Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Apr 27, 2018 02:06

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Author Message
 Post subject: Re: Sydänoireista ja huimauksesta
PostPosted: Wed Aug 27, 2014 10:05 

Juu, minulla on juuri samanlaisia tunteita kuin sinulla, omppu, mutta rytmihäiriöni ovat vielä ihan siedettävällä tasolla. Minullakin niihin usein liittyy pakahtumisen/hapenpuutteen tunne. Tosiaan minullakin tuo lihasheikotus yms on jokapäiväistä ja häiritsevää. Mukava kuulla, että en ole oireideni kanssa yksin. Miten tuo lisämunuaisen oireilu, näkyykö perusverikokeissa tai munuaisarvoissa?

Profile  

PostPosted: Wed Aug 27, 2014 11:42 

Lisämunuaiset eivät sinänsä liity munuaisiin yhtään mitenkään, ne ovat vain munuaisten lähellä (englanniksi/latinaksi ad-renal). Lisämunuaisten vajaatoiminta voi vaikuttaa veren kaliumarvoihin (periaatteessa kumpaankin suuntaan), mutta ei aina. Tyypillinen diagnostinen tutkimus sille on aamukortisoli (Korsol), mutta varsinkaan lievemmät vajaatoiminnan muodot eivät aina siinä näy.

Ehkä paras tapa testata epävirallisesti kotikonstein onkin kokeilla pieni murunen (esim. 1/8 tabletti) Kyypakkauksesta, jonka sisältämä hydrokortisoni on tismalleen samaa tavaraa kuin lisämunuaisten tuottama kortisoli. Tästä on jo keskusteltu paljon, löytyy haulla.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Aug 28, 2014 09:08 

Ok, hyvä tietää. Minulta on otettu nuo kaliumarvot (ja lukemattomia muitakin arvoja), jotka olivat normaalit. Pitääpä kokeilla tuota kyytablettijuttua...

Profile  

PostPosted: Wed Sep 03, 2014 09:37 

Ja vielä sellainen kysymys, että paheneeko teillä oireet jännityksen/stressin seurauksena? Minulla usein stressatessa oireet voimistuvat moninkertaisiksi ja sydänkin oireilee/muljuaa enemmän. Voiko tämä liittyä autonomisen hermoston häiriöön? Ja asennonvaihdoksetkin usein pahentavat oireita, onko sekin tyypillistä?

Profile  

PostPosted: Wed Sep 03, 2014 04:09 

Kyllä vaan, stressi ja jännitys vaikuttavat monellakin tapaa. Itse vielä kun saatan kovinkin helposti stressaantua jos en pidä huolta mielentilastani ja silti stressaannun turhakin usein. Syke kohoaa ja vatsa reagoi.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 04, 2014 05:57 

Oireiden paheneminen stressistä voi johtua myös lisämunuaisen vajaatoiminnasta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 01:06 

En usko tuohon lisämunuaisen vajaatoimintaan, koska kokeilin tuota kyypakkausta eikä sillä ollut vaikutusta oireisiini. Vaikuttaako teillä infektiot oireisiin pahentavasti? Itselläni nimittäin flunssa pahentaa oireita merkittävästi...

Profile  

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 04:15 

Minä olen jo pitkään elänyt siinä hypoteesissa, että infektiot aiheuttavat minulle rytmihäiriöitä, jopa eteisvärinää. Infektiolääkäri Ville Valtonen sanoi myös, että minulla eteisvärinän alkamiseen on osasyynä infektio. Eteisvärinä jääkin sitten päälle eikä mene pois muuten kuin sähköllä.

