Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 05:50

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 153 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Next
Author Message
 Post subject: Re: Rokotteet
PostPosted: Mon Oct 05, 2015 08:42 

Minulle ei tulisi mieleenkään olla ottamatta influenssarokotetta, huolimatta siitä että kortisonilla niin flunssa kuin influenssakin paranee yleensä noin vuorokaudessa. En ota sitä riskiä, kun minulle pelkkä kuumekin on jo hengenvaarallista.

Hollannissa viime talvena influenssaan kuoli melkein 9 000 ihmistä. Suurin osa toki vanhuksia tai sairaita, mutta näitä sairaitahan mekin olemme.

Tietysti silloin ei kannata ottaa rokotetta jos on aiemmin saanut ikävämpiä haittavaikutuksia. Jos ei juuri poistu kotoaan eikä vieraita tai avustajiakaan käy, ehkä silloinkaan ei kannata, mutta yleensä nyt jotain ihmisiä kuitenkin käy.

Miralle suosittelisin hoitamaan flunssat pois sekä käyttämään oreganoöljyä jälkitautien ehkäisyyn. Niistä ei tarvitse kärsiä kun on olemassa hyviä troppeja.

Aiempaan keskusteluun vielä, Byron Hyde oli muuten sitä mieltä, että kenenkään EDS.ää sairastavan ei pitäisi missään nimessä ottaa B-hepatiittirokotetta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Oct 05, 2015 10:48 

Olen jo useamman vuotta otta rokotteen, sillä en halua sairastaa toista kertaa keuhkokuumetta tai märkästä kurkunpään tulehdusta. ne kerrat riittivät.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2015 08:25 

Otin Prevenar (penumonia, keuhkokuume-) rokotuksen 29.9.15. Onneksi siitä ei tullut mitään haittavaikutuksia. Olka oli kipeä vain vuorokauden.

Tuo rokote on tehokkaampi kuin aikaisempi ja tehon pitäisi kestää kauemmin. Se vain on mielettömän kallis, maksoi yli 80 €!

Influenssarokotuksesta ei ole kunnassani vielä tietoakaan.

Limaa valuu taas varmaan poskiontelosta nieluun.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2015 03:52 

Immuunipuutoksisena olen harkinnut pneumokokkirokotetta. Sen pitäisi olla CFS:ssä varsin turvallinen. Mutta eihän se kaikilta keuhkokuumeilta tietysti suojaa, kun niitä aiheuttaa monia eri bakteereja. Viime tai toisena talvena eräs EDS:ää mutta ei CFS:ää sairastava kaveri joutui ainakin viikoksi sairaalaan, syynä taisi olla influenssan jälkitilaan iskenyt pneumokokki.

Minulla on ollut jostain kesäkuusta asti lisääntynyttä (siis normaalista limaisuudesta) limaisuudesta, joka alkoi (tai paheni siis) yllättäen yhdessä yössä, kuten useimmat oireeni. Suurin ongelma siinä on, että limaisuus häiritsee sen huomaamista, onko varhaisia flunssaoireita ja kortisonihan pitää ottaa heti, jotta se parantaa flunssan. Tähän vuodenaikaan saa pahimmillaan 2x viikossa olla blokkaamassa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Oct 29, 2015 10:11 

Tänä vuonna influenssarokotteesta seurasi sama kuin aiemmin vain sikainfluenssarokotteesta on käynyt: viikoksi parempi olo. Silloin olin vielä hyvässä kunnossa ja ero oli pieni, vaikkakin selvästi havaittava. Nyt, huonossa kunnossa, ero oli valtava. Tapasin myös viime viikolla tyypin, jolle oli käynyt sama viime vuonna influenssarokotteesta. Nyt siis tiedossa ainakin kolme ihmistä ja neljä viikon parempaa jaksoa.

Unohdin kysyä Pololta, pitäisikö ottaa pneumokokkirokote.

EDIT: Otin vielä epätoivoisena buusterirokotteen. Toinen rokotekin ehkä vielä ihan vähän auttoi, mutta hyvin vähän verrattuna ensimmäiseen.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 22, 2015 11:27 

Miksi EDS:aa potevien ei pidä ottaa B-hepatiittirokotetta?

