Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 04:14

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Yöherääminen/unettomuus
PostPosted: Thu Aug 07, 2014 10:55 

Menin aika veltoksi jo yhdestä kovemmasta kipulääkkeestä kun kerran otin päänsärkyyn, olisko ollu panacod, mutta se olijust sellanen "mukava" velttous ja väsymys. Sellasen rentoutuneen tilan tarviin että saan unta, koska öisin oon niin levoton. Pyörin jaetin hyvää asentoa ja puren hampaita yhteen. Sitte aamulla ku herään alan rentoutua ja tekis mieli vaa nukkua. Eli puolikas sirdalud varmaan riittää. Äitini ei muuten aio maksaa adrenaliinia joten taitaa sejäädä..

Profile  

PostPosted: Thu Oct 23, 2014 08:16 

Viimein pääsin kokeilemaan adrenaliinia. Yöheräämiseen ei vielä ole auttanut mutta on se jännä että syke rauhottuu ja tulee normaalinpi olo kun sitä pistää! Kolme päivää vasta kokeillut, niin ei varmaan heti siihen uneenkaan tehoa

Profile  

PostPosted: Fri Oct 24, 2014 08:43 

Hei

Hyvä, että pääsit kokeilee. Toisessa topissa olen kertonut kokemuksiani, olen saanut monenlaista, lähinnä verenkierrollista, apua. Nukuin hyvin ensimmäisestä yöstä lähtien kunnes tuli oik. lapaan CRPS. Ei se adrenalini auta, jos kivut ovat liian kovat, joihin kipulääkket ai uata. Nyt joudun joka yö pistää lisää.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Last edited by Jatta on Mon Oct 27, 2014 01:15, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 24, 2014 02:10 

Minulla on käsittämättömiä uniongelmia joskus. Joskus on vaikea nukahtaa, joskus valvon klo 2-4 ja joskus valvon 3,30 lähtien aamuun. Nukun myös hyvin pinnallisesti, niin että herään, kun mies käy vessassa, vaikka usein olen keskellä yötä mennyt vierashuoneeseen nukkumaan.

Valitettavasti nyt myös tavallisesti erittäin helposti nukahtava mieheninkin on alkanut valvoa jonkin aikaa vessassa käyntien jälkeen. Mies herää usein 4,30-5 ja alkaa panna hellaan tulta. Herään noihin ääniin. Minulla jää melkein aina univajausta. Mies sentään nukkuu tunnin päiväunet. Minä en sellaiseen oppinut millään. Aamupuuron jälkeen saatamme vähäksi aikaa nukahtaa.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 24, 2014 06:10 

Olen kokenut tuon vaiheen, sitten
- hyväksyin sen, että minä menen omaan aikaan nukkumaan ja herään aamulla myöhemmin
- nukumme kumpikinm omassa huoneessa, olen silti herkkä mieheni liikkumiselle, hän herää 5 aikaan ja kulkee huioneeni ohi monta kertaa, kun meillä on puulämmitys
- opettelin joskus nukkumaan edes vähän enemmän korvatulppien avulla
- minulla on niin vahva lääkitys, että olen sillä vetänyt itseni uneen, vaikka uni ei ollut hyvää, oli kemiallista, nyt uni tuntuu luonnollisemmalta
- en osaa nukahtaa pelkän piikin avulla, tarvin siihen rivatrilia ja norflexia
- minulla oli ennen piikkiä pakonomaista nukkumista päivällä 2-3h
- oli tavallista, että menin uudestaan nukkumaan aamupalan jälkeen

Oletko kokeillut sitä, että söisit hiilareita unilääkkeeksi tai kun heräät, hiilarit väsyttävät, siihen voi riittää omena tai leipäpala

