Unihäiriöt ovat tosiaan olennainen osa CFS:ää lähes kaikilla potilailla ja ne ovat myös osa uusimpia, kanadalaisia diagnostisia kriteereitä. Itselläni on aika pahoja unihäiriöitä, mutta en ole koskaan syönyt unilääkkeitä. Ainoa kokeilemistani kymmenistä lääkkeistä, luontaistuotteista yms joka on auttanut uneen yhtään, on LDN (pahoittelen, että hehkutan sitä koko ajan). Nukun vieläkin suht huonosti, mutta keskimäärin selvästi paremmin kuin aikaisemmin. Haluaisin jossain vaiheessa kokeilla melatoniinia, mutta varmaan vasta unitutkimuksen jälkeen (joka on syyskuussa).
Millaisia univaikeutesi muuten ovat? Pelkkiä nukahtamisvaikeuksia vai muutakin? Itse kärsin nukahtamisvaikeuksista, huonosta unenlaadusta, yöheräilyistä (osa liittyy tihentyneeseen virtsaamistarpeeseen, joka on CFS:n suht yleinen oire), joiden jälkeen saatan joskus valvoa pitkäänkin, sekä liian aikaisesta heräämisestä. Myös painajaiset, yöhikoilu, "puoliksi unessa oleminen", unissa liikkuminen (unissakävely, mutta en kävele pois sängystä - tietääkseni!), hypnagogiset tilat jne ovat tuttuja - oikeastaan melkein kaikki. Uniapneasta tai levottomista jaloista en tietääkseni kärsi, mutta ehkä unitutkimuksessa selviää muuta.
Ataraxia käyttää tosiaan aika moni CFS:ää sairastava, mutta päiväväsymys/tokkuraisuus voi olla ongelmana. Atarax on tosin hyvin samankaltainen aine kuin setiritsiini eli Histec, eli jos se ei sinulla toimi, en tiedä toimiiko Atarax - mutta voin olla väärässäkin. Itse voisin tarvittaessa käyttää unilääkkeenä lähes mitä tahansa reseptivapaata antihistamiinia (paitsi setiritsiini), kun ne kaikki väsyttävät minua, mutta minulla väsymys kestää noin 15 tuntia, eli aivan liikaa.

Unen saamiseksi ja unen laadun parantamiseksi on lukuisia erilaisia lääkkeitä, joista suurin osa ei ole varsinaisia "unilääkkeitä" eikä välttämättä edes psyykenlääkkeitä. Mm. epilepsialääkkeitä ja jopa sydänlääkkeitä käytetään. Monet lääkkeet voivat auttaa sekä muihin CFS-oireisiin, että uneen. Neurossa unipolilla varmaankin kuka vaan osaa auttaa, sillä tämähän on heidän erikoisalaansa, mutta suosittelisin edelleen Olli Poloa.
Luontaistuotteista voi kokeilla mm. L-tryptofaania (olettaen, ettet sillä hetkellä käytä masennuslääkkeitä - tätä ei missään nimessä saa käyttää yhdessä minkään masennuslääkkeen kanssa!), valeriaanaa, B-vitamiineja, magnesiumia, kamomillaa, siperian ginsengiä eli venäjänjuurta, sitruunamelissaa ja ruusujuurta (ei myöskään saisi käyttää masennuslääkkeiden kanssa, kaveri käyttää ongelmitta SSRI:n kanssa, mutta en ainakaan Aurorixin kanssa suosittelisi missään nimessä kokeilemaan). Monelle on apua aromaterapiasta, mm. laventeli ja jasmiini, joiden toimivuus on tieteellisesti todistettu. Minulla ne eivät tosin ainakaan omasta mielestäni ole toimineet.
(Foorumihaun pitäisi toimia, ainakin minulla on aikaisemmin toiminut, mutta kukaan ei ole koskaan tainnut mainita täällä Ataraxia.)