Voi olla monia ja vaikeita oireita tässä häiriössä, autonominen hermosto säätelee kaikki sisäelimet ja on yhteyksessä hormonitoimintaan, immuunijärjestelmään yms. Voi sanoa myös että autonominen hermosto käy ylikierroksilla tai että hermosto on herkistynyt, koska se reagoi periaatteessa voimakkaammin tai väärin kaikissa tilanteissa. Tapaan sanoa että paras olo on jos vaan "hengailee", jos ei tunne niin paljon eikä tee niin paljon....
Jos lääkärisi on tällä linjalla kans, suosittelen että pyydät sitä rasitusekg:tä, silloin nähdään miten syke reagoi ylösnousuun, rasitukseen jne. Sen jälkeen voi lääkäri saada kuvan ja suositella jotain lääkettä joka rauhoittaisi sykettä. Tiedän kuinka hermoa raastava asia se on kun sydän reagoi melkein kaikkeen mitä tekee, jopa heräileminen voi saada tykytyksen aikaseksi. Mulle sykelääke on ollut aivan mahtava, mutta pieni annos pitää olla jos on verenpaine muutenkin matala.
Palautuminen aktiviteetteistä kestää myös kauan, kun "kroppa on ns. ylikierroksilla", riippuen mitä on tehnyt. Unikin häirintyy helposti. Ruoansulatushäiriöitä on tavallisia. Rasitusherkkyys on. Lääkeherkkys on. Lämpötilan säätely häiriintynyt. Lämmön/kylmänsietokyky voi olla häiriintynyt. Aistiyliherkkyys voi olla. Usein erilaiseja päänkipuja, migreenejä. Vahva PMS-oireisto. Kipukynnys matala tai joskus poikkeuksellinen korkea.
On vissiin aika yksilöllistä miten paranee ja paraneeko. Se riippuu esim. mistä se on alkanut ja kuinka voimakkaaksi se on ehtinyt mennä. Monet on kuvannut että vuosien päästä tilanne on rauhoittunut. Jotkut paranee aika hyvin, jotkut on sairauslomalla pitkään tai sairaseläkkeellä, jotkut pystyy tekemään osaaikatyötä. Minulla vissiin huonompi prognoosi siksi että se alkoi kun olin raskaana/raskauden ja sektion jälkeen.
On olemassa aika monta eri muotoa tätä häiriötä, minulla on esim. POTS. Osaatko englantia? Jos osaat suosittelen että luet mun laittamat linkit dysautonomiasta siinä teoriat-osiossa. Ja Wikipediassa POTS on hyvin kuvailtu englanniksi. Jos et osaa englantia niin aika vähän löytyy tietoa suomeksi kun Suomessa ei juuri tunneta tätä. Mutta jos luet esim. urheilijoiden ylikunnosta niin voit saada aika hyvän kuvan, koska sanoisin että se on pitkälti sama juttu, vaan että tämä voi olla ns. krooninen.
Cfs-sairastavalla on usein myös häiriintynyt autonominen hermosto, ne kulkee yleensä aikalailla käsikädessä. Monet cfs-oireet johtuu dysautonomiasta. Enempää en oikein halua ottaa kantaa siihen miten ne liittyy toisiinsa