Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 06:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject: Re: Sydänoireista ja huimauksesta
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 05:24 

Minulle on diagnosoitu sekä CFS että ANSin toimintahäiriö. Sydänpuolelta sinustakykardia (liian nopea syke) sekä kammiolisälyöntisyys.

Cfstyttö15, kuvailemasi kohtaus on minulla aina silloin, kun veri ei kierrä riittävästi. Minulla EKG ja verenpaineet eivät useimmiten ole normaaleita, vaikka EKG:stä ei löydy mitään hälyttävää.

Normaaleillakin ihmisillä voi valvominen ottaa pumpulle, ei siis ihme jos sairailla ottaa. En kestä valvomista ollenkaan.

Olen saanut apua siitä, että seuraan ja pidän huolta kalium- sekä rauta-arvoista, minkä lisäksi otan vitamiinit suoraan suoneen. Minulla on kohotettava sänky, jotta en hengästy tai saa tukehtumiskohtauksia nukkuessani. Vagusstimulaattori ja ylipainehappihoito ovat molemmat osaltaan auttaneet heikotukseen. Verenpaineiden nostaminen auttaa minulla oloon myös, sillä se laskee sykettä.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 10:24 

Minulla oli tänä aamuna takykardiakohtaus. Lähdin lenkille, kädet tuntuivat heikoilta, en voinut sauvoja käyttää. Jo mennessä huomasin, että pulssi oli korkea enkä oikein jaksanut kulkea. Josksu ennenkin ovat käde ttuntuneet heikoilta kävelelssä, muttase on mennyt huomamatta ohi.

Tämänaamuiseen takykardiakohtaukseen kuului:
- nenässä oli kosteutta, siis vuosi vähän
- kädet voimattomat, jalat olivat ok
- takykardia vaikutti pahimmillaan myös näköön, vähän sumea
- ylävatsassa vaike atunne
- sitten tuli ulostustarve, oli pakko mennä metsässä näreiden suojaan p..lle, mutta se ei helpottanut oloa
- lähdin kotiin päin hyvin hiljakseen kävellen, sauvoja en voinut käyttää, vain kannoin ne, ajattelin, etä täytyykö jäädä johonkin istumaan, mutta en jäänyt
- kotona, kun olin riisuuntunut ja mnnyt makuulle, pulssi oli 125, oli varmaan ollut liikkuessa korkeampikin
- mittasin verenpaineita siinä, huomasin, että pulssi hidastui vähitellen kuitenkin melko nopeasti, ei siis ollut SVT, mutta kohtaus varmaan alkoi SVT:nä (näin on käynyt enenkin, että se muuttuu sinustakykardiaksi). Verenpaineet eivät ollet siinä makuulla huimia, ensin 151/ 74, pulssi 88., sitten kävi 115/69, p 81. Pulssi oli kuitenkin minulle liian korkea aika pitkään, siihen nähden, kun olin aamulla ottanut beetasalpaajani. Pulssin olisi pitänyt olla n. 60, Nytkin se on n. 70.
- jouduin nousemaan sängystä taas ulostamaan. Silloin suoli oli jonkin verran krampissa, eli uloste oli ohutta, ei kuitenkaan niin pahasti kuin joskus ennen. Kunto ihan ok.
- Huomasin, että vatsaanpeitteissä on taas turvotusta, se on löllöä, vatsa ei ole ihan niin roikkuvaa kuin josksu ennen on ollut kuin pussi.
- tilanne meni siis suhteellisen nopeasti ohi, nyt ei ole mitään erityistä. Liikkuessani huoneessa ei pulssi nous eliikaa, kuten joskus satunnaisesti saattaa heti seisomana nousussa poukaista yli sadan.
- vähän nälkää on.
Taustaa.: Eilen otin murusen enemmän Thyroidia, kun yeritän päästä edes kahteen tablettiin 2 minus murusta. Olen sitä kokeillut hirmu mointa kertaa, mutt se muru on ilmeisesti liikaa. Siitä tulee osittain paradoksaalinen vaikutus, turvotusta ja ulosteen kertymistä suoleen pitemmäksi ajaksi tai kovuutta. Tosin sitä kertymistä on tapahtunut joskus muutenkin - ja siihen on liittynyt rytmihäiriö, pahimmillaan jatkuva eteisvärinä (9 kertaa ulostusta /vrk!). Ulostan normaalisti yhden tai pari kertaa vuorokaudessa. Vuosien varrella silloin tällöin on tullut ripuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Onko tämänaamuinen nyt vain kilpirauhasjuttua vai jotakin MCAS:ia? Tai minulle ominaista rytmihäiriötä, joita minulla on ollut nuoruudesta asti, varsinkin 1980-luvulla ja usein infektioihin liittyen. Nyt ei tunnu olevan infektiota, on ollut melko hyvää aikaa tässä välillä. Tosin on ollut joskus aivastuksia. Joskus on liikaa syljenvuotoa, mutta esimerkiksi viime yönä suu oli taas ihan kuiva, olisinko taas juonut liian vähän. Allergioita minulla ei pitäisi olla. Tosin omena on kysymysmerkki. IgE veressä on normaali. Olen viime aikoina ottanut muutaman kerran nenäkortisonia (Avamys), koska olen tehnyt pölyisiä töitä ulkona.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 05:04 

