Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 09:20

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Yöherääminen/unettomuus
PostPosted: Sun Jul 27, 2014 03:40 

Minulla päänahan triggerpisteet aristavat ja joskus laukaisevat päänsäryn TMJ-ongelmien eli purennan takia, ei niskan. Syynä voi olla huono purenta, narskuttelu ja/tai hampaiden pureminen yhteen stressin takia. Itse tiedän TMJD:n "tilan" kokeilemalla puristaa poskilihaksia sormien väliin, kuinka arkaa siellä on. En tosin ole varma, voi olla että jollain muulla voi olla TMJ-ongelmia niin, että ne tuntuvat vain kallon purentalihaksissa (päälaen ja takaraivon reunat), eivätkä poskissa. Tuohon auttaa hyvin hammaslääkäriltä saamani TMJ trainer, purentakiskon kaltainen silikonimuotti (ei mittojen mukaan tehty), jota pidetään suussa. Se rentouttaa purentalihakset.

Triggerpisteet voivat aiheuttaa jännityspäänsärkyä ja migreeniä, mahdollisesti myös muita päänsärkytyyppejä kuten sarjoittainen päänsärky.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jul 27, 2014 09:28 

Minun pää on kipeämpi silloin kun olen rasittunut, nukkunut vähemmän tai on ukkosta ilmassa. Samaan aikaan tinnitus on pahempaa. LDN-hoito on muuttanut väsymystäni siten, että kun iskee väsymys, niin on pakko nukkua. Ennen yliväsyneenä en osannut nukkua päiväunia tai en saanut kunnon unta öisin.

Minulla on ollut myös purentakiskot. Purentavirheet olivat muiden kuin maitohampaiden osalta niin vähäisiä, ettei hammasklinikka lähtenyt hiomaan niitä. Mikäli olisi hiouttu ylähampaita ja korotettu maitohampaita, olisi ollut kuulemma edessä hyvin epävarma tulos. Olisi ollut liikaa riskejä. Aikani pidettyä kiskoja, opin pitämään kieltä hampaiden välissä, niin etten purrut yöllä hampaita yhteen. Nykyään huomaan heti, kun alan pakkopurra.

Kokeilin lankasuoraa seisontaa, niin suurimmat lihasongelmat on alavartalolla; alaselkä alkoi väsyä ja jalkojen lihakset kiristyivät. Sen sijaan hartiat ja pää olivat hyvin linjassa. Meni 8 vuotta ennenkuin pystyin oikaisemaan hartialinjan, hieman lapaluut vielä törröttävät, mutta se on huima parannus entiseen nähden. Rintalihakset ovat aina kireet. Kun sain hartialinjan suoremmaksi, niin kaulakudosten kireys helpotti jonkun verran.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Mon Jul 28, 2014 01:00 

Mulla on purentavirhe myös! Sitä hoidettiin monta vuotta lapsena, mutta edelleen leuat lonksuu. Ja kyllä välillä vetää purentalihakset jumiin ja niitäkin koittanu rentouttaa. Onneksi kävin hierojakoulun (paitsi syytän sitä eniten tän sairauden laukeamisesta), niistä opeista on ollu aika paljon selfhelp hyötyä..

Profile  

PostPosted: Mon Jul 28, 2014 08:34 

hansu wrote:
Onneksi kävin hierojakoulun (paitsi syytän sitä eniten tän sairauden laukeamisesta), niistä opeista on ollu aika paljon selfhelp hyötyä..

Ootko sinäkin hupmannut, että voimaa vaativa työskentely saa aikaa pakkopurentaa tms. Kai sitä yrittää liikaa

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Jul 30, 2014 07:19 

En kyllä ole. Nämä päänsäryt alkoi vasta kun sairastuin eli 1,5 vuotta sitten.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 02, 2014 10:52 

Nonni, lääkäri soitti eilen. Ja sain uuden lääkkeen Sirdaludin ja kirjoitti myös adrenaliinipistoksia! Unihäiriöt kuulemma johtuu siitä hermostosta.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 03, 2014 09:19 

Sain myös adrenaliinipistoksiin reseptin. Onko kellään kokemusta, parantaako unta? Tämän perusteli sillä että tarviin stimulointia ennen unta koska keho käy jotenki liian alhaisella tasolla tai jotain. Kuulosti loogiselta.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 03, 2014 01:21 

Kuulostaa oudolta. Luulisi, että kehon pitäisi nimenomaan käydä hitaasti yöllä. Tosin parasympaattisen hermoston (esim. ruuansulatus) pitäisi käydä vilkkaammin. Jos on ongelmaa siinä, että sydämensyke ja verenpaine menevät liian matalaksi, niin silloin voisi kuvitella adrenaliinin auttavan. - Ehkä en tiedä lääkärin tietämiä juttuja.

