Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 04:55

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Yöherääminen/unettomuus
PostPosted: Wed Jul 16, 2014 03:21 

Teen nyt uuden topicin kun en tälläistä löytänyt. Mä en koskaan terveenä kärsiny unihäiriöistä, mut sitte ku sairastuin niin ne alko ku salamaniskusta. Sain lääkkeen (doxal 25mg) mikä on pitkin kevättä parantanu unta ja lopetti pahan unettomuuskierteen, vaikka välillä edelleen heräilinkin aamuyöllä 5-6 aikaan. No, nyt oon viikon ajan noussu sängystä tavallista aiemmin, 8.00 (ennen heräsin 9-10 aikaa), ja aktivoinu kehoa enemmän aamulla ja sen seurauksena energiatasot on ollu tosi tasaset ja hyvät ihan iltaan saakka, en silti oo rasittanu itteäni vaa oon yrittäny pitää rasituksen tasasena ja levänny. Uniongelmat palas heti ja oon nyt heränny 4 yötä peräkkäin tasan 4 enkä saa enää nukahdettua. Ei väsytä. Voiko tää olla sitä sympaattisen hermoston tekemää hälytystä mikä herättää vai mitä hittoa?? Käyn aina puol 10 nukkumaa ja saan nukuttua ekat 4-5h tosi hyvin. Tää unettomuus tekee hulluks :( Ku se väsymys kerääntyy vaa koska en päivisinkää saa nukuttua. Alan olee ihan toivoton. Melatoniini ei auta vaan keho tuntuu herättävän ittensä väkisin. Voisko tää nyt sitte olla sitä masennusta? En haluais uskoo ku en koe olevani masentunu :/

Profile  

Post subject: Re: Yöherääminen/unettomuus
PostPosted: Wed Jul 16, 2014 03:22 

Sitten mietin että pitääkö mun alkaa mennä nukkumaan aikasemmin että saan sen 8-9h unta? :'D

Profile  

PostPosted: Wed Jul 16, 2014 05:21 

Jos ei masenna, tuskin olet masentunut. Minulla on ollut tuollaista stressistä. Onneksi olen löytänyt monta hyvää troppia jotka auttavat (siis yksi riittää, ei sentään kaikkia tarvitse). Esim. inositoli, ashwagandha ja aminohappo glysiini. Kaksi ensimmäistä ei ole väsyttäviä. Glysiini ainakin itselläni on aika lailla nuijanukutus, mutta sitä myydään yleensä jauheena, niin on helppo kokeilla mikä on sopiva annos, jos tuntuu aamulla olevan liian pöpperössä.

Toki voit kokeilla mennä aikaisemmin nukkumaan, mutta en usko sen auttavan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jul 18, 2014 08:56 

Et sinä varmaan ole masentunut. Toivottavasti tuo on vain ohimenevä jakso näin kesän valossa. Eihän sinulla ole mitään infektioita?

Mnulla on tuota heräilyä tai valvomista toisinaan. Yleensä nousemme n. klo 6. Nyt viimeaikoina heräilen viideltä tai ennen ja alan keittää puuroa. Toisinaan herään ennen neljää, mutta yritän nukahtaa uudelleen. Käyn pissalla joskus useita kertoja yössä. Kaksi kertaa yössä on saavutus, joita on harvoin.

Yöheräämisiin ovat minulla vuosien varrella vaikuttaneet erityisesti krooniset infektioni. Infektiotilanteet vaihtelevat hyvin paljon aaltomaisesti tai hetkittäin. Joskus tulee ykskaks valvomista ilman mitään syytäkin, en ainakaan keksi.

Olen kokeillut ottaa vuorisuolaa, jotta ei tarvitsisi heräillä pissalle usein. En tiedä, onko pissatus syynä vai käynkö varmuuden vuoksi samalla pissalla, kun herään. Aluksi tuntui, että se suola auttaisi, mutta sitten ei oikein tunnu hyvältä se ylimääräinen suolan syönti, kuten ei ennenkään ole minulle yleensä suola sopinut.

