Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 08:21

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Kortisonikokeilu
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 03:45 

Oli tässä jopa 2-3 viikkoa "hyvä jakso", joka nyt on kääntymässä taas laskuun elikkä flunssa iski taas. Minun täytyisi kuitenkin jotenkin jaksaa ensi viikonloppuna fyysisesti ja psyykkisesti vaativa tilanne (la&su aamusta iltaan). Ajattelinkin nyt ottaa kortisonikokeilun, mitä olen jo jonkin aikaa suunnitellut mutta jotenkin en ole uskaltanut.

Ketkä ovat kokeilleet kortisonia? (Maija ainakin?!) Minkälaisilla annoksilla? Ampikyyn tabletit on 50mg mikä on ainakin ihan liikaa, yritän siis pilkkoa nuo pillerit jotenkin... Pitäiskö alottaa pienellä ja sitten nostaa, vaiko täräyttää heti kunnon shokkiefekti? Kuinka nopeasti kortisoni poistuu elimistöstä? Elikkä kuinka pitkään vaikuttaa veriarvoihin (toivottavasti saan joskus lähiaikoina jatkotutkimuksia..)

Päivitän tänne sitten minkälaisia tuloksia tämä kokeilu tuottaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 04:34 

Kortisonikokeiluiden kanssa pitää aina olla varovainen enkä suosittelisi omin päin kuin enintään pari päivää putkeen. Siinä on kuitenkin sen verran vakavat mahdolliset sivuvaikutukset ja jos hoito jatkuu muutamia päiviä pidempään, se pitää aina purkaa vähitellen (tosin tämän varmaan tiesitkin). Flunssassahan kortisoni ei periaatteessa ole mikään hyvä juttu, koska se heikentää vastustuskykyä (paitsi jos elimistösi tuottaa normaalistikin liian vähän kortisolia, joka sekin heikentää vastustuskykyä, jolloin pieni kortisonilisä voi vaikuttaa päinvastaisesti). Tämän kuitenkaan tuskin on ongelma jos kokeilu jatkuu vain viikonlopun eikä sinulla ole sekundaarista bakteeri-infektiota (esim. poskiontelontulehdus). Itse sairastin esim. yhden flunssan syksyllä kortisoniannosta vähentäessäni, vähän pelotti, mutta lopputulos olikin viikon niiskutus ja pari päivää huono flunssainen olo, ei sen kummempaa.

Ennen prednisonihoitoani otin joskus puolikkaan tabletin kyypakkauksesta, max pari kertaa kuussa. Voi hyvin olla, että pienempikin annos auttaisi, joskus CFS:n hoidossa käytetään 5-20 mg annosta hydrokortisonia, Nämähän eivät ole suoraan verrannaisia prednisonin annokseen, joka siis minulla oli 10 mg. Wikipediassa on vertailua: http://en.wikipedia.org/wiki/Glucocorticoid

Vaikutukset olivat selkeät, parin tunnin päästä oli about terve olo, joka jatkui loppupäivän ja seuraavana päivänä oli normaali CFS-olo, ei koskaan tavallista huonompi. Kortisonia syödään aina vakaalla annoksella tai aluksi isommalla, ei siis koskaan aloiteta pienemmällä annoksella jota kasvatetaan. Voit kuitenkin kokeilla vaikka ottaa 1/4 tablettia heti aamulla ja jos ei parin tunnin kuluttua ole mitään vaikutusta, ota toinen 1/4.

Olen kokeillut vain hydrokortisonia ja mielestäni kannattaa kokeilla sitä, eikä deksametasonia tai muuta pidempivaikutteisempaa kortisonia sisältäviä käärmepakkauksia. Hydrokortisoni varmaankin näkyy kortisolitestissä (koska se on käytännössä samaa kuin kortisoli), mutta ei kauaa, muut kortisonimuodot todennäköisesti eivät. Mutta jos syöt muutamaa päivää kauemmin kortisonia (ellei annos ole pikkuruinen) laskee lisämunuaistesi kortisolituotanto ja se kyllä näkyy kokeissa.

