Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 18, 2018 10:14

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Next
Author Message
 Post subject: Re: Sydänoireista ja huimauksesta
PostPosted: Tue Sep 09, 2014 07:13 

Kyytablettia kyllä kokeilin enkä erityisesti mitään huomannut mitä nyt sammasta tuli kieleen, tuo LDN kyllä taas parantaa oloa. Tuon ruokavalion parantamista täytyy kyllä kokeilla ja miettiä noita lisätutkimuksia. Smoothieita täytyisi tehdä huomattavasti useammin, ovat sentään suhteellisen helppoja tehdä.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 11, 2014 06:02 

Kiitos kaikille jo vastanneille!
Edelleen olisi kiva kuulla lisää muiden kokemuksia sydänoireista, huimauksesta yms.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 21, 2014 06:28 

Onko suvussa kellään samantapaisia oireita? Oletko kokeillut mitä lisäravinteita tässä ajan kuluessa?

Profile  

PostPosted: Sat Sep 27, 2014 07:32 

Ei kellään suvussa mitään tällaista ole ollut. Ja lisäravinteita olen kokeillut lähinnä magnesiumia ja vitamiinilisiä...

Profile  

PostPosted: Fri Oct 10, 2014 10:19 

Kysyisin vielä sellaista asiaa, että miten lisälyönnit teillä ilmenevät (yksittäisinä, sarjoina, lyhyt- vai pitkäkestoisina). Itselläni saattaa olla joka neljäs tai viides lyönti lisälyönti ja se saattaa kestää minuuteista aina tuntiin asti, mistä olen usein huolestunut. Usein tätä ilmenee stressatessa ja väsymyksessä. Toisaalta on myös viikkoja, jolloin ei ole lisälyöntejä juuri ollenkaan. Onko tällainen pitkäkestoinen lisälyöntisarja tyypillinen oire väsymysoireyhtymässä?

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 10:36 

Kyllä minulla voi olla lisälyöntejä lyhyinä sarjoinakin.

Sinulla nuo pitempiaikaiset jaksot voisivat olla eteislepatusta tai sitten kammiotrigeminiaaa. Eteislepatuksessa ei ole kysymys lisälyönneistä, vaan eteiset värisvät nopeasti, kammiot eivät pysty ottamaan kuin aina jonkun (kuinka monennen?) niistä jatkaakseen. Erona eteisvärinään on se, että rytmi on tasainen kun eteisvärinässä syke on epätasainen, jatkuvasti vaihteleva. Eteislepatuksessa tai -värinässä sitä eteisten värähtelyä ei yleensä tunne.
Trigeminiassa joka kolmas lyönti on kammiolisälyönti, muut normaaleja, sinussolmukkeesta lähteviä lyöntejä.

Esimerkiksi kahvi ja stressi voivat altistaa lisälyönneille ja muille rytmihäiriöille. Minulla infektiot altistavat myös. Häiriöalttius on mielestäni jonkin verran perinnöllistä, ainakin minun suvussani on eteisvärinää, kuten minullakin monesti ollut pitkäkestoisena.

Yleensä lisälyönnit ovat vaarattomia, ellei sydämessä ole muuta vikaa. Joillakin saattaa olla tuhansia lisälyöntejä päivässä. Rytmihäiriöiden esiintymistä ja tyyppiä voidaan tutkia EKG:n lyhytaikaisella ottamisella tai jopa vuorokauden ajan Holter-rekisteröinnillä. Voisit keskustella lääkärin kanssa tarvittavista tutkimuksista ja pyytää pientä beetasalpaajalääkitystä ehkäisemään häiriöitä.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 07:03 

Minulta on tosiaan otettu monta ekg:tä ja holter myöskin otettu. Tosin tuolloin holterin aikaan oli ns. hyvä päivä eikä lisälyöntejä todettu ollenkaan. Minulla on beetasalpaajat käytössä tykytyksiin. Eniten huolestuttaa se, että lisälyönnit ilmenevät sarjoina, jotka ovat usein pitkäkestoisia...

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 07:04 

Kokeile nyt ihmeessä sitä Q10:ä... Vähintään 100 mg annoksina se on ehkä paras hoito rytmihäiriöihin yms sydänvaivoihin mitä on.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 10:08 

Mikäli Q10 haluaa ostaa niin halvin on varmaan iHerbin Doctor's Best, CoQ10, kunhan muistaa 35 euron tullirajan ja heittää alennuskoodin ekaan ostokseen ja käyttää halvinta lentopostia.

