Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 06:53

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: alilämmöstä ja muista oireista..
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 11:41 

täällä uusi osallistuja, jolla oireita ollut kohta 2 vuotta. Syytä ei ole löydetty lukuisista tutkimuksista huolimatta.. :cry:
Lueskelin täältä, että alilämpöily olisi yksi oire.. minulla laskee lämpö välillä todella alas, jopa +33,1, jolloin vointi on Todella huono, ja tuo lukema pitää paikkansa, kolmella mittarilla saatu sama lukema :oops:.. silloin on pakko päästä kuumaan suihkuun jossa seison niin kauan että kehonlämpö tasaantuu... muita oireita ovat voimattomuus, väsymys ja painon laskut ja nousut (10-14kg suuntaan tai toiseen) sekä raajojen puutumiset, pistelyt, tuntoharhat ja osittaiset veltto-halvaukset, puheen ja tekstin tuottamisen ongelmat, muisti häiriöt (kaikki on hukassa koko ajan), älli ei pelaa ja tasapaino on ihan puskista., leposyke on jatkuvasti 89-120 ja RR on yleensä alhainen n .110/70. :( ... mulla on selkeitä huonoja jaksoja, joita usein edeltää jokin infektio, ja huonoa vaihetta kestää 2-8 vkoa, ja palautuminen on sitten useamman viikon projekti...
Nukkuminen onnistuu TRIPTYL 50mg lääkityksellä, muuten heräilen yhden-kahden maissa ja taas neljän- viiden maissa...
miltä tämä kuulostaa...? neron puolella tehty laajat tukimukset, kuvattu niska ja pää, likvor otettu. ENMG tehty ja VEP ja SEP. Näistä ainoastaan SEP issä poikkeavaa, oikea puoli jäi alle arvojen. Nyt odotan tästä syystä selkärangan MRI hin...
Aika hukassa ollaan ja heikolla hapella mennään, mukana työelämässä viellä, vaikka koville ottaakin :?

Profile  

Post subject: Re: alilämmöstä ja muista oireista..
PostPosted: Thu Jun 23, 2011 01:13 

33 asteen alilämpö ei kyllä ole mitenkään mahdollista, ihminen ei pysy elossa niin. Vähemmälläkin luokitellaan jo hypotermiseksi. En siis kyseenalaista mittaustulosta, mutta tällöin kyseessä on pakko olla huono ääreisverenkierto enemmän kuin todellinen ruumiinlämpö. Mistä kohdasta lämpö on mitattu? Millaisen tuloksen saat mittaamalla suusta? (Älä juo tai syö mitään ainakaan puoleen tuntiin ennen mittausta.)

Alilämpö viittaa kyllä vahvasi kilöpirauhasen vajaatoimintaan. Millaisia kilpirauhasarvoja sinulla on mitattu? Hyvin usein "normaalit" arvot eivät ole normaalit. Nykyään TSH:n normaalin yläraja on laskettu 3.6:een (ainakin HUSilla), mutta sekin on liian korkea - monen lääkärin mielestä TSH saisi olla enintään kaksi. Onko kilpirauhasvasta-aineita (esim. TPOab tms) tutkittu? Uskoisin vahvasti myös lisämunuaisen vajaatoimintaan, joka usein esiintyy kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Halvausmaiset oireet ovat epätyypillisiä, mutta niitä on joillain foorumilaisilla esiintynyt. Tämän voi itse testata ottamalla (mielellään aamulla) pienen murusen Kyypakkaustabletista ja katsomalla koheneeko olo.

Hyvinkin voi noiden lisäksi olla kyse myös CFS:stä. Minusta kannattaisi kokeilla myös gluteenitonta ja ehkä maidotontakin ruokavaliota, jos et ole vielä kokeillut, tosin varmaan tuo hormonaalinen puoli kannattaisi saada kuntoon ensin, jos siellä on vikaa. Unessa pysymiseen voisi auttaa lisäravinne inositoli tai ashwagandha-niminen yrtti (molemmat vaativat tosin aika hyvinvarustetun luontaistuotekaupan).

