Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:02

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: Yöherääminen/unettomuus
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 06:41 

Mirtatsapiinin vaikutus voi olla pienillä annoksilla jopa suurempi kuin isoilla. Voisit ainakin kokeilla ottaa vähän isompaa annosta, nopeastihan sen huomaa jos se sopii vielä huonommin.

Minusta ei yleensä kannata käyttää noin pitkävaikutteista väsyttävää lääkettä, jos ongelma on tosiaan vain nukahtamisvaiheessa. Melatoniinin olet oletettavasti jo testannut? Glysiiniä suosittelisin kokeilemaan, itselläni se tuntui pienelläkin annoksella jo tosi unettavalta. Kuten varmasti kokemuksesta tiedät, aminohapoillakin voi olla yllättävän paljon vaikutusa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jan 24, 2015 09:55 

Minulla tuota Mirtazapinia ollut ja se on aivan kauhea kun se kyllä uneen vei silloin kun tuntui siltä, että meinasi järki lähteä kun ei nukahdettua saanut. Mutta seuraavana päivänä aivon kunnon väsymys, hyvä kun jaksaa pysyä pystyssä ja aina ei jaksanutkaan. En ota kyseistä lääkettä kuin ääritapauksessa. Nyt on taas Yliopiston apteekin melatoniini ollut käytössä ja välillä auttaa jotenkuten. Tarkoitus olisi lääkäri kuitenkin tavata ja saada jotain parempaa unilääkettä mistä ei tahmeutta tulisi. Esim. Imovanea. Uniyrtit on kokeiltu enkä niistä oikein tuntunut saavan apua. Hermosto vaan käy ylikierroksilla turhankin usein.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 24, 2015 10:39 

Jos tuntuu käyvän ylikierroksilla, suosittelen kyllä kaikkia ainakin kerran kokeilemaan hyvin pientä annosta hydrokortisonia (Kyypakkausta jos ei ole reseptiä) nukkumaan mennessä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jan 24, 2015 11:00 

Hei,

Niin moni tekijä vaikuttaa nukkumiseen, mulla eniten kivut.
Kun ostin aikoinaan hyvän joustinpatjan päälle 7cm tempur-petauspatjan ja sähkösängyn, niin ne olivat ne keinot lääkehoidon ohella, jotka auttoivat. En tuolloin tiennyt OP.sta mitään.

Adrenalinista. Kävin vanhempieni luona ja unohdin ottaa adrenalinin mukaan. Nukuin pinnallista unta enkä saanut riittävästi lepoa. Tulipahan testattua, että Adranaliini toimii.

En voi sanoa, että adrenaliini piristäis minua. Nukun niin hyvin ettei tarvi pistää lisää, nukahdan uudestaa, mikäli kroppa ei hyväksy ylösnousua ja vain harvoin käyn yöllä wc.ssä. LDN ansiosta kivut ovat paremmin kuin koskaan aiemmin.

Nyt olen nukkunut vielä paremmin, kun nukun eneimmäkseen selällään, sillä on ollut hyvä vaikutus alaselän ja jalkojen särkyyn. 10 vuotta yritin optella nukkumaan selällään, en oppinut. CRPS pakotti siihen.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 08, 2015 02:27 

Minulla on lähiaikoina ilmennyt unettomuutta. Nukkumaan mennessä olo on usein levoton ja sydän tykyttää. Uni tulee silloin vasta aamuyöstä. Ilmeisesti hermoston yliaktiivisuus on tässä taustalla. Miten hermostoa voisi rauhoittaa, niin ettei se käy ylikierroksilla nukkumaan mennessä? Onko jotain lääkehoitoa olemassa?

Profile  

PostPosted: Thu Oct 08, 2015 02:37 

Kuten tuossa yllä sanoin, itselläni hermosto käy ylikierroksilla enkä pysty nukkumaan kuin tunnin yössä, ellen ota tarpeeksi kortisonia (minulla on lisämunuaisen vajaatoiminta). Polo uskoo, että pieniannoksinen hydrokortisoni olisi monelle hyvä unilääke illalla. Kyypakkauksesta voisi itse kokeilla, mutta sopiva annos on vain noin 1/10 tablettia tai vähemmän.

Periaatteessa noin muuten hermostoa rauhoitetaan iltaisin samalla tavalla kuin päivällä. En nyt taas muista, oliko sinulla beetasalpaajia käytössä. Niistä voi tosin saada painajaisia. Magnesium voi auttaa. Melatoniini voi myös auttaa, vaikkei sinänsä autonomiseen hermostoon vaikuta. Samoin glysiiniä voisi kokeilla, vaikka se rauhoittaakin enemmän mieltä kuin autonomista hermostoa - olennaisinta on kuitenkin se, että nukahtaa.

Sitten on tietysti näitä jooga, meditointi, rentoutumisäänitteet jne. Eräs foorumilainen oli saanut apua neuropalautteesta. Siinä siis ikään kuin opetetaan aivoille, että päivisin ollaan hereillä ja kun ollaan menossa nukkumaan, silloin katkaistaan vireystila ja nukutaan. Polon Unesta-lääkärikeskuskin tarjoaa neuropalautetta. http://www.unesta.fi/fi/palvelut/hermop ... rapia.html

Profile  

PostPosted: Thu Oct 08, 2015 02:46 

Kortisolia olen kokeillut, enkä huomannut, että siitä olisi ollut merkittävää apua. Melatoniinia olen myös kokeillut 2mg:n annostuksella, mutta apua en ole siitä saanut. Mikä olisi sopiva melatoniiniannostus?

Beetasalpaajat auttavat hieman, mutta en viitsi niitä joka yö käyttää. Otan beetasalpaajia sitä paitsi lähinnä aamuisin, sillä ne tekevät päivästä huomattavasti helpomman, kun sydän ei tykyttele omiaan koko aikaa.

Neuropalautteesta en ole koskaan kuullutkaan. Pitääpä ottaa selvää, onko sitä täällä päin tarjolla.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 08, 2015 03:17 

Melatoniini on ilmeisesti aika yksilöllistä. Minullekin lääkäri kirjoitti sitä kolme eri vahvuista reseptiä ja käski vain kokeilla mikä tuntuisi hyvältä välillä 1-10 mg. Melatoniinihan ei sinänsä ole ainakaan minun kokemukseni mukaan mikään varsinainen unilääke vaan se vain tavallaan korostaa sitä normaalin nukahtamisrytmin mukaista väsymyksen tunnetta. Vaatii siis aktiivista olonsa tarkkailua, että älyää mennä nukkumaan sitten heti kun siltä alkaa tuntua.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 08, 2015 04:21 

Melatoniinin annos on tosiaan hyvin yksilöllinen, joillain vain 0,5 mg. Liian iso annos voi heikentää unta.

Minulla taas melatoniini on nimenomaan nukahtamislääke. Ennen kuin aloin käyttää melatoniinia vuonna 2007, en ollut elämässäni koskaan kokenut tunnetta, että minua olisi nukuttanut, eikä vain väsyttänyt. Melatoniinin kanssa opin sen jo ensimmäisenä iltana. Minulla unettava vaikutus kestää jopa kaksi tuntia.

Minä tarvitsen sekä kortisonin että melatoniinin nukkumiseen, eli kannattaa kokeilla yhdessä jos et vielä ole.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

All times are UTC + 2 hours [ DST ]