Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:18

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 11:10 

En ole kokeillut. Mun uniongelma on sen takia aika vakava, että jos en saa nukuttua tarpeeksi, psyykkiset oireet pamahtaa päälle tosi rajuina. Jotenkin tuntuu että melatoniini ja antihistamiinit ei luultavasti mua kovin paljoa auttaisi..tai ensiks pitäis ainakin saada se kortisolintuotanto kuntoon.

Tosiaan, pitäisi tuon yhteyden olla ihan perusjuttu, mutta koskaan ei ole kukaan hoitoalan ihminen tästä mulle puhunut vaikka olen ollut sairaalahoidossakin kun oon mennyt tarpeeks huonoon kuntoon :( Jos joskus sais sen oikean diagnoosin niin ehkä sitten oikea hoitokin rupeis löytymään..

Voih mä haluan kans Neuroon jollain konstilla!!! Lottovoitto....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 10:32 

Minusta on yllättävää, että saatte neuroleptiä unihäiriöön ennen kuin Ataraxia on kokeiltu.

Kuulemma antihistamiinit ovat tosin rakenteeltaan suhteellisen samankaltaisia joidenkin neuroleptien kanssa eli monilla neurolepteillä on myös antihistamiinivaikutusta. Tällä on minulle perusteltu sitä, ettei neuroleptiäkään välttämättä tarvitse pelätä vaikka niitä käytetäänkin lähinnä vaikeiden psyykkisten sairauksien hoidossa. Annokset ovat kuitenkin pieniä.

Rebel: Ehkä jos jo syö neuroleptiä ei ole välttämätöntä siirtyä antihistamiiniin paitsi jos tuntee, ettei tarvitse joka ilta "unilääkettä". Atarax sopii mielestäni parhaiten satunnaiseen käyttöön jolloin tehokin säilyy paremmin. Neuroleptejä pitäisi kai taas käyttää jatkuvasti parhaan vaikutuksen saamiseksi.

Aina kannattaa varmaan myös hakea pienin mahdollinen annos, jolla nukkuu hyvin. Sivuoireet kuten tokkura ovat silloin vähäisempiä. Terävällä veitsellä saa tarvittaessa pilkottua lääkkeitä haluamallaan tavalla.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 11:27 

Minua taas ei yllätä yhtään. Suurin osa lääkäreistä ei välitä moisista asioista tippaakaan. Suomessa (ja muuallakin) syötetään ihan yleisesti neuroleptejä neuroleptiannoksella mm. masennuksen hoitoon (kyllä, niillä on myös antidepressiivistä vaikutusta, mutta on kymmeniä eri lääkkeitä, joita minä kokeilisin ennen neuroleptiä, jos potilaalla on masennus, mutta ei psykoosin oireita). Melatoniiniakin on monen tosi vaikea saada, mieluummin annetaan vaikka bentsoja, missä ei useimmiten ole mitään järkeä.

Se on kyllä ihan totta, että monet neuroleptit ovat hyvin lähellä vanhoja antihistamiineja (samoin kuin trisykliset lääkkeet), ja ainakin osa unettavasta vaikutuksesta on antihistamiinivaikutusta. Eräs ulkomaalainen tuttuni jopa syö neuroleptiä vaikeisiin allergioihin, kun se tehoaa varsinaisia antihistamiineja paremmin.

Onko kellään siis kokemusta erilaisista uneen vaikuttavista luontaistuotteista, esim. valeriaana? Sehän vaikuttaa GABA-reseptoreihin. Itse olen kokeillut vain sitruunamelissaa ja kamomillaa, ne eivät minuun tunnu vaikuttavan mitenkään, paitsi rauhoittavat vatsaa. Mutta minusta ei kannata ajatella, että "ongelmani on liian paha, ei siihen voi mikään yrtti toimia". Esim. eräs CFS:ää ja fibromyalgiaa sairastava tuttu vannoo jasmiiniteen nimeen unilääkkeenä, ja kyseessä on ilmeisesti jasmiinin tuoksun GABA-reseptorin kautta välittyvä vaikutus. L-tryptofaanikin lienee kokeilemisen arvoinen, jos ei käytä masennuslääkkeitä.