Onko borrelioosialtistus mahdollinen? Oletko ollut missään kaukomailla matkalla?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jun 23, 2011 07:57 

tiedän, että on hypotermian puolella tuollainen lämpö, ja olen silloin ihan sinisenpunainen huuliltani ja kylmän hienpeitossa, ja palee niin että ihan itkua tulee kun sattuu... hurjaksi tuossa tekee viellä se, että edellisen kerran kun lämpö meni noin harakoille, olin sohvalla toppatakki, villapaita, kolmet villasukat ja pipo päässä ja siitä huolimatta kainaloista tuo 33,1 on saatu.. silloin mieheni kantoi minut suihkuun kun jalkanikin oli niin kohmeessa, että en kärsinyt kävellä, sattui niin vietävästi.. :( kysyin tästä oireesta lääkäriltä muiden asioiden yhteydessä, ja tuumasi että virusperäiset infektiot voivat aiheuttaa huomattavaakin alilämpöisyyttä... tiedä häntä, ei katsonut aiheelliseksi lähteä silti tutkimaan...Kilpirauhasarvot on katsottu useaankin otteeseen, ja joskus nuorempana ne sahasivat vajan ja liikatoiminnan välimaastossa, mutta lääkitystähän ei voitu aloittaa kun ei tiedetty, kumpaa lähdetään hoitamaan :roll: .
Nyt vuosi sitten tsekattiin ja oli kuulema ok, en itse saanut tuloksia nähdä joten paha mennä sanomaan, mikä se ok sitten oli..
Mutta silloin nuorempana tunsin kyllä kehossani kumpaan suuntaan heitti, välillä vauhti oli kova ja välillä olin kuin koomassa :)
... Borrelioosi on pois suljettu likvorin yhteydessä, vaikka olen kuullut kyllä siitäkin, että ei välttämättä paljastu yhdellä kertaa vaikka sellaisen kaverin olisi kroppaansa saanutkin :roll:
Miten tuo munuais hässäkkä tutkitaan? noin puolivuotta sitten kyllä katsottu munuais ja maksa arvotkin, eikä niissäkään mitään ollut...
Entä miten tämä krooninen väsymysoireyhtymä tutkitaan? missä ja miten se näkyisi? ja voiko ko. sairaus aiheuttaa puutumisia yms. häiriöitä? kiva kun Maija jaksoit vastailla :lol:

Profile  

PostPosted: Thu Jun 23, 2011 08:34 

Aika erikoista, ettei lääkäri tutki. Tuo on todella poikkeuksellinen lämpö, jos se noin menee. Oletko siis mitannut suusta myös? Suosittelen kuvaamaan jonkin videon (jos mahdollista), jossa näytetään ensin sinua ja sitten kuumeen mittausta ja sitten mittarin lukemaa. Muuten lääkäri ei välttämättä usko.

Kilpirauhasongelmissa on melko yleistä tuollainen, että on välillä vajaatoimintaa ja välillä liikatoimintaa. Olen käsittänyt, että jos hormonilisän aloittaa silloin, kun on vajaatoimintaa, siitä ei pitäisi olla haittaa, koska se painaa TSH:n alas ja vähentää kilpirauhasen toimintaa. Hyvin harvinaista on, että tuollainen itsestään paranisi. Toki jos on välillä liikatoimintaa ja välillä vajareita, niin kai se voi olla välillä normaali, mutta hyvin todennäköisesti se on ollut vain lääkäreiden mielestä, toei todellisuudessa, normaali.

Borrelioosia ei voi millään yleisesti käytettävällä tutkimuksella täysin sulkea pois, vaikka kai likvor on siihen luotettavin.