Aika hakuammuntaa sinänsä lisäravinteilla, mutta halpaa ja turvallista verrattuna reseptilääkkeisiin. Niinno kaliumia saa banaanista.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 08:01 

Ok, kiitos vastauksista.

Haluaisin vielä kysyä, että onko kukaan pyörtynyt/meinannut pyörtyä CFS:n takia ja onko tämä tyypillistä CFS:ssä tai siihen liittyvässä autonomisen hermoston häiriössä? En itse ole pyörtynyt, mutta pari kertaa on ollut aika lähellä...

Profile  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 09:27 

MInä en ole pyörtynyt kuin kerran nuoruudessani. Eiköhän monet ns. terveet ihmisetkin ole joskus pyärtyneet tai meinanneet pyörtyä.

Onko sinulla rauta-arvot kunnossa. Anemia voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja heikotusta. Pyörtymisen voi aiheuttaa verenpaineen lasku pitkään seistessä tai äkkiä ylösnoustessa tai muussa tapauksessa, esimerkiksi infektioiden tai rytmihäiriöiden aikana. Se voi johtua häiriöstä autonomisessa hermostossa, joka säätelee verenpainetta ja sykettä. Tätä häiriötä voi ehkä olla enemmän CFS-potilailla.

Jos on runsaasti hionnut eikä ole juonut riittävästi, veritilavuus pienenee ja pystyasennossa aivot eivät saa riittävästi verta, silloin elimistö voi järjestää pakosta pään alentamisen huimausoireen kautta tai jopa pyörtymisellä.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 04:26 

Minä, paraskin neuvomaan rytmihäiriöasioissa!

Olen kehunut monessa paikassa hyvää oloani. Tänään taas jouduin turvautumaan kaupungilla lääkäriin rytmihäiriön kohdatessa torilla. Oli onneksi lyhyt matka yksitysilääkäriasemalle. Aikaa kului jonkin verran siellä ennen kuin pääsin EKG:hen ja lääkärille. Olihan siellä aulassa rauhallista istuskella. Toista se istuskelu olisi ollut torilla. Niska oli aika heikko ja vapiseva siellä lääkäriasemalla, pää meinasi painua alas, ja rauhallista kun oli, niin oli kamala uneliaisuus.

Vähän on väsymystä nyt kotona. Mittasin lämmön, koska on välillä hiottanut ja kuumottanut. Ei ole kohonnut. Tää on tätä minun oloani, vaihtelevaa ja vaihtelevaa. Viimeksi elokuussa olin rytmihäiriön takia yksityisessä ensiavussa tarkkailussa. Pitkään aikaan nyt syksyllä ei ole ollut yhtäkään rytmihäiriötä. Noihin olen kyllä jo tottunut.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 08:47 

Kiitos paljon vastauksistasi, pulla. Mukava kuulla sinunkin kokemuksiasi. Saanko kysyä, että minkä tyyppisiä rytmihäiriöitä sinulla on? Liittyykö niihin esim. pyörryttävää tunnetta, rintakipuja yms.?

Profile  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 10:50 

Veren volyymin alhaisuus (siis liian vähän verta) on yleinen syy pyörtymiseen (synkopee) tai melkein-pyörtymiseen (presynkopee). Olli Polohan määrää potilaille yleensä juotavaksi suolavettä (siitä on täällä oma keskustelunsa Hoidoissa). Jos suolavettä tarvitsee, se ei välttämättä edes maistu suolaiselta. Joillain se helpottaa oloa lähes välittömästi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Feb 06, 2015 02:39 

Minulla on muutaman kerran ollut sellaisia sydämentykytyskohtauksia, joihin liittyy pyörryttävää tunnetta. Kohtaus kestää useinmiten puolesta tunnista pariin tuntiin ja voimakkuus vaihtelee. Välillä ei voi muuta kuin maata ja välillä voi toimia suhteellisen normaalisti. Onko tämä tyypillistä ja onko syytä huolestua? Sydän tutkittu viimeksi 2kk sitten (ekg ja ultra), kesällä on otettu muitakin sydäntutkimuksia. Voiko liittyä mykoplasmaan (itsellä sekä igm että igg vasta-aineet koholla yli vuoden)?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]