Joskus sivuvaikutuksena tuli lievähköjä nivel- tai lihassärkyjä, mutta ne lähtivät ibuprofeenilla. Eli jos olet johonkin menossa niin ota Buranaa tai muuta särkylääkettä mukaan. Tärkeää on ottaa annos heti aamusta, mutta silti voi käydä niin, ettei illalla saa hyvin unta. Nämä ovat ne tärkeimmät sivuvaikutukset mitä voi tulla yksittäisestä annoksesta tai parin päivän kortisonikokeilusta. Pitkäaikaiskäytössä sivuvaikutukset voivat tosiaan olla hyvin vakavia (toistan tämän siksi, ettei kukaan alkaisi holtittomasti popsia kyypakkauksia). Kaikki kokeilut vain ja ainoastaan omalla vastuulla! Oma näkemykseni on, että parin päivän kokeilussa riskit ovat äärettömän pienet, mutta haluan, että ihmiset tietävät mitä tekevät. Ja minä en edelleenkään ole lääkäri, joten nämä eivät ole ohjeistusta vaan toki pelkkää spekulaatiota. :-P

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 08:14 

Kiitos vastauksesta Maija!

Kuinka pitkä tuo sinun prednisonihoitojakso oli? Tulivatko positiiviset vaikutukset heti vai pikkuhiljaa?

Adrenal fatiguessa taas kortisonihoito aloitetaan pikkuhiljaa annosta nostamalla, aluksi vain 2,5mg! (siis hydrocortisonia) -tosin en ole varma, koskeeko tämä ohje vain niitä, jotka samaan aikaan aloittavat Armouria, täytyy tarkistaa asia. Ja sitten toki pikkuhiljaa hoidon jälkeen lääkityksen purku.

Yksi juttu muuten, kortisonin kanssa pitäisi käyttää ainoastaan parasetamolia! Kortisoni muiden tulehduskipulääkkeiden kanssa on vatsahaavariski! (apteekin ohjeet) Mutta kiitos vinkistä kuitenkin, täytyy pitää tuota särkylääkettä mukana.

Unohdin mainita, että mulla kortisolitaso tosiaan on alhainen, mikä viittaa juuri tuohon AF:een.

Päädyin sellaiseen "kompromissiin" että alkuun otan n.1/8 eli n.6-6,5mg (mahdotonta tarkasti tietää kun nuo tabletit on niin murenevaisia) ja olotiloista riippuen ehkä nostan jonkin verran viikonlopuksi ja sitten lasken taas.. ajattelin että tää kokeilu ois n. viikon mittainen, mutta saa nähdä. Ekan murusen otin pari tuntia sitten, jonka jälkeen kuume lähti laskuun ja korvissa rupesi soimaan. (en tiedä onko sattumaa vai ei)

Omalla vastuulla toki, kuten elämä yleensäkin:) Juttu on nimittäin niin, ettei kannata tuudittautua lääkäreiden "asiantuntijuuteen", kuten varmaan kaikki tällä palstalla tietävät. Varovainen pitää toki olla tällaisissa kokeiluissa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 08:44 

Jakso oli ensin viikon 20 mg/d, sitten viikon 15 mg/d ja sen jälkeen ~6kk 10 mg/d, jonka jälkeen aloin vähentää annosta 2,5 mg joka toinen päivä noin neljän viikon välein. Positiivisista vaikutuksista suurin osa tuli muutaman tunnin sisällä. Kuume alkoi kuitenkin laskea vasta vähitellen parin päivän kuluessa, koskaan aiemmilla yksittäisillä yhden päivän kortisoniannosteluillani kuume ei laskenut (ja lasku ei ollut suuri, mutta kuumeisuuden tunne katosi lähes kokonaan ja kylmän sieto parani olemattomasta lähes normaaliksi). Lisäksi päänahan seborrealla (jonka uskon aiheutuvan CFS:stä, aika yleinen vaiva CFS:ää sairastavilla ja muutenkin liittyy immuunijärjestelmään) kesti muutamia päiviä kadota kokonaan.

