Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:25

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: "unihalvaukset" ja valeheräämiset
PostPosted: Wed Jun 04, 2014 02:20 

Olin eilen ostoksilla, ja tänäaamuna kun heräsin niin oli todella tyhmä ja väsynyt olo.

Tuntui että en oikein tajua mitään, en osannut edes tietokoneella olla ja sitten oli pakko ruveta nukkumaan.

Nukahdin. Näin jotain unta, en ihan tarkalleen muista että mitä, mutta siinä unessa liikkuminen käy hiljakseen raskaammaksi ja raskaammaksi ja sitten en voi liikkua ollenkaan. Sitten havahdun hereille vähäksi aikaa, ja nukahdan taas, ja sama homma toistuu. Näitä "unihalvauksia" on ollut nyt aina välillä, herään aina silloin kun yritän unessa kovasti liikkua. Noissa unissa myös nään todella huonosti ja joskus herään kun yritän pinnistellä ja nähdä/avata silmät.

Toinen juttu on valeheräämiset mitä saan myös aika ajoin, herään olevinaan samassa paikassa ja kaikki on ok mutta myöhemmin jokin alkaa olla outoa, ja sitten herään taas olevinaan samasta paikasta mihin olen mennyt nukkumaan, mutta sekin on unta. Jossain vaiheessa aina tajuan että uneksin, ja parhaimmillaan on varmaan 15 valeheräämistä ollut putkeen. Sitten kun oikeasti herää niin on ihan kamala ahdistus kun ei tiedä että onko tässä nyt oikeasti hereillä vai ei.

Ihan niitä oikeita unihalvauksiahan nuo ei ole mutta voisi kuvitella että sama aiheuttaja.

Onko kenelläkään muulla samanlaisia?

Profile  

Post subject: Re: "unihalvaukset" ja valeheräämiset
PostPosted: Wed Jun 04, 2014 03:27 

Kuulostaa aika pelottavalta! Siis ei vaaralliselta mutta inhottavalta.

Itse en ole kärsinyt muista parasomnioista kuin joskus CFS:n alkuvuosina "unissakävelystä" (en kävellyt mutta olen mm. töninyt kirjahyllyn kirjoja) pahasti unenpuutteisena hypnagogisista hallusinaatioista ja nekin olivat aika kauheita. Nyt ei ole varmaan 10 vuoteen ollut.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 06, 2015 05:21 

Juuri viime yönäni (=maanantaina päivällä) koin aivan ihmeellisiä nukahtamis-heräämistiloja. Kyseessä eivät olleet unihalvaukset, jotka nekin ovat tuttu ja toistuva vieras, vaan toistuvat liukumiset väkinäiseen selkouneen, vaikka yritin herätä. Samalla koin pääni yli vyöryvän oudon aaltomaisen, vähän rengasmaisen tunteen - kuulostaa varmaan todella oudolta, mutten osaa paremminkaan kuvailla. Liu'uin uneen valehtelematta kymmeniä kertoja, ja vaikka tiesin näkeväni unta, en pystynyt kunnolla heräämään (=en pystynyt hievahtamaankaan muuten kuin sain silmiä ihan hiukan raotettua), vaan liu'uin samantien takaisin uuteen uneen noiden kummien tuntemusten saattelemana. Tämän toistuttua kymmeniä kertoja en enää pystynyt herättämään itseäni senkään vertaa, että olisin pystynyt liikuttamaan luomiani, vaan aina "avatessani silmät" avasin ne uudessa unimaailmassa. Aloin jo pelätä etten enää ikinä herää tai pysty liikkumaan todellisuudessa! Toisaalta selkounien näkeminen oli välistä ihan hauskaakin, vaikka ahdistikin etten pystynyt heräämään ja ne kummat väristykset kuupassa vähän pelottivat.

