Entinen läkärini oli sitä mieltä, että retkahdusvamma ei näy aina MRI:ssä tai jos näkyy, sitä ei huomata. Radiologiset tutkimukset ovat vähän kuin se vanha testi, että katsotaan koripallovideota eikä nähdä, että seassa kirmaa gorilloja, kun katsoo jotain muuta (
http://www.theinvisiblegorilla.com/gori ... iment.html) Tutkimusten mukaan tämä tosiaan pätee myös esim. röntgenkuviin. Retkahdusvamma voi olla tullut lapsuudessa, jolloin sitä ei muista, kuten minulla (en ole koskaan joutunut onnettomuuteen). Arnold-Chiari kai sieltä kuitenkin näkyisi.
Oletko kysynyt hammaslääkärin näkemystä purentaasi? Ongelma voi olla rakenteellinen tai toiminnallinen, mutta siihen voi hyvinkin löytyä apua, oli se sitten purentakisko tai hampaan hionta tai muu. Itse käytän hammassuojaa (trainer) joka on aika samanlainen kuin purentakisko, mutta sitä ei ole tarkoitettu niinkään narskutteluun vaan suun pitämiseen oikeassa asennossa ja rentouttamaan lihaksia. Tosin suomalaiset hammaslääkärit eivät koskaan havainneet purennassani mitään vikaa. Purentaongelmatkin voivat kyllä lähteä niskasta. Joskus tuo hammassuojakaan ei auta, kun olen jotenkin jumittanut niskani ja silloin menen kiinalaiseen hierontapaikkaan tässä lähellä.
Akupunktio voisi auttaa. Hyvällä tuurilla akupunktioihminen osaisi myös sanoa jotain siitä, mistä vika johtuu. Jos se on vaikkapa jonkinlainen hermopinne.
Verensokerimittari auttaisi sen selvittämisessä, voiko verensokeri liittyä asiaan. Sellaisen saa parillakympillä. Kun tuollainen kohtaus tulee, mittaa verensokerin. Jos se on normaali, pitäisi miettiä, onko esim. altistunut jollekin kemikaalille, onko syönyt jotain tavallisesta poikkeavaa tai mitä tahansa johtolankoja. Voisi myös kokeilla ottaa ~1/6 tablettia Kyypakkauksesta (jos kohtaus tulee illalla, tuo voi olla liian paljon, sillon 1/12-tyyppinen pieni muru olisi parempi). Hydrokortisonihan myös hieman nostaa verensokeria, joten jos se auttaisi, vika voisi olla joko lisämunuaisen vajaatoiminta tai muista syistä johtuva verensokerin alhaisuus.
Useinhan tällaiset ongelmat ovat sekoitus erilaisia sairauksia tai vikoja, esim. rakenteellinen purentaongelma + hormonaalinen puutos + niskajumi + stressi voisi olla selittävä yhdistelmä. (Fysiologista stressiähän on tosiaan myös esim. fyysinen rasitus, kuuma, kylmä, nestehukka jne, ei vain henkinen stressi.)