Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 05:34

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Toispuoleiset lihas/jänne oireet
PostPosted: Fri Apr 04, 2014 10:43 

Onko muut huomanneet, että lihas/jänne oireet painottuisivat vain toiselle puolelle kehoa? Itse rupesin juuri tänään ajattelemaan, että oireeni ovat hyvin toispuoleisia.

-Vasen ranne jumissa (jänteet, hermo??)
-Vasemman käden hermorata jumissa olkapäästä sormiin
-Vasenta puolta rintakehästä särkee ja paljon kipeitä kohtia
-Vasemmalla puolella naamasta heikompi tunto
-Selkä/niskakivut vasemmalla puolella
-Vasen pohje jumissa
-Vasen jalka enemmän jumissa ja kipeä

Kaikki jumit tuntuvat venytellessä, eli kyseessä on joko lihas tai jänne. Jännettä rupesin miettimään koska kipu tuntuu olevan syvemmällä kuin ihan ihon pinnassa. koordinaatio ja motoriikka on kuitenkin kivuista ja jumeista huolimatta täysin samanlainen kummallakin puolella.

Pää ja niskat ovat magneettikuvattu eikä mitään ole löytynyt.
Sydän ultrattu

Millä tätä voisi lähteä tutkimaan mistä tämä johtuu? Neurologin vastaanotolla olen ollut ja mitään muuta kuin jännitysniska ei ole diagnoosiksi tullut. Oireitani pidettiin enemmänkin lihasperäisinä kuin neurologisina.

Tässä vielä kartta, jonka piirsin kipukohdistani: (kuvista jäänyt pois vasemman puolen rintakehän reunat, jotka myös kipeät)

Kaikki väritetyt kohdat ovat kipeitä/jumissa
Image

Profile  

Post subject: Re: Toispuoleiset lihas/jänne oireet
PostPosted: Sat Apr 05, 2014 01:16 

Olet hyvin kuvannut oirepaikat. Voit viedä tuon jollekin fysiatrille tai neurologille.

Minulla on toispuolisia kipuiluja, esimerkiksi vasemmalla korvanseudussa, oikealla pohkeessa (saman jalan polvessa on vika).

Fysiotrepaperutti huomasi epätasapainoa eri puolten välillä lihasteni kunnossa. Osa voi johtua polviviasta (kuluma ja kierukkarepeämä) ja osa voisi johtua esim. jalkaterien heikkouksista, istuma-asennostani ja oikeakätisyydestä.

Yksi asia, jonka fysioterapeutti huomasi, oli se, että lihaskalvot olivat liimautuineet kiinni harvinaisen lujasti ja estivät lihasten kunnollisen toiminnan. Niitä oli kiinni pakaroissa ja alaraajoissa vaikka missä kohti, mutta ehkä eniten oikeassa pohkeessa. Ne olivat poikkeuksellisen tiukassa, sillä joka viikkoisen irrottelun (faskiakäsittelyn) välillä ne aluksi jämähtivät uudelleen. Lopulta ne eivät enää kovin pahasti jämähtäneet. Oikea pohje on usein tiukka ja siinä on hirmuisia lihaskramppeja (suonenvetoja). Fyssari sanoi, että lihaskalvojen jämähtäminen voi johtua jonkin syyn aiheuttamasta virheellisestä lihastoiminnasta, esimerkiksi juuri jostakin nivel- tms. viasta.

Kun kalvot ovat normaalistikin yhteydessä eri lihasten välillä toisiinsa, niin jossakin paikassa, esimerkiksi nilkassa oleva vika, vaikkapa virheasento, saattaa jämäyttää kalvot pitemmällekin, ihan vartaloon saakka tai päinvastoin. Esimerkiksi vartalon leikkausarpien aiheuttamat kalvokireydet voivat jatkua muuallakin kireytenä.

Aineenvaihdunnalliset syyt voisivat ehkä myös aiheuttaa tuommoisia ongelmia, mutta ehkä symmetrisesti eikä vain toispuolisesti. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka lääkitys on ollut viimeaikoina ehkä liian vähäinen. Vajaatoiminnassa kertyy limamaista nestettä elimistöön, esimerkiksi lihaksiin. Se voi haitata niiden toimintaa. KIlpirauhasen vajaatoiminnassa esiintyy aika monilla rannekanavaoireyhtymää. Voisit googlata siitä. Lisäksi elektrolyytti- (ionien) epätasapainot ja nestetasapainohäiriöt voisivat haitata lihastoimintoja.

Jonkin, esimerkiksi nielussa olleen bakteeritulehduksen seurauksena syntynyt ns. reaktiivinen niveltulehdus voi siirtyä paikasta toiseen. Siinä voi olla myös jänteiden kiinnityskohtien tulehduksia, mutta myös silmän sidekalvon ja virtsaputken tulehdusta. On ehkä kaukaa haettu se mahdollisuus, että olisit saanut punkinpuremasta Borrelian. Siihen liittyvät nivel- ja lihaskivut vaihtavat välillä paikkaa. Lihasdystonia on harvinainen neurologinen sairaus, jossa voi olla esimerkiksi niskassa toispuoilista lihaskireyttä. Hyvin yleisestä fibromyalgiasta Maija tietää varmaan paljon.

