Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:25

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ukkonen vie voimat
PostPosted: Mon Jun 09, 2014 07:39 

Minä olen hyvin herkkä ukkoselle, ollut jo ainakin vuodesta 2006. Tulee etenkin fyysisesti jaksamaton olo, englanniksi sanoisin että lethargy. Lauantaina jopa oksetti ja oli sellainen olo kuin olisin tulossa kipeäksi, vaikka sittemmin mitään flunssamaista ei ole ollut. Yleensä on kuitenkin vain "veto pois".

Tämä on lämpö- ja kylmäherkkyyden lisäksi oikeastaan ainoa herkkyyteni - en kärsi kemikaali-, lääke- tai ruokayliherkkyyksistä enkä tätä lukuunottamatta ole myöskään herkkä sähkölle. Ukkosen ei tarvitse olla päällä asti, riittää että se on parinkymmenen kilometrin säteellä. Tiedän lähes aina, milloin on ukkosta, vaikka ilma ei vielä olisikaan painostavaa. Jostain syystä ihan aina huono olo ei iske, mutta en tiedä miksi. Se on aika lailla joko/tai, joko tulee karmea olo tai olo ei muutu mihinkään. Jos ukkonen tulee päälle asti, olo yleensä helpottaa heti kun alkaa sataa.

Valitettavasti nyt on kolmas ukkospäivä putkeen täällä Amsterdamissa (ei täällä normaalisti ukosta erityisen usein), vaikka päälle se ei vielä olekaan ehtinyt. Ja huomenna luvattu myös. Ja nyt olen ollut kolme päivää tosi huonossa kunnossa, mikä on erityisen mälsää kun aloitin taas keskiviikkona progesteronin ja olin torstaina ja perjantaina tosi hyvässä kunnossa ja jaksoin fyysisesti tosi rankkoja työpäiviä (paljon kävelyä ulkona melkein-helteessä ja paahtavassa Keski-Euroopan auringossa).

Ei kellään olisi mitään superkikkoja voinnin kohentamiseen? Sen olen huomannut, että helle tuntuu lisäävän kortisonin tarvetta ja romahduttavan verensokerin, mutta tuskin tuo yksissään selittää (ensimmäinen muistikuvani ukkosyliherkkyydestä on ajalta, jolloin käytin vielä prednisonia). Esim. nestehukasta ei ole kyse ja asunnossamme on varsin viileää.

EDIT: Itsekin fibromyalgiatyyppisesti oireileva fyysikkokaveri oli sitä mieltä, että loogisin selitys olisi herkkyys otsonille ja siihen auttaisi lähinnä aktiivihiili-ilmansuodatin, mikä ei tietysti ole halpaa lystiä kun vaiva on riesana vain pienen osan vuotta...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Ukkonen vie voimat
PostPosted: Tue Jun 10, 2014 09:31 

Kyllä minulla on joskus ollut jotain esim. vatsaoiretta, lieneekö se sitten ollut vain ukkosen pelosta/jännityksestä. En ihan täysin muista, kun nykyään ei täällä taajamassa ole juuri ukkosia niin kuin oli ennen maalla.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 16, 2014 10:02 

Mulla ei ole tuollaisia oireita, mutta ajattelen vain että ehkä aistit saman mitä nimitetään "painostavaksi ilmaksi", siis ilmankosteuden nousun ja sitä seuraavan ihon pintalämpötilan nousun, tavallista herkemmin, jopa pahoinvointina. Sopisi yhteen mainitsemasi kuuma-(ja kylmä)herkkyyden kanssa, tosin en ole varma kun mainitset kuitenkin, että asunnossasi on kaikesta huolimatta viileä.

Mulla kun on tämä kylmäherkkyys ja kuivat silmät, niin ukkosta edeltävä lämmin, kostea ilma tuntuu suoastaan ihanalta.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 16, 2014 10:18 

En usko että se on kuumuus ja kosteus, kun kuuma kostea ilma on paha, mutta vielä siedettävä, ukkonen ei ole. Meillä kämpässä lämpötila nousee harvoin yli 22 asteen. Olen seurannut nyt viime aikojen kosteuslukemia eivätkä ne ole olleet erityisen koholla ukkospäivinä, täällä on normaalistikin kosteaa. Aikoinaan Suomessa sain vakavan lisämunuaiskriisin siitä, että oli niin kosteaa. Sitä ennen olo oli kuitenkin ihan hyvä. Nämä ukkoset eivät aiheuta lisämunuaiskriisejä, ne vain vievät kaikki voimat...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 08, 2014 06:02 

MInäkin kärsin helteestä tai kuumuudesta. En ole 10 vuoteen pystynyt enää käymään saunassa. Yleensä olen ja en tee mitään, kunto ei riitä mihinkään.

