Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 03:43

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 04:39 

..

Last edited by claudia on Wed Sep 29, 2010 10:03, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 04:54 

Etkö ole ollut neurologilla tuosta huonomuistisuudesta? neuropsykologisessa testissä?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 05:00 

..

Last edited by claudia on Wed Sep 29, 2010 10:02, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 10:55 

Kuulostaa hankalalta, Claudia. Tosin tunnistan vastaavia piirteitä myös omassa muistissani, sillä etenkin CFS:ään sairastumisen jälkeen on aikoja, joista en muista juuri mitään, ne ovat jotenkin oudon tyhjiä "mustia aukkoja" muistissani. Ihan samanlaisia muistiongelmia kuin sinulla ei ole kuitenkaan ollut. Tietääkseni muistojen muodostamiseen liittyvät vaikeudet ovat kuitenkin melko yleisiä CFS:ssä, samoin vaikeudet muistaa omaa elämäänsä.

Minulla on sellainen vaikutelma, ettei muistiongelmia leimattaisi kovin usein psykiatrisiksi ongelmiksi, mutta saatan tietysti olla väärässäkin. Ja voi olla, että nuoresta iästäsi on haittaa, kun et ole vielä siinä iässä, jossa muistiongelmia aletaan ottaa vakavasti. Tosin tämä on vain itselleni muodostunut mielikuva, joten toivottavasti on toisin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 11:02 

Riippuu varmaan siitä, miten muistiongelmista kertoo:

"En muista lapsuudestani oikein mitään" Diagnoosi: hirveitä traumoja -> terapiaan.

"En ikinä oikein muista mitään, olen tosi hajamielinen ja unohdan aina hellan levyn päälle enkä muista mitä tulin tekemään johonkin huoneeseen." Diagnoosi: "kaikkihan me tollaista tehdään, älä huolehdi".

Jonkinlainen muunlainen kuvaus ongelmista varmaan soittaa paremmin lääkärillä hälytyskelloja.

Tietysti jos on nuori, niin on liian nuori kärsimään muistiongelmista. Mutta jos on vanhempi, niin sitten se johtuu vain iästä! Niinhän se aina menee.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 12:08 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 01:35, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 01:09 

..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 01:48 

..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat May 30, 2009 07:18 

Tämä nyt ei suoranaisesti liity aiheeseen enää mutta luin alkupäänviestiketjua ja siellä oli puhetta amalgaamista ja elohopeasta.
Monet rokotteet, joita meihin lapsena ja myöhemmin pistetään sisältävät elohopeaa säilöntäaineena. Se on rasvaliukuista ja kertyy sisäelimiin, kuten myös aivoihin. Eli ei ihme, os tulee ongelmia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat May 30, 2009 07:34 

Tiomersaali metaboloituu elimistössä etyylielohopeaksi, jonka puoliintumisaika on hyvin lyhyt. Ei ole näyttöä siitä, että tiomersaalia sisältävistä rokotteista olisi ihmisille haittaa. Esimerkiksi kalan sisältämä metyylielohopea on sitten eri juttu, ja amalgaamipaikat. Ja useimmat tiomersaalia sisältävät rokotteet sisältävät vähemmän elohopeaa kuin vaikkapa purkillinen tonnikalaa.

Liikkeellä on tästäkin aiheesta paljon väärää tietoa. Ei kannata uskoa kaikkea vouhkausta, mihin törmää. Monella meistä voi olla ongelmia elohopeakertymien kanssa, mutta ei ole mitään syytä epäillä, että rokotteet olisivat niihin syynä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 31, 2009 09:24 

Kiitti tiedosta,

Olen vain monelta taholta kuullut, että rokotteiden säilöntäainnet olisivat haitallisia mutta ehkei sittenkään....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 31, 2009 09:32 

Voi niistä varmasti jotain haittaa olla. Jotakuinkin kaikellehan voi olla vähintään allerginen, ja säilöntäaineillehan vielä aika usein (varsinkin kun rokotteissa on säilöntäaineina ties mitä antibiootteja jne). En silti niele väitettä siitä, että rokotteiden sisältämä elohopea varastoituisi elimistöön määrinä, joista olisi haittaa (ainakaan suhteessa muiden elohopealähteiden määriin), kun kaikki todisteet viittaavat siihen, ettei niin ole.