Sopii vallan hyvin MCAS:ään tuo oireilusi. Etenkin tuo mahaoireilu kuulostaa tyypilliseltä histamiinioireelta. Tuo yhtäkkiä iskevä ripuli on hyvin tavallinen oire. Sinullahan oli sitä histamiinin liikaeritystä fysioterapian tai hieronnan yhteydessä jo todettu, eikös?

Voisit tietenkin kokeilla antihistamiinia ja vaikka Ranixaliakin. Kokeileminen on kuitenkin aika helppoa.

Mulla liittyy MCAS-oireiluun myös sydänoireita. Rytmihäiriöt on kadonneet lähes kokonaa MCAS-lääkkeiden myötä, en tarvitse ollenkaan Propralia enää.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 07:32 

Minulla on toukokuussa mahantähystys. En uskalla ennen sitä ottaa uusia lääkkeitä.
Se ihon punastumisen selitys on ihan uusi minulla, vaikka sitä on ollut kauan. Ei sitä kukaan ole selittänyt aiemmin. Mistä sen tietää, mitä se todella on? Vain verenkierron vilkstumista?

Ihmettelen sitä, että täällä foorumilla on yhtäkkiä vaikka kuinka monta syöttösolusairasta ihmistä. Onko niitä muuallakin samassa suhteessa? Pullikoin vastaan, ettei minulla sellaista ole. Enhän voi silloin syödä paljon mitään. Ei ihmistä ole sellaiseksi "tarkoitettu". Mikä meidät melkein kaikki sairastuttaa?

Miksei sairauteni voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka lääkitystä ei ole saatu oikealle tasolle?

En halua antihistamiinia, joka kuivattaa suun. Joskus joku määräsi sitä johonkin limailuun tms., mutta luin suun mahdollisesta kuivumisesta enkä ottanut sitä. Enkä halua mahahappojen poistoa ja monien ravintoaineiden imeytymättömyyttä enkä eteisvärinää tai muuta rytmihäiriötä. Minulla elektrolyytit ja happamuus ovat muutenkin jo pielessä, niin nekin voisivat pahemmin häiriintyä. Täytyisi olla lääkäri, joka harkitsee hoitoni. Mutta niitä jotka syöttösoluviasta tietäisivät ei taida oikein olla.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 07:44 

Minulle tuli tuosta "kohtauksestasi" mieleen lisämunuaiskriisi. Ne vetävät usein vatsan kramppaavasti löysäksi. Nenän vuotaminen voisi johtua hypoglykemiasta, jota alhainen kortisoli aiheuttaa. Muutkin oireet sopivat. Sinänsä hyvä kysymys, miksi se olisi mennyt noin hyvin ohi...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 08:18 