Koskaan ei ole ollut näin paljon vatsavaivoja, kuin nyt on helteen takia. Mikäli syön mitä tahansa kiinteää ruokaa, niin heti sattiuu vatsaan, syöminen onnistuu vasta illasta. Päivällä tuntuu siltä, että vatsa ei vedä ruokaa yhtään, vaan se on jumissa - illalla kaikki on toisin. Tämä on tullut vuosi vuodelta vaikeammaksi ongelmaksi.

Kävin päivällä hakemassa postin, niin heti kroppa reagoi kuumuuteen. Jalat olivat vetelät ja tuli oksettava olo, niin että meinasin hyytyä ulos. Tietysti se laukaisi taas pakkoulostuksen.

Eihän tässä voi muuta todeta kuin että minä olen iltaeläjä. 15 asteen lämpötila passais minulle kaikkein paraiten, vaikka silloin on enemmän kipuja.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sat Jan 23, 2016 12:40 

En näemmä koskaan postannut tänne, että ostimme lopulta muista syistä ilmanpuhdistimen ja kyllä se poistaa tämän ukkosvaivan.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 28, 2016 10:44 

Sain ensimmäistä kertaa ukkosesta lisämunuaiskriisin muutama päivä sitten. Heräsin yöllä ja oli hirveä olo, tosi kuumeinen jne. Ihmettelin, että miksi nyt lisämunuaiskriisi. Sitten ukkonen jyrähti. Laitoin ilmanpuhdistimen päälle ja se huusi ihan punaisena, kuten pahalla ukkosella aina tekee.

Enpä tiennyt, että näinkin voi käydä.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 29, 2016 03:12 

Minulla taas on lapsesta asti käynyt aina pää kipeäksi ukkosella. Usein ukkosen tulon on voinut ennustaa pääkivusta jo tunteja ennen kuin ensimmäisen kerran jyrähtää.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 29, 2016 08:41 

Minä ennustan ukkosen potemalla migreeniä ja kovaa lihassärkyä ja iho nihkeä hiestä. Ukkosen ei tarvitse olla edes paikanpäällä, kunhan kumu kuuluu kaukaa kerran.

Tämä helle uuvuttaa minut tyystin, en siedä kuumuutta. Tämän vuoksi en viihdy kesämökiullää. Vähennän rasituksen minimiin.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 09:55 

Minulla siis usein riittää, että ukkonen on parinkymmenen kilometrin säteellä. Pystyn kertomaan ihmisille että on ukkosta, vaikka ilmassa ei olisi mitään painostavuuttakaan. Usein olo jo helpottaa heti kun jyrähtää.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 03, 2016 08:52 

Olin aamulla isän ja äitin luona ja jalat olivat niin turvoksiissa etteivät nilkat oikein liikkuneet kävellessä ja lihasvoima oli heikko. Oikea jalka ei ole ollut koskaan niin turvoksissa kuin se nyt oli. Kotimatkalla alkoi tuska helpottaa.

Kotonani kuulin, että ukkonen tuli kohta lähtömme jälkeen niin päälle, että vain 1 ainoa kunnon jysäys rikkoi vanhusten telkkarin. Muuten ukkonen kumusi kaukana.

Sisareni kertoi, että on havaittu, että mikäli hiukset nousevat pystyyn, niin alueen sähköisyyn on noussut ja pian salama iskee paikkaan. Kannattaa vaihtaa paikkaa nopeasti.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 03, 2016 09:14 

Minulla on ukkosta ennustava polvi. Toisessa polvessani oleva vanha urheiluvamma alkaa aina kipeytyä, kun on ukkosta ilmassa. Usein alkaa myös särkeä päätä, mutta polvi on luotettavampi ennustaja.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 03, 2016 11:06 

Viime yönä tuli jo toinen lisämunuaiskriisi ukkosesta. Melkein identtinen keissi. Heräsin yöllä, ihmettelin tosi huonoa ja kuumaa oloa, menin vessaan ja salama välähti. Ilmanpuhdistin päälle ja huusi täysillä. Tosi outoa, ei ole tosiaan aiemmin ollut tällaista.

Kai pitäisi vain nukkua se ilmanpuhdistin aina päällä.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 04, 2016 05:39 

Joo, minäkin tunnen päässäkin tulevan ukkosen; alan uniliaaksi ja pään liikuttaminen meinaa aiheuttaa oksentamista viedä tajunnan, siksi kun se on raskas. Taitaa taas olla ukkosta ilmassa.

Jalat on turvoksissa
---

Lisäys: nyt taidan tietää mistä jalkojen raju turvotus johtui; reisssussa ei olluthappirikastin mukana. Nyt turvotus on laskenut huomattavasti. Kudosten hapen puutetta, maitohapoilla oloa, on epäilty ongelmaksi monta kertaa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]