Itse kävin influensarokotteella muutama päivä sitten, eikä se minun olooni vaikuttanut positiivisesti, viikon on ollut kaamea olo muutenkin. No, minulla ei ole CFS edes diagnosoitu.

tuolla keskusteltiin siitä, että riittävä d-vitamiinitaso ehkäisee influenssaa ja flunssaa, niin en tiedä miksi meillä se, joka ei käytä d-vitamiinilisää, sairastaa aina kaikkein vähiten ja pienimmällä panostuksella. Minä otan itse 100mikroa päivässä aina kun muistan, eli noin 5x/vko ja lapset saavat 50mikroa päivässä ja minä sairastan kaikkein pahiten. Lapset sitten kyllä myös vetävät kuumetta melkein 40c mutta toipuvat myös, minä kun en toivu.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 23, 2015 06:12 

Tuo rokotteiden vaikutus vointiin on kyllä mielenkiintoista. Tiedetäänhän tapauksia, joissa henkilö on saanut esimerkiksi mielipuolisen annoksen (siis kun on jo ennestään ollut vastustuskykyä) tuhkarokkorokotetta sillä seurauksella, että syöpäsolut ovat sanoneet poks. Vaikutusmekanismi toki tuossa lienee eri kuin meillä tässä, mutta yhtä kaikki, mielenkiintoista. Onkohan missään kokeiltu antaa SEID potilaille jotain rokotteita tai altistaa sairaudelle, jolle heillä on vastustuskykyä? Mikähän olisi tulos? Voisi olla mielenkiintoista selvittää. Voisi kropan immuunipuolustus saada aikamoisen piristysruiskeen ja aktivoitua ennennäkemättömästi.

Tulikin mieleeni tästä, pitäisiköhän ottaa sittenkin se influenssarokote...Nimittäin, ennen sairastumistani sain aina influenssarokotteesta hirveät vaikutukset, olin viikkokaupalla kipeä ja sairastelin pitkin vuotta. Nyt, kun asiat ovat kääntyneet päälaelleen, ehkä vaikutuskin olisi päinvastainen?

Profile  

PostPosted: Mon Nov 23, 2015 12:24 

Minulle ei influenssarokotus vaikuta mitään erikoista olooni.

Joulukuussa 2011 sain pneumokokki- ja jäykkäkouristusrokotteet kokeiluna kaksi kertaa. Kokeiltiin, että muodostuuko vasta-aineita. Muodostui. Ei se vaikuttanut sairasteluuni. Elokuussa 2012 IgG-alaluokka IgG3 oli vielä alle viitteen.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 23, 2015 02:59 

Loputar: EDS + hepatiitti B -rokotteen yhdistelmässä on Byron Hyden mukaan erityisen korkea riski saada (vaikea) CFS. (Tässä "korkea" lienee luokkaa 1/200, hatusta heitettynä, ei nyt mikään 50 %.)

mmjan: Lue CFS-kirjastani, siellä kerrotaan rokotteiden käytöstä CFS:n hoitona osiossa Rokotteet. :-P Kyllä niitä on kokeiltu, myös influenssaa, eniten tosin Mycobacterium vaccaeta ja stafylokokkitoksoidia. Jonkun lääkärin mielestä vaikuttava aine on viruskomponentin sijaan tiomersaali(!) eli se "kamala" elohopeasäilöntäaine, josta en ole edes varma, onko se enää käytössä. Hän oli sitä mieltä, että sopiva annos vaihtelee yksilöllisesti ja väärä annos pahentaa, voisi selittää miksi osalla auttaa ja toisilla pahentaa. Joka tapauksessa olon parantuminen on harvinaista, en kenellekään sen takia suosittele rokotetta vaan ihan sen influenssan eston takia.

Rokotteita on tutkittu myös autoimmuunisairauksien hoitona, esim. BCG eli tuberkuloosirokote, jolla ihan yleisesti hoidetaankin virtsarakon syöpää. BCG annetaan yleensä lapsille, joten sen satunnaisista vaikutuksista CFS:ssä taitaa olla aika huonosti tietoa. Se on tosi "vahva" rokote, siitähän voi jopa saada tuberkuloosin, eli vähän hasardia kamaa kyllä.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2015 10:22 

Olen ottanut influenssarokotteen kahdesti. Molempina vuosina olin koko vuoden sairas, vetämätön ja kaikki mahdolliset virustaudit iskivät minuun heti. Voihan se toki olla vain huonoa tuuriakin.

Muina vuosina en ole influenssapiikkiä hakenut, vaikka saisin sen ilmaiseksi (minulla on lievä astma). Flunssaoireilun alkuun otan heti kortisonia 20 mg, seuraavana kahtena päivänä vielä molempina 10 mg. Sillä ovat menneet ohi kaikki flunssat. En odes tiedä, onko joku niistä alkavista flunssista ollut influenssa vai ei. Jatkossa aion kokeilla myös tuota Maijan suosittelemaa oreganoöljyä. Bromelaiinin käytön aloittamisen jälkeen poskiontelo-oireet ovat myös pysyneet poissa aina koko talven.

