Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 02:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: raynaudin oireyhtymää CFS ssä?
PostPosted: Sun Jun 10, 2012 12:34 

siinäpä se kysymys melkein jo olikin :lol:
yhtenä päivänä havahduin kesken kahvin juonnin ,että molemmat käteni vetivät tumman siniseksi.. pientä puutumisen tunnetta oli mutta ei muuta oiretta.. kämmenen puolelta olivat hyvin tummat lähes kokonaan ja kämmenseljän puolelta noin puolet... meni sitten ohi kun jumppauttelin sormia.. selkeästi liittyi siihen että paleli, eli verenkiertohäiriökö sitten.. mutta uusi oire tämäkin :oops:

Profile  

Post subject: Re: raynaudin oireyhtymää CFS ssä?
PostPosted: Sun Jun 10, 2012 01:57 

Aika yleistä se taitaa olla. Itse sain lievähkön Raynaud-oireiston marraskuussa 2008 tai 2009, mutta se parani itsestään noin vuoden sisällä. En tiedä miksi, en tietääkseni aloittanut mitään lisäravinnetta, jonka olisi pitänyt auttaa. Tuota ennen olin jo aloittanut käyttää pirasetaamia, jonka pitäisi auttaa siihen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Oct 25, 2014 09:20 

Joo, Raynaudin oireyhtymä on, on todettu epätyypillinen neuropatia. Kyse on ääreisverenkierron ongelmasta. Vas. ukkovarvasta palelesi niin kovasti, että oli pakko aloitta adalat depot ja furesis.

Tilanne näytti melko huonolta sillä venapaluu heikkeni koko ajan, koska liohakset olivat kivikovat. Jaloista otettiin 2 kertaa MRI-kuvat ettei vain lihaksiin ole kertynyt lätäköitä. Pintaverisuonissa tapahtui punasolujen rikkoutumista. Jalat tulivat niin herkiksi etten pystynyt pitämääm sukkia jaloissa.

Ensin toi osittaisen avun adrenalini, mutta vasta lisähappi poisti neuropatiaongelmat. En enää muista että auttoiko LDN. Ei vissii auttanut, koska varvassärkyä oli.

Ennen neuropatian kehittymistä kävin avannossa ja kylmäkaivossa. Kädet ja jalat ovat niin herkät kylmyydelle.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Fri Oct 31, 2014 01:03 

Joo, on. Nuoresta saakka olen ollut erittäin herkkä kylmälle mutta se pistettiin vain hoikkuuden piikkiin, ettei ollut lämmittävää läskiä. Nykyään sitä on (siis läskiä) mutta raynardin oireet ovat vain pahentuneet. Odotan kauhulla talvipakkasia, viime talvena nukuin kolmet villasukat jalassa moneen kerrokseen pukeutuneena monien peittojen alla mutta silti jalat oli ihan horkassa enkä saanut nukuttua. Toivottavasti aloitettu LDN auttaa asiaan!

Profile  

PostPosted: Sun Nov 02, 2014 09:48 

rinotinto wrote:
Joo, on. Nuoresta saakka olen ollut erittäin herkkä kylmälle mutta se pistettiin vain hoikkuuden piikkiin, ettei ollut lämmittävää läskiä. Nykyään sitä on (siis läskiä) mutta raynardin oireet ovat vain pahentuneet. Odotan kauhulla talvipakkasia, viime talvena nukuin kolmet villasukat jalassa moneen kerrokseen pukeutuneena monien peittojen alla mutta silti jalat oli ihan horkassa enkä saanut nukuttua. Toivottavasti aloitettu LDN auttaa asiaan!

Onko sinulta tutkittu ääereisverenkiertoa ja neuropatian/hermoston tuntohäiriöiden olemassaoloa, sillä on tärkeää, että pienten verisuonten säilyy. Mikäli olis neuropatia, niin ääreisveremkiertoa voidaan parantaa lääkkeillä. Onkop sinun verenpaine matala? Minä en osaa enempää neuvoa, kun en muista sinun perussairauksia.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 11:33 

Ei ole tutkittu. Olen miettinyt samaa. Polo ei ehdottanut tähän mitään, hän ajatteli LDN:n korjaavan asian? Mulla on tuntopuutoksia vas. jalan isovarpaassa pahiten. Olisko mitään luontaislääkettä verenkiertoon?