En tosiaan tiedä koskeeko tämä vaikutuksen nopeus kaikkia ihmisiä, hyvin monillehan kortisonista ei ole mitään apua. Kortisonihan vaikuttaa hyvin moneen järjestelmään, eli esim. CFS:ssä voi toimia piristävänä (kortisoli vaikuttaa suoraan vuorokausirytmiin), hillitä yliaktiivista immuunijärjestelmää (sitäkin usealla eri tavalla) sekä korjata luontaisen kortisolipuutoksen ja siten normalisoida oloa. Lisäksi pienempi annos voi hyvinkin toimia jonkin ajan kuluessa, vaikkei heti huomaisikaan vaikutuksia.

Tiedän, että kortisoni ja tulehduskipulääke on vatsahaavariski. Itse aloin jossain vaiheessa syötyäni ibuprofeenia vieroituksen aiheuttamiin särkyihin kärsiä sellaisista vatsaoireista, että kerroin lääkärille pelkääväni vatsahaavaa ja hän määräsi vatsaa suojelemaan omepratsolia (olisin mieluummin halunnut ibuprofeenin tilalle COX-2-selektiivistä tulehduskipulääkettä), jota käyttäessä oireet katosivat. Minulla valitettavasti parasetamoli ei auta yhtään mihinkään. Sitä toki kannattaa käyttää jos pystyy (oletan, että siitä on apua, mutta kokemusta on vain ibuprofeenista), itse olen tottunut ajattelemaan parasetamolin "plaseboksi" kun minulla se ei toimi, vaikkei se sitä tietenkään ole.

Ja voit kyllä olla oikeassa adrenal fatiguesta, mutta käsittääkseni tämä koskee vain yhtäaikaista kilpirauhashormonilisää (Jonttu osaa varmaan korjata jos olen väärässä).

Noin pieni annos ei välttämättä auta merkittävästi oloon, mutta kannattaa ihmeessä kokeilla. Ainakaan 5-10 mg annoksesta ei pitäisi tulla minkäänlaista lisämunuaisten suppressiota ja eräs CFS-potilailla tehty tutkimus viittaa samaan (ja siinä saatiin kyllä tuloksiakin osalla). Tästäkin kerrotaan lisää kirjassani, joka on ihan loppumetreillä (vaikkakin aikataulusta myöhässä).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 08, 2007 04:57 

Viikko kokeilua takana. Selvisin tuosta viikonlopusta todella hyvin, pystyin jopa seisomaan aika pitkiä aikoja, mikä yleensä on lähes mahdotonta. Se on yksi varma vaikutus, minkä voin sanoa kortisonin ansioksi, että verenpaine on noussut eikä minua ole huimannut juuri lainkaan! Aika uskomaton tunne, täytyy sanoa! Huimaus on nimittäin ollut minulla niin jatkuvaa ja tavallista, että siihen on jopa "tottunut" -sitten kun yhtäkkiä ei huimaakkaan, tajuaa miten paljon se on vaikuttanut elämään.

Nivel- ja selkäkivut pahenivat aluksi, ja varsinkiin käsiin tuli kummallisen "tönkkö" tunne, "nakkisormi"olo. Ne kuitenkin menivät ohi ihan ilman särkylääkkeitä.

Flunssa on ollut tuloillaan koko tämän ajan, ja lämpöilyä on ollut. Tänään on sitten tosi flunssaolo, enkä varmaan enää pysty sitä vastaan tappelemaan vaan nyt on pakko ottaa lepoa.

Nyt täytyisi päättää, jatkaisinko kortisonin napostelua vai en. Annos mitä olen käyttänyt on ollut n.6-12mg/pv, eli tietysti isompaakin annosta voisi kokeilla... hankalaa kyllä kun pitää leikkiä lääkäriä ilman koulutusta:D

Tuo seborrea oli muuten mulle ihan uusi termi, nyt kun se tuli tutuksi, tajusin että sehän se minunkin päänahkaani kiusaa! On tämä kummallinen oireyhtymä täytyy sanoa... mitä erikoisempia vaivoja tuntuu tähän liittyvän! (mulla päänahan kutina pysyy kyllä aisoissa kun pysyn erossa viljoista)