Toissa yönä oli illalla vaikea nukahtaa levottoman olon vuoksi. Minua paleli kovin, liittynee taas johonkin infektioon. Nukuin kuitenkin, mutta aamuyöllä taas oli levotonta oloa ja leukakulman kipuilua. Jos kipuiluja on, niin silloin on tietysti vaikea nukkua. Infektiot voivat joskus olla niin epämääräisiä, että niitä ei huomaa. Toisinaan ei valvominen kumma kyllä ole vaikeaa. Ehkä tällä iällä ei enää tarvitse kovin paljon unta.

Aamupäivisin kaipaisin parempaa heräämistä ja virkistymistä. Mutta kun lähtee toimiin, varsinkin pihalle, niin siinä se aamupöhnä häipyy. Nykyään olen kuitenkin joutunut nukahtamaan päivällä hetkeksi. Ikinä ennen en nukahtanut päivällä. Varsinkin sanaristikon tekeminen on nyt yleensä ylivoimaista ilman valtavaa unetusta. ja sitten kun laittaa ristikon pois, niin ei varmasti nukuta!

Kilpirauhaslääkitys minulla ei liene oikealla tasolla, koska se pudotettiin vuoden 2013 alussa, enkä ole pystynyt nostamaan sitä takaisin. Jotakin kummallista muutosta on tapahtunut siinä asiassa, koska lääkeannostus, arvot ja oireet eivät oikein sovi yhteen.

Sinulla hansuhan on kilpirauhaslääkitys? Olisikohan se sopimattomalla tasolla? Jos ei ole, niin olisi ehkä tarpeen. Huolestuminen nukkumattomuudesta voi sekin aiheuttaa oravanpyörän. Tosin, jos työssä tai opiskelussa käy, niin olisi erittäin tarpeellista saada riittävä uni.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 19, 2014 10:44 

Tää siis tosiaankin alkoi heti kun muutin heräämisajankohtaa. Sen ansiosta oon päivisin tosi tasasen virkee ja niinku illalla ei väsytä samalla tavalla ku ennen. Ehkä Tää valosuus on huono juttu illalla. Nyt oon heräilly jo 2 aikaa, ja silloin ku herään on olo ihan rauhallinen ja syke rauhallinen. Oon ihan pihalla mikä vaihe Tää on. Enkä kuitenkaan oo päivällä väsyny paitsi tunnen että lihakset ei oo palautunu ja ne taas sit on väsyneet..

En tiedä onko infektiota, ei kai mitään akuuttia. Kun herään yöllä on keho aina lämpönen. Ja kilpirauhaslääkitystä mulla ei ole. Mun hermosto taitaa vaan olla ihan sekaisin? Ja Tää viikon unettomuus vaikuttaa mielialaa niin vahvasti. Kun Se,on ainoo asia mikä mulla on pielessä ollu alusta asti :/ otan nyt ashwagandhaa iltasin mut en usko että on apua.

Oon muuttamassa kuukauden päästä yksin toiselle paikkakunnalle ja Se vähän huolettaa ku en oo terve ja silti pitäs opiskelut alottaa.. Tosin ei Se silleen stressaa kun en aio elämä vuotena tehdä kun satunnaisia suorituksia..Tää on kyllä niin kummallista mutta alkoi heti kun rupesin heräämään aamulla "väkisin" aikaisemmin.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 01:12 

Hmh, nyt oon käyttäny melatoniinia 3mg kerralla muutaman päivän mutta heräily jatkuu. Herään 2 aikaan mutta nukahdan aamuyöksi ja herään ennen 6...Tosi outoa, ja ei tää kyllä stressilläkään selity, sain purkaa mieltäni ja nyt taas odotan hyvillä mielin muuttoa :D Lihasväsymys tuntuu voimistuvan koko ajan kun ei saa täysiä unia. Uskaltaisikohan sitä kokeilla Doxalia 50mg annoksella (nyt menee 25mg)? Se tuntuu kyllä liian tehottomalta lääkkeeltä, niin ajattelin pyytää jotain tehokkaampaa lääkettä käyttöön.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 01:35 

