuet kesävaatteet jne.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 13, 2014 11:33 

Pilleritauko, joka tarkoitti myös estrogeeni- ja progesteronitaukoa, oli aika kamala. Ei mitään PMS-oireita, turvotuksia, mielialamuutoksia tai muuta, mutta vuoto oli tavallista vähän runsaampaa, päätä särki melkein joka päivä eikä ollut yhtään energiaa. Yleensä tauolla on ollut suht samanlainen olo kuin muutenkin, tyypillistä on yksi migreeni.

Valitin lääkäreille tuosta ja siitä, että progesteronin kanssa on ollut paljon parempi olo ja saisipa sitä syödä koko ajan, ja sain seuraavat muutokset:

1.-7. päivä 1,5 pumppua estrogeenia + 1 progesteronikapseli
7.-14.päivä 1 p estrogeeniä + 1 progesteroni
14.-21. päivä 1 p estrogeeniä + 2 progesteronia

Sitten tauko tai sama uudestaan.

E-pilleritauon aikana voi ottaa estrogeeniä niin, että ottaa puoli pumppua tai jättää kokonaan estrogeenittömiä päiviä vain pari. Tämän pitäisi ainakin päänsärkyyn auttaa.

Katsotaan miten sujuu jatkossa. Tänään pitäisi ottaa ensimmäistä kertaa tuo kaksi progesteronia. Ainakin verensokerini odottaa innolla.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 13, 2014 12:03 

Maija wrote:
Ainakin verensokerini odottaa innolla.

Olet tätä varmasti jossakin sivunnut, mutta auttaako sinulla nimenomaan progesteroni hypoglykemiaan?

Profile  

PostPosted: Fri Jun 13, 2014 12:18 

Jonkin verran auttaa. Verrattuna siihen, että mikään muu ei (siis tietysti kilpirauhashormoni ja kortisoni ovat auttaneet kun ne olen aloittanut, mutta mikään lisäravinne esim. ei auta). Mielestäni progesteroni auttaa enemmän kuin kasvuhormoni.

Jos 100 mg auttaa vähän, 200 mg auttanee vähän enemmän.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 25, 2014 06:01 

Progesteronin edut ovat selvästi hiipuneet, akuutti stressi pamautti niitä kerralla pois (minullahan tosiaan akuutti stressi tuppaa aiheuttamaan kunnon pysyvää huononemista). Joinain päivinä vaikutuksen huomaa yhä selvästi, toisina miettii, että onko se kadonnut kokonaan. Kahden progesteronikapselin kanssa sujui aika lailla samalla lailla kuin yhdenkin, fyysinen kunto oli parempi.

Pelkäsin välivuotoja siirryttäessä takaisin yhteen, mutta tulikin sitten rankemman kanssa (käytännössä kuukautisvuotoa vastaava) alkaen noin 6 tuntia sen jälkeen kun otinkin 2 progesteronin sijasta taas vain yhden, eli päivänä 22. Siis tuo on se kierron vaihe, jolloin olisin sitä eniten veikannutkin, kun progesteroni laskee, mutta ei kai se voi noin nopeasti tulla siitä annoslaskusta? E-pillereiden kanssakin pitää olla useampi pilleritön päivä ennen kuin tulee tyhjennysvuoto. En ole unohtanut yhtään kertaa yhtään kolmesta hormonilääkkeestä enkä ole kärsinyt ripulista tai oksentelusta, niin vähän tuo melko voimakas välivuoto ajoituksineen hämää.

1,5 pumppua estrogeeniä aiheutti melko pahaa pahoinvointia ja kuumuuden tunnetta muutaman tunnin ajaksi ensimmäisenä kahtena päivänä (aloitin tosiaan tuon suuremman estrogeeniannoksen epähuomiossa päivää liian myöhään, päivänä 23, eli ei voinut siitä johtua tuo välivuoto), mutta sitten haittavaikutukset katosivat. Puhun lääkärin kanssa, luulen että tuo on kuitenkin liian iso annos. Onneksi 1,5 viikon päästä seuraava aika.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 04, 2014 08:20 

Tuli sitten toisen kerran reippaammanpuoleiset "välivuodot" kun laskin annoksen 1,5 pumpusta takaisin yhteen. Nyt seitsemän edellistä päivää olen vuotanut reilusti enemmän kuin tavallisesti kuukautisten aikana, vaikka en ole pitänyt taukoa e-pillereissä, progesteronissa tai estrogeenissä. Nyt on kahdeksas päivä ja vihdoin alkaa helpottaa. Ei mitenkään erityisen kiva juttu yllätysmenkat, kun olen tottunut vuosia pitämään tämän ajan "kuusta" milloin vain lystään. Vielä kun nämä alkoivat ns. hyvin vuolaasti ja äkillisesti, mikä kesällä hameen kanssa olisi voinut olla aika ikävä juttu... En tiedä miten sitä kohdun limakalvoa muka riittää, kun oli jo alle viikkoa aikaisemmin nuo ym. välivuodot.