Luulen, että mieluumminkin minulla on ollut muulloin lisämunuaiskriisejä, ei tämän aamuinen mielesäni ollut paha, pahempia on ollut. Niitähän ei saa todeksi otetuksi missään muualla kuin funktionaalisilla lääkäreillä. Viime vuoden keväällä, kun olin sairastanut mykoplasman, niin kortisolin reilu putoaminen kertoi mielestäni jotakin vakavaa, vaikkei se mennyt kovin alas.
Ei se ole ihme, jos minulla olisi lisämunaisissa väsymistä, koska olin työelämässä jatkuvasti exhaustiossa ja burn out. Ei kukaan sille tiedolle lotkauta korviaan. Voi olla, että nykyinen olotilani on seurausta entisestä.

Edelleen nytkin uuvutan itseäni työnteolla, teen jaktkuvasti jotakin - en osaa olla tekemättä mitään, esimerkiksi maatessa ainakin ristikkoa teen. Tosin maatessa työskentelyssä on ongelmana vaikea asennon hallinta ilman jonkin paikan rasittumista. Joutenolo on pitkästyttävää, samoin pitkä valvominen. Olen tehnyt kirjoitustyötä viime päivinä, kumma kyllä joskus aika pitkäänkin illalla, mutta joskus taas nukuttaa jo klo 8. Tuo vaihtelu on kummallista. Erilaisia kohtauksia on ollut vuosikymmeniä, joissakin niissä olo on erittäin vaikea, vaikea selittää, millainen.

Teen myös raskaitakin puutarhatöitä pitääkseni fysiikan kunnossa. No, nivelrikot ovat aika pahat. Mutta mielestäni ei niitä liikkumisella saa. Sukuvika se on.

Nytkin polttaa poskia, on liian kuuma. Pitäisi mennä juomaan. Kuumuus on minulle pahasta ja varsinkin jos joutuu rasittamaan itseään kuumassa, se on kestämätöntä.

Tuosta edellisestä vastauksestasi Maija: Ei vatsa ollut tänään löysä kummallakaan kerralla, uloste oli koostumukseltaa oikein sopivaa. Usein, kun ulostetta on jemmautunut enemmän, niin se voi olla silti ihan normaalia. Ripulit ovat erikseen.

Last edited by pulla on Wed Apr 06, 2016 08:21, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 08:20 

Pulla: syöttösolutautia (nimeomaan MCAS:ää) sairastaa laajan saksalaistutkimuksen mukaan noin 17 % väestöstä. Sen ilmeneminen on niin moninaista, että eri ilmenemismuotoja ei ole osattu aiemmin yhdistää yhden "syndrooman" alle. MCAS on vasta saamassa oman diagnoosikoodin, eikä tietenkään Suomessa sitäkään vielä aikoihin, vaan vasta Yhdysvalloissa.

Ilmenemismuotoja on mm. allergiat (etenkin sellaiset, joissa iho-oireiden lisäksi on mm. suolisto-oireita), epätyypillinen astma, joka reagoi huonosti perinteiseen astmalääkitykseen, kaikki urtikariat, monet epämääräiset sydänoireet, vatsaoireet (muistuttaa IBS:ää mutta IBS:ään ei auta antihistamiinit samalla tavalla kuin MCAS:stä johtuvaan suolisto-oireiluun). Myös jotkut sidekudospoikkeavuudet liittyvät vahvasti syöttösoluongelmiin.

Itse asiassa siis syöttösolupotilaita ei "yhtäkkiä" ole ilmestynyt paljon tyhjästä, vaan monille sairauksille ja oireille on vasta viime vuosina löytynyt yhteinen nimittäjä eli MCAS. Jotain lääketiedekin tekee joskus oikein :)

En ollut itsekään ihan varma koko MCAS-asiasta, mutta allergologini sanoi ihan suoraan, että MCAS:ää tuo on, sille ei vain ole vielä diagnoosia. Ainakin yksi lääkäri Suomessa hoita MCAS-lääkityksellä myös EDS-potilaita, ihan hyvällä menestyksellä vieläpä.