Tsemppiä kaikille pakkaspäiviin!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 08, 2007 06:49 

Hienoa, että on ollut apua. Hydrokortisonihan varmaan auttaa alhaiseen verenpaineeseen yms enemmän kuin esim. prednisoni, koska hydrokortisonilla on enemmän mineralokortikoidivaikutusta suhteessa muuhun vaikutukseen kuin prednisonilla (eli siis suomeksi, kerää enemmän nestettä ja nostaa enemmän verenpainetta, mikä usein on huono juttu, mutta monelle meistä edullinen vaikutus). Ortostaattiseen hypotensioonhan käytetään myös fludrakortisonia, joka on "puhdas" mineralokortikoidi, eli ei juurikaan immuunijärjestelmää suppressoiva, mutta voi auttaa verenpaineen nostamisessa.

Tuo seborrea taitaa vaivata tosi monia meistä, mutta sitä ei vaan usein mainita, kun ihmiset eivät tiedä mitä se on. Minäkin tajusin kärsiväni siitä vasta kun eräs CFS:ää sairastava nettituttu mainitsi käyvänsä dermatologilla seborrean takia ja aloin sitten selvitellä mitä se on. Nyt se on vielä tainnut levitä päänahasta korviin. :-| Väittävät, että B-vitamiinit siihen auttavat, mutta minun megakuurini ei kyllä auttanut yhtään, kortisoni kyllä. Laitan joskus päänahkaan apteekista saatavaa hydrokortisoniliuosta, se auttaa, mutta ei viitsisi sitäkään koko ajan käyttää, kun se ohentaa ihoa pitkäaikaiskäytössä. Onko sinun kokeilusi auttanut päänahkaan yhtään?

Siitä en osaa sanoa, kannattaako kokeilua jatkaa. Itse varmaan suosittelisin ottamaan kortisonia vain silloin kun sitä todella tarvitsee - mutta jos siitä saa paljon apua niin kyllähän sitä tekisi mieli jatkaa. Kenties voisit harkita lakritsijuurta, sillä on samantyylistä vaikutusta kuin kortisonilla ja nimenomaan sitä mineralokortikoidivaikutusta. Sitä saa kuivattuna joistain luontaistuotekaupoista, Ruohonjuuresta jne, maksaa n. 4-5e/50g ja sitä käytetään max 2g päivässä teenä (kannattaa hauduttaa pitkään). Ihan hyvää, mutta törkeän makeaa. Voi sekoittaa mukaan muitakin yrttejä. Lakritsijuurellakin on haittansa siinä missä kortisonillakin, mutta tosiaan jos tuntuu että kortisonin pääasiallinen vaikutus tulee huimauksen vähentämisestä, niin se voisi olla yhtä tehokas ilman immuunijärjestelmän kärsimistä. Lisäksi lakritsilla on antibakteerista ja antiviraalista vaikutusta (siksi sitä käytetään usein flunssassakin) ja se on myös vatsaa rauhoittava ja vatsahaavaa ehkäisevä.

Last edited by Maija on Sat Dec 20, 2008 12:56, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 12, 2007 05:54 

Jätin kortisonikokeilun tuohon, ja hyvä niin sillä lähipäivinä oli buranalle käyttöä oikein urakalla... b-streptokokki myllää edelleen kurkussa ja nyt pyysin siihen antibiootit kun ei se ole lähtenyt itsestään niinkuin "normaaleilla ihmisillä". Tästä lähtien taitaa olla parasta pyytää antibiootit aina samantien, kun kerran ns "parempinakaan jaksoina" ei oma vastustuskyky riitä mihinkään.

En kyllä huomannut noihin iho-oireisiin mitään vaikutusta tolla kokeilulla. Naamaan oon käyttäny välillä kortisonivoidetta ja se on kyllä auttanu. En oo tiennykään mistään kortisoniliuoksista -täytyypä kokeilla sellaistakin! Sinkkikuuristakin tuntui joskus olevan hyötyä naaman kanssa, epäilyttää vaan mitään tollasia kuureja jatkuvasti popsia.

