Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 12:28

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: Brain fog?
PostPosted: Fri Dec 04, 2009 07:49 

Minua tuo aihe on kiinnostanut, koska kärsin itsekin oireesta melko pitkään. Kun sumu alkoi hälvetä, selvitin, millä mekanismilla se minun kohdallani aiheutui. Löysin tänään sattumalta asiaa sivuavan tutkimuksen spatiaalisen oppimisen vaikutuksista hippokampuksen apoptoosi-neurogeneesi sykliin, ja siitä löytyi vastaus siihen, miksi kofeiini aiheutti minulle ensimmäisenä aivosumun oireena luovuuden menetyksen, luovuushan perustuu spatiaaliselle ajattelulle.

Kofeiinin vaikutus oppimiskykyyn on kiistaton, sen tiedetään kiihdyttävän aivojen solukuolemaa ja estävän merkittävästi uusien solujen syntymistä hippokampuksessa jo pienillä annoksilla päivittäiskäytössä, tuloksena alentunut oppimiskyky ja pitkäaikaismuistin häiriöt eli dementia. Han et al, 2007

Spatiaalinen oppiminen on riippuvainen hippokampuksen neuronien poistumisen ja uudistumisen syklistä. Oppiminen vaikuttaa neuronien kehitykseen siten, että se edistää kypsien neuronien elinkelpoisuutta, kypsymättömien poistumista ja neuronien esiasteiden syntymistä. Jos apoptoosi estyy, heikkenee oppimiskyky. Dupret et al, 2007

Kofeiinin laukaisemat potentaatioketjut siis horjuttavat tuota tasapainoa siten, että normaali kiertokulku estyy, ja vain soluja tappava toiminta jatkuu, mutta kiihdytettynä. Tämä olisi mielenkiintoinen keskustelunaihe julkisuudessa monessakin mielessä, sääli, että media ei uskalla nostaa kissaa pöydälle.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 03:45 

Mira, täälläkin on Outlook-muistutukset tehokkaasti käytössä. :) Todella mukavaa, että pystyt töissä kertomaan tilanteestasi. Business-tyyppisessä ympäristössä, missä kaikki yrittävät olla tehokkaita, ei paljon sairaita armahdeta. Päätökseeni olla kertomatta vaikuttaa myös se, että kun olen joskus joillekin kertonut, olen huomannut etteivät he ole ymmärtäneet ja olen katunut kertomista. On ikävää kun jotkut ihmiset suhtautuvat niin kuin olisi jostain asenneongelmasta kyse ja itseään tsemppaamalla, ulkoilemalla tai syömällä terveellisesti kyllä piristyy.

Melkoista sinnittelyä se on täälläkin, että jaksaa työpäivän loppuun. Iltapäivällä tosiaan olo huononee minullakin ja on vaikea tehdä älyllisesti vaativia tehtäviä. Liukumaa minulla ei varsinaisesti ole mahdollisuus hyödyntää. olen lisäksi huomannut, että loppuviikkoa kohden olo huononee ja ajatus takkuaa enemmän, koska univelkaakin kertyy enemmän.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 09:48 

Kun yritän hakea apua miehelleni, törmään enimmäkseen aina siihen haasteeseen, että hänen aivosumunsa on erilaista kuin suurin osa Googlen aivosumusta: muisti on erinomainen, puhetta pulppuaa melkein maaniseen tahtiin vaikka hän olisi syvempääkin syvemmän aivosumun vallassa... Sitten kun yritän jutella, hän raivoaa ettei jaksa kuunnella minua. Hänen aivosumunsa on siis jokin kamala uupumuksen tila aivoissa, joka herkistää hänet ympäristön ärsykkeille, tekee mentaalisesti sietämättömän olon, mutta ei vaikuta muistiin, puheeseen, eikä mielen terävyyteen.

Itse olen höntti, unohtelen, vaivun ajatuksiin, menen sekaisin jos joku juttelee autossa minulle kun yritän ajaa - ja minä olen se "terve" osapuoli perheessämme! Mieheni on kuin partaveitsi ja usein tuntuu että tämä ominaisuus aiheuttaa hänen harvinaislaatuisen aivosumunsa: hän ei kykene ajamaan aivojensa resursseja alas, niin että hän voisi olla hönttinä säästöliekillä toimintakykyinen, sen sijaan hänen pitää tukkia korvat, peittää silmät ja maata eristyksissä sängyssä, kunnes aivot jotenkin palautuvat rasituksesta. KAIKKI fyysinen ja kognitiivinen toiminta rasittaa hänen aivojaan nopeammin tai hitaammin tuohon pisteeseen, että hän joutuu blokkaamaan aistinsa ja lepäämään.