Minulla melatoniini ei ole koskaan auttanut pysymään unessa, vaan päinvastoin yksinään aiheutti yöheräilyä joskus kahden aikaan. Siihen auttoivat nuo inositoli, ashwagandha yms. Minusta kannattaa kokeilla ensin nuo turvallisemmat reseptivapaat keinot ennen kuin miettii lääkkeitä. Doxalilla on kuitenkin muiden trisyklisten lääkkeiden tapaan riskinsä, kuten sydänoireet, hampaiden reikiintyminen (suun kuivumisen seurauksena) jne.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 03:50 

Kun tietäis että mistä tää edes johtuu. Siitä oon satavarma että se alkoi heti kun rupesin olevaan aktiivisempi, mutta oon koittanu ottaa takapakkia nyt sitten sen saralla. Tätä samaa ollu alusta asti, että liikaa rasitusta päivällä -> en nuku yöllä. Ja ku se liikarasitus voi olla ihan jostain kaupassa käynnistä kiinni!! Polla sekoo ellei saa unta, ihan sama onko se lääkkeen ansiota vai ei. Mutta oikeisiin unilääkkeisiin en ikinä koskis, ne ei edes lisää syvää unta tai muutenkaan vaikuta kovin hyödyllisiltä. Oon doxalia käyttäny 5kk ja nyt huomaan että suu on öisin aika kuiva!

Siksi oon miettiny sitä serotoniininki vähyyttä, että oishan seki mahdollista. Mutta ku en koe olevani masentunu. Huohhoijaa. Voishan sitä kokeilla valvoa niin myöhään ku ei enää pysy hereillä, tosin mua aina käy väsyttää siinä 9-10 aikaa :'D Rauhottaako se ashwagandha hermostoa vai miten se vaikuttaa? Yritön nyt muistaa sitäki ottaa joka ilta.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 03:59 

Ashwagandha vaikuttaa käsittääkseni lisäämällä asetyylikoliinia, kuten jotkut muutkin yrtit. Trisykliset masennuslääkkeet puolestaan vähentävät asetyylikoliinin määrää aivoissa. Molemmat vaikutukset voivat auttaa uneen, mutta asetyylikoliinin lisääminen ennemmin parantaa unta väsyttämättä ja sen vähentäminen taas väsyttää parantamatta unta.

Inositolin tarkkaa vaikutusmekanismia ei käsittääkseni tiedetä, aiemmin mainitsemani glysiini taas on aivojen oma rauhoittava välittäjäaine. Sillä voi olla edullisia vaikutuksia myös esim. lihaksiin ja maksan toimintaan.

Minulla on tulossa jossain vaiheessa blogipostaus aiheesta, mutta käytännössä unitropit vaikuttavat yleensä seuraavia reittejä

1) antihistamiinit (ml. Doxal ja monet muut psyykenlääkkeet
2) serotoniinin/melatoniinin lisääminen
3) asetyylikoliinin lisääminen (lähinnä yrtit; myös jotkut lääkkeet mutta niiden virallinen käyttötarkoitus on muu)
4) GABA:n lisääminen/vaikutuksen tehostaminen (käytännössä kaikki ns. rauhoittavat lääkkeet, monet yrtit)

Glysiini on sitten ihan erikseen vielä.

Tuo 3) on siinä mielessä paras, että se ei juuri koskaan aiheuta päiväväsymystä (seuraavan aamun jumitusta) ja käytännössä kaikki muut voivat aiheuttaa.

Tosi monien adaptogeenien sanotaan "vähentävän stressin vaikutuksia", mutta ashwagandha on ainoa, josta olen havainnut lievää tuollaista vaikutusta. Vaikutuksen uneen huomaan siis parhaiten kun on stressiä. Tosin nyt en sitä enää käytä, kun kasvuhormoni auttaa sen verran uneen. Magnesiumia voisi myös kokeilla.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 04:43 

Ompas mielenkiintosta. Siinä tapauksessahan mun pitäisi ensin lopettaa lääkitys jos se kerta vähentää sitä juttua aivoissa ja ashwagandha lisää? Että siitä yrtistä olisi siis hyötyä. Lääkäriltä kun kysyin että kuinka pitkään doxalia voi syödä niin hän sano että jotkut käyttävät "loppuelämän". En nyt ihan ajatellu loppuelämää syödä, vaan väliaikasesti siihen asti kunnen ei enää tarvitse. On pakko sanoa että talvella kun keho kävi niin kierroksilla että en periaatteessa ollu saanu lepoa puoleen vuoteen niin se lääke pelasti mut ainaki sekoomiselta. Hermosto ei vieläkään oo tasapainossa mutta tilanne on verrattain paljon parempi.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 04:45 