Tuo CSS:n ehdotus lääkkeiden pilkkomisesta on erinomainen. Moni CFS:ää sairastava on hyvin herkkä lääkkeille ja moni täälläkin varmasti syö lääkkeitä tarpeettoman suurella annoksella.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 12:17 

25mg on se pienin mahdollinen pilleri tota seroquelia, mutta tosiaan, ehkä sen saisi pilkottua! Kiitti vinkistä! en ollu tullut ajatelleeks kun nuo on niin tajuttoman pieniä pillereitä muutenkin. Kokeilen jo tänään pilkkomista:)

Mä olen yrteistä kokeillut sitruunamelissaa, kamomillaa ja rooibosta. Kyllä ne rauhoittavat ja tekevät just vatsalle tosi hyvää, mut vaikutus on tosi mieto. Sitruunamelissan vaikutuksesta muistan joskus saaneeni ihan hyvin unen päästä kiinni mutta uni ei kestä kuin tunnin-pari. Luulen että jos on kyse vain nukahtamisongelmista niin nuo voi toimiakin tosi hyvin.

Just tänään puhuin psykiatrille että haluan eroon tuosta seroquelista ja oikeat tutkimukset siitä miksi mun uni ja nukkuminen on sellaista kuin on. Mutta aikaa tulee menemään tosta lääkkeestä irrottautumiseen joka tapauksessa joten nyt tutkimuksia ja lähetteitä odotellessa "väliaikaisratkaisuna" nukun seroquelin avulla toistaseks.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 01:12 

...

Last edited by Jaana on Sun Oct 03, 2010 07:42, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 01:34 

Ainakin Suomesta saa 200 mg ja muistaakseni myös 400 mg valeriaanatabletteja. Humalaa ja kärsimyskukkaa (tuo Passionsblume) saa yhdistelmävalmisteissa ainakin sitruunamelissan kanssa, mutta en ole niiden annostuksesta varma.

Käsittääkseni kärsimyskukka (joka on siis sama kasvi kuin mistä passionhedelmät tulevat) on voimakkaampaa kuin humala ja sitruunamelissa, mutta vaikutukset ovat toki yksilöllisiä. Sitä käytetään usein myös ahdistuksen ja joskus myös masennuksen hoidossa. Itse olen nyt yli kaksi vuotta yrittänyt saada kasvamaan ko. kasvia ja kolmas siemenpussi menossa... Kasvi vaan itää niin hitaasti. Nyt on vihdoin yksi taimi, katsotaan selviääkö.

Valeriaanasta voi kyllä tulla sivuvaikutuksia, kuten ylipäänsä mistäkin oikeasti tehokkaasta aineesta. Yleisintä on kai aamuväsymys/tokkuraisuus, mutta keskimäärin se on vähäisempää kuin "oikeilla" unilääkkeillä. Eräs ihan terve, mutta univaikeuksista kärsinyt kaverini ei sietänyt valeriaanaa ollenkaan. Minusta se on ehdottomasti kokeilemisen arvoista, jos ei sovi niin ei sovi, ja useimmille sopii.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 08:17 

Minulla oli heti taudin alkuvaiheessa vuoden kestävä unettomuusjakso, joka oli todella hermoja raastavaa. Unilääkkeitä en ole koskaan kokeillut, koska suhtaudun niiden haittavaikutuksiin epäilevästi, joten yritin vaan sinnikkäästi nukkua, mutta eipä siitä mitään tullut. Päädyin vyöhyketerapiaan ja sen jälkeen unenlaatu on parantunut silminnähden. Nukun suhteellisen usein yön kokonaan ja sikeästi, vaikka tietysti saattaa olla pieniä jaksoja, jolloin unensaanti on huonompaa. Kannattaa varmaan kokeilla tällaistakin vaihtoehtoa. :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 28, 2007 04:40 

Mulla on hieman erilainen uniongelma ja nimenomaan UNIongelma. Näen keskimääräistä väestöä huomattavasti enemmän unia, tai siis kaikkihan niitä jonkin verran näkevät, mutta yleensä muistan niitä paremmin. Välillä on lyhyitä kausia etten onneksi muista uniani, mutta sitten on näitä kausia kuten tälläkin hetkellä, eli tuntuu, että näen aivan koko yön unia ja muistan niitä todella paljon aamulla tai ainakin monesta eri unesta pätkiä. Eipä ole kovin kivaa muistella kuinka tiikeri söi koirani toisen takajalan kokonaan tms. No siis joo, tuo ei ollut se pointti. Näinä tällaisina jaksoina tunnen itseni entistä väsyneemmäksi ja välillä tuntuu, etten olisi oikeastaan nukkunutkaan vaan ollut koko yön menossa "toisessa elämässäni". Väsymyksen lisäksi unien fiilis usein tarttuu seuraavaan päivään ja jotenkin vaikuttaa mielialaan. Jotkut ihmisethän harmittelevat, etteivät muista uniaan, mutta mieluummin itse olisin kyllä ilman, paljon helpommalla pääsisi. Onko teillä mitään vastaavia kokemuksia?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 28, 2007 05:13 