Kasvojen, erityisesti poskien polttelu, kuumotus ja punoitus on muuten yksi tyypillisimmistä MCAS-oireista. Sen aiheuttaa histamiini.

Mulla on MCAS ja mä voin syödä oikeastaan kaikkia ruokia. Se rajoittaa syömisiä, jos ei ole lääkitystä. Ei se mulla rajoita. Tosin itse välttelen (huom, en ehdottomasti kieltäydy näistä, mutta käytän vähemmän!) tiettyjä, hyvin histamiinipitoisia ruokia. Muuten se ei rajoita mun ruokailuja ollenkaan.

Eihän sinulla sitä välttämättä ole. Tuo oireilusi oli vaan ihan yksi yhteen mun aiempien kohtausten kanssa, joita mulla oli vähän väliä ennen MCAS-lääkitystä. Ei ole enää.

Kaiken lisäksi lääkitys on reseptillä hyvin edullinen.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 08:26 

Mulla ei kuivata antihistamiinit suuta. Kai se on yksilöllistä.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 08:27 

Lääkäreistä Driscoll on sitä mieltä, että suurin osa EDS- ja POTS-potilaista (sitä kautta myös CFS-potilaista) hyötyy salpauslääkityksestä seuraavilla osa-alueilla: ortostaattinen intoleranssi, väsymys, epävakaa tunne-elämä, aivosumu, muistiongelmat sekä kipu (mukaan lukien suolistokivut).

Syöttösolujen tiedetään vaikuttavan mm. immuunipuolustukseen, allergioihin, anafylaksiaan sekä iskemiaan (verenkiertohäiriöihin, jotka aiheuttavat hapen puutetta). Driscoll suosittelee ranitidiinia erityisesti niille, joilla on takykardiaa, koska se auttaa useilla EDS- ja POTS-potilailla siihen.

Ei missään nimessä ole pakko testata salpauslääkitystä, mutta sitä tosiaan suosittelee CFS-lääkäri. Jos ei ole EDSiä, POTSia tai CFS:ää, on epätodennäköisempää, että hyödyt lääkityksestä merkittävästi. Dysautonomia-kirjan mukaan autonomisen hermoston häiriöön kuuluu usein MCAS (kuten myös EDS, POTS & CFS).

Profile  

PostPosted: Wed Apr 06, 2016 08:33 

Sen verran lisäystä tuohon Ankufin hyvään kiteytykseen, että MCAS voi olla, vaikka ei olisi POTSia, EDS:ää tai CFS:ää. Se voi esiintyä ihan itsenäisenä sairautenakin, kuten minulla. (En nimittäin saanut EDS-diagnoosia H.H:lta, kriteerit eivät täyty mihinkään muotoon lähellekään).

Minulla oireet ovat olleet lähinnä krooninen urtikaria ja epätyypillinen astma, sekä tukku noita outoja oireita, esim. sydän- ja suolisto-oireita ja yliherkkyyksiä, joiden syytä ei ole aiemmin löydetty. Nyt on kaikki nuo oireet mennyttä elämää, enkä käytä astma- tai sydänlääkkeitä.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 11, 2016 04:54 

Parina kertana lenkillä oli rytmihäiriötä (takykardiaa) ja käsivarsien heikkoutta. Sitten toissapäivänä aamulla tietokoneen ääressä oli niskan ja käsivarsien heikotuskohtaus ilman rytmihäiriötä. Piti mennä sänkyyn.

Eilen mökillä pihatyöskentelyissä väsyin monta kertaa, piti tavallista enemmän lepäillä. Illalla nukahdin aikaisin, mutta sitten heräsin eikä enää nukuttanut. Aloin taas vedenjuontikuurin, mahdollisesti puuttui nestettä. Join monta mukillista vettä ja laimeaa suolaliuosta. Tilanne korjaantui ja nukuin aamuyön.