Magnesiumia käytän edelleen suihkeen muodossa ja on ihan suosikki! Magnesium on mun lempi mineraali jos niin voi sanoa. Huomaan että kaupassa mietin ostoksia sen mukaan että miten paljon niissä on kaliumia ja magnesiumia xD Uskon että mun suklaanhimo on vähentyny sen takia että magnesiumtasot on saanu paremmiksi.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 04:49 

Voi olla tosiaan, että Doxal heikentää ashwagandhan vaikutusta. En osaa sanoa käykö näin varmasti, kun välittäjäaineisiin voi vaikuttaa monella eri tavalla (esim. määrän lisääminen tai aineen reseptoriin vaikuttaminen), mutta ainakin se on mahdollista. Eiköhän ashwagandhalla ole, kuten Doxalillakin, monta eri vaikutusmekanismia, mutta uskoisin nimenomaan sen unta parantavan olevan asetyylikoliini.

Kyllä trisyklisiä masennuslääkkeitä voi periaatteessa syödäkin loppuelämän, mutta eri asia kannattaako se. Jos on akuutti vaiva ja siihen auttaa, niin mahdollisesti yksi reikä lisää hampaassa on pieni murhe, mutta jos syö 30 vuotta enemmänkin tavan vuoksi, niin pienetkin haittavaikutukset kertautuvat. Ja trisykliset lääkkeet voivat vähentää joidenkin ravinteiden hyödyntämistä elimistössä.

Itse en ole huomannut magnesiumista mitään vaikutusta suklaahimoon, vaikka labrojen mukaan punasolujen magnesiumarvot ovat minulla sitä popsiessa erinomaiset.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 05:19 

Niin eihän mikään oo niin mustavalkoista. Haluan kyllä kuulla mitä,Polo on mieltä Tän unettomuuden syyksi kun puhelinaika koittaa.

Olin ennen ihan suklaaholisti, ja nykyään joudun pettymään ku en saakaa suklaasta niin,paljon mielihyvää ku ennen! Jännä juttu. Raakasuklaatakin tekee mieli tosi satunnaisesti.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 23, 2014 02:44 

Minulla on autonomisen hermoston säätelyhäiriö/sympatikotonia/POTS, ja syön siihen Triptyl. Ennen sairastumista ei ollut ikinä uniongelmia, mutta ne alkoi tulemaan siitä kun hermosto "sekosi" ja meni ylikierroksille... Hermoston on vaikea mennä lepotilaan, ja varsinkin liian paljon aktivviolon jälkeen, siksi ei saa unta - parasympaattinen hermosto ei osaa tulla vastaan missä pitää ja sympaattinen hermosto liian dominoiva. Minulle on myös trisyyklinen masennuslääke auttanut uneen, käytän triptyl 10mg tai pahempina jaksoina klotriptyl mite 1 tbl - nämä on sodella pienet annokset eikä sillä lailla lasketa masennuslääkkeeksi. Triptyl ja sen kaltaiset lääkkeet tasapainottavat hermostoa. Haittavaikutuksena minulla painon lisääminen ja sykenousu (mihin syön sykelääkettä, joka on myös auttanut mua tosi paljon). Jos olisi masentunut tarvitsee ihminen vähintään 75mg triptyliä ja usein paljon enemmänkin. Doxal 25mg on myös tosi oieni annos, jatlkaisin ehdottomasti sitä jos se kerran auttaa!!

Profile  

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 10:35 

Mulla ei oo diagnosoitu sympatikotoniaa, mutta sanoisin että sitä mulla on, ainaki lievästi ? Mulla on välillä POTSiakin. Mun verenpaine on yleensä ihan normaali n. 120/70, jota ihmettelen koska usein tuntuu että verenpaine on matala. Onko muuten normaalia että se alenee makuullaan jonkin verran? Juon joka päivä suolavettä ja salmiakinhimoa on aika usein.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]