Sirdalud vaikuttaa lihasten liikaa aktiivisuutta vähentäen. Ohjeessa huomautetaan, että verenpaine voi mennä lääkkeen vaikutuksesta alas. Adrenaliini taas vaikuttaa käsittääkseni päin vastoin. Itse en vuosia sitten sietänyt Sirdaludia enkä muitakaan lihasrelaksantteja. Suosittelen olemaan varovainen lääkkeiden käytössä.

Lisään tähän vielä, että en siedä adrenaliinia enkä sen kaltaisesti vaikuttavia aineita (efedriiniä). Noita on joissakin puudutteissa, esim. joissakin hammaslääkärin puudutteissa. Saan sellaisesta puudutteesta tykytyksen ja vapinan. Kerran erään leikkauksen nukutuksessa olin saanut kaksi kertaa efedriiniä, koska verenpaineeni pyrki menemään liian alas. Olo oli heräämisen jälkeen pari päivää sen mukainen, en pystynyt seuraavana yönä lainkaan nukkumaan. Olin levoton, toisena päivänä vapisin niin, että minun piti jäädä osastolle toiseksi yöksi.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 03, 2014 08:00 

Polo oli puhunut ystävälleni noista piikityksistä. Hän oli perustellut järkeenkäyvästi. Oliko se niin että saadan parempi tulos aikaiseksi, sillä keho rentoutuu yön aikana tms.

Olen vuosikausia lihasrelaksaation takia käyttänyt rivatrilia ja norflexia kipulääkkeiden ohessa. Alkuun kokeiltiin sirdaludia, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Norflex on sopinut paremmin kipulääkkeiden oheen. Sitä ei tiedä ennenkuin kokeilee, että miten lääke sopii, ollaan me niin yksilöllisiä. Norflexin lihasrelaksantti on sama kuin mikä on toinen lääkeaine Dolanissa/Norgesicissa.

Toivon Hansu, että saat paremmat unet ja levot noilla lääkkeillä.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 03, 2014 10:57 

Ei muakaan ole Sirdalud auttanut, melkein päinvastoin. Paras lihasrelaksantti ja unilääke ja hermoston tasapainottava lääke on ollut klotriptyl mite 1 tblx1 yöksi. Myös puolikas voi auttaa. Se on pieni annos enkä ole tarvinut edes lisätä, vaikka siinä on pieni riippuuvuuskomponentti, jos olen tarkka etten rasita itseäni liikaa.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 04, 2014 07:53 

IMO ylivoimaisesti paras lihasrelaksantti (yleisellä tasolla) CFS:ään on baklofeeni. Eihän se tietenkään kaikille sovi ja monille voi joku muu autata paremmin. Klonatsepaami on toki yleinen CFS-lääke myös, mutta yleensä niin pienellä annoksella, että se ei ole sinänsä lihasrelaksantti vaan keskushermostoa rauhoittava lääke. Minusta Sirdalud ei ole kovin hyvä lääke, vaikka tietysti joillekin se sopii.

Eri lihasrelaksanteilla (klonatsepaami, baklofeeni, titsanidiini ja orfenadriini) on hyvin erilaiset vaikutusmekanismit. Itse olen noista kolme ensimmäistä kokeillut. Titsanidiini/Sirdalud on siitä outo, että aluksi siedin sitä ja myöhemmin en. Noin ei ole käynyt millekään muulle lääkkeelle kuin beetasalpaajalle, esim. baklofeenin kanssa kävi päinvastoin.

Adrenaliinipistosten vaikutushan tulee ilmeisesti reboundina, koska itse adrenaliinin vaikutus on hyvin lyhytkestoinen, mutta positiiviset vaikutukset kestävät monilla tuntikausia. Niistähän on oma ketjunsa Vapaassa keskustelussa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Aug 04, 2014 09:07 

Varovainen oon ja aika vahvalta lääkkeeltä vaikuttaa sirdalud. Ei sitä kai kovin pitkää aikaa voi käyttääkään. Enemmän Se adrenaliini kiinnostaa koska sille oli hyvä perustelu miksi auttais. Sillä kai korjattais sitä missä alun perin on vikaa, eli hermostossa. Doxal on kuitenki nyt hommansa tehny ja sen haluan lopettaa. Lääkäri sano että de auttaa jollain "väärällä tavalla"

Profile  

PostPosted: Mon Aug 04, 2014 09:38 

Olisi mielenkiintoista tietää miten väärällä tavalla trisyykliset auttaa ilm. Polonko mielestä? Onko niistä hänen mielestä haittaa vaikka on hyvin pienet annokset?