Olen laittanut niskan heikotukset dystonian piikkiin, mutta lääkärit ovat sanoneet, ettei heikotus johtuisi dystoniasta. Dystoniapotilaiden mielestä niskan heikotus johtuisi seuraavanlaisesta: Kun jotkut lihakset toimivat väärin, niin normaalit lihakset yrittävät pitää yllä pään oikeaa asentoa ja väsyvät siihen.

Itse epäilen jotakin sisätautiongelmaa, esimerkiksi kalsiumepätasapainoa.

Minulla ei ole nyt suunnitelmissa mitään lääkärikäyntiä, joten en pysty puhumaan mahdollsista syöttösoluongelmista. Tietysti apteekista voisin hakea jotakin ilman reseptiä. Fysioterapiaa pitäisi alkaa. Viime vuosi oli terveydenhoidossa kallis vuosi, olen ajatellut tänä vuonna vähän rajoittaa menoja.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 11, 2016 05:36 

Lääkäri ei tiedä syöttösoluongelmista todennäköisesti yhtään mitään. Ei niitä sillä nimellä Suomessa kukaan hoida. Diagnoosikoodisto on vasta tekeillä, sekin Yhdysvalloissa. Eipä varmaan Suomeen tule ainakaan kymmeneen vuoteen.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 10, 2016 08:29 

Sain taas tänään mökillä heikotuskohtauksen, vähän samanlaisen kuin mitä oli vuosi sitten heinä-elokuussa ja joskus muulloinkin. Olin ollut pikkuisen etsiskelemässä ja keräilemässä mustikoita. Olin aiemmin myös kastellut joitakin pihakasveja, kantanut vettä. Mustikkaan lähtiessä ei ollut mitään ongelmaa, ainoastaan tiellä ylämäki tuntui vähän raskaalta. Keräilin vähän sieltä täältä poimurin kanssa mustikoita, ei niitä kovin runsaasti ollut. Minulla e juuri ollut kuuma, koska tuuli kävi siihen kohtaan.

Mökille tultuani minulla oli ihan leppoisa olo, joten halusin mennä uimaan, kun mieskin meni. Joskus toiste en ole uskaltanut mennä, kun olen ollut väsynyt tai kuumainen. Nyt kahlailin ensin lämpimässä matalassa vedessä ja kastelin itseäni varovasti kivellä istuen - en siis mennyt nopeasti veteen. Uiskentelin pari-kolme kertaa hyvin lyhyen matkan ja nousin pois ja menin lämpimään suihkuun, jossa pesin myös hiukset. Kuivasin itseni ja laitoin vatteet.

Sitten alkoi palelu, huonessa oli 23 astetta ja ulkona 24, pintaveden lämpö oli kai 22. Huoneessa piti laittaa kaksi villatakkia normaaleiden vaatteiden lisäksi, koska käsivarret olivat kananlihalla. Olin hyvin väsynyt ja olo heikko. Ulostustarvetta oli - oli peräsuolessa painetta, jollaista on ollut viime vuoden puolella joskus ja tämän vuoden alussakin. Sain muuatman kerrna ulostettua hyvin vähän ja hyvn olutta pötköä. Peräsuoli oli siis ihan krampissa. Selkälihaksetkin tuntuivat olevan hyvin kireät.

Söin sitten vähän makeita keksejä siksi, jos verensokeri olisi alhaalla. Söin vielä juustovoileipää ja kalapullia, ettei lisäsokeri aiheuttaisi pahempaa hypoglykemiaa. Ennen metsään menoa olin ottanut kahvia, juustovoileivän ja ihan pienen palan pullaa. Kahden villatakin kanssa rupesi sitten jo kuumottamaan.

