Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 07:06 

Luontaistuotteista on aika hyvin tietoa Hoidot-alueen threadissa "Jokin pilleri keskittymisvaikeuksiin" (tms). Erityisesti karnitiini, kalaöljy, B12-vitamiini (vähintään 1 mg annoksina) ja ruusujuuri voisivat auttaa tuontyyppisiin oireisiin. Muistakin B-vitamiineista (erityisesti B1 ja B3), magnesiumista ja E-vitamiinista saattaisi olla apua. Reseptivapaa pentoksifylliini kannattaisi ehkä myös kokeilla. Listasin näitä siinä järjestyksessä, missä mielestäni kannattaisi kokeilla. En ole tuolla threadissa maininnut kun sitä ei käsittääkseni ollut silloin markkinoilla, mutta Tolonen myy nykyään mömmöä nimeltä benfotiamiini, joka on B1-vitamiinin johdannainen ja sitä käytetään maailmalla myös kognitiivisiin vaikeuksiin.

Itse olen hyötynyt paljon kahdesta lääkkeestä, nimodipiinista (threadi Kalsiumsalpaajat Hoidot-alueella) ja pirasetaamista (sillekin on oma threadinsa). Pirasetaami auttaa minulla ennen kaikkea kognitiiviseen uupumiseen ja verbaalisiin ongelmiin (esim. sanojen unohtelu), nimodipiini taas yleiseen sumuisuuden tunteeseen ja keskittymiseen. Usein tuollaisiin outoihin neurologisiin oireisiin auttavat epilepsialääkkeet (nimodipiini ja pirasetaami ovat nekin eräänlaisia antikonvulsantteja, vaikka niitä ei yleensä epilepsian hoidossa käytetäkään).

Ystäväni sanoi, että antikonvulsantti pregabaliini (Lyrica) auttoi ylikierroksilla oloon, mutta ei auttanut hänen muihin neurologisiin oireisiinsa. Monet noista muista oireista kuulostavat mahdollisesti huonosta aivoverenkierrosta johtuvilta. Noista edellämainituista verenkiertoa parantavat ainakin kalaöljy, B12 ja B3, magnesium, E-vitamiini, pentoksifylliini, pirasetaami ja nimodipiini, tosin kaikilla niistä on muitakin vaikutuksia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 02:34 

Mulle brain fog on kanssa varmaan pahin ongelma tällä hetkellä. Unohtelen monia asioita täysin ja monesti yksinkertaisen tehtävän tekeminen tuntuu lähes ylivoimaiselta tai kestää tosi pitkään, kun ajatukset on ihan puuroa ja hitaita. Tuntuu, että älykkyysosamäärä on laskenut pysyvästi, esim. jotkut matemaattiset ongelmat, jotka tuntui ennen aika simppeleiltä, ovat nykyisin mulle ylivoimaisia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 07, 2008 02:31 

Onko kellään sellaista tunnetta että nykyisellään jäisi helpommin valopisteitä / kuvat silmiin. Tarkoitan sitä kun katsoo esim. tietokoneen ruutua ja sitten katsoo seinää, niin se ruutu jää aika helposti matkaan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 03:41 

..

Last edited by claudia on Wed Sep 29, 2010 10:09, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 04:46 

Sanojen unohtelua, sanajärjestyksen sekaisin menoa, puheen puuroutumista, hajamielisyyttä, vaikeutta muistaa nimiä ja numeroita...saatan toisinaan "unohtua ajatuksiini" eli havahtua huomaten tuijottaneeni tyhjyyteen täysin vailla ajatuksia useamman minuutin ajan. Ehkä yleisin fraasini on "miulla on pää ihan jumissa", tätä tulee toisteltua USEIN. Monesti tulee myös hetkiä jolloin unohtaa mitä oli sanomassa tai tekemässä, saatan kävellä huoneeseen ja sinne päästyäni ihmetellä että mitähän minun täällä piti tehdä.
Liekö kuuluu aivosumuun, mutta olen tuhottoman kömpelö ja monesti kävelenkin päin ovenpieliä, huonekaljua yms. ja päätä on myös tullut hakattua erinäisiin paikkoihin joskus hyvinkin kipeästi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 05:25 