Eniten ajatukseeni tulee sinulla jokin työ tai harrastus, joka kuormittaisi toista puolta erilailla kuin toista.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 05, 2014 02:55 

Pitääpä käydä vaikka fysioterapeutin vastaanotolla näyttämässä noita. Tällä hetkellä olen sairaslomalla koulusta ja töissä en ole pystynyt käymään melkein vuoteen oireideni takia. Harrastuksiakaan ei ole jotka kuormittaisivat vain toista puolta. Oireet ovat jatkuneet nyt n.10kk Välillä on parempia viikkoja kun oireet ovat vähäisiä ja toisina viikkoina taas olen ihan jumissa toiselta puolelta kehoa. Sinänsä hassua, että parempina viikkoina melkein unohdan miten ikävältä tämä tuntuu. Pisin aika minkä lihasjumit ovat olleet poissa niin on viikko. Jumit tulevat yleensä syklissä 1vk parempana 1vk huonompana. Kardiologille vilautin vastaanotolla tätä lappua ja hän sanoi suoraan, että olisi psykosomaattisia oireita. Itse en tätä oikein voi uskoa.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 05, 2014 07:29 

Ja tosiaan olen vasenkätinen. En tiedä onko tällä merkitystä että vasen puoli juuri jumissa. Istuma asento yleensä kaartuu vasemmalle ja hartiat eteen, koska vasenta rintalihasta puristaa niin istuma asento on automaattisesti semmoinen missä ei tunnu puristusta.

Uusimpana tulokkaana oireissa on lihasten nykiminen mm. käsivarsissa & olkapäissä. Tätä jatkunut muutamia päiviä.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 07, 2014 08:11 

Tänään kävin tämän kanssa fysiatrin vastaanotolla. Teki lähetteen johonkin 2vk kestävään kuntoutukseen, joka on semmoinen missä käydään päivittäin. saa nähdä miten pitkät jonot tuonne on. Lääkäri halusi myös välttämättä tehdä lähetteen psykologin vastaanotolle, koska sanoin että nämä vuoden jatkuneet oireet ahdistavat.. Katsoi verikokeiden tuloksia, tutki, taivutteli ja totesi, että mistään vakavasta ei ole kyse. Fibromyalgia & CFS sopisi hyvin kuulema näihin oireiluihin. Triptyliä tarjosi lääkkeeksi.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 07, 2014 09:44 

Hei,

minulla on ollut myös toispuoleista oireilua viimeisimmässä, vuoden kestäneessä jaksossa. Vasemman puolen silmä oireili pistävänä kipuna, vasemman puolen luomi roikkui enemmän kuin oikea, ja silmän kuivuusoireet olivat pahemmat vasemmassa silmässä, vasemman puolen olkapäässä todettiin "jäätynyt olkapää", nyt samaa kipuilua on myös oikeassa olkapäässä, vasemman jalan jalkapohja oli kipeämpi kuin oikea. Punoittava ihottuma oli pahempi vasemmalla puolella kasvoja, palan tunne kurkussa vasemmalla puolen. ... näillä mennään...

Profile  

PostPosted: Tue Apr 08, 2014 12:24 

Hoidetaanko sinua millään tavalla noiden oireidesi takia?

Profile  

PostPosted: Tue Apr 08, 2014 06:29 

Huomenta,
sain ihan hiljan väsymysoireyhtymän diagnoosin ja siihen rinnalle määrittelemättömän sidekudossairausdiagnoosin. Diagnoosin saamiseen meni 30vuotta.
Kuivansilmän diagnoosiin on silmätipat. Luomien roikkumisen vuoksi on suljettu pois myastenia gravis ja lihassairauksien mahdollisuus, myös mitokondriosairaudet on suljettu pois. Iltapäivisin luomeni on ns. "puolitangossa" ja haittaa jo ihan näkemistä ja esim. autolla ajoa. Aamulla luomien osalta tilanne on parempi. Tähän ei ole hoitoa. Jäätyneen olkapään osalta olen fysioterapiassa. Nyt jo molempien käsien liikeradat ovat kaventuneet, ei tunnu oikein auttavan. Iho-oireisiin en ole saanut mitään, enkä kyllä ole niitä erikseen käynyt näyttämässäkään. Sain diagnoosin keskussairaalasn sisätautilääkäriltä ja hän kertoi, että heillä noudatetaan ns. virallista hoitolinjaa (keskusteluapu, rasitustestit) en koe että niistä on apua yo. Sain Olli Pololta LDN reseptin ja tarkoitus on aloittaa se. Yritän vielä roikkua töissä määräaikaisen projektin loppuun ja tiukkaa tekeen.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 08, 2014 06:56 

Minulla oikean silmän luomi roikkuu ajoittain, kuten esim. näinä päivinä. Monta vuotta sitten eräs silmälääkäri ehdotti sen leikkaamista. Siis en itse ollut siitä vaivautunut, vaan ehdotus tuli silmälääkäriltä. Joten ei varmaan ole korvien välissä keksitty asia. Syytä en tiedä. Eli roikkuvat luomet voidaan leikata. En tiedä sitten, jos on siekudostauti.