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Fri Oct 31, 2014 07:56 

Minulla oli taas kaksi nukkumatonta yötä. Ehkä iltayöllä vähän nukahdin. Ei olut mitään vaivoja, ei nukuttanut yhtään. En ollut päivllä väsynyt. Kolmantena yönä eli viime yönä valvoin ainkin kahdestatoista kahteen. Oli välillä kylmä, välillä piti ottaa lisäpeitto pois jne. Kurkku kipeytyi kovin pahaksi. Lämpöä oli muutama kymmenys astetta. Join kaksi mukillista mustaviinimarjamehua ja söin keksin. Hampaita pestessäni irtosi vasemmasta nielurisasta kuminsitkeä möykky. Siellähän on ollut kroonisesti tulehdusta. Kitakaaret olivat hirmu kipeät niellessä.
Edellispäivänä oli jotakin vihlomista kaulalta ohimoon oikealla puolella. Oli myös purentalihasten kipeyttä oikealla puolella. Ristiriitainen olo, nimittäin hyvin paljon myös energiaa huolimatta valvotuista öistä.

Nielu rupesi viime yönä sitten paranemaan. Aamuyöllä nukuin katkonaisesti. Nielu on vieläkin kipeä, mutta ei haittaa nielemistä enää paljon. Minua ihmetyttää, että mikähän pöpö on sellainen, joka valvottaa öitä. Joskus aikaisemminkin valvoin kolme yötä peräkkäin. Energiaa riitti päivisin. Joskus muulloin valvominen aiheuttaa unetusta päivällä, mutta näiden kummallisten valvottujen öiden aikaan ei. Edes valvominen ei ole harmillista.

Täytyy kokeilla Jatan ohjetta seuraavan mahdollisen unettoman yön aikana. Viimeyönähän söin yhden keksin. Aamupalna jälkeinen nukahtaminen pieneksi hetkeksi on meillä tavallista.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 01, 2014 06:28 

Adrenaliini on parantanut yleistä vointia enemmän kuin mikään muu. Uskomattoman ihanaa kun ei käy ylikierroksilla ja sydän on rauhallinen. Välillä kun pistän yötä vasten en pääse syvään uneen kun se piristää..paremmin olen nukkunut kyllä jo jonkun verran

Profile  

PostPosted: Sat Nov 22, 2014 01:49 

Jätin addun. Se ei auttanut unettomuuteen. Sain nyt toiseltakin lääkäriltä diagnoosin autonomisenh ermoston säätelyhäiriö.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 23, 2014 10:08 

Miksi lopetit adrenaliinin, jos se kerran auttoi kuitenkin yleiseen vointiin? Vai eikö se sittenkään auttanut vai lakkasiko sen teho?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Nov 24, 2014 09:52 

Minä muutin kilpirauhaslääkitystä, ja nukkuminen muuttui huomattavasti paremmaksi, mutta ehkä muita ongelmia tuli.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 24, 2014 03:23 

Auttoihan se ihan hurjasti, moneenkin asiaan. Mutta sivutuotteena en nukkunut öisin koska se aina vaan piristi. Unirytmi meni ihan sekaisin. Toisena ongelmallista oli se, että en mitenkään voinut tietää milloin ja miten paljon sitä pitäisi pistää (kerta ohjeistus ei toiminut). Kun vaikutus lakkasi, olo oli todella huono. Siispä päätin jättää sen toistaiseksi, kun siihen unettomuuteen se ei auttanut. Ei ollut myöskään hyvä että se sai tuntemaan olon paremmaksi jolloin tuli tehtyä kaikenlaista..se vähän niinkuin hämäsi että voi paremmin vaikka ei oikeasti voi. Tosi hyvä kokeilu, mutta ei yhtään käytännöllinen. Soittoaika lääkärille on tuossa parin viikon päästä niin kysyn että mitenkäs tässä kannattaa jatkaa nyt..