Viimeinen vahvistus infektion ja rytmihäiriöiden yhteydestä tuli äskettäin kuluneessa elokuussa. Minulla alkoi olla kohtausmaisia heikotuksia, hengästymisiä ja tiheälyöntisyyksiä. En aluksi tiennyt, mikä niitä aiheutti. Luulin, että kilpirauhaslääkitys olisi pielessä (saattoi ehkä jonkin verran ollakin). Sitten jouduin turvautumaan ensiapuun, kun supraventrikulaarinen takykardia (SVT) ei mennyt kaupungilla kävellessä omilla konsteilla pois. Seuraavina päivinä oli joskus hetkittäisiä ripuleita. Saattoi olla "terveitä" välipäiviä. Ahaa, mahatautihan minulla on... Kuulin joiltakin muiltakin, että on liikkeellä pitkäkestoista mahatautia. Minulla oli joitkin muitakin oireita, mutta vain hyvin vähän lämpöä jonakin yönä.

Kun minulla on melkein jatkuvasti häikkää verenkuvassa ja rautatilanteessa, arvelin, että minulla heikotuksista päätellen voisi olla taas jotain rautahäiriötä, otatin 1.9. itse maksaen muutaman verikokeen (siihen hätään en olisi mistään saanut lääkärin lähetettä). Sain tänään tulokset. Minulla on selvästi lymfosyytit koholla ja neutrofiilit valkosolut (%) alle viitteen, eli on jotakin infektiota käynnissä. Punasolujen koko on nyt 79 (viite 82-98) ja niiden keskimääräinen hemoglobiini 26 (viite 27-33).

Nyt ei enää ole ollut rytmihäiriöitä, eli infektio on ilmeisesti mennyt. En tiedä, mikä se sitten oli. Katsoessani tästä ajasta muutamia vuosia taakse päin huomaan selvästi, että pahimpina rytmihäiriöaikoina (esim. eteisvärinöiden alkaessa) on ollut erityisesti vatsaoireita, mutta usein myös hengitystieoireita.

Sinunkin kannattaisi otattaa ainakin perusverenkuva ja jotakin rauta-arvoja. Anemia voi aiheuttaa tai pahentaa oireita. Sydämen sykkeen kuuluukin vaihdella paljon, mutta sen vaihtelun pitää olla tarkoituksenmukaista. Vihlovat rintakivut ovat yleensä jostakin muusta kuin sydämestä aiheutuvia.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 04:48 

Kiitos vastauksesta. Perusverenkuva (+satoja muitakin verikokeita) on otettu jo varmaan viisi kertaa puolen vuoden aikana ja aina kaikki arvot olleet normaaleja. Myös hemoglobiini on normaali, muistaakseni viimeksi oli 138, joten en usko että rautapuolella on ongelmia. Tiedän, että sykkeen vaihtelu on normaalia, mutta nyt tunnen ne vaihtelut todella herkästi ja pulssi on heitellyt epätavallisen paljon. Olen kuitenkin käsittänyt, että se kuuluu tähän oireyhtymään.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 04:57 

Hemoglobiini ei kerro elimistön rautavarastoista paljoa. Ferritiini voi olla matala, vaikka hemoglobiini olisi noinkin korkea. Onko sinulta siis mitattu se? Ferritiini pitäisi aina ottaa jos on mitään CFS-tyyppisiä oireita, mutta esim. minulla ei Suomessa asuessani mitattu sitä kai kertaakaan, ei edes HYKSin infektiopolilla, jossa tehtiin satoja verikokeita.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 05:31 

Maija wrote:
Oireiden paheneminen stressistä voi johtua myös lisämunuaisen vajaatoiminnasta.

Tuosta tuli Olli Polon kanssa puhuttua ja hän sanoi, että naltreksoni voi tuohonkin vaivaan auttaa. Noh, itse en kovin usein tykkää naltreksonia ottaa juuri sen takia kun se kuivattaa kieltä ja lisää sammasta. Yritin kysellä naltrexoni-voiteen vaihtoehdosta, mutta hänellä ei siitä oikein ollut tietoa harmikseni. Puhuimme myös siitä, että minun pitäisi vähentää hiilareita ruokavaliossani. Kyllähän se onnistuu, mutta vaatii vaan aika huimaa improvisointia kun jo valmiiksikin olen väsähtänyt kasvissyöjä, jonka ruokavaliossa olleet riisi ja peruna oleellinen osa, ne kun on halpoja ja helppoja valmistaa. Tilaisin MDD:n lisämunuaissylkitestin ja aion sen teetättää, tosin kortisonivoiteiden käyttö on minulle aiemmin aiheuttanut vain lisää väsymystä ja oireita, joten mietin, että miten sellainen sitten tuohon vaivaan auttaisi?