Minulla on jonkinverran samanlaista kokemusta - ainakin tiedän hyvin mistä puhut. Kun näkee romaanin verran unia joka yö, katoaa se "taju kankaalle" -puoli kokonaan, ja selkounet (lucid dreams) eivät ainakaan helpota asiaa. Kun söin vahvoja B-vitamiineja CFS-hoitokokeiluna ongelma vielä paheni, sillä B6-vitamiini tuppaa tekemään tätä. Näen myös paljon ahdistavia painajaisia mm. äidistäni, joka unissa aina yrittää tappaa minut tms.

Vähän aikaa sitten näin unta, jossa oli ollut joku suuri onnettomuus ja kaikki paikat lojuivat täynnä kuolemassa olevaa porukkaa, joita lääkärit eivät suostuneet hoitamaan. Yritin heitä epätoivoisesti pelastaa mm. beeta- ja kalsiumsalpaajilla kun en voinut muutakaan. Hieman tuli epämiellyttävälla tavalla tosielämä mieleen tuosta "lääkäreille kelpaamattomien" tapausten epätoivoisesta auttamisesta. :-P Sekin uni päättyi siihen, että äitini yritti tappaa minut.

Olen muuten nyt vihdoin saanut aikaiseksi kokeilla valeriaanaa ja se tuntuu toimivan ihan ok. Vähän kallista vaan pikkuriikkiselle budjetilleni, mutta saapahan nukuttua vähän paremmin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 11:10 

Ella wrote:
"toisessa elämässäni"

Hyvin kuvattu! Minulla on samoja kokemuksia, elän ihan eri elämää unissani, mutta minä taas muistan uneni aina. Saisin kirjoittaa joka yön jälkeen romaanin... Ei siinä mitään, jos näkee mukavia unia, mutta kun ne yleensä ovat vähintäänkin ahdistavia. Klotriptyl auttaa nukkumaan, mutta unia se ei ole vähentänyt. En tunne koskaan herääväni levänneenä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 02:41 

Mä näen kanssa tosi paljon unia ja muistan ne yleensä myös jälkeenpäin hyvin. Koskaan en kuitenkaan tästä asiasta ole ollut ahdistunut vaan päinvastoin, pyrinkin siihen että muistaisin ja olisin tietoinen unessa (mikä vaatii kyllä hurjasti keskittymistä -harvemmin onnistuu)..

Opiskelin vähän aikaa sitten tiibetiläistä unijoogaa ja opin ihan uskomattoman hyvän ja helpon kikan painajaisten vähentämiseksi: naisten on hyvä pyrkiä nukkumaan vasemmalla kyljellä, miesten taas oikealla. En jaksa selostaa sitä koko teoriaa mihin tuo liittyy, mutta kerronpa nyt tuon jos vaikka joku jotain apua saisi! Tiedän että kuulostaa ihan huuhaalta mutta ei ainakaan maksa mitään:D Täysin mahdollista tietenkin sellanen "itseään toteuttava ennustus" -tyyppinen vaikutus, mutta mitäpä sekään haittaa.

Tuo että näkee lähes koko yön unia ja muistaa melkein kaiken kertoo kyllä tietysti siitä, että syvän unen jaksot puuttuvat tai ne jäävät liian lyhyiksi. Täytyisi siis löytää keinoja syventää unta.

Painajaisalttiina ihmisenä oon oppinut myös sen, ettei painajaisia kannata missään nimessä pelätä ja tapella vastaan, vaan jos niitäkin oppii "arvostamaan" ja tarkkailemaan mielenkiinnolla, ne menettävät teräänsä, ja niistä voi myös oppia jotain todella merkityksellisiä asioita kuten unista yleensäkin.

BTW, olen nyt puolittanut tuota seroquel miniannosta, ja oon kyllä pystynyt nukkumaan sillä, mikä on erittäin hyvä juttu! Mutta brainfogit ei oo kyllä puolittuneet...pikemminkin tuplaantuneet.. mutta se voi kyllä johtua ihan muista asioista.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 30, 2007 11:57 

Painajaiset tulee mulle yleensä jaksoissa, saatan nähdä useamman viikon peräkkäin ja sit taas en pitkään aikaan. Tietysti lisäksi niitä satunnaisia painajaisia näkee silloin tällöin. Muistin yhtäkkiä, että jokunen vuosi sitten mulle määrättiin jotakin homeopaattista valmistetta johonkin muuhun vaivaan ja sen "sivuvaikutuksena" oli painajaisten loppuminen. Oli uskomaton olo kun pääsin niistä silloin yhtäkkiä eroon. Kummallisia nuo homeopaattiset valmisteet, vaikken niihin voi edelleenkään oikein uskoa niin kummasti ne vaan on tehonneet moneen vaivaan.