No, oli tuo pakkounienkatselu (tai oikeastaan -luonti, kun kerran olivat selkounia) mukavampaa kuin vatsakivuista kärsiminen hereillä :/

Profile  

PostPosted: Thu Mar 26, 2015 10:52 

Mulla on joskus yöllisiä kauhukohtauksia, onko kukaan muu kokenut niitä? Eli ikään kuin näet painajaista, mutta olet siinä paikassa missä olet (omassa sängyssä omassa kodissa), se tapahtuu siinä mutta olet sellaisessa unen ja hereillä olon välimaastossa. Esim. viimeksi makasin sängyssäni, joku murtautui mun kotiini ja oli mun sängyn vieressä, mutta olin aivan halvaantunut enkä pystynyt liikkumaan yhtään. Katsoin kelloakin monesti ja tämä kohtaus kesti muistaakseni parikin tuntia. Vaikea sanoa kestikö se oikeasti niin kauan vai kuluiko se aika unessa ja oikeasti meni pari minuuttia. Aamulla herätessäni sydän hakkasi tuhatta ja sataa... piti maata puoli tuntia sängyssä ihan paikallani ja tasoittaa hengitys, sitten vasta pystyin nousemaan ylös. Onneksi on liukuva työaika eikä ollut mitään sovittua heti aamusta!

Profile  

PostPosted: Sat May 30, 2015 03:04 

Mulla on ollut ihan samaa kun alottajalla nyt viime aikoina!

Profile  

PostPosted: Sat May 30, 2015 03:41 

Olen kokenut samaa, kirjoitin jokin aika sitten, että nukun tavallista enemmän ja näen unta sekä koen, että uni ei anna lepoa ja pitää ottaa jopa 2 päikkärit. Uutta oli se että näin unta, en ollut nähnyt unia ainakaan 20 vuoteen. Minäkin koin oloni raskaaksi, havahduin välillä hereille ja nukahdin taas samanlaiseen uneen uudestaan. Hereillä olon ja nukkumisen raja hämärtyi. Olin niin pysäkillä etten saanut päivällä mitään aikakseksi. Koin, että näkemäni unet varastavat unestani sen levon mitä olen siitä yleensä saanut. Tämä tapahtui nyt täysikuun aikaan. Tämä jakso oli kimmoke kokeilla, että en ota yötä vasten LDNää.

Olen aiemmin kokenut samaa hieman eri muodossa eli nukuin, lepäilin, vietin sängyssä 1½-2vuorokautta, jalkeilla olin vain käydessäni wc.ssä ja syömässä. Tuosta toipumiseen meni muutama päivä eli en jaksanut tehdä mitään. LDN.n aikana ei ole tullut maratonunia, eikä niitä edeltänyt liiallinen rasittuminen. Ne olivat aina raskaita jaksoja ja sen jälkeen oli kuin olis jäänyt jyrän alle.

Viestin kirjoitus jäi syystä tai toisesta kesken.
Valeheräämisistä minulla ei ole komusta, mutta aikoinaan kun näin unta niin pystyin säätämään sitä. Kun heräsin kesken unta ja nukahdin uudestaan, niin pystyin "sepittämään" kuinka uni etenee. Heräämisiä saatoi olla vaikka kuinka monta. Uni oli yleensä melkein totta, mutta oli liian outoa ollakseen totta.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 08, 2015 10:24 

Minulla on joskus valveunia. Nyt on ollut muutamana päivänä pitkästä aikaa. Nykyiset ovat olleet vain hetken kuvia. Aikaisemmin olen voinut katsoa kahta filmiä yhtäaikaa, toista TV:stä ja toista omasta päästä. Minun valveuneni eivät ole koskaan pelottavia eivätkä tapatumat ole tuntemassani paikassa vaan ihan mielikuvituksellisessa. En tiedä, miksi nyt pitkästä aikaa niitä on taas ilmennyt. Olisiko infektion aktivoitumisaikaa?

Tiede keskustelupalstalta kopioitu: "Selkouni on tila, jossa kokija on syvässä unessa mutta jostain syystä tiedostaakin näkevänsä unta. Valveuni taas on tila, jossa ihminen luulee olevansa täysin valveilla, mutta onkin enemmän tai vähemmän unessa. Jälkimmäinen voi tapahtua vaikkapa silmät aivan auki nojatuolissa istuen, jolloin silmien kautta aivoihin syntyvä kuva todellisuudesta voi mennä päällekäin unien kanssa. Edellisessä saattaa syntyä kokijalleen mahdollisuus tehdä valvemaailmassa mahdottomia asioita ja jälkimmäisestä saattaa seurata vaikkapa kummitusraportteja."