Olen ihan samaa mieltä tuosta lakritsijuuresta, sitä täytyy kokeilla. Oon niitä, jotka reagoi aika herkästi kaikkiin aineisiin, niin luultavasti tuollakin vois olla aika paljon vaikutusta. Heti kun pääsen täältä periferiasta taas sivistyksen ja yrttikauppojen pariin... :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 03:12 

Olen nyt muutaman päivän vetänyt lakritsijuuriuutetta, mutta en huomaa mitään vaikutusta:( Tosin oon kyllä nyt aika huonossa hapessa, flunssan jäljiltä tai muuten vaan. Voisin vaikka vannoa, että TSH on taas koholla. Todella vajaa olo. Ja nyt pitäis jaksaa muutto. Pakko kokeilla taas kortisonia kun ei tuosta lakusta näköjään apua tule ainakaan näin nopeasti. Ja nyt taidan kokeilla vähän isompaa annosta kuin ekassa kokeilussa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 03:17 

Oletko siis ottanut jotain uutetta, miten paljon lakritsijuurta sen pitäisi vastata? Ehkä annos ei ole tarpeeksi suuri? Käsittääkseni lakritsijuuren edut pitäisivät tulla esiin about yhtä nopeasti kuin kortisonillakin, mutta voin olla väärässä. Edes huimauksesi ei ole siis helpottanut?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 05:18 

"1ml uutetta vastaa 1500mg tuoretta kasvia." Olen ottanut pakkauksen suosituksen mukaan 1ml 3x päivässä. Ehkä jonkin verran vähemmän huimaa kuin normaalisti, vaikea sanoa kun päässä niin omituinen tunne.
En tiedä uskaltaisko kokeilla isompaa annosta. Just luin että lakritsi lamaa kilpirauhasta (en kyllä tiedä kuinka luotettava lähde)... Hankalaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 06:06 

Onhan kyseessä varmasti ihan silkka lakritsiuute? Ainakin Jenkeissä tiedän olevan myynnissä lakritsivalmisteita, joista on poistettu glykyrritsiini (tästä kyllä varmasti mainitaan pakkauksessa). Näitä valmisteita käytetään vatsavaivojen hoidossa, mutta lakritsin kortisoninkaltaiset ja antiviraaliset vaikutukset tulevat nimenomaan glykyrritsiinistä. Jos näin ei ole asia, niin sitten ei kai auta kuin todeta, ettei lakritsista ole sinulle apua, tai että ainakin pitäisi joskus tehdä pidempi kokeilu (kun olet muuttanut).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 03:12 

Juu, kyllä se on ihan sitä itteensä:) Otan nyt sekä hc:tä että lakua. Lisämunuaisongelman kanssa lakritsijuuri auttaa ilmeisesti tosi hitaasti, mutta hyvää sen kuitenkin pitäisi tehdä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 10:40 

Otin tänään ensimmäistä kertaa hydrokortisonia 12,5 mg (tai enemmän, olen huono jakamaan tabletteja neljään osaan :D). Voi olla sattumaa, mutta olen jaksanut tänään joitakin asioita paljon paremmin kuin yleensä (kuten kirjoittaa tänne). Suihkussa käyminenkin oli suorastaan kevyttä! (Ja yleensä juuri suihkussa käyminen on operaatio, jota pelkään, koska se uuvuttaa yleensä niin täysin.) Hengittäminen on saattanut olla hieman helpompaa kuin yleensä (en tiedä vaikuttaako tähän se että minulla on astma). Hetken kävi myös kuumeettomampi olo (lämpö oli silloin 37,4-37,6) tai jollain tavalla kuume tuntui erilaiselta kuin ennen.