Amerikkalaisissa sivuissa kun niitä mainitaan usein osana hoidosta: "Tricyclic antidepressants - such as Elavil, Norpramin, and Pamelor - have been used, in low dosage, to treat several of the dysautonomia syndromes. There is some evidence that they might help to "re-balance" the autonomic nervous systems in some patients."

(Linkistä: http://heartdisease.about.com/od/womenh ... atment.htm)

Profile  

PostPosted: Tue Aug 05, 2014 08:39 

Tässä lienee kaksi erillistä kysymystä:

a) ovatko trisykliset masennuslääkkeet hyvä hoito dysautonomiaan
b) ovatko ne hyvä lääke uniongelmiin yleisesti (mihin hansun lääkäri varmaan viittasi?).

Itse vastaisin näihin suunnilleen että a) periaatteessa kyllä ainakin joskus b) yleensä eivät.

Trisyklisillä lääkkeillähän on monia eri vaikutusmekanismeja (mm. useat eri monoamiinit, antihistamiini, antikolinergi, natriumkanavien salpaus jne) ja siten ne voivat auttaa erilaisista syistä johtuvia uniongelmia. Toisaalta niillä on aika paljon haittavaikutuksia ja uneen voi saada apua myös paremmista lääkkeistä. Eivät ne toki yhtä ikäviä ole kuin vaikkapa neuroleptit, joita myös käytetään yleisesti unilääkkeinä (ikävä kyllä).

Esimerkiksi antikolinerginen vaikutus voi huonontaa unen laatua (vaikka se tuppaakin väsyttämään) ja kuivattaa suuta, kuten olen aiemmin maininnutkin. Natriumsalpaus taas voi aiheuttaa esim. sydänoireita.

Siinä mielessä vaikkapa beetasalpaaja on hyvä lääke, että se vaikuttaa lähinnä beeta-adrenoreseptoreihin (joo, joillain on myös esim. paikallispuuduttavaa ja sympatomimeettistä vaikutusta, mutta kaikilla ei). Jos joku tarvitsee tätä vaikutusta, lääkkeellä ei ole välttämättä sivuvaikutuksia. On aika epätodennäköistä, että joku tarvitsisi lisää serotoniinia, noradrenaliinia, vähemmän histamiinia ja asetyylikoliinia sekä natriumkanavien salpauksen, kaikki kerralla, jolloin osa vaikutuksista on epätoivottuja. Lisäksi pitää muistaa, että CFS-potilaat sietävät usein lääkkeitä, etenkin psyykenlääkkeitä, huonosti, mitä pelkkää dysautonomiaa sairastavat käsittääkseni eivät, ainakaan samalla lailla

Tietysti lääkkeiden soveltuvuus on yksilöllistä - jos beetasalpaaja ei itselle sovi tai ei itseä auta, ei lohduta että jollekin muulle se on hyvä lääke.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 05, 2014 10:12 

Ok, kiitos selventämisestä Maija. Haluan kuitenkin tähän lisätä että dysautonomia-sairastavat ovat erittäin lääkeherkkiä, ja siksi on hyvä syödä jokaisesta lääkkeestä pienin mahdollinen annos - ja se voikin sitten auttaa hyvin ja nopeasti. Yhdestä lääkkeestä voi saada väärän kuvan jos on heti aloittanut liian isolla annoksella.

Triptyliistä minä olen saanut päinvastoin sivuvaikutuksista hyötyä, esim antikolinergisesta se että ei ole enää jokapäiväistä ripulia kuten oli ennen 5 kk putkeen. Se loppui onneksi triptyyliin. Myös väsyttävä vaikutus vaikuttaa muhun positiivisesti koska se lieventää se ylivireystila joka sympatikotonia antaa, mutta antaa suht. normaali vireystila tilalle (kun ei-dysautonomia-ihmiselle jolla normaali vireystila antaa väsymystä päiväsaikaan).

Dysautonomiassa kun ongelmat kehossa on niin laajasti, johtuen siitä että autonominen hermosto säätelee niin moni toiminta, luulen että Triptyl ja sen kaltaiset nimenomaan auttaa siksi että nekin on niin laajavaikutteisia.

Olen tietoinen siitä ettei triptyl yms. lääkkeitä voi auttaa jokaista dysautonomia-potilasta, mutta koska se on ollut itselle ratkaiseva käännekohta, haluan lisätä tietoa siitä muille, ja poistaa se negatiivinen yleisasenne siihen. On harmittavaa jos toiset jättää täysin kokeilematta mahd.toimiva lääke ja voi huonosti vuosia...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]