Olen kokeillut hänelle ilman apua B12 suihketta, pantoteenia, karnitiinia, fosfoseriiniä, fosfokoliinia, L-tyrosiinia, ruusujuurta, kalaöljyä, 5-HTP... Nyt koitan saada reseptin pirasetaamille.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 11:21 

Kuulostaa siltä, että miehesi on ylivirittyneessä tilassa, jota seuraa usein romahdus. Hermosto on ylikierroksilla. Nukkuuko hän hyvin? En usko, että pirasetaami auttaa, jos kyse on ylikierroksista.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 02:36 

Ankufi wrote:
Kuulostaa siltä, että miehesi on ylivirittyneessä tilassa, jota seuraa usein romahdus. Hermosto on ylikierroksilla. Nukkuuko hän hyvin? En usko, että pirasetaami auttaa, jos kyse on ylikierroksista.

Hän nukkuu virkistämätöntä unta 8-9 tuntia, herää kuin rekan alle jääneenä... Puhuu unissaan, näkee painajaisia. Päivällä nukahtaa korkeintaan 5 minuuttia jos pystyy, ihmeelisesti se virkistää häntä hieman. Ylivirittyneisyys hyvinkin mahdolinen.

Tänään terveyskeskuslääkäri kieltäytyi antamasta pirasetaamia, koska ei tuntenut lääketä. Lähetteen psykiatrille antoi, sekin on askel johonkin suuntaan...

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 04:22 

Kuulostaa tutulta. Itsellä oli juuri samanlaista, kun olin siirtymässä hermoston ylivirittyneisyydestä hermostohäiriöön ja hypersomniaan. Ottakaa julkiselta masennusdeegee ja suostukaa hoitoihin, vaikka ne kuluttavat energiaa. Niistä ette saa apua, mutta ovat tärkeitä esimerkiksi sairaspäivärahan kannalta. Suurin osa masennuslääkkeistä on suhteellisen turvallisia, mutta jättäisin tarjotut epilepsialääkkeet ja neuroleptit väliin.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 07:42 

Mutu, onko puolisosi kokeillu esim. akupunktiota tai joogaa jotta hän voisi purkaa ylivirittyneisyyttänsä ja rentoutua samalla.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 08:22 

Eihän niitä lääkkeitä ole pakko syödä, jos ei tahdo. Voi sanoa, että on syönyt.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 08:25 

Miulla tulossa helmikuussa sama että pakko ottaa lääkkeitä vastaan kun menen psykiatrille. Ketuttaa jo valmiiksi.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 08:58 

Maija, lääkkeet on pakko hakea apteekista. Tarkastavat, että ostetaanko lääkkeitä, joita on määrätty. Syöminen on sitten eri juttu..

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 09:09 

Ystävättereni luuli että yhden kerran ostaminen riitti ja nosti hänet turvaan, sai osa-aikaeläkkeen. Minä sanoin toista tämän 2 vuoden ajan. Nyt olis tarve, olis näyttötarve lääkkeiden käytöstä, kun hänet yriteytään polttaa pois töistä, ikärasismi ja kateus vakityösuhteesta. Hän yrittää päästä 100% eläkkeelle, sillä hänellä on työperäinen masennus ja uupumus. Toinen keino olis että olis ollu 60v.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 16, 2017 09:51 

Jatta wrote:
Mutu, onko puolisosi kokeillu esim. akupunktiota tai joogaa jotta hän voisi purkaa ylivirittyneisyyttänsä ja rentoutua samalla.

Voi kun saisin hänet kokeilemaan... En saa edes sanoa sanaa JOOGA hänen kuullensa. Toimintaterapia on pikkuisen avartanut hänen maailmaansa, mutta kaikki muu on hänelle huuhentaalia.

Äitini oli kokeillut neurosonic hoitoa, joka on ilmeisesti simppelisti vain värisevä tuoli, siihen voisin miehen suostutella.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 17, 2017 11:19 

Minulle värisevä tuoli oli huono juttu, pahensi niskasta johtuvaa oireilua.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 17, 2017 09:56 

Jatta wrote:
Minulle värisevä tuoli oli huono juttu, pahensi niskasta johtuvaa oireilua.

Pitääpä varoa etten itse mene niskavaivoineni. Mieheni erikoisuuksia on se, ettei hänellä koskaan ole niska-hartiavaivoja, pidän sitä yliluonnollisena asiana.

Hänellä tosiaan alkaa aivosumu nousta heti jos hän kävelee rivakammin ja nostelee jalkojaan oppimansa hitaan ja laahaavan kävelyn sijaan, se laittaa ajattelemaan verenpainetta ja verenkiertoa, mutta kotikonstein vaikea selvittää mitä tapatuu.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours [ DST ]