Jaksamista sulle!

Profile  

PostPosted: Tue Apr 08, 2014 09:44 

Hei,
luomien roikkumisesta vielä: AAmulla luomet eivät ole "puolitangossa".. päivän aikana roikkuminen alkaa ja välillä ne palautuvat itsestään. Olin tänään työkaverini kanssa kahvilla ja sinne kävellessä luomeni roikkui niin, että se haittasi näkökenttää ja työkaverini sen myös totesi. Kahvilla oltuamme jonkunaikaa totesimme, että luomen roikkuminen hävisi. Näin on käynyt ennenkin. ... luomi ei ole tahdonalainen ... en pysty siihen itse vaikuttamaan. Onko Pulla Sinulla saman tyyppistä?
Aamuisin silmät ovat niin kuivat, että joudun hieromaan luomia saadakseni silmät auki.

SmS

Profile  

PostPosted: Wed Apr 09, 2014 04:39 

En osaa sanoa, missä tilanteessa luomeni roikkuu, ehkä enemmän illalla. Se ei roiku aina, vaan joskus.
Kuivat silmäthän voivat liittyä Sjögrenin syndroomaan tai kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Minä olen saanut nyt suosituksen mennä reumatologille toispuoleisen kipuilun vuoksi, että olisiko siinä reuma. Olisiko minulla esimerkiksi selkärankareumaa.

Niskani on nyt hirveän kipeä ja hirvittävän pahasti juntturassa (dystonian vuoksi).

Profile  

PostPosted: Wed Apr 09, 2014 10:32 

Hei Pulla,

minulla on sjögreni suljettu pois. Silmät ovat kuivat siitä huolimatta. 90-luvulla hain tietoa kuivasilmäisyydestä ja löysin duodecim-lehdestä tutkimuksen, jossa todettiin, että suurella osalla kuivasilmäisyydestä kärsivistä olisi autoimmuunisairaus. Sain määrittelemättömän sidekudossairauden diagnoosin Pololta väsymysoireyhtymän lisäksi. Kyllä kai nämä kaikki liittyvät jotenkin yhteen.
sms

Profile  

PostPosted: Thu Apr 10, 2014 11:27 

Käsittääkseni Polo tarkoittaa tuolla sidekudossairausdiagnoosilla synnynnäisiä sidekudossairauksia kuten EDS, ei autoimmuunisairauksia (vaikka hänen antamansa diagnoosikoodi meneekin tuonne autoimmuunien sidekudossairauksien piiriin...) Hän on sanonut uskovansa, että CFS:ään kuuluisi aina synnynäinen sidekudospoikkeavuus.

Tyrniöljyn (siis sisäisesti käytettynä) pitäisi muuten olla hyvä silmien kuivuuteen, sitähän tutkitaan Suomessakin. Ei tosin ole kaikkein edullisin lisäravinne.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Apr 10, 2014 08:56 

Minulla on ollut kuivat silmät jo toistakymmentä vuotta, CFS diagnoosi vähemmän aikaa. Nuori kuivasilmäisyyden todennut lääkäri sanoi, että käytännössä varmasti tämä tarkoittaa myös Sjögrenin syndroomaa, vaan eipä tarkoittanutkaan - SS-tekijöitä tai solumuutoksia ei ole löytynyt. Jollakin tapaa tähän autoimmuunikokonaisuuteen silmien kuivuus kuitenkin liittyy. Sittemmin kyynelkanavat leikattiin umpeen, mistä oli mulle valtava apu.

Jos en käytä silmätippoja tai laseja, silmät ovat seuraavana aamuna turvoksissa, ja luomien roikkuminen liittyy turvotukseen. Siksi olisi tärkeää kostuttaa silmiä silmätipoin ja/tai suojata silmät mahdollisimman suojaavin silmä- tai aurinkolasein. Kokeilkaapa, tod. näk. huomaatte eron jo seuraavana päivänä. Silmien hierominen aamuisin on huono juttu silmän pintakalvolle; silmätipat sen sijaan ovat hellävarainen hoito, ja niitä voi käyttää rajattomasti.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 14, 2014 10:52 

Minulla on fibromyalgia ja oireeni painottuvat oikealle puolelle, olen oikeakätinen, hyvin vahvasti. Lihas/jänne oireita minulla on kyllä symmetrisesti mutta ne ovat voimakkaammat oikealla puolella kehoa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]