Olli Polo myös määräsi minulle tuohon aivosumuun Escor-nimistä lääkettä ja pitäisi kuulemma parantaa myös jotenkin verenkiertoa? En ole vielä rohjennut käyttämään vaan olen kokeillut neidonhiuspuu-nimistä yrttiä. Parina viime päivänä on taas ollut aika romahtanut olo, tosin nyt olen taas ottanut hormonilääkitykseni ja tietyt lisäravinteet käyttöön joten saa nähdä, että olisiko lähipäivinä parempi olo. On vain hyvin turhauttavaa kun on näitä päiviä/viikkoja jolloin ei jaksa muuta kuin nuokkua sängyssä tai lukea juttuja netistä. Vaikka olisi hieno sää ulkona niin joutuu tekemään kaikkensa, että jaksaa mennä ulos. Aina ei silti jaksa jalat kantaa vaan on vaan ihan pakko levätä ja mököttää. Se on sinällään jännää, että olen useimmiten juuri öisin virkeimmilläni, tietty varmaan myös hiljaisuuskin vaikuttaa. Sään kannalta olisi vaan kivaa olla virkeä päivisinkin, talvella sillä ei yleensä niin ole väliäkään. Muuten kuin, että valon puute aiheuttaa mielialan laskua.

Tarkat kilpirauhastestit teetätettiin muuten jo viime syksynä eikä niissä ollut vikaa lääkärin mukaan, Olli Polo on siihen uskonut eikä kyseisiä verikokeita katsonutkaan. Mietin, että olisiko siitä mitään hyötyä kysyä häneltä sähköpostitse. Minullakin on laajat verikokeet otettu ja kohdassa S-ferrit lukee 148 ug/l, onkos se hyvä? S -korsol 329 nmol/l.

Mutta tosiaan tässä väsymysoireyhtymässä on se harmittava puoli, että välillä on päiviä tai jopa viikkoja jolloin jaksaa ullkoilla koiran kanssa hyvin ja sitten toiveet nousevat, jotta ne voisivat taas romahtaa. Itsehän jaksan vieläkin unelmoida normaalista elämästä, näin 23-vuotiaana vanhuksena.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 06:02 

Minäkin olen lähes-vegaani kasvissyöjä ja joudun vaikean hypoglykemian takia syömään aika vähähiilarisesti. Riisi ja peruna eivät ole minulle olleet ongelma, niistä luovuin pääosin jo vuosia sitten niiden epäterveellisyyden takia. Sushi on tosin paheeni, sitä menee ehkä kerran 1-2 kuukaudessa. Ei minullakaan juuri ole voimia ruoanlaittoon tällä hetkellä, kiitos aivolisäkkeen, mutta jotain kasviksia yritän saada aina lisäkkeeksi.

Polon pitäisi kyllä selvittää tuo voide-LDN, kun sitä on niin paljon täälläkin alettu kysellä. LDN:n ei kyllä pitäisi auttaa lisämunuaisen vajaatoimintaan, ellei se ole autoimmuunia, kuten CFS:ssä harvoin on.

Nilvadipiini on kalsiumsalpaaja, joka vaikuttaa melko paljon aivoverisuoniin. Ennen Polo käytti paljon nimodipiiniä, mutta ehkä hän on todennut tuon auttavan (lähes) yhtä hyvin. Nimodipiinihän ei ole edes Kela-korvattava ja maksaa yli 100e/100 tablettia. Nimodipiini on auttanut mm. minua paljon ja positiiviset vaikutukset jäivät pysyväksi, kuten monilla. Neidonhiuspuukin auttoi, mutta ei läheskään yhtä paljon. Plus itse jouduin ottamaan sitä 3x päivässä ja jos yksikin annos unohtui, sen huomasi. Meni viisi viikkoa, että huomasin ensimmäiset positiiviset vaikutukset. Nimodipiinillä ne huomasi jo samana päivänä.