Minulla on tainnut tuota brainfog -oireilua olla koko elämäni, muistan jo lapsena olleeni todella hajamielinen ja noita "katoamisia" ja epätodellisuudentunteitakin pidin tavallisina kunnes yksi lääkäri oikaisi minua asiasta. Samoin nuo asioiden jankkaus päässä yms. Tiedostamalla nuo asiat ja pistämällä niille tietoisesti stoppia olen päässyt eteenpäin, mutta edelleenkin huomaan että jos ahdistaa, etsin tekemistä (internet oiva väline) johon saa "kadota" tekemättä mitään. Minulla on myös elämässä vuosia unohduksissa, tapaan usein ihmisiä joiden kasvot ovat tutut mutta en muista missä ollaan nähty, kyse voi olla entisistä työkavereista tms (ajanjaksolta jolloin ensimmäisen kerran kärsin selittämättömästä uupumuksesta). Luetun ymmärtäminen oli kans vuosia poissa, viime vuonna pahimmat oireet oli muistamattomuus ja keskittymiskyvyn puute, sanojen unohtelu ja väärien sanojen käyttö. Millaistahan mahtaisi olla elämä "terveellä" päällä :).

Last edited by silmu on Fri Feb 20, 2009 07:31, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 06:26 

Brainfog ja ylipäätään kognitiivinen uupuminen ja kognitiiviset ongelmat ovat tuttuja täälläkin. Muistin kanssa ei ole onneksi ollut kovin suuria ongelmia (en esim. ole koskaan unohtanut läheisteni nimiä), mutta kaikki ajattelua vaativat toiminnot uuvuttavat hirvittävästi tai ovat täysin mahdottomia. Olen ex-matikkanörtti, mutta nykyään jo kertotaulujen muisteleminen vie voimat aivan täysin eikä edes yksinkertaisista päässälaskuista meinaa tulla mitään. Jos olen erityisen uupunut, sanoja unohtuu niin puhuessa kuin kirjoittaessakin erityisesti lauseiden lopusta ja käytän usein vääriä sanoja. Puhumiseen ja kirjoittamiseen liittyvät vaikeudet olivatkin ehkä ensimmäiset kognitiiviset oireet, joihin kiinnitin aikoinaan huomiota, sillä kielitiedettä ja suomen kieltä rakastavalle ihmiselle kirjoitus- ja puhetaitojen asteittainen huonontuminen oli aika järkyttävä kokemus, varsinkin kun minulla ei ollut aavistustakaan mistä moinen saattoi johtua (epäilin vain tulleeni yhtäkkiä tyhmäksi ja laiskaksi). Ennen kirjoitin romaaneja, artikkeleita ja novelleja aivan kevyesti, mutta nyt sellaisesta ei tule mitään, vaikka halua olisi todella paljon. Erityisesti kaunokirjallisuuden lukeminen on nykyään täysin mahdotonta (vaikka luin ennen useita romaaneja ja tietokirjoja viikossa) ja luenkin nykyään lähinnä sarjakuvia ja niitäkin vain erityisen hyvinä päivinä. (Äidinkielenopettajani olisi järkyttynyt jos tietäisi - ja vielä enemmän hän järkyttyisi jos lukisi kirjoittamaani tekstiä.) Myös esim. elokuvien katsominen on ollut jo pitkään liian haastavaa kognitiivisesti, sillä en yksinkertaisesti ehdi tajuta henkilöitä, tapahtumia saati sitten juonta. Keskittymiskyky on hyvä, mutta vaikka keskittyisinkin elokuvaan täysillä, en ymmärrä siitä oikein mitään tai sitten uuvun niin paljon, että katsominen on pakko keskeyttää.

Pahin kognitiivinen ongelmani lienee kognitiivinen väsyminen. Ns. järki tuntuu kyllä juoksevan, mutta jos yritän tehdä jotakin kognitiivisesti haastavaa liian pitkään (esim. muistella yhtä kertolaskua tai lukea yli minuutin kaunokirjallisuutta), tuntuu kuin aivot leikkaisivat kiinni - toimintaa ei voi yksinkertaisesti jatkaa enää edes puoliteholla, aivot eivät yksinkertaisesti toimi enää. Muutama vuosi sitten kuvittelin, että kyse oli vain harjoituksen puutteesta ja yritin rasittaa itseäni kognitiivisesti aina vain lisää, mikä ei todellakaan auttanut tilannetta yhtään vaan pahensi vain. Liikunnan harrastaminen on myös osoittautunut todella tehokkaaksi aivotoiminnan tappajaksi - usein pyörälenkin jälkeen koko pää(kallo) oli niin kipeä, että luulin kuolevani; tuntui aivan kuin aivoihin ei olisi mennyt enää lainkaan verta ja happea. Liikunnan harrastamisen vähentäminen (= käytännössä lopettaminen) vähensikin kognitiivista oireilua huomattavasti.

