Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:17

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hikoilu...
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 04:52 

Niin miten on, kuuluuko hikoilu, tarkemmin sanottuna yöhikoilu tähän sairauteen?

Sairastumisestani lähtien äijäni on todella useasti (muutama yö/viikko) herättänyt mut ja vetänyt peiton pois päältä, koska olen hiestä märkä. Mielestäni mulla ei oo yhtään kuuma, enkä siis itse herää tähän.

Mutta viime yönä heräsin itse, koska en voinut ymmärtää kuka mun peiton ja tyynyn oli kastanut niin että se oli kylmä ja märkä. Ensin ajattelin syyttää koiraa ja sitten miestä, mutta mulla on semmonen kutina että oon kastanut ne ihan itse. En kyllä koskaan ennen ole saanut sänkyä noin märäksi hikoilemalla!

Eli kuuluuko tämmönen tähän? Olen yrittänyt lekureilta joskus kysyä että miksi mulle on tullut yöhikoilua, mutta kuten arvata saattaa, kysymykseeni ei edes olla viitsitty vastata.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 05:09 

Erityisesti yöhikoilu on hyvin yleistä CFS:ssä, mutta itse hikoilen runsaasti myös päivisin. Välillä on kylmä, välillä on kuuma. Joskus hikoilen runsaasti, vaikka samalla palelisin. Kaikkein ikävintä tässä on se, etten pysty enää käyttämään mitään tavallisia deodorantteja, sillä saan niistä erittäin kivuliaan imusolmuketulehduksen ilmeisesti alumiinin takia. Mikään Suomesta saatava alumiiniton deodorantti taas ei toimi lainkaan, ainoa joka toimii on Tom's of Maine -stick, jotka pitää netistä tilata.

Yöhikoiluun on itselläni auttanut jossain määrin magnesiumin syöminen. En kyllä ole ihan noin paljoa itse hikoillut.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 07:43 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:59, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 10:31 

On mulla hormoni (muttei sukupuoli-) ongelmia, mm Kortisoli on liian korkea. Se oli yli 900, mutta suppressoitui alle 30 dexametasonikokeessa. Joten se jätettiin siihen. Metanefriinit ja Normetanefriinit on myös katsottu. Ne oli OK. Laihuudestani huolimatta menkat toimii vielä, mutta ovat niukat. Syön pillereitä.

Mulle kainalohikoiluun auttaa tuo Absolut Torr, mutta joskus (harvoin) silläkään ei tunnu olevan vaikutusta. hikoilen jatkuvasti.

Mutta ihan näin paljon kuin viime yönä en kyllä ole tietääkseni hikoillut!!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 08:37 

Pääsääntöisesti olen nukkunut tosi hyvin tämän sairauden aikana, mutta aina välillä tulee näitä hikoiluöitä, jolloin ei tule nukuttua varmaan tuntiakaan. Lisäksi viime kesästä lähtien olen alkanut hikoilla epänormaalin paljon ihan tavallisessa - tai itseasiassa tosi hitaassakin - kävelyssä. Ensin ajattelin sen johtuvan vain kesäkuumista, mutta hikoilu jatkui vielä syksylläkin, vaikkei varmasti ollut liikaa vaatettakaan päällä. Nykyisin joudun ottamaan työmatkalle aina vaihtopaidan päälle, että voin vaihtaa sen töissä, kun hikoilu on joskus vartin-puolen tunnin päästä laantunut.

Palelen myös aika usein kun on kuumetta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 05:41 

Mulla alkoi kauhea hikoilu jonkin aikaa sairastumisen jälkeen. Onneksi se meni reilussa puolessa vuodessa ohi. Hikoilu ilmeni tosin lähinnä päivisin ja varsinkin jos vähääkään rasitin itseäni.

