Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:24

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: ...............
PostPosted: Wed Jun 26, 2013 11:40 

Nemu,kävin Tampereen Unestassa keväällä,o.pololle olisi ollut jonoa,mutta sain ajan toiselle nopeasti.oli tosi ihana lääkäri,tiesi ainakin cfs:tä paljon.puolitoista tuntia käynti kesti,eli perusteellisesti hän haastatteli.ja sanoi että tiimin kanssa käyvät vielä läpi kaiken.mun on vaikea päästä sinne,joten sain puhelinajan kuukauden kuluttua ja siinä tunnin ajan kyseli taas.ja heinäkuussa taas uusi soittoaika.En voi muuta kun kehua tuota paikkaa. :D

Profile  

Post subject: Re: Unihäiriöt
PostPosted: Tue Oct 21, 2014 06:22 

Minulla on taas ollut pitkään vaihe jolloin uniongelmat ovat vaivanneet, en ole saanut syvää unta enää pitkään aikaan huolimatta rentoutumisäänitteistä tai