Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Jan 19, 2018 02:26

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject: Re: Sydänoireista ja huimauksesta
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 02:45 

Kiitos vastauksista! Sain siis mykoplasmaan 2kk mittaisen antibioottikuurin. Se ei tosin helpottanut oireita millään tavalla...

Profile  

PostPosted: Sat Aug 29, 2015 03:28 

Mikä antibiootti oli kyseessä?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Aug 29, 2015 04:47 

Muistaakseni se oli zithromax...

Profile  

PostPosted: Sat Aug 29, 2015 09:02 

Cfstyttö15 wrote:
Kiitos vastauksista! Sain siis mykoplasmaan 2kk mittaisen antibioottikuurin. Se ei tosin helpottanut oireita millään tavalla...

Kuinka kauan kuurin syömisestä on kulunut? Mykoplasma on semmoinen, että oireilu jatkuu vielä ainakin pari viikkoa siitä, kun bakteeri on jo tapettu pois kehosta.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 30, 2015 01:36 

Siitähän on kulunut jo vuosi. Mykoplasma-arvot edelleen koholla (igm-arvo), mutta antibiootteja ei anneta enää, koska ne eivät ole aiemminkaan auttaneet.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 15, 2015 07:40 

Mulla on autonomisen hermoston toimintahäiriö. Jos olen ilman lääkettäni venlafaksiinia ja huonossa kunnossa, niin sydänoireita on tiheälyöntisyys seistessä, ajoittaista rintakipua, hengenahdistusta, rytmihäiriökohtauksia jos tekee liikaa jotain, ja heikko rasituksen sieto. Tuon sykkeen kanssa käy niin, että se paukuttaa alkuun seistessä kovaa, mutta sitten se laskee matalalle ja sillon on erittäin huono olo. Luultavasti verenpainekin laskee tällöin matalalle. Kykenen kuntoutumaan kun on venlafaksiini käytössä, hormonilisä tuo myös hieman potkua(l-tyrosiini). Jos ei ole hpa-akseli kanssa ongelmaa, niin ei kannata liikaa alkaa hormonien kanssa kikkailemaan, kun vika on siellä hermostossa. Autonomisen hermoston säätelyhäiriön kanssa voi pärjätä, jos kykenee hyväksymään sairautensa ja elämään sen ehdoilla aina. Näin ainakin omalla kohdallani. Ja oireeni tosiaan alkoivat pitkäkestoisesta liikarasituksesta. Kannattaa kokeilla kuntoutumisen aloittamista rauhoittamalla elämä kaikista velvollisuuksista, ja pieniannoksisen venlafaksiinin tai cymbaltan aloittamisella. Täyslepoa päivä, rauhallista kävelyä tai pyöräilyä esim 5 min 2. päivänä. Lepopäivä ja sen jälkeen vähän enemmän rasitusta. Tätä niin kauan, että voi siirtyä hieman rasittavampaan liikuntamuotoon. Kuntouttava työtoiminta tms. mukaan jossakin vaiheessa alkuun pienellä määrällä. Tällä konseptilla olen päässyt esim. sellaiseen kuntoon, että olen voinut käydä viikon sisällä 1xpunttisalilla, 1x lentopalloa ja 1x jääkiekkoa, plus koulumatkapyöräilyt päälle. Silti aina täytyy muistaa, että hermosto on pysyvästi herkistyneempi liialle rasitukselle, kuin ennen sairastumista. Hallinta ja lepopäivien pito on ehdotonta.

Toivottavasti pääset parempaan kuntoon!

Profile  

PostPosted: Mon Sep 28, 2015 02:41 

Oireita on nyt ollut taas enemmän. Paljon lisälyöntejä päivittäin, syke vaihtelee 50-120 välillä istuessakin, koko ajan tuntuu painetta rinnassa ja sydämen kohdalla ja olo on ajoittain todella heikko ja pyörryttäväkin. Rytmihäriöitä, joissa syke 180, on viikoittain. Sydämestä ei tosiaan ole löydetty mitään vikaa. Kävely yms. rasitus pahentaa oireita todella paljon. Rasitus-ekg tehtiin (jaksoin polkea muutaman minuutin) ja se oli normaali. Nimenomaan nämä sydänoireet rajoittavat todella paljon elämää. Oireet ovat vaan niin rajuja ja suurin osa oireista on sydänoireita. Lepo, beetasalpaajat tai suolavesi eivät ole helpottaneet vointia. Voiko autonominen hermosto todella oireilla näin rajusti? Voiko joku muu sairaus aiheuttaa tällaista? Onko vielä jotain hoitoa mitä voisin kokeilla?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 06, 2015 07:53 

Vielä lisäystä edelliseen viestiin: Välillä minulla on myös oksettava tunne sydänoireiden yhteydessä. Onko tämä normaalia? Lisäksi syke on joskus "pompottava" eli tuntuu, että sydän pomppii rinnassa. Samalla heikottaa ja jalat saattavat täristä. Minua huolestuttaa kovasti kaikki oireeni, onko tosiaan kyse vain autonomisesta hermostosta?