Tiedostan valintani riskit, mutta koko vuoden sairastelu ei myöskään houkuta. Molempina vuosina yleiskunto laski aivan pohjalukemiin ja poissaoloa töistä kertyi yli puolet koko työvuodesta erilaisten sairastelujen takia. En tosin ole influenssaa koskaan sairastanut, joten ehkä joudun vielä muuttamaan mieleni, jos sellaisen joudun riittävän rajuna sairastamaan.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 25, 2015 10:50 

potilas: Mistä sinä opit/keksit tuon kortisonijutun? Minä opin sen Belgian-lääkäreiltäni ja kirjoitin blogiini, mutta se oli vasta tämän vuoden maaliskuussa, en ole Suomessa törmännyt kehenkään joka olisi siitä tiennyt.

Ei varmasti kannatakaan ottaa rokotetta jos tuntuu, että saa siitä selviä haittavaikutuksia.

Kyllä alkavan flunssan ja influenssan erottaa, influenssa alkaa niin äkisti, ei mitään "taidan olla tulossa kipeäksi", vaan ka-boom. Mutta on aikuisiakin ihmisiä, jotka eivät ole koskaan sairastaneet influenssaa. Mieheni taisi saada sen ensimmäistä kertaa noin 25-vuotiaana ja toisen kerran muutama vuosi myöhemmin.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 14, 2015 09:36 

Maija: bongasin tuon kortisonivinkin juurikin sinun blogistasi :) Toimii hyvin. Yksi flunssa on päässyt iskemään, taisin ottaa kortisonit liian myöhään, mutta siitäkin selvisin 3 päivässä normaalin 2 viikon sijaan. Olen jo 40 eikä mulla ole koskaan ollut influenssaa, mutta miehelläni on ollut. Hän oli sairaalassakin pari pv kun kuume oli yli 40 astetta, joten tiedän, että tauti on paha. Mulle vain eivät nuo influenssarokotteet kerta kaikkiaan tunnu sopivan ollenkaan.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2015 11:17 

Heh, itse olen selvinnyt influenssoista/flunssista/whatever aika simppelillä reseptillä:
1) C-vitamiinia 500mg, D-vitamiinia 100ug, sinkkiä 20mg x3/vrk.
2) Nenän huuhtelua sarvikuonolla ja selvästi lämpimällä vedellä x3/vrk.
3) Vahvaa kuumaa hunajavettä (+ ehkä vähän rommia joukkoon) x3/vrk.
4) Vahvalla Vademecum-liuoksella kurkun kurlausta ja hengittelyä (suun kautta) x3/vrk.

Oireet helpottavat selvästi, nenä pysyy auki ja kurkkukipu/yskä katoaa hetkessä. Nytkin edellispäivänä iski pöpö pienellä kuumeella (mikä on todella harvinaista minulle, että tulee kuumetta) ja eilen lähti jo tiehensä. Enää on vain kurkku vähän kipeä, kun taisin vähän polttaa sitä tuolla kuumalla hunajavedellä/Vademecumilla, heh.

:mrgreen: Eli ei tarvetta rokotteelle täällä ainakaan. Vaikka voisi sen toki ottaa, jos SEIDiin auttaa kanssa :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Tue Dec 15, 2015 03:44 

Minulla nuo Markuksen listaamat mömmöt eivät riitä alkuunkaan (ja 500 mg C:tä on vähän, itse otan normaalisti 500 mg joka päivä ja erityistarpeeseen vähintään 2 g). Ennen sain estettyä flunssat hyvin yrteillä, kissankynnellä ja andrographiksella ja jos jotain kuitenkin iski niin lisäksi esim. mustaseljaa (plus nuo sinkki, C ja D ja joitain muita juttuja), mutta aivolisäkkeen hajoamisen myötä teho romahti.

Influenssaan ihan oikeasti suosittelen sitä kortisonia vähintään, se on hyvin raju tauti johon ei ravintolisillä tai kotikonsteilla ole juuri tehoa. Joo, tutkimusten mukaan esim. seljamehu vähentää influenssan kestoa jopa 4 vrk, mutta kun keskimääräinen kesto on pari viikkoa, niin ei se kuitenkaan läheskään ongelmaa poista.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 16, 2015 01:03 

Maija wrote:
Minulla nuo Markuksen listaamat mömmöt eivät riitä alkuunkaan (ja 500 mg C:tä on vähän, itse otan normaalisti 500 mg joka päivä ja erityistarpeeseen vähintään 2 g).

Siis minä otin noita kolme kertaa päivässä!

Edit: :mrgreen: Olisi pitänyt varmaan laittaa näin :mrgreen: :
- (C-vitamiinia 500mg + D-vitamiinia 100ug + sinkkiä 20mg) x3/vrk.

Quote:
Joo, tutkimusten mukaan esim. seljamehu vähentää influenssan kestoa jopa 4 vrk, mutta kun keskimääräinen kesto on pari viikkoa, niin ei se kuitenkaan läheskään ongelmaa poista.

Siis influenssahan kestää yleensä vain 3-4 vrk käsittääkseni, oireita piisaa yleensä viikon ajaksi. Flunssa onkin toinen asia.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 153 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]