Profile  

Post subject: Re: Hikoilu...
PostPosted: Fri Jul 25, 2014 11:30 

Minulla on kuumotus hikoilua suurempi ongelma. Hikoilua alkaa esiintyä viimeistään muutaman minuutin kuluttua teen mitä vaan. Hiki virtaa kasvoja pitkin, niin että silmiä kirvelee; kainalohikoilu ei ole yhtä voimallista.

Kuumotus on hankalampi ongelma. Reumasäätiöllä ollessani kuljin kesät talvet topissa ja mekoissa ja aina kysyttiin että eikö ole kylmä. En pystynyt pitämään housuja. Kuumuutta voin säädellä sillä, että en laita polttavia vaatteita päälle. Kuumotuksen ja tukikaulurin vuoksi pätkäsin tukan polkkatukaksi. Tukikauluri lämmittää kesällä yhtä paljon kluin palttoo talvella. Iho on herkistynyt niin, etten pysty pitämään nylon-sukkahousuja.

Kainalosta mitattuna olen alilämpöinen, eikä centraalinenkaan lämpö nouse korkealle, vaikka olon perusteella luulen olevani saunassa. Saunassa en pysty käymään yhtään, kokeilen ainn a välillä.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Oct 01, 2014 06:05 

Minä olen lirissä hikoilun takia, rinnan aluksen haavaarpi meni auki
- tietääkö teistä joku mitään konsteja liikahikoilun hoitoon
- kyummallista on että hikoilen kaikkialta muualta eniten paitsi kainaloista
- en pysty edes syömään hikoilematta
- nukun yöt ikkuna auki, muuten en nukkuis lainkaan
- onneksi koiruuskin on "kuumakalle", sekin tykkää viileestä

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Thu Oct 02, 2014 12:55 

Hikoilussa, kuten kaikissa muissakin sairauksissa, pitäisi selvittää ettei siihen ole hoidettavia syitä, kuten hormonaaliset häiriöt. Ainakin lisämunuaisen vajaatoiminta, hypoglykemia, estrogeenin puutos ja kilpirauhasen liikatoiminta voivat hikoiluttaa. Ja tietysti monet lääkkeet. Esim. krooninen mykoplasma ja Arnold-Chiari on yhdistetty hikoiluun, en ole ihan varma millaiset paikat noissa eniten hikoilevat.

Hikoiluun on kyllä oireenmukaisiakin hoitoja. Botox-pistoksia on käytetty, mutta en tiedä sopivatko ne muuhun kuin esim. kainalohikoiluun, eihän niitä voi tietenkään koko kehoa törkkiä täyteen. Antikolinergiset lääkkeet vähentävät hikoilua. Niitä voi käyttää suun kautta tai ymmärtääkseni myös paikallisesti. Suun kautta käytettynä niillä on usein sivuvaikutuksia (esim. suu kuivuu) - ja ongelmana on, että silloin voi ylikuumentua, koska ne eivät poista kuumuuden tunnetta, vain sen hikoilun. Paikallisesti käytetty lääke varmaan voisi olla toimiva. On myös jotain muita hoitoja, joissa hikirauhasia tyyliin tuhotaan sähköllä/laserilla/jollain, mutta en ole näihin perehtynyt.

Runsas hikoilu poistaa monia mineraaleja elimistöstä, joten näiden saannista pitää pitää hyvää huolta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Oct 02, 2014 07:15 

Hei,

Nostin hieman lääkitystä, niin en ole tänään hikoillut enää yhtä rajusti. On ilmeisesti käytettävä korkeampaa annostusta.