Rokotteissa on toki omat haittansa, riippuen toki rokotteesta (niitä kun on hyvin erilaisia - kuolleita tai heikennettyjä viruksia/bakteereita tai pelkästään niiden osia), mutta yleensä ne liittyvät nimenomaan siihen rokotteen varsinaiseen tehtävään, eli immuunijärjestelmän moduloimiseen. Joskushan se epäonnistuu ja syynä voi olla hyvinkin vakava sairaus, mutta onneksi tämä on äärimmäisen harvinaista. Ja sitten on ollut joitain rokotteita, jotka ovat olleet kontaminoituneita tai muuten viallisia.

Profile  

Post subject: Re: Brain fog?
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 04:08 

Tutulta kuulostaa. Sairauteni alkuajat vietin lähes kokonaan brain fogissa, mutta nykyisin se ei onneksi ole jatkuvaa. Olen myöskin kömpelö ja ajoittain ylikierroksilla, vaikka oikeasti olen todella väsynyt. Olen siis fyysisesti ylikierroksilla, mutta ajatukset on aivan pihalla. En muista, mitä ihmiset minulle sanovat ja töissä on pöytä täynnä muistilappuja. Joskus menee pitkäänkin ilman brain fogia, mutta kun se taas palaa, masennun, koska tiedän, että pitäisi vain nukkua ja kaikki vapaa-aikani menee siihen.

Usein huomaan, että sanonkin jonkun toisen sanan kuin mitä pitäisi tai sekoilen sanoissani. Sitten yritän korjailla puheitani. Kun brain fog on päällä, koen sosiaaliset tilanteet hyvin rasittaviksi, koska koen, etten kykene olemaan oma itseni ja vaikutan usein töykeältä, vaikken tahtoisi.

Minulla ubikinon ja ruusunjuuri auttavat jonkin verran brain fogiin, Töissä kukaan ei tiedä sairaudestani ja onkin todella raskasta peitellä sitä ja yrittää näytellä normaalia ja pirteää. Toisaalta, koen, että minun on helpompi olla, kun ihmiset eivät osaa kiinnittää erityishuomiota käytökseeni. Osa ystävistänikään ei tunnu ymmärtävän, millainen olo minulla on. Miksi ihmisten ensimmäinen oletus on, että tämä on jostain asenteesta kiinni ja ettei kukaan oikeasti voi olla niin väsynyt?! Raivostuttavaa!

Minulla on myös noita ”häviämiskohtauksia”. Yhtäkkiä havahdun enkä muista yhtään, mitä ajattelin äsken. Usein kesken keskustelun käy myös niin, että unohdan täysin, mistä oltiin puhumassa. En myöskään välttämättä muista, mitä tapahtui minkäkin asian jälkeen ja joudun miettimään kauan ennen kuin muistan esim. mihin menin sen jälkeen kun kävin apteekissa. Ei ihmekään, jos kohta pöpinä pidetään. ;) Siksi juuri en kerrokaan näistä olotiloista vieraammille ihmisille. Lisäksi minulla on äärettömän huono nimimuisti ja lyhytkestoinen muisti yleensäkin. Pidempi ajanjakso, joka on kuin kadonnut, on sairauteni alku. Nukuinkin niin paljon ja sen vähän aikaa, mitä olin hereillä, olin aivan sumussa. Hankala edes kuvailla sen ajan oireita, kun tuntuu, etten vaan muista mitään. Nykyisin pystyn onneksi keskittymään lukemaani tesktiin paljon paremmin kuin aiemmin.

Olen kuitenkin huomannut, että olen osittain oppinut elämään brain fogin kanssa. Kun olen ”siinä tilassa” keskustelen mahdollisimman vähän ihmisten kanssa ja vain helpoista aiheista. Suoritan arkiasioita ja odotan, että tila menee ohi. Osaan myöskin tottuneesti peitellä väsymystäni, vaikka tuntuisi siltä, että nukahdan pystyyn. On vähän pakkokin, jos meinaa pysyä töissä. Koetan hymyillä ja puhua reippaasti, joka on ilmeisesti toiminut oikein hyvin. Kaikki, joille olen lopulta kertonut tilanteestani, eivät ole millään meinanneet uskoa minua. Yksi todella hyvä tapa selviytyä brain fogista on hyväksyä, että tilanne on mikä on ja lopettaa vaatimasta itseltään niin paljon. Kovat vaatimukset vain pahentavat oloa, kun tulee pettymyksiä, kun asiat eivät onnistu. Aika hauska tuo, mitä Maija kirjoitti. Siis, että on todettu, että muutkin osaavat kompensoida kognitiivisia puutoksiaan. Tarkoitan vain, että mielenkiintoista huomata, että ihminen käyttäytyy tuolla lailla. Ehkä meihin vaikuttaa myös tarve tulla sosiaalisesti hyväksytyksi.

