Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 07:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Alilämpö
PostPosted: Tue Mar 12, 2013 12:17 

Jaakko: Jännä, että sinulla Nizoral "piristi". Ketokonatsolihan laskee sekä kortisolia, että testosteronia (varmaan joitain muitakin). Sillä on jopa hoidettu eturauhassyöpää, sen verran paljon sillä saa testosteronia laskettua. Keneltä siis sait nuo sienilääkkeet?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 12, 2013 09:53 

Nyt löysin nuo vanhat kilppariarvot! Miltä vaikuttavat?

S-T4-V oli 15
S-TSH oli 1,9

Millä nimellä minun tulisi pyytää sitä rt3-koetta?

Oma kokeilu meneillään: lämpöhoito (=oleilu kuivassa saunassa max 50 asteessa n. 20min.) Eilinen tulos: ennen lämpöhoitoa koko päivä yhtä takeltelua ja jaksamistaistelua. Lämpöhoidon jälkeen olin vähän niin kuin vanha itseni: sanat eivät takellelleet ja kirjoitushommat luistivat kuin hyvinä päivinä. Nukuin hyvin, mutta heräsin turhan aikaisin (n klo 5), mutta pirteänä (mikä on sinänsä ärsyttävää kun tarvitsisin vielä muutaman lisätunnin). Tänään olo hieman pirteämpi kuin eilen aamulla, mutta kaukana lämpöhoidon jälkeisestä pirteydestä.

Tämä lämmön merkitys voi omalla kohdalla olla ihan sattumaa ja että se ei toistu. Mutta tuo eilinen ero ennen/jälkeen oli aika dramaattinen.

Unirytmin sain tuossa puolivuotta sitten toimimaan tarkalla "unihygienialla". Siihen kuuluu ensinnäkin merinovillapeitto ja villasukat jotka pitävät lämmön tasaisena sekä tarkka nukkumaanmeno aika ja akuankka :) Akuankka on sopivan puuduttavaa ja leppoista luettavaa ja luen sitä n. 15 min tai siihen asti että alkaan hyppämään ruutujen yli = sopiva vireystila nukkumiselle.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 12, 2013 11:57 

Sain sen kuurin tolta samaiselta Erkki Anttilalta kun MDD testeissä löyty jonku verran hiivaa suolistosta ja kun sieltä puuttu joku maitohappobakteerikanta kokonaan. Neurologi tsekkas ton lääkkeen myöhemmin jostain lääketietokannasta, kun puhuin justiin noista positiivisista vaikutuksista ja sano, että sen mukaan vireyttänostava vaikutus. Kemiallisista mekanismeistä en osaa sanoa.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 12, 2013 06:29 

Piiia wrote:
Millä nimellä minun tulisi pyytää sitä rt3-koetta?

Se testi pitää itse tilata MDD:lta. Sitä ei mistään muualta Suomessa saa. Ei tarvita lääkärin lähetettä. Kannattaa tilata kilpirauhaspaketti. Jos ei ota pakettia vaan pelkän rt3:n, pitää samana päivänä käydä Suomen labrassa otattamassa tsh, vt4,vt3 (ja miel vasta-aineet, jos niitä ei ole otettu ennen). Pelkällä rt3:lla ei tee mitään.
http://www.mdd.fi/

Täällä adressissa on myös lisäohjeita labrakokeista, jotka tulisi ottaa samoihin aikoihin (kortisolitesti, rautalabrat, B-12vit.)
http://www.adressit.com/ennen_t3-hormon ... keita#form

Profile  

PostPosted: Wed Apr 03, 2013 07:17 

Olen uusi täällä, etsin tietoa kroonisesta väsyneisyydestä koska se on käytännössä sabotoinut opiskeluni ja työsuhteeni (selittämätön, raskas väsymys varsinkin aamuisin ja jos pakottautuu olemaan hereillä, se kostautuu töistä tai koulusta päästyä joko toivottomana vetämättömyytenä tai yliväsymyksenä, ettei uni tule ollenkaan vaan on valveilla pikkutunneille).