Tuota syväuni-juttua olen hieman ihmetellyt, nimittäin laajassa unipatjatutkimuksessa mulla todettiin normaalia enemmän syvää unta! Tosin se perustui vain yhden yön mittauksiin, enkä enää muista näinkö silloin kuinka paljon unia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 13, 2008 02:28 

Luin tuota listaa CFS kuuluvista unihäiriöistä ja huomasin, että siellä oli myös yölliset kauhukohtaukset. Onko mitään tietoa minkä takia nämä liittyvät myös CFS:ään? Itse olen nimittäin kärsinyt painajaisista ja erilaisista unihäiriöistä jo vuosia, mutta nyt tässä viimeisen puolen vuoden sisään on uutena oireena tullut myös unissakävely ja yölliset kauhukohtaukset.

Saatan lähteä vaeltamaan pitkin asuntoa ja herätä yhtäkkiä jossain yhtään tietämättä miten sinne päädyin. Joskus herään keskellä yötä kirkumaan ilman mitään syytä, tai hyvin usein (kuten viime yönäkin) pomppaan yhtäkkiä ylös sängystä huutamaan. Aivan paniikissa osoitan jotain "eläintä" tai vastaavaa joka muka sängyssä on. Viime yönä en millään meinannut suostua poikaystäväni mukaan tulemaan sänkyyn (itse muistan kyllä tämän hämärästi, mutta se tuntuu edelleen niin todelliselta, että siellä olisi jotain ollut). Otin sitten vain tyynyn ja menin kippuralle jalkopäähän peloissani nukkumaan koko loppu yöksi.

Hirveiden öideni takia päivät ovat sitten vielä mahdottomampia kovan väsymyksen ja uupumuksen vuoksi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 13, 2008 02:48 

Sitä ei ole varmaan koskaan kunnolla tutkittu, mutta syynä varmaan lienee että jotain/joitain välittäjäaineita erittyy liian paljon/liian vähän/liian epätasaisesti. Esim. adrenaliini ja noradrenaliini voivat ainakin aiheuttaa painajaisia (itselläni painajaiset lisääntyivät kun söin etilefriiniä, joka on sympatomimeetti) ja väitetysti myös hypoglykemia ja häiriöt kortisolin erityksessä voivat. En tiedä onko painajaisten ja kauhukohtausten etiologia sama - itse en ole koskaan kärsinyt jälkimmäisistä, mutta todella hirvittäviä unia olen kyllä nähnyt - mutta voisi kuvitella, että niillä on jotain yhteyttä.

En tiedä tarkemmin siitä, mikä unissakävelyn aiheuttaa. Pitäisi perehtyä aiheeseen enemmän. Itselläni oli yksittäinen episodi n. kuusi vuotta sitten, kun yöllä tyrkin kirjoja kirjahyllystä kuvitellen niiden olevan unessani olleita lautoja (heh), mutta sen jälkeen en ole tiettävästi yöllä liikuskellut.

En muista syötkö magnesiumia, mutta minulla magnesium on auttanut yöhikoiluun ja yleisesti unen laatuun. En sitten tiedä auttaisiko se tuollaisiin ongelmiin. Uskon, että jos löytäisit itsellesi lääkkeen joka auttaisi useampaan oireeseen (esim. epilepsialääke tai joku masennuslääke), se voisi hyvinkin auttaa noihin oireisiin. Tai yleensäkin mikä tahansa joka syventäisi yöunta voisi auttaa. Valeriaana/GABA vähentää ahdistusta ja voi auttaa nukkumisessa, joten jomman kumman luontaistuotteen voisi kuvitella olevan mahdollisesti avuksi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 13, 2008 02:54 

Magnesiumia otan kyllä aina iltaisin. Minulla oli pitkään Triptyl lääkkeenä fibromyalgiaan ja unenlaadun parantamiseen. Lopetin kuitenkin tuon lääkkeen muutama kuukausi sitten koska en tuntenut saavani siitä enää mitään apua vaikka annostus olisi ollut mikä. Nyt käytän "nukkumislääkeenä" ainoastaan luontaistuotteita. Tryptotabs nimistä tällä hetkellä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]