Profile  

Post subject: Re: Brain fog?
PostPosted: Thu Dec 03, 2009 07:58 

^ Marissan kirjoituksen viimeinen kappale tuntuu tutulta. Olen ihan suosiolla laittanut töissä vähän kaikesta mahdollisesta Outlook-muistutuksia, jotka sitten ponnahtavat näytölle aina siihen saakka kunnes kuittaan asian hoidetuksi. Samoin olen kertonut työkavereille ongelmastani ja pyrin kertomaan muistettavista asioista aina heillekin, että edes joku muistaisi, että jotain piti jonkun joskus tehdä... Meillä onneksi on sellainen työyhteisö, jossa terveysongelmista puhutaan ihan avoimesti, eikä tarvitse salailla mitään potkujen tai toisten mustamaalaamisen pelossa.

Minulla työ on onneksi sellaista, että pystyn useimmiten itse vähän katsomaan mitä milloinkin teen. Yleensä teen kaikki enemmän aivoja vaativat tehtävät heti aamusta, sillä iltapäivällä alkaa usein tulla tokkurainen olo kuumeen noustessa ja näkökin hämärtyy. Silloin teen sitten rutiiniluontoisempia tehtäviä ja jos oikein paha olo on, niin sitten vain tyhjentelen paperiroskista silppuriin ja siivoilen pöytää. Vaikeimpia ovat sellaiset tilanteet, joissa sattuu iltapäiväpalaveri vieraiden ihmisten kanssa juuri silloin kun pää leijailee ihan usvassa, ei ymmärrä mistään mitään ja meinaa nukahtaa istualleen.

Liukuvaa työaikaa käytän ihan harkitusti hyväkseni. Pidän yleensä aina vain puolen tunnin ruokatunnin jotta saan iltapäivällä lähteä puoli tuntia aiemmin kotiin. Silloin kun on parempia päiviä, yritän olla aina vähän pisempään töissä, että pääsen sitten huonompina päivinä lähtemään jo kolmelta kotiin ja tulemaan aamulla esim. vasta yhdeksäksi. Huonoina kausina saldo tosin menee helposti miinukselle, vaikka kuinka koettaa kärvistellä. Huomattavasti liukuma kuitenkin auttaa työssä jaksamisessa.

Profile  

Post subject: Re:
PostPosted: Thu Dec 03, 2009 08:03 

Pikku Myy wrote:
Tuo mitä sanoit lääkäreistä on muuten harvinaisen totta - sain jopa erään psykiatrin uskomaan, että minulla on ihan oikeasti kognitiivisia ongelmia (ehkä se on joku psykiatrien ja psykologien juttu, että potilasta täytyy ainakin näytellä uskovansa :D), mutta ei hän sitten kuitenkaan ymmärtänyt mitä yritin hänelle selittää. Hän ajatteli, että CFS-oireisto on vähän niin kuin jatkuva jalkakipu, joka tutkimustenkin mukaan vie aivoilta kapasiteettia tehdä muuta kuin kokea kipua. Hänen mukaansa minun kognitiivisten ongelmieni taustalla olisi tällainen samanlainen kuvio, jossa CFS-oireisto kuormittaisi aivojen kapasiteettia ja siten haittaisi muuta aivotoimintaa.

Minulle lääkäri sanoi saman tyyppisesti muistiongelmista, eli kun aivot on ylirasittuneet sairauden vuoksi, ne antavat kaiken "turhan" unohtua heti kun asiaa ei enää aktiivisesti käsittele mielessään. Minusta tuo on sinänsä ihan looginen selitys ainakin minun tapauksessani, kun testien mukaan kyse ei kuitenkaan ole pitkäkestoisen muistin ongelmista.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]