Plasebovaikutusta, puhdasta sattumaa - vai jopa ihan "oikeaa" vaikutusta? Epäilisin joko sattumaa tai "oikeaa" vaikutusta, mutta en voi olla vielä varma. Ajattelin ottaa huomenna 25 mg.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2008 12:42 

Eilinen saattoi olla todiste siitä, että hydrokortisoni todella auttaa - ja vieläpä aivan käsittämättömän paljon, enemmän kuin olisin koskaan voinut edes uneksia. Yöunet jäivät olemattomiksi, mutta olo oli silti paljon (siis PALJON) virkeämpi ja energisempi kuin yleensä. Fyysinen voimattomuus on helpottanut merkittävästi, sillä yleensä makuulla ollessakin on ollut jotenkin "kuolemaatekevä" olo, mutta nyt kehossa on ollut edes jonkinlaista voimaa ja energiaa. Kognitiiviset toiminnatkin ovat helpottaneet aivan järjettömän paljon, sillä minulla oli eilen jatkuvaa sosialisointia (eli siis puhumista ja puheen ymmärtämistä) n. 4 h, mikä olisi ollut yleensä täysin mahdotonta tai ainakin aiheuttanut paljon neurologisia ja kognitiivisia ongelmia, mutta nyt puhuminen ja puheen ymmärtäminen tuntuivat todella kevyiltä eikä minun tarvinnut pinnistellä jaksaakseni. Ainoat jälkiseuraamukset olivat kuumeen nousu 38,2:een, lievähköt sydänoireet ja uupumus/väsymys, vaikka yleensä olisin mennyt noin kovasta rasituksesta moneksi päiväksi todella surkeaan kuntoon. No, tokihan nyt nuokin jälkioireet olisi saatava pois, mutta oloni on jo helpottanut niin paljon, että nuo tuntuvat tällä hetkellä pieniltä asioilta. Jos saisin oloni pysyvästi tällaiseksi kuin se on nyt ollut, olisin aivan järjettömän onnellinen, sillä tällaisen olon kanssa pystyisin tapaamaan ihmisiä enemmän kuin nyt ja muutenkin jopa tekemään asioita. Kevyttä kävelyä ja venyttelyä rankempaa liikuntaa en uskalla kokeilla vielä noiden koko ajan lisääntyvien sydänoireiden vuoksi.

Verenpaine on saattanut nousta, sillä eilen mittaillessani se oli keskimäärin 105/58, vaikka yleensä verenpaineeni on luokkaa 85-90/50-55. Lepoyke on yhä aivan liian korkea (90-120, oma normaali leposyke ollut 45) ja nyt se on ollut entistä korkeammalla ilmeisesti (kognitiivisen) ylirasituksen vuoksi, mutta sykkeeseenpä hydrokortisoni tuskin voi vaikuttaa (?). Korkeampi verenpaine on kuitenkin vaikuttanut oloon selvästi, sillä käveleminen on ollut helpompaa, silmissä ei ole sumentunut, en ole ollut pyörtymäisilläni ja muuta mukavaa. Tuntuu myös niin kuin veri kiertäisi jotenkin paremmin, mutta en tiedä onko se vain sattumaa tai kuvittelua (tai johtuuko mahdollisesti nousseesta verenpaineesta).

Voi Kyypakkaus miten sinua rakastan! :mrgreen: Tämä on paras mahdollinen joululahja.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2008 12:51 

Selkeästi sinulla sitten varmaan on lisämunuaisen vajaatoimintaa. Kyllähän hydrokortisoni voi parantaa verenkiertoa, paitsi nostamalla verenpainetta myös "keräämällä nestettä" eli lisäämällä veren volyymia ja CFS:ssähän se on yleensä liian alhainen. Nyt kun saisit vielä sen uuden lääkärin määräämään sinulle hydrokortisonia. Toinen mahdollinen voisi olla fludrakortisoni (vain reseptillä), joka siis on lähes pelkästään verenpainetta nostavaa, ilman kortisonin negatiivisia vaikutuksia immuunijärjestelmään jne. Ei että pienestä hydrokortisoniannoksesta olisi mitään haittaa jos sinulla on lisämunuaisen vajaatoimintaa, päinvastoin, mutta olisi hyvä pitää pitkällä aikavälillä päiväannokset alle 20 mg:ssa.

Olitko kokeillut Q10:ä? Minulla ja monella muulla se auttaa paljon sydänoireisiin (itselläni 100 mg:lla auttaa noin 90%). Magnesiumistakin voi olla apua.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]