Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ihon tunnottomuus
PostPosted: Fri Feb 06, 2015 12:24 

Tajusin, että mullahan on ollut ihon tuntoaisti jotenkin selvästi heikentynyt! Kipuherkkyys palasi kun aloin käyttää tyrosiinia. Minulta otettiin pari kk sitten valtimonäyte oikeasta ranteesta, ja ihmettelin kun se ei tuntunut oikeen miltään. (senhän pitäisi olla vähän ikävä toimenpide?) Nykyään kun kolautan varpaan tms niin sattuu paljon nopeammin ja terävämmin. Mistä tää tunnottomuus voi johtua? Verenkierrosta?

Profile  

Post subject: Re: Ihon tunnottomuus
PostPosted: Fri Feb 06, 2015 12:45 

Onko ENMG otettu ?

Profile  

PostPosted: Fri Feb 06, 2015 01:35 

Heikon verenkierron ei pitäisi aiheuttaa tuollaista. Päinvastoin; joidenkin lääkäreiden mielestä esim. fibromyalgian kipuherkkyys johtuisi huonosta verenkierrosta ja hoitona on käytetty mm. sydänlääke "nitroja" ja jopa V*agraa (tähti jotta mainosbotit innostuvat vähemmän). En kyllä osaa sanoa mistä tuo johtuu - varmaan Pololta saisit sekunnissa perustellun vastauksen. Tuskin se mitään kovin hermoperäistä voi olla, jos tyrosiini on auttanut siihen. Keskushermostosta veikkaisin löytyvän syyn.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Feb 06, 2015 02:51 

Enmg otettu samoihin aikoihin, elohiiriä siellä vaan. Niitä on tosi usein ja lihasväsymys on se mun vaikein oire, siihen tyrosiini auttanut kovasti.

Jännä juttu! Polon puhui jostain perifeeristen C-hermosäikeiden herkkyydestä yhden toisen asian yhteydessä. Googletin sitä ja se liittyy jotenkin kipuun. Mutta tosiaan en sitä aiemmin ollut niin hoksannut.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 08, 2015 02:17 

Mullahan on taas pahentunut ihon tunnottomuus. Tunto on heikentynyt mutta vaihdellen, ei kokonaan tunnoton. Erityisesti säärissä, pohkeissa..akrosyanoosia myös. Luulin aluksi että se on raynaudia mutta se olikin akrosyanoosia.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 08, 2015 03:18 

Minulla on ollut tuntopuutosalueita "aina". Niska aiheuttaa enemmän oireita vas. puolelle ja sillä puolella niitä on enemmän. Samalla tavalla on ihon kylmiä alueita enemmän vas. puolella. Joskus alaselkä palelee niin että hohkaa kylmää vbaatteien läpi.

Ystävälläni on tunto hävinnyt silmistä, lääkäri oli testannut sitä pumpulitikun kanssa.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 08, 2015 09:12 

Eikös CFS:ään kuulu aspergerin oireiden pahentumiset? Eli niin aistiyli- kuin aistialiherkkyydetkin. Siinäpä se simppelein selitys.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 08, 2015 09:36 

Akrosyanoosi/neuropatia ei liene asperger oire..

Profile  

PostPosted: Wed Jul 08, 2015 09:37 

Kuuluuko Aspergeriin tuntopuutokset nimenomaan tuollaisina alueina? Siis että ihossa on vaikka tunnoton läikkä ja toisella puolella samassa kohdassa ei ole. Tuntuu hieman vaikealta uskoa.

CFS:ään kuuluvat neuropatiat ja parestesiat, mutta niitä voivat kyllä monet muutkin syyt aiheuttaa. Esim. B12-puutos, joka lienee CFS-potilailla suht yleinen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jul 08, 2015 09:57 

Tää on kyllä vähän mysteeri mulla.. Tällä hetkellä meinaa imeytyninen tuntuu tosi tehokkaalta ldn takia ja en usko että mulla ois b vitskujen puutetta. Jokin muu nämä oireet aiheuttaa

Profile  

PostPosted: Wed Jul 08, 2015 10:06 

B12:han voi imeytyä huonosti, vaikka kaikki muu imeytyisi hyvin, kun se prosessi on hyvin monimutkainen ja moniosainen.

Muita mahdollisia syitä tulee mieleen lähinnä jotkut autoimmuunisairaudet ja borrelioosi.

Tuollainenkin löytyi: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23816603/

Profile  

PostPosted: Thu Jul 09, 2015 06:03 

Varmasti. Itse kuitenkin huomaan että en ole henkisesti yhtään niin uupunut kuin fyysisesti. Kognitiivisia ongelmia ei ole nimeksikään, ja muutenkaan ei yhtään tunnu siltä että mistään olis puutetta. Vahva mutu tuntuma että b12 puutosta mulla ei ole.

Veikkaan vaan että mun cfs on iskenyt enemmän ääreishermostoon, voi olla infektioita ja niitä oonkin alkanu hoitaa eteerisillä öljyillä. Oon koko kesän detoxannu mm. spirulinalla ja myöskin sokeri ja vehnä on jääneet nyt pois. Olo tuntuu niin paljon raikkaammalta ja tää on lähinnä ldn:n ansiota! Se on pelastanu mun kehon jatkuvalta tulehukselta ja nälkä on puolittunu. Myös verensokeri tasottunu hurjasti! (viimein mäkin sain apua jostain)

Profile  

PostPosted: Thu Jul 09, 2015 11:40 

Se on hienoa hansu. Meillä se voinnin kokheneminen käy ajan ja yksilöllisten kokeilujen kautta.

Minä olen huomannut voinnin kohenemisen siinä, että kirjoitustaito on palautunut jonkun verran ja pysyn kesät tolpillani.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 03, 2016 12:21 

Minulla on tunnottomat alueet molempien isovarpaiden kulmissa, mutta olen ajatellut että hiukan sisään kasvava kynsi painaa hermoa tms.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]