Kaipaan älyllisiä haasteita, opiskelua ja uuden oppimista aivan valtavasti. Pään käyttäminen on ihanaa silloin, kun pää toimii ja kaikki on vaivatonta. Nyt kun LDN on auttanut mm. aistien yliherkkyyteen, alan todella uskoa että kognitiivista puoltakin voi varmasti hoitaa jollakin lääkkeellä (kokeilen varmaan pentoksifylliiniä ensimmäiseksi). Itse asiassa kaivoin jo fysiikan ja matikan kirjat esille ja odotan nyt kieli pitkällä, milloin pääsen niiden kimppuun :D Kai minä olen sitten täysin seonnut, mutta nautin todella oppimisesta ja pääni käyttämisestä :P Omat entiset kirjoitus- ja puhetaidotkin olisi todella ihanaa saada takaisin. Saada ylipäätään oma itseni ja elämäni takaisin.

(Onko kenelläkään muulla ollut sellaista ongelmaa, ettei lääkäri meinaa uskoa sinulla olevan kognitiivisia ongelmia? En ole uudelle lääkärilleni vielä niistä valittanut, mutta entiselle lääkärille yritin kertoa niistä. "Ei sinulla voi olla kognitiivisia ongelmia, kun olet niin älykäs." Heh, mahtaisipa hänkin yllättyä, jos minut laitettaisiin neuropsykologisiin tms. testeihin... Ihan hyvä kuitenkin ettei ole laitettu, koska niiden tulos saattaisi olla itselleni aika masentava.)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 08:01 

Pikku Myy: Tekstisi oli jotenkin kokonaisuudessaan ihan kuin itseni kirjoittamaa - vaihda vain sarjakuvien tilalle aikakauslehdet (parempana päivänä) ja mainoskuvastot (huonompana päivänä), tosin onneksi tilanne ei ole enää sellainen.

Yleensä lääkärit tuntuvan ajattelevan, että kognitiviisia ongelmia kyllä voi olla, mutta ne johtuvat kokonaan väsymyksestä/unihäiriöistä/kivusta (tai psykiatrisista oireista). Onhan se tietysti ihan loogista, että jos on väsynyt, niin kognitiivinen suorituskyky kärsii, mutta lääkärit eivät tajua, että se on todellakin pahempaa kuin vain tämä.

Ja lääkäri voi kyllä myöntää, että lahjakkaalla ihmisellä on kognitiivisia ongelmia, mutta "ei se haittaa jos vähän älykkyys kärsii kun olet silti normaali-ihmistä älykkäämpi". Kun a) ei se lohduta b) se on muutakin kuin vain ÄO:n laskemista. Neuropsykologi totesi, että lahjakkailla ihmisillä on paitsi se, ettei ÄO:n laskemista huomaa, myös se, että he oppivat kompensoimaan kognitiivisia puutoksia niin, etteivät muut huomaa niitä (mukaanlukien lääkärit).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 08:48 

Tämäkin allekirjoittaa...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 09:05 

Maija: Mukava tietää, että on kohtalotoveri (vaikka ei CFS/ME:tä ja sen tuomia oireita tietenkään kenellekään toivoisi)! Tuo mitä sanoit lääkäreistä on muuten harvinaisen totta - sain jopa erään psykiatrin uskomaan, että minulla on ihan oikeasti kognitiivisia ongelmia (ehkä se on joku psykiatrien ja psykologien juttu, että potilasta täytyy ainakin näytellä uskovansa :D), mutta ei hän sitten kuitenkaan ymmärtänyt mitä yritin hänelle selittää. Hän ajatteli, että CFS-oireisto on vähän niin kuin jatkuva jalkakipu, joka tutkimustenkin mukaan vie aivoilta kapasiteettia tehdä muuta kuin kokea kipua. Hänen mukaansa minun kognitiivisten ongelmieni taustalla olisi tällainen samanlainen kuvio, jossa CFS-oireisto kuormittaisi aivojen kapasiteettia ja siten haittaisi muuta aivotoimintaa. Voin tietysti olla väärässä, mutta en todellakaan koe asian olevan näin, vaan minusta CFS on nimenomaan se, joka on tehnyt aivoilleni jotakin - joko jotakin pysyvää tai sitten esim. aineenvaihdunnallista tai verenkierrollista. Äh, en nyt oikein osaa selittää mitä ajan takaa, kun ajatukset ja sanat ovat vähän hukassa...