Lääkärin mielestä 1 pumpun kanssa estradioliarvoni olivat yhä liian alhaiset, mutta sanoin, että lasken annoksen 0,5 pumppuun (edelliset, oikeaan aikaan tulleet kuukautiseni olivat jo liian runsaat). Estrogeenistä kun ei ole ollut juuri iloa, paitsi iholle ja limakalvoille. Ehkä hiustenlähtöni ei sitten koskaan ala helpottaa, mutta no, ei tuollainen vuotaminen esim. ferritiinillekään voi tehdä hyvää, mikä ei myöskään helpottane hiustenlähtöä...

Profile  

PostPosted: Mon Dec 05, 2016 08:57 

Estrogeenikorvaus aiheuttanee minulle turvotusta ja ulosteen kovuutta. En halua enää käyttää tuota tänä syksynä annettua Estradot-laastaria. Yritän pysytellä minimaalisessa paikallishoidossa. En haluaisi sitäkään, mutta emättimen limakalvo on ohut ja arka. Mielestäni Estradotin aikana on alkanut olla lisäksi hiotuskohtauksia, joita ei ollut juurikaan välillä, kun olin sopeutunut olemaan ilman mietoa, aikaisemmin käyttämääni Evorel-laastaria.
Onko muille käynyt niin, että korvaushoito on tuonut uudelleen esille vaihdevuosioireita?
Lisäksi kilpirauhashormonin kanssa joudun olemaan hyvin tarkkana. Lääkärit laittavat potilaille helposti uusia lääkkeitä/hormoneja ilman että selvittävät mitä ne vaikuttavat muuhun lääkitykseen.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 05, 2016 09:07 

Turvotus ja ulosteen kovuus kuulostaa kilppariongelmien pahenemiselta. Kyllähän helposti käy niin, jos ei nosta annosta. Outoa kuitenkin, että kuumat aallot palaavat.

Itse siedin lopulta yhtä pumppausta estradiolia kun vaihdoin progesteronin dydrogesteroniin, e-pillerit toisiin (nämä lääkärin toiveesta) ja aloitin E-vitamiinin. Hapen aloittamisen jälkeen annos piti kuitenkin puolittaa parantuneen imeytymisen takia. Nyt syksyllä estradiolin sieto yhtäkkiä huononi lisää, enkä sietänyt enää puoltakaan pumpausta ilman migreeniä, vain ehkä 1/3 (vaikka puolikkaakin olin vielä puutoksessa). Nyt kokeilussa indoli-3-karbinoli, jonka tarkoitus on muuttaa estradiolin metaboliaa suosimaan edullisia metaboliitteja, mutta en ole vielä kokeillut juuri nostaa annosta.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 21, 2016 10:47 

Aika jännä, Maija, sinun estrogeenin sietokyvyn muutos. Miten uusi kokeilusi on mennyt?

Lopetin estrogeenilaastarit. Seuraus lopettamisesta oli ilmiselvä, kovahko uloste muuttui täysin samanlaiseksi kuin ennen laastareiden aloitusta (mukavan pehmeää ja tulee liukkaasti ulos).

Gynekologi luuli, että syyskuun oireeni olivat vaihdevuosioireita, jotka palasivat (68-vuotiaana siis?!), ja sen vuoksi hän laittoi estrogeenipillerit (joita en halunnut käyttää vaan kokeilin laastareita). Syyskuun oireilussa oli ehkä kyse jostakin infektiosta.

Joulukuun alun olen voinut harvinaisen hyvin. Nyt on kuitenkin taas hieman räkäisyyttä nenänielussa ja korvien hurinaa.

Kilpirauhashormonia minä en pysty nostamaan, en edes estrogeenin käytön ajaksi.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]