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 11:52 

Verenkiertoon voi auttaa mm. kalaöljy, E-vitamiini ja ginkgo biloba sekä pentoksifylliini, joka ei ole luontaislääke vaan reseptivapaa lääke. Ainakin ginkgosta ja pentoksifylliinistä on tutkimuksiakin Raynaudissa. Myös asetyylikysteiinistä on yksi tutkimus.

Neuropatiaan voi puolestaan saada apua ainakin lipoiinihaposta, B12-vitamiinista ja karnitiinista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 12:27 

Teiedän, että yhteen aikaan myytiin siihen tarkoituksen hevoskastanjauutetta tai Mannolan mainostaa Revitivea. Maija voi tietää vielä sopivamman tuotteen.

Ahaa me oltiin samaa aikaa asialla, minä puhuin vain yhden puhelun tässä välillä

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 12:41 

Hevoskastanja auttaa lähinnä siihen, että verisuonet eivät "vuoda". Eli se vähentää nesteturvotusta olematta diureetti, itselleni ihan kullanarvoinen aine. Ei se minun tietääkseni verenkiertoa sinänsä paranna enkä ole sellaista itsellänikään huomannut. Revitive näyttäisi olevan samankaltainen troppi, noita verisuonten seiniä vahvistavia aineita on paljon.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 19, 2014 12:35 

Kiitos vinkeistä, aloitin kokeilemaan gingko bilobaa. Jollei se tuo apua parin kuukauden kuluttua kokeilen sitten pentoksifylliiniä, ehkä.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 10:36 

Mulla on nyt yhtäkkiä jalat sinertäny, ensin ne on valkoiset, menee kylliksi..eilen sitten sormet oli oudon valkeat ja sitten alkoi sinertää, kynnet sinertävät. En pysty kävelemään kun jalat on niin heikot, veri ei kierrä yhtään..uusi oire tämä

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 10:51 

Huh, kuulostaa pahalta, kun olet ollut suht hyvässä kunnossa kuitenkin. :-/ Oletko kokeillut vielä mitään hoitokeinoja?

Jos jokin vakava oire alkaa tai pahenee hyvin äkisti, yleensä se olisi hyvä tutkia. Me kun emme ole immuuneja muille sairauksille ja Raynaudhan on tyypillinen monien autoimmuunisairauksien oire.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 10:58 

Minä olen vähän samanlaisten oireiden kanssa, joka johtuu siitä että lihakset ovat olleet erittäin kireeä, kivikovat ja sen vas jalan hyperpigmentaatio on lisääntynyt, jonka vuoksi olen ottanut panadolin sijaan panacodia. Kudosturvotus ja -kireys sekä vas. koiven takaosan kova kipu ovat helpottaneet. Samalla selvisi se miksi olen tuntenut itseni kankeammaksi vesijumpassa ja joogassa. Ihme kyllä ei ole ollut kovaa palelua eli adrenaliini auttaa kyllä. En vain ymmärrä, että mistä tämä kaikki johtuu. Luulen, että se on sitä mulla, että se on eds tai cfs.n oireiden vaihttelua eli autom. hermosto tremppaa.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 11:18 

Lisähappea olen saanut mutta ei se kamalasti auta! Adrenaliinista menin ylikierroksille kun pitkästä aikaa kokeilin. En tiedä mitä tapahtui, mutta olen nyt 6 viikkoa mennyt koko ajan voimattomammaksi, sänkypotilas. Viikko sitten alkoi lämpö ja kipeä olo..en tiedä olisko joku infektio yhtäkkiä vetänyt näin pahaksi? Infektiopolille on aika 5.5. Ajattelin tota gingko bilobaa kokeilla, mutta on tää nyt vähän outoa :o ja pelottavaa

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 11:38 

Ainiin ja myöskin silmät kuivuu koko ajan lisää! Ne on alkaneet rähmimään. Käytän silmätippoja mutta ei ne auta kun hetkellisesti. Jalkoja särkee, sääret on ihan älyttömän kireet ja meinaa vetää suonta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]