Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Dec 16, 2017 08:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: PEM (Post Exertional Malaise)
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 04:34 

Liittyykö kenelläkään PEM:een päänsärkyä ja lihassärkyjä? Minulla liittyy.

Profile  

Post subject: Re: PEM (Post Exertional Malaise)
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 10:03 

Lihassärythän ovat nimenomaan yksi tyyppioire, siitä se nimi myalginen enkefalomyeliittikin tulee. Minulla niitä ei ole, mutta joskus rasituksen jälkeen (ainoastaan runsas sosiaalinen elämä) tulee nykyään päänsärkyä. Voi tosin hyvin olla, että se tulee jollain suoraviivaisella mekanismilla, tyyliin jännitän hartioita/leukoja jos olen paljon ihmisten kanssa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jun 16, 2017 08:09 

Kauanko PEM-oireet itse kullakin kestävät jos välittömästi niiden alettua lepää?

Usein minulla tulee nuo PEM-oireet ylikuormittumisesta mutta monessa tapauksessa mukana on myös suoliston voimakas ärsyyntyminen. Erityisesti nyt tilanne ihmetyttää, koska D-vitamiinitasojen noustessa suolistokivut ovat jääneet pois eikä minulle ole enää varmaa, mitkä ruoka-aineet suolistoa ärsyttävät. Suolisto selvästi kestää nykyään suurempaa valikoimaa ruoka-aineita. Mutta nyt, aivan yht äkkiä varoittamatta, alkaa kovat tulehdusoireet, mitkä ovat tosin aiempaa helpommat. Tuntuu siltä, että yliherkkyys on olemassa mutta ei ilmene enää niin herkästi kuin ennen ja sitten kun se ilmenee, suolisto onkin jo tosi ärsyyntynyt.

Olen miettinyt sitä, että jospa ylikuormittuminen pahentaa suoliston tulehtuneisuuta ja siitä seuraa mm 2-3 päivän kuume. Yleisesti nuo, mitä pidän PEM-oireina, kestävät 3-4 vuorokautta mutta jos tilanteeseen liittyy suoliston kova ärtymys, voi toipumisen mennä viikko. Samaan aikaan kun suolisto ärsyyntyy, ärsyyntyvät myös silmät ja kieleen tulee leesioita. Toisaalta näin käy ilman ylikuormitustakin jos en pysy tiukalla välttelydietillä mutta niin käy myös aina silloin kun reilusti ylikuormitan itseäni.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 16, 2017 12:06 

Tuo 3-4 päivää on minullakin tainnut olla tyypillinen kesto, joskus tosin viisikin. Lihaskipujen lisäksi fyysinen rasitus on minulla nostanut kuumeen ja tehnyt usein pään niin tokkuraiseksi, että on saattanut joutua pari päivää lähinnä vain makoilemaan, kun ei ole jaksanut tehdä mitään. Suolisto-oireita, päänsärkyä tms. en muista koskaan olleen. Lihaskivut on tuntuneet ihan samalta kuin olisi tehnyt tosi kovan lihaskuntotreenin, mutta ne vain ovat saattaneet tulla esim. tavallisesta kauppareissusta tai kahden kilometrin yhtäjaksoisesta kävelystä. Ne eivät siis ole olleet missään suhteessa rasituksen tasoon. Sen huomasi varsinkin silloin ensimmäisinä vuosina, kun kunto oli vielä suhteellisen hyvä ja oli vielä tuoreessa muistissa, miltä vaikka tietyn painoisilla käsipainoilla tehdyn treenin jälkeen oli tuntunut terveenä.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 16, 2017 12:16 

Suolisto-oireista tuli vielä mieleen, että olen hyvin usein aavistanut, milloin PEM-oireita on tulossa jo ennen sitä fyysistä rasitusta. En ole koskaan keksinyt mistä se aavistus tulee, mutta se on käytännöllisesti katsoen aina pitänyt paikkansa. Ei ole mitään edeltäviä kipuja tai väsymystä tai mitään konkreettista, ei välttämättä edes sitä kuumetta, mitä minulla yleensä on, mutta silti on jotenkin sellainen levoton olo, että tulee luontainen reaktio vältellä pientäkin rasitusta. Nyt tuli mieleen, että jos se olisikin jotain suoliston/elimistön tulehdustilaa tms. Sehän ei varmaan välttämättä varsinaisesti tunnu miltään tai aiheuta mitään oireitakaan, mutta siitä ehkä voisi tulla se aavistus-olo.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 16, 2017 04:16 

Minulla ennen LDN:ää PEM kesti viikonkin. LDN vei sen oikeastaan kokonaan pois pitkäksi aikaa, siis ei mitään jälkiseuraamuksia. Tällä hetkellä rasitus uuvuttaa yleensä pahemmin vain max vuorokaudeksi. Jos on joku monien päivien rasitus, kuten matka, se voi uuvuttaa kauemmin. Minulla se on mielestäni aina ollut vain uupumusta, väsymystä ja lihasheikkoutta.

Ai niin, nyt keväällä oli se episodi, että monta viikkoa kaikki rasitus lukemisesta kävelyyn aiheutti silmäkipua. Se oli kauheaa, onneksi stafylokokkirokote ainakin toistaiseksi on auttanut siihen, vaikka viime piikistä on jo 2 kk. Mutta se tuli aina välittömästi, tyyliin vaikka 200 metrin kävelyn jälkeen, ja lähti reilusti lepäämällä reilusti samana päivänä.

Itse otan aina bromelaiinia ennen rasittavaa fyysistä juttua (ml. pitkä kävely), joten en oikein sinänsä tiedä millaisia vaikutuksia niistä tulisi. Bromelaiinilla hoitui paremmassa kunnossa muuttokin ilman mitään jälkikipuja. Nykyään ei toki tulisi mieleenkään alkaa muuttaa itse... Olen kyllä viime aikoina järjestellyt aika paljon tavaroita ilman mitään lihasongelmia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]