Minun oli tarkoitus tehdä pihalla vielä ennen kotiinlähtöä pieni homma. Yritin lähteä, mutta tuntui siltä, että on riskaabelia lähteä, en jaksa. Pulssi oli koko episodin ajan aika matala, mutta liikkeissä kyllä vauhkoontui. Uloslähdön yrityksessä se meinasi nousta, joten se homma piti jättää. Pakkasimme tavaramme kotiin lähtöä varten. Olo alkoi parantua ja on nyt ihan hyvä.

Kohtaukseen liittyi heikotus, harvahko pulssi, aniharva lisälyönti, paleleminen, selkälihasten kramppaus, paine peräsuolessa, ulostustarve ja suolen kramppaaminen ohueksi. Rasitus tällaisessa tilassa nostaa pulssin. Rasittavaa ei kannata tehdä silloin, koska tiedän, että siitä voi seurata eteisvärinä. Mielestäni olin juonut usein ja riittävästi, ottanut välillä myös lasillisen sokeri-suolavettä. Olin syönyt marjoja, joista luulisi saavan myös kaliumia. Minulla oli tukisukat jalassa jo metsässä ollessani.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 12, 2016 02:49 

Minulle tulee taas mieleen lisämunuaiskriisi. Siihen kun liittyy usein ulostustarve, joka taas monissa muissa kohtauksissa ei ole mukana, esim. pelkkä hypoglykemia.

Juustovoileipä on muuten ainakin itselläni todella huono vaihtoehto verensokerin pitämiseen yllä, keksiäkin huonompi, kalapulla toki varmaan toimii.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 12, 2016 09:12 

Kummallista oli se, että oli painetta peräsuolessa ja suoli krampannut ihan ohueksi.

Kysyin tänään Tyksin sisätautipolilta, että olenko vielä kirjoissa, tuleeko olemaan vielä jotakin. Kohtahan on mennyt vuosi lähetteestä, eikä seillä ole ruvettu paljon vuosi sitten olleita oireita selvittämään vaan keskityttiin ruuansulatuselimistöön hyvin pintapuolisesti, lähinnä joku verikoe ja gastroskopia.

Ei tule olemaan enää mitään. Moitin siitä, ettei minulle ole mitään kerrottu lopettamisesta sisätaudeilla. Gastroenterologialla olin konsultaatiotutkimuksessa ja siitä olen saanut tuloksen. Tammikuulta on siätautipolilla kuulemma kirjoitettu, että mikäli gastroskopia on normaali, niin sitten ei jatkoja.

Mitään muuta ei haluttu ruveta selvittämään, vaikka lähete oli tehty erityisesti endokrinologialle, josta se oli siirretty sisätauudeille. En ole saanut keskustella hoidostani varmaan kuin viime vuoden puolella. Laboratoriotutkimuksia tehtiin turhia, samoja joita oli tehty yksityisellä ja joita tarjosin sinne, mutta niitä ei haluta sinne. En saanut mitään loppuraporttia sisätaudeilta enkä hoito-ohjeita jatkosta, miten pärjään oireitteni kanssa. Nythän minulle tulee samanlaisia oireita kuin viime kesänä, jolloin lähete tehtiin. Silloin oli heikotuskohtauksia, vatsavaivoja ja rytmihäiriöitä.

Tuo sisätautitutkimus ja hoito täällä on aivan älyvapaata, sanosinko... mistä kotoisin. Ei ainakaan lisämunuaisuupumusta täällä missään lääkärit tunnusta. Turha siitä on jupista ennen kuin on sairaalakunnossa eikä itse pysty enää jupisemaan. Ehkä kuukahdan joskus mustikkametsään.
Olen aika katkeroitunut potilaan kohtelusta, kurkkua myöten täynnä. Mutta meitähän on paljon muitakin. Kuukahdetaan pois, niin ei tarvitse hoitaa. No joo, en minä niin huonossa kunnossa ole. Lähdemme rankalle reissulle Länsi-Suomeen viikon lopulla, 22 astetta luvataan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]