Ferritiinisi on huiman korkea, voisi viitata jopa raudankertymäsairauteen, jotka tosin naisilla ovat harvinaisia. Ferritiini nousee kyllä tulehdustiloissakin, en ole varma miten paljon.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 06:51 

Joo, Nimotop-nimistä lääkettä määräsi sen varalta, että jos tuo Escor ei toimi. Aika järkytys tuo hinta oli, ei minulla olisi siihen ollut edes varaa. Tietty olen sosiaaliviraston asiakas ja eivät hekään kaikkea korvaa, vain osan lääke ja lääkärikuluista. Lääkkeitä ovat kyllä yleensä ihan kivasti korvanneet ja osan tutkimuksista. En tosin tiedä missä olisinkaan ilman heidän tukeansa.

Kaliumsalpaajaa juuri pyysinkin tuon raajojen kylmyyden takia ja raajat siis kylmenevät jos ei ole kuuma kesäpäivä. Nuo verikokeet on tosiaan otettu yli vuosi sitten ja samassa syssyä todettiin myös alhaiset testot. Toinen lääkäri ei halunnut määrätä näin nuorelle miehelle ja toinen asiasta enemmän tietävä taas määräsi. Ei se silti sitä jaksamista palauttanut kuten olisi toivottu, lähinnä ehkä mielialaa paransi ja ehkä hieman jotain voimaa ajoittain antoi, mutta en erityisesti kyllä huomannut mitään boostia. Oikeastaan sama juttu lähes kaikkien lisäravinteiden kanssa, mitään boostia en ole huomannut vaikka jotkut jutut tuntuvat kyllä flunssan pitävän poissa (esim. auringonhattu-uute) ja runsas D-vitamiini. Minulla on nyt tilauksessa laadukkaat entsyymit oikkuilevan vatsan toimintaa varten ja katson josko se toisi myös lisää jaksamista. Olen ostanut karnosiinia ja D-riboosijauhetta.

Jos jotain hyvää pitäisi keksiä niin heinäkuun alusta ei ole enää ekseema vaivannut samalla tavalla kuin aiemmin viime vuosina, se on ollut tosi paha jalkapohjissa ja käsissä. En tiedä, että auttoiko suolavesi tai naltreksoni jotenkin siihen. Toivon ettei palaisi talveksi kuten yleensä, sillä tosiaan kortisonivoide vetää minulta käytännössä tajun kankaalle päiviksi ja tuo kaupan päälle normaaliakin voimakkaammat ahdistuskohtaukset. Yhteyttä en tiedä, mutta kenties se on candida.

Ihmeellistä viime viikossa oli tosiaan se, että minulla oli kohonnut pulssi useana päivänä, mutta nukuin vähemmän ja olin virkeä. Ajoittain oli hyvä olo ja välillä taas kohtalaisen ahdistunut. Yleensä olotilani on suht tasainen kuitenkin, jos väsymyksen luomaa ärsytystä ei lasketa.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 08, 2014 01:02 

Ferritiinikin on otettu ja sekin on normaali. Minulla tosiaan esim. flunssassa nuo oireet tuntuvat selvästi pahemmilta ja niitä tulee enemmän. Mutta tämä siis lienee normaalia...

Profile  

PostPosted: Tue Sep 09, 2014 04:14 

Omppu: MDD:n sylkitestikö oli sitten ainut jäljellä oleva tapa selvittää lisämunuaisen vajaatoimintaa? Kokeilitkö kyytablettia? Minusta on vähintäänkin kyseenalaista, että käytät rahasi MDD:n sikakalliisiin testeihin, joista ei välttämättä ole mitään apua.

Samaa mieltä Maijan ym. kanssa, että sun pitäisi jaksaa tsempata ruokavaliosi kanssa - käytä mieluummin rahasi siihen. Entäs papuruoat - ovat halpoja, joskin hivenen työläämpiä, uunijuurekset, marjat, sienet, hedelmä- ja kasvissmoothiet...?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]