Kiitos jos joku viitsisi vastata! Minua nämä asiat huolestuttavat kovasti, mutta lääkäri ei tunnu ottavan asiaan kantaa, koska sydän on todettu terveeksi.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 07, 2015 02:53 

Cfstyttö15 wrote:
Vielä lisäystä edelliseen viestiin: Välillä minulla on myös oksettava tunne sydänoireiden yhteydessä. Onko tämä normaalia? Lisäksi syke on joskus "pompottava" eli tuntuu, että sydän pomppii rinnassa. Samalla heikottaa ja jalat saattavat täristä. Minua huolestuttaa kovasti kaikki oireeni, onko tosiaan kyse vain autonomisesta hermostosta?

Kiitos jos joku viitsisi vastata! Minua nämä asiat huolestuttavat kovasti, mutta lääkäri ei tunnu ottavan asiaan kantaa, koska sydän on todettu terveeksi.

Normimenoa SEID:ssa. Mutta 24h EKG pitäisi kyllä varmuuden vuoksi ottaa, mieluusti myös kliininen rasituskoe.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 07, 2015 03:37 

Nämä tutkimukset on siis otettu, eikä niissä ollut poikkeavaa. Holterissa muutama sata lisälyöntiä (sekä kammio että eteis). Rasitus-ekg:ssä lähtösyke oli tosin jo 140 ennen kuin aloin edes polkemaan. Kertoo varmaan jotain hermoston tilanteesta.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 04:50 

Voiko dysautonomia vaikuttaa sydämen lyöntien voimakkuuteen? Välillä sydän lyö niin, että tuntee joka lyönnin tunnustelematta sykettä ja välillä niin, että lyöntejä on hankala tuntea mistään. Ekg:ssä joskus tavallista matalammat qrs-aallot (low voltage) ja välillä korkeammat. Näille ei ole löytynyt selitystä sydänpuolen tutkimuksista.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 10, 2015 02:02 

Hei, minulla on täysin samoja oireita, mutta koska sydän on terveeksi ultrattu ja holterissa todettu, niin näistä vaarattomista lisälyönneistä (ja lisälyöntisarjoista), huonosta olosta, hengenahdistuksesta, tiheälyötisyyskohtauksista, bradykardiasta, verenpaineen- ja pulssin heittelyistä sitten vaan kärsitään. Ja kyllä mä kärsinkin :cry:

Mies tekee iltavuoroa joka toinen viikko, olen yksin lasten kanssa täällä periferiassa missä asumme, ja ainoat läheiset asuvat 50km päässä. SIlloin ahdistaa suunnattomasti tämä tilanne. Jos kupsahdan yksinäni niin se on voivoi, mutta kun lapset ovat vastuulla niin pelottaa niin maan julmetusti. Tämä on hirveä kierre. RAuhottavia joudun syömään.

Lisäksi on ilmaantunut hirveä hikoilu nykyisin.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 11, 2015 03:48 

Cfstyttö15 wrote:
Nämä tutkimukset on siis otettu, eikä niissä ollut poikkeavaa. Holterissa muutama sata lisälyöntiä (sekä kammio että eteis). Rasitus-ekg:ssä lähtösyke oli tosin jo 140 ennen kuin aloin edes polkemaan. Kertoo varmaan jotain hermoston tilanteesta.

Tehtiinkö kliininen rasituskoe toistetusti? 0h, 24h ja 48h? Silloin näkyisi erot, kun suorituskyky romahtaa ja rytmihäiriöitä lisääntyy jne. Niinhän se pitäisi tehdä.

Mutta kyllä tuo leposykekin kertoo omansa tietenkin, tyypillinen löydös SEID-potilaalla, koska kroppa rasittuu kovasti jo pienestäkin liikkumisesta. Toki SEID:sta tietämättömät lääkärit vaan antaisivat sulle beetasalpaajaa siihen ja pistäisivät kotiin, kun eivät tajua syy-seuraus-suhteista mitään.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 22, 2015 03:40 

Ei tehty toistetusti rasituskoetta. Ei tosin varmaan olisi voitukaan, sillä rasituskoetta seuraavana päivänä en päässyt sängystä ylös. Kardiologi tosiaan ei tiennyt autonomisen hermoston häiriöistä mitään. Mistähän löytäisi autonomiseen hermostoon perehtyneen lääkärin?

Profile  

PostPosted: Fri Nov 27, 2015 10:35 

Olet ilmeisesti vielä aika nuori? Mielestäni nuo sydänoireet olisi syytä kyllä tutkia tarkemmin. Tuo ei ole normaalia. Leposykkeesi on liian korkea, jos se on välillä jopa 120.

Kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa sykkeen nousua ja rytmihäiriöirä. Vaikka kilpirauhasarvosi olisi otettu, ne olisi ehkä syytä ottaa uudelleen. Oireesi sopivat myös MCAS:ään. Ketju löytyy tältä foorumilta alueelta CFS ja muut sairaudet. SEIDiin sopii myös, kuten tuossa edellä on sanottu.

Sopii myös pitkittyneeseen virus- tai bakteeri-infektioon. Se, että YKSI antibiootti ei toiminut mykoplasmaasi, on kummallinen peruste sille, ettei sitä voisi kokeilla hoitaa toisella antibiootilla! Onko sinun mahdollista päästä jollekin toiselle lääkärille, joka ehkä voisi selvittää mahdollisuuden kokeilla uutta antibioottihoitoa?

Mulla on ollut vuosia juuri samanlaisia oireita kuin sulla, siis sydämessä, ja mulla on auttanut MCAS-lääkitys.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]