Profile  

PostPosted: Mon Jun 08, 2015 01:05 

Kun bentsot oli enemmälti käytössä niin noita unihalvauksia oli.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 24, 2015 11:29 

Minulla on ollut unihalvauksia jo kauan. Herään mutta en pysty liikkumaan lainkaan, enkä avaamaan silmiäni. Kuulen ympäristön äänet ja tunnen missä olen ja asentoni. Yleensä yritän liikkua tai huutaa mutta se ei onnistu. Myöhemmin opin, että hengitys on ainoa asia, jota pystyn unihalvauksessakin säätelemään. Kun alan hengittää kiivaasti, puolisoni herää ja herättää minut. Myös peiton alla nukkuvasta koirasta on apua. Kun se liikkuu kylkeäni vasten, saan kosketusaistimuksen jonka avulla pystyn heräämään unihalvauksesta. Onneksi unihalvauksiini ei liity mitään ihmishahmojen näkemisiä, se olisi jo pelottavaa.

Näen valtavasti unia, koko ajan, aina päiväunilla ja koko ajan yöllä. Ensimmäiset unet alkavat jo hiukan ennen nukahtamista. Selkouniakin näen joskus. Muutamia hallusinaatioita olen nähnyt aivan heräämisen kynnyksellä, ja kun aivot heräävät kokonaan näyt katoavat. Muistan myös muutaman nukahtamisen hyvin yksityiskohtaisesti. Kokonaisvaltainen rentous tai halvaus, ajelehtiva tai hukkuva tunne. Onnekseni en lähes koskaan näe painajaisia.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 25, 2015 12:22 

Jonna wrote:
Minulla on ollut unihalvauksia jo kauan. Herään mutta en pysty liikkumaan lainkaan, enkä avaamaan silmiäni. Kuulen ympäristön äänet ja tunnen missä olen ja asentoni. Yleensä yritän liikkua tai huutaa mutta se ei onnistu. Myöhemmin opin, että hengitys on ainoa asia, jota pystyn unihalvauksessakin säätelemään.

Oletko kokeillut pidättää hengitystäsi? Yleensä silloin herää unihalvauksesta, koska kroppa tajuaa jotain olevan pielessä.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 25, 2015 01:42 

En ole, hyvä vinkki.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 23, 2015 02:58 

Mulla on kokemusta melkein kaikista noista tilanteista. Tosi helpottavaa kuulla, että muillakin on samanlaisia! En ole edes kellekään lääkärille näitä muistaakseni yrittänyt selittää, koska niitä on tosi vaikea kuvailla ja vaatisi paljon aikaa. Lääkärillä kun aina sellainen olo, että nopeasti pitäisi selittää... Enkä usko että se kauheasti ketään kiinnostaisi, kun muutenkin reaktio unettomuuteen ja muihin unihäiriöihin on sitä luokkaa, että opettele rentoutumaan jne.

Yksi tyypillinen tilanne on sellainen, että jos on ollut pakko herätä jotain varten ilman, että on saanut nukuttua vähintään kahdeksaa tuntia. Siinä saattaa muutaman tunnin selvitä, mutta iltapäivällä vaipuu just tohon koomaan josta ei meinaa herätä millään ja saattaa nähdä hallusinaatioita. Kun siitä viimein herää, on loppupäivä sellainen olo, kun painaisi 500 kiloa. Tosi epämiellyttävä siis.

Mut hyvä vinkki toi hengitys, täytyy seuraavan kerran kokeilla! Olen myös pitänyt kirkasvalolamppua yöpöydällä ja saanut räppäistyä sen päälle ennen uutta uneenvajoamista. Ihme kyllä siitä ei ole ollut näissä koomatilanteissa apua, vaikka muuten olen äärimmäisen herkkä valolle, eli en saa unta ellen ole täysin pimennetyssä huoneessa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]