Lisämunuaiset ovat aivan eri asia kuin munuaiset, eikä niiden toiminta näy tavanomaisissa verikokeissa. Sitä voi erikseen mitata verikokeilla (ja sylkitesteillä, mutta niitä harva lääkäri tekee, ei saa normaalista labrasta), mutta nekin kokeet voivat olla "normaalit", vaikka todellisuus on toinen. Siksi suosittelen ennemmin Kyypakkaus-kokeilua, joka on täysin turvallinen kun ottaa esim. 1/10-1/6 tabletista.

CFS:n tutkimuksista ja oireista löytyy paljon tietoa tältä sivustolta, vasemmassa reunassa sivua on nuo linkit. Missään yksittäisessä tutkimuksessa se ei näy. Periaatteessa kaikki oireesi sopivat CFS:ään, tosin en ole kuullut kenestäkään noin pahasti alilämpöisestä. Uskon silti, että myös kilpirauhas- ja ehkä lisämunuaisongelmat vaikuttavat asiaan. Näiden kahden yhdistelmä ilman CFS:ääkin ehkä teoriassa voisi aiheuttaa kaikki oireet, mutta en ole varma. Joka tapauksessa CFS + kilpirauhasen vajaatoiminta (+ lisämunuaisen vajaatoiminta) on hyvin yleinen yhdistelmä, josta itsekin kärsin. Minulla tosin on jatkuvaa kuumetta. Hassua, että silti muistan hyvin miten joskus vuosia sitten saatoin 27C helteillä istua hyvin samanlaisissa toppavarusteissa ja hytistä palelusta, mutta minulla se johtui nimenomaan kuumeen noususta, ei alilämmöstä.

Mikä/mitkä onkaan kyseessä, olisi hyvä aloittaa pieniannoksinen naltreksoni eli LDN-hoito, koska se auttaa sekä CFS:ään että autoimmuunisairauksiin ja siten voisi tuota autoimmuunisti häiriöivää kilpirauhastakin vähän tasata. Suurin osa lääkäreistä ei sitä suostu määräämään, mutta siksi moni käykin Olli Pololla, jolla on vastaanotto Helsingissä, Espoossa ja Tampereella.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jun 24, 2011 07:55 

Minä en näistä jutuista tiiä vielä niin paljoa että sinnuu neuvoa osaisin kertomasi perusteella, mutta sanompahan vaan että tsemppiä ihan yleisesti ja onnea hyvän lääkärin etsintään. =)

Profile  

PostPosted: Sat Jun 25, 2011 12:38 

noksulle kiitos ja samoin sulle :D ja maijalle edellee kiitos vastauksista, ajattelin että kysäisen lääkäriltä seuraavan käynnin yhteydessä näistä lisämunuais ja kilpirauhas hässäköistä :)
joo... tässä mennää päivä kerrallaan, välillä heikolla hapella ja välillä vähän paremmin... mukavaa juhannusta kaikille siitä huolimatta :)

Profile  

Post subject: Alilämpö
PostPosted: Mon Mar 11, 2013 11:25 

En ole tietty lukenut kaikkia postauksia läpi, mutta kärsiikö joku muu jatkuvasta alilämmöstä kuumeilun sijaan?

Profile  

Post subject: Re: Alilämpö
PostPosted: Mon Mar 11, 2013 12:31 

Alilämpö on aika tyypillistä CFS:ssä. Moni tosin uskoo, että syynä on diagnosoimaton tai alihoidettu kilpirauhasen vajaatoiminta, koska käytännössä aina ihmisillä alhainen ruumiinlämpö johtuu siitä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi tosin muutenkin aiheuttaa paljon CFS:ää muistuttavia oireita. Ei auta, että kilppariongelmien diagnoosiin käytetään pitkälti TSH-arvoa, jonka viiterajojen yläraja on liian korkea (monen asiantuntijan mielestä pitäisi olla 2, eikä 3,5-4) eivätkä kaikki kilpirauhasongelmat edes näy TSH:ssa.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 11, 2013 01:12 

Minulla on aina alilämpöä.
Kilppariarvot on tutkittu ja thyroksiniakin kokeiltu.
Tosin en tarkkaan muista enää arvoja ja mitkä kokeet otettiin.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 11, 2013 01:18 

Kiitos nopeasta vastauksesta! Kilpirauhasarvot on otettu kahteenkin otteeseen ja todettu normaaleiksi.

Minulla jostain syystä linkityy voimakkaasti kognitiiviset häiriöt (muisti, sanojen muodostaminen, ajatusten kasassapito) sekä rytmihäiriöt ja tuo alilämpö. Viime yönä heräsin siihen että sydän löi tuhatta ja sataa, tänään palelen ja ajatusmaailma on jumissa.

Muut oireet matsaavat täysin CFS:n oireisiin, siksi hieman hämilläni kun paljon puhetta kuumeilusta.

ps. KIITOS mainiosta ohjelmasta tässä vähän aikaa sitten! :)

Profile  

PostPosted: Mon Mar 11, 2013 01:31 

Kannattaa pitää korvan takana mielessä rt3 dominanssi, jos on kilpparioireita, mutta labrat näyttävät normaalia ja/tai Thyroxinista ei saa apua.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 11, 2013 02:09 

Piiia: Mutta paljonko ne "normaalit" arvot sinulla sitten olivat? Kuten sanoin, moni lääkäri tulkitsee vaikkapa TSH-arvon kolme normaaliksi, siinä missä kilpirauhasasiantuntija epäilisi vajaatoimintaa (tai olisi lähes varma siitä). Entä T3 ja T4, onko ne mitattu? Entä kilpirauhasvasta-aineet (TPO)? Tuo Jamanan ehdottama huonosti tunnetumpi vajaatoiminnan muoto on myös mahdollinen.

Kuumetta on ehkä puolella CFS-potilaista, se ei ole siis niin vahva diagnostinen kriteeri, kuin Polo antoi ohjelmassa ymmärtää. Toisaalta immuunijärjestelmän oireet kuten kuume ja imusolmuketurvotus ovat niitä, joilla CFS:n selvimmin erottaa kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Oireet voivat olla hyvin samanlaisia.

Kilpirauhasen vajaatoimintaan usein yhdistetään hidas syke. Se voi kuitenkin aiheuttaa myös sydämentykytystä ja nopeaa sykettä. Kun aloitin T3-kilpirauhashormonin, sykkeeni laski noin 20:llä! (90 ja risat -> 70 ja risat.)

Suosittelen tutustumaan Kilpirauhasfoorumiin, josta voi myös kysellä hyviä lääkäreitä. Esimerkiksi suurin osa endokrinologeista, vaikka onkin periaatteessa "hormonivaivojen asiantuntijoita", ei osaa kunnolla diagnosoida kilpirauhasen vajaatoimintaa, saati sitten hoitaa sitä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja CFS esiintyvät kyllä hyvin usein yhtä aikaakin, mutta mielestäni CFS:ää ei pitäisi epäillä, jos kaikki oireet voisivat selittyä myös kilpirauhasongelmalla. CFS:ään tietysti viittaa, jos oireesi alkoivat infektiolla tai muuten hyvin äkillisesti ja jos sinulla menee poikkeuksellisen pitkään (monta päivää) palautua rasituksesta. Vajaatoimintakin huonontaa rasituksen sietoa, mutta ei yleensä yhtä radikaalisti kuin CFS.

Joka tapauksessa uskon, että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, oli sen lisäksi sitten CFS tai ei.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 11, 2013 03:20 

Ennen vanhaan pystyin juoksemaan 20 km, pelkkää nautintoa. Nykyään kevyt lenkki (=kävelyvauhtia) maksimissaan 3 km on mahdollinen hyvinä päivinä, muuten makaan "krapulassa" seuraavan päivän. Kaksiviikkoa sitten tein kaksi kellonympäri työmatkaa perättäisinä päivinä, "fiksuna" halusin kokeilla mitä nykyään kestän. Sen jälkeen olen viettänyt ainoastaan 2 päivää töissä, loput saikulla. Tyhmästä päästä saa kärsiä... :roll:

Hupaisinta on että lääkärit vain suosittelevat aktiivisempaa liikuntaa, vaikkakin olen juuri kertonut heille että se on mahdotonta...

Seitsemän vuotta sitten minulla oli paha anginaa, parikin penisilliinikuuria ja arvot niin pahat että meinasivat kärrätä suoraan sairaalaan tiputukseen. Samanaikaisesi opiskelin täysipäiväisesti sekä tein töitä lähes täysiä tunteja. Tämän jälkeen jaksaminen jäi heikonlaiseksi, syytin töitä ja opiskelua. Muutaman kuukauden jälkeen tulin raskaaksi, joten syytin jaksamattomuudesta raskautta. Sitten seurasi vauva-arki ja seuraava raskaus ja uusi vauva. Pahin vaihe oli n kolme vuotta sitten kun jouduin lähes vuoden sairastelurumbaan. Tautia pukkasi taudin perään, keuhkokuumeesta alkaen. Sain kaikki taudit triplavoimakkuudella verrattuna muihin perheenjäseniin. Nyt tylleröt ovat 4 ja 6, joten kaikki loogiset "syyt" jaksamattomuuten ovat poissa. Töitä teen enää 70%.

Normaalista poikkeava henkinen ja fyysinen rasitus/stressi laukaisevat rasituksen jälkeisen "krapulan". Rasituksenvoimakkuus ja sen kesto vaikuttavat "krapulan" pituuteen, mutta se voi iskeä myös ilman selkeää syytä. Vuoden alussa kuoli hyvä ystävä, toinen taas alkoi panettelemaan ja haukkumaan selän takana ja töissä uhkailtiin suuremmalla reissumäärällä (tämä reissujuttu jää onneksi minimiin viime viikom neuvottelujen jälkeen). Mutta, en usko että palaudun tästä yhteisrasituksesta ennen kesää.

Kilpirauhasarvoja minulle ei meinattu edes antaa, koska "mitä nyt maallikko niistä ymmärtäisi". Pyysin lopulta paperille, täytyy kaivaa kätköistä. Mutta, tuo on erittäin mielenkiintoinen huomio!!! Kiitän siitä kaikkia kommentoijia!

Rankinta tässä on se että minä, ikiliikkuja ja elohiiri, en enää pysty siihen mitä joskus aikaisemmin. Kumminkin kaikki olettaa että pystyn ja pitävät outona ja laiskana kun joutuu sanomaan että ei jaksa...

Profile  

PostPosted: Mon Mar 11, 2013 05:41 

Mulla on häikkää kilppari ongelmia rt3(tk arvot viitteissä), lisämunuainen aika finaalissa ja eläinperäisellä joskus sain alilämmön nostettua 37. Mulla oli lämpö normisti 36 ja rapiat ja rasituksessa tippui 35 ja rapiaan. Pieni lenkki riitti laskemaan lämmöt.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 12, 2013 12:09 

Moro.

Mulla on ollu sairastumisen jälkeen normi ruumiinlämpö n. 36.1. Jossain vaiheessa tippunu jonnekki 35.5-35.8, jollon on tullu toiselle puolelle kroppaa hemmetin kylmä ja muutenki aika voimaton olo. Yleensä jonku lääkekokeilun yhteydessä tai semmosen jälkeen. Jotkut lääkitykset, kuten antibiootit, hiivalääkitys kombo nizoral + mycostati (josta nizoral ainakin nostaa myös vireystilaa) ovat nostaneet ruumiinlämmön normaaleihin lukemiin (36.7). Mulla oli jonkin aikaa kestolämpöilyä ennen kun sairastuin kunnolla, tosin sillon ei tullut mitattua niin usein niin en tiedä oliko koko ajan vain vaan silloin tällöin.

Oon ite ruvennut miettimään, että varmaan ainakin osa ongelmista on justiinsa tosta kilpparista ja lisämunuaisista kiinni. Lueskelin tossa vähän aikaa sitten yhden foorumilaisen kirjoituksia, ja hänellä oli just löytynyt toi rT3 ongelma ja nyt oon ite aikeissa testata sen kanssa MDD kautta. Antioksidanttikliniikan lääkäri Erkki Anttila piti hyvinkin mahdollisena tota rT3:a.(sanoi että sillä oli ollu esim. fibroa 10v sairastanu potilas jolla oli ollu jutsiin tosta kyse), mutta sano myös, että se on usein myös seurausta jostain muusta kropan häiriötilasta, kuten lisämunuaisten uupumuksesta tai jostain kroonisesta infektiosta. Siinä on muuten myös lääkäri, joka ottaa CFS potilaat tosissaan ja on ainakin valmis ettimään vastauksia tavallisesta poikkeavilla tutkimuksilla. Aika paljon käyttää tota MDD:tä niissä.

Mulla oli tosissaan viime syksyllä pitempi hiivalääkityskuuri, joka tuntu nostavan metabolismia aika paljon (kaikkein parhaimpana vaikutuksena varmaan yläosa keuhkoista aukeas ja pysty taas pitkästä aikaa hengittämään kunnolla, joka tuntu poistavan myös ahdistukseen liittyvät ongelmat.), mutta sen kuurin jälkeen olin sitte useamman viikon väsyneempi ja ainakin ekan viikon ajan oli aika kovaa kipua kilpparin kohdalla kurkussa. en sillon ajatellu asiasta mitään, mutta ehkä se liittyy tähän kanssa jotenki.

Mitä mainitsit noista yöllisistä heräämisistä niin mulla on ollu niitä kanssa talvisin. Oon tullu siihen tulokseen, että kropan metabolismi laskee niin alhaalle tasolle, että aivot ei saa enää happea ja kroppa vetää sitte paniikkiliipasinta saadakseen sut hereille. Yleensä näen tollasten heräämisten yhteydessä intensiivisiä painajaisia ja heräämisen jälkeen on stressihormooneja niin paljo kehissä, että usein jonkun tunnin verran on tosi virkee ja ironisesti hyvä fiilis. Mä jaoin loppusyksystä unirytmini silleen, että nukuin 4-5 h yöllä ja sitten pari tuntia illalla. Se autto tohon ongelmaan kun oon huomannu, että toi pahenee mitä pitempään nukkuu ja sen takia mulla usein huonoin olo justiin aamulla. Tota rytmiä on kyllä vähä vaikee pitää kun jos siitä lipsuu parina päivänä putkeen niin sekoaa rytmi taas kokonaan. Toinen mikä voi auttaa on se ettei tee loppuillasta mitään kovinkaan raskasta (ainakaan kognitiivisesti). Itellä oon huomannu, että jos oon koneella myöhään niin tulee noita heräämisiä todennäkösemmin ja aikasemmin.

Mulla oli semmonen lyhyt viikonlopun yli jatkunut lisähappikokeilu tossa muutama viikko sitten ja se poisti noi yölliset heräämiset täysin. Efekti jatku itseasiassa vielä ehkä viikon verran lisähapen lopettamisen jälkeen. Tuli kyllä vertakin nenästä kokeilun lopussa, mutta se johtui ilmeisesti vaan limakalvojen kuivumisesta nenässä. Ehkä rauhallinen kävely ulkoilmassa ennen nukkumaanmenoa vois auttaa, mutta ite en ainakaan näillä säillä oo jaksanu semmosta rutiinia käynnistää.

Oon ymmärtänyt, että kylmä ilma ja talvi stressaa kroppaa enemmän niin ehkä sen takia talvisin justiin noi oireet pahemmat. Itselläkin käynyt mielessä, että pitäisi paukkia talvisin aina jonnekki lämpimämpään ja valosampaan paikkaan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]