Toinen lääkäri tosiaan sanoi että kyllä tää unettomuus ja sydänoireet johtuu autonomisen hermoston säätelyhäiriöstä. Nyt pyrin siis vaan olemaan hissukseen niin saan nukuttua jotenkuten. SIlloin kun rasitan itteäni päivällä on keho öisin hälytystilassa.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 27, 2014 04:36 

Minun olisi tarkoitus kokeilla noita adrenaliinipistoksia kunhan Olli Polosta jotain kuuluu.

Pari vuotta käytössä olleen melatoniinin vaikutus näyttää nyt lakanneen. Ehkä johtuu pimeästä vuoden ajasta? Olen nyt joutunut käyttämään Mirtazapin-nimistä lääkettä nukahtamiseen, joka kyllä auttaa nukahtamaan, mutta en minä nyt herätessä kovin levännyt ole vaikka nukkunut olenkin. Tahmeus siitä jää plus unet ovat paikoitellen jopa melko ahdistavia. Mitä mieltä sinä Maija olet tuollaisen lääkkeen käytöstä?

Profile  

PostPosted: Thu Nov 27, 2014 03:34 

Kannattaa kokeilla pitää melatoniinista pari viikkoa taukoa, luultavasti se alkaa taas toimia sen jälkeen. Minulla melatoniini lakkasi toimimasta kun otin erehdyksessä sitä kaksi kertaa samana iltana, mutta parin viikon tauon jälkeen teho palasi. Tästä on jo viitisen vuotta ja teho on yhä hyvä.

Mirtatsapiini on aika väsyttävä lääke ja monella nostaa myös painoa. Se voi myös aiheuttaa tai pahentaa levottomia jalkoja. Jos se tuntuu sopivan, ei kai se varsinaisesti huono lääke ole, mutta kannattaa aina miettiä että onko lääkkeen kanssa "aamutokkurassa" virkeämpi olo vai ennemmin univajeessa.

Suosittelen kokeilemaan glysiiniä, jota saa hyvin varustetuista urheiluravinteita myyvistä liikkeistä. Sekin on aivojen oma aine, mutta minulla ainakin nukuttaa hyvin tehokkaasti.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Dec 05, 2014 07:10 

Mulla tää unihäiriö on selvästi todella ongelmallista. Vaikein oire josta kärsin nyt. Saan unta vaan kuolemanväsyneenä. Sitten kun oon pari yötä nukkunut paremmin, alkaa taas mennä huonoksi. Ei yksinkertaisesti väsytä tarpeeksi ja en pääse syvään uneen ja yö on pinnallista ja katkonaista. Tän on johduttava hermoston säätelyhäiriöstä.. Ongelma on siinäkin etten voi "väsyttää" itteäni hyvään jneen koska silloin cfs pukkaa päälle.. Tosiaan kun saan nukuttua voin paremmin ja jos sen saisi korjattua voisin parantua nopeammin.

Sain jotain unilappusia täytettäväksi ja otan ne mukaan tammikuussa neurolle.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 24, 2015 02:48 

Olen nyt neljänä iltana ottanut 1/4 Mirtazapinia "iltaisin unen laatua parantamaan ja kroonista väsymystä helpottamaan", mutta tuntuu, että olen aamuisin entistä tokkuraisempi ja tokkuraisuutta kestää vielä monta tuntia ylös nousemisen jälkeen. Lisäksi tuntuu kuin heräilisin öisinkin tavallista useammin, tai ainakin muistan nuo heräilyt paremmin. Tavallisesti ongelmani on lähinnä vain nukahtaminen, ei niinkään yölliset heräilyt. Nyt mietin, pitäisikö lopettaa lääke heti alkuunsa vai paraneeko olo ajan mittaan? Lääkäri meinasi, että vaikutuksen alkamiseen saattaa mennä muutama viikko, mutta tuntuu että tämä tokkuraisuus on kyllä alkanut ihan ensimmäisestä lääkkeenotosta vaikka vertailukohtana on sentään kuukauden kestänyt poskiontelotulehdus, jonka aikana olo on ollut tosi väsynyt.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]