Sen tiedän että Na oli 141 ja K norm. arvo, ei ole vaikuttanut ainakaan niihin. Uskon että saan muita mineraaleja riittävästi siemenistä, mantelista ym.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 13, 2016 03:55 

On ollut vuosien varrella monenlaisia kohtauksia. Nykyään aamuisin on jotakin heikotusta, esiemrkiksi niska vapisee.
Tämänaamuisessa kohtauksessa olin puistattelevasti vapiseva, niska oli heikko, mutta lihakset kuitenkin kireät. Mittasin lämmön, oli normaali klo 9.30 36,6 kielen alta. Mittasin sokerin, se oli 5,6, ei siis hypoa. Mittasin verenpainetta. Alalapine ehkä hieman koholla, esim. 132/84 pulssi 67, 116/80 pulssi71. Kun hiotti mittausten välillä, niin yläpaine putosi.

Koska olin noussut ylös klo 5, niin olin jo syönyt aamiaisen n. klo 6 ja myöhemmin juonut aamukahvin. Nälkä meinasi olla. Söin sitten minilounaan ennenaikaisesti klo 9.40. tein sitten töitä tietokoneen ääressä, kun en jaksanut lähteä ulos "puunkaatoon". Mies houkutteli pihalle, kun yksi pienehkö kuusi olisi pitänyt kaataa ja siinä olisi tarvittu kahta.

Jonkun ajan päästä sitten lähdimme puun kaatoon. Saman tien ajateltiin kaataa yksi mänty, jonka kaatoon oli saatu kunnalta lupa (kunnalta pitää pyytää lupa oman tontin puidne kaatoon!). Sen männyn kaadon valmisteluissa sain rytmihäiriön. Yskin ja painelin karotispoukamaa. Mietin, että otanko beetasaplaajaa, en kuitenkaan ottanut, olo parani vähitellen. Odottelimme vähän aikaa ja aloimme kaatohomman. Puu vedettiin pitkällä köydellä pihan toisella puolella olevaan mäntyyn kiinni. Välissä oli vinssi. Se vinssaaminen ja puun lopullinen sahaaminen on minusta aina jännittävin hetki, siinä verenpaineeni nousee varmasti pilviin asti, mutta se jännitys on hetkessä ohi.

Kun vinssasin, niin pulssi oli korkea, mutta onneksi en saanut rytmihäiriötä. Tiedän entuudestaan, että minun täytyy sitten hiljakseen tehdä jotakin, eikä mennä heti lepäämään. Niinpä korjasin oksia pois. Palutumisvaiheessa saan helposti rytmihäiriöitä. SVT-kohtaus on tullut mm. rasitusergometrikokeessa. Sitten säöin varsinaisen lounaan n. klo 1 ja menin uudelleen oksia kuskaamaan.

Tämä meni nyt aiheesta sivuun. Mutta hiotuskohtauksia on tämän syksyn aikana alkanut olla. Muutenkin oloni on hyvin vaihteleva ja epävarma tänä syksynä (välillä täysin hyvä). Valvomisia on usein ja valveunia öisin (jonkinlaisia "hallusinaatioita"). Aivot käyvät hyvin vilkkaana yöllä, ja niska on kireä. Kun herää, niin aivoilla on omat ajatuksensa menossa ja ajatus laukkaa vaikka missä asioissa ja välillä näkyy kuvia. Tinnitusta on usein.

Liittyneeköhän tällainen olotila mahdollisesti nielussani olevaan infektioon, kalsiumaineenvaihdunnan häiriöihin, kuivumisiin, hypoglykemiaan tai liikaan adrenaliiniin? Kilpirauhashormoni on mieluummin laskenut, vaikka olotila muistuttaa liikatoimintaa. Paikallinen estrogeeni on käytössä, mutta haluaisin lopettaa sen.

Onko Jatalla vielä hikoilua?

Profile  

PostPosted: Fri Oct 14, 2016 12:03 

Hei Pulla,

Kyllä minä taas hikoilen, kun alkoi thyroxin-lääkitys. Pienensin juuri annosta, on ollut helpompaa, normaalimpaa hikoilun kanssa. Lähes joka kerta aamuherääminen on sitä, että olen kuumissani ja hikoilen tajuttomasti. Lääkeannoksen pienennys auttoi päivähikoiluun.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]