Olen samaa mieltä siitä, ettei väsymys tai uupumus voi selittää kaikkia kognitiivisia oireita. Muistan millaista oli olla terveenä väsynyt ja suorittaa jotakin kognitiivisesti raskasta, eikä se ollut todellakaan mitään tällaista kuin nyt. Ei lähelläkään. Silloin väsyneenä teki ehkä enemmän virheitä kuin olisi tehnyt pirteänä ja kognitiivisesti haastava tehtävä saattoi kestää hieman kauemmin kuin se olisi kestänyt hyvin levänneenä, mutta nykytilanteessa kysymys ei ole todellakaan parista huolimattomuusvirheestä, kun tehtävää ei ylipäätään edes pysty tekemään ja jo normaaliin arkielämään liittyvät kognitiiviset toiminnot ovat ylivoimaisia.

EDIT: Mikkopop, mukava saada kohtalotovereita lisää! Toivottavasti me molemmat saisimme aivomme parempaan kuntoon mahdollisimman pian. Maijalla on ilmeisesti jo aika hyvä tilanne kognitiivisen jaksamisen yms. kanssa? Matikka sinulla taitaa tosin olla vielä hukassa? Toivottavasti jokin auttaisi siihenkin ongelmaan ihan jo siksikin, että matikka on yksinkertaisesti mukavaa. :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 10:26 

Saas nähdä, mitä mieltä eläkeyhtiö on nyt minun muka masennuksesta ja kognitiivisista oireista ym. sairauksista. Eläkeasioiden muutoksenhakulautakunta ja eläkeyhtiö pallottelevat nyt minun hakemusvalitustani. Valitus on palautettu nyt eläkeyhtiön uudelleen päätettäväksi: "Muutoksenhakulautakunta poistaa eläkelaitoksen antaman päätöksen ja palauttaa asian eläkelaitokseen uudelleen käsiteltäväksi. Eläkelaitoksen tulee antaa asiassa uusi päätös." ... Muutoksenhakulautakunta ei ota ensi asteena tutkittavakseen, mikä merkitys jättämilleni uusille selvityksille on annettava. Se ei siis halua vaikuttaa suuntaan eikä toiseen tässä asiassa, mutta pakottaa eläkelaitoksen uuteen päätökseen. Mukana
selvityksissäni oli yksityisneurologin käyntikertaselostus, jossa korostettiin kognitiivisten oireiden vaikutusta työkykyyni. Ikävä kyllä neurologi ei saanut aikaan lupaamaansa B-lausuntoa. Mukana oli myös paljon aineistoa pitkältä ajalta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2009 03:31 

..

Last edited by claudia on Wed Sep 29, 2010 10:08, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 22, 2009 04:33 

Allekirjoittaa myös tuon matikka-kadon. Entinen matikkanörtti, kävin lukiossa pitkän matikan (en kuitenkaan kovin huimalla menestyksellä) mutta nykysin tuottaa vaikeuksia ihan tavallisetkin laskutoimitukset.

Ja kirjaa lukiessa joutuu monesti lukemaan samat asiat moneen kertaan kun huomaa ettei ole tajunnut mitään lukemastaan. Kokeisiin pänttääminen ei siis luonnistu ja onneksi olenkin koulussa jossa keskitytään enemmän noihin käytännön taitoihin...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 22, 2009 05:47 

Mä joudun noihin neuropsylokogisiin testeihin. Mitähän niistä voi pahimmillaan seurata, en halua ainakaan eläkkeelle. Saan varmaan dementiadg:n :(

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 22, 2009 07:26 

Älä pelkää, ei todellakaan helposti pääse eläkkeelle!
Mulle tehdään toukokuussa jo kolmannen kerran testit.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]