Nukahtelua kesken luentojen vaikka väkisin pinnistelee pysyäkseen hereillä, suorituskyvyn huomattava lasku, hajamielisyys, keskittymisen vaikeus, jopa motoriset häiriöt joskus (kävelee ajatuksissaan päin ovea, tiputtaa tavaroita jne) ja totaaliset aivoseisaukset. Seisoo vaikka hetken siis paikoillaan tietämättä mitä olikaan juuri tekemässä.

Ei olla diagnosoitu cfs:ksi vielä, mutta mitä enemmän täältä aihetta tutkin niin epäilykset kasvaa.

Lämpötila mulla on normisti 35, 5-36 eli alilämpöä. 37 tuntuu jo kuumeelta.

Olin kunnoltani aikaisemmin kilpaurheilijatasolla, mutta nyt makaan enimmäkseen vaan sängyssä nukkuen tai väsyneenä. Haluttomana aktiviteetteihin ja sosiaalisiin kontakteihin.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 04, 2013 07:17 

Juu, pinnistely vain pahentaa tilannetta.. :/

Nyt tuli vastaan mielenkiintoinen juttu magnesiumista: http://wellness-wisdom-wealth.se/wellne ... mineralen/

Tuossa moni oire vastaa omaan tilaani ja tuli mieleen että ehkä sinä Nemu olet urheillessa ja töissä/opiskellessa kuluttanut magnesiumit loppuun? Oireina magnesiumpuutoksesta mainitaan mm. CFS (kronisk trötthet), masennus, ahdistus, sydänvaivat, migreeni, astma...

Tämä on tietty hakuammuntaa, mutta magnesium on ainakin vaaraton ja helppo kokeilla :D

edit: luin toista postaustasi Nemu ja minulla sama ongelma sydämen kanssa, yhtenä yönä luulin oikeasti sen olevan menoa. Heräsin siihen että pulssi oli nopea, kova ja jotenkin epätasainen.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 24, 2014 08:20 

Olin eilen lääkärini vastaanotolla ja minulle selvisi miksi minulla on tosi sairas olo, olen räkätaudissa ja lämpö on vain 34,9. Aiemmin se on ollut yli 35. En potenut edes sairaalainfektion yhdessä kuumeilua 24 vuotta sitten. Minulla alilämpö johtuu autonomisen hermoston epävakaudesta. Se tiputta lämpöä, kuten tiputtaa verenpainetta ja pulssia.

Alilämmössä ei ole välttämättä kyse kilpirauhasongelmasta. Edellisenä päivänä tk-lkr oli kyllä määrännyt ne kokeet, olen menossa niihin.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sat Sep 27, 2014 03:58 

Tämä kylmyys on minulle yksi isoimmista haittatekijöistä eikä kaakao ja suolavesikään kovin paljoa auta. Paitsi sitten, että välillä hikoilen myös ja sitten välillä olen kylmissäni. Oireileeko kilpparit tuolla tavalla? Mietin, että olisikohan kilppareissa häikkää, vaikka viralliset arvot on muka ok. Olli Polo tosin ei niitä katsonut. Olen lukenut, että monilla on auttanut kokeilu Armour Thyroidia tai sitä toista valmistetta, Lionko se oli. Tyroksiinista en ole kuullut hyvää ja sitä on myös lähipiirissä käytetty aika surkein tuloksin.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 27, 2014 04:12 

Kilppari voi aiheuttaa joko sellaista, että koko ajan on kylmä, "termostaatti säädetty väärin", tai suurimman osan ajasta on lämmin olo, mutta välillä tulee palelukohtauksia.

Kyllähän pelkkä tyroksiinikin monilla auttaa. Se on paljon halvempaa ja huomattavasti helpompi saada kokeiluun kuin T3 tai eläinperäinen kilpirauhanen.

Paljonko sinulla on kilpirauhasarvot, siis numeroina?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Sep 27, 2014 05:48 

Nämä arvot on mitattu viime syksynä:

S -T4-V 17 pmo/l
S -T3-V 4.9 pmol/L Viitearvot: 2.6-6/Kaikki
S -TPOAb ‹33 IU/ML Viitearvot: ‹60/Kaikki
S -TSH 0.689 Mu/l
S -TSH 2.03 mU/l

Unohdinko tuosta listasta vielä jotain?

Profile  

PostPosted: Sat Sep 27, 2014 06:00 

Omppu wrote:
Paitsi sitten, että välillä hikoilen myös ja sitten välillä olen kylmissäni.

Minulla on ihan sama juttu hikoilun ja palelun kanssa. Olen hikoillut nyt niin, että rinnan alus on auki. Nukun edelleen ikkuna auki, silti yöllä tulee usein kuuma olo, johon herään ja siotten alan hikoilla tajuttomasti. Hereillä ollessa hiki kirvelee simissä. Ongelma tuntuu pahentuvan koko ajan.
Nyt pitäis vain saada aikaiseksi se että menisin labraan. Lääkärini ei uskonut sen johtuvan kilppareista, eikä Op noteerannut asiaa vastaanotolla. Kumpikin näyttää olevan minun hikoulun suhteen samalla linjalla.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sun Sep 28, 2014 06:48 

Minulla taas on tuo palelu pahempi ongelma, varsinkin nyt kun taas asunnon lämpötila on viilentynyt. Minulla tulee välillä näitä päiviä ja viikkoja, jolloin palelen, olen väsynyt ja erityisesti äänet ja valaistus tuntuvat todella häiritseviltä. Siis kirkas valaistus sattuu silmiin ja kaikenlaiset muiden ihmisten aiheuttamat äänet suorastaan satuttavat, tuntuu, että aistini virittyvät äärimmilleen. Mietin, että liittyykö tuo juuri kilpirauhaseen vai lisämunuaisiin? Pystyykö Polo helposti määrämään tuota Armour Thyroidia tai Liothyroninia, niillä kun on saatu erinomaisia tuloksia. En ole vielä ehtinyt katsomaan sitä kilppariohjelmaa joten en tiedä mikä tilanne on asian suhteen. Muistan vaan yli vuosi sitten kesällä olleeni vakuuttunut siitä, että minulla olisi kilpirauhasen vajaatoiminta ja luin tuosta ihmeellisestä kohusta. Kuitenkin tulosten mukaan minulla ei olisi ollut mitään.

Kuulemma vaikka viitearvot olisivat kohdillaan niin se ei välttämättä tarkoita etteikö vikaa olisi.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 28, 2014 08:32 

Aistien yliherkkyys on selvästi enemmän lisämunuaispuolen juttu. Kilpirauhasen vajaatoiminta jarruttaa, lisämunuaisen vajaatoiminta on enemmän sellainen "väärää bensaa" - ylikierroksilla käyntiä, unettomuutta, ahdistusta, aistiyliherkkyyttä, vaikka sekin voi toki väsyttää. Siinä kuuma on yleensä pahempi. Huonosti toimiva lisämunuainen voi aiheuttaa kyllä myös kilpirauhaseen häikkää. Pienellä murusella Kyypakkauksen hydrokortisonia voi katsoa, helpottavatko oireet.

Polo on kai viime aikoina alkanut määrätä kilpirauhaslääkkeitä, nimenomaan ei-tyroksiinia.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 24, 2014 06:17 

Minulla tuo aistien yliherkkyys johtui tauottomasta päänsärystä, josta olen päässyt pois lisähapen avulla.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 08, 2015 05:16 

Yritin katsella netistä noita lääkäreitä jotka määräis eläinperäisiä kilpirauhaslääkkeitä. Aika vaikealta vaikuttaa.

Etelä-Suomesta voisi olla ja ihan sama meneekö puoli vuotta kohan pääsee.

Yritin ottaa antioksidanttiklinikan lääkäriin yhteyttä, mutta ei vastaa s.postiin. Pelkäsi viimeksi Valviraa kun puhuttiin tuosta lääkityskokeilusta.

Asia ei ole tainnut muuttua ja lääkärit piilottelee?

Ideoita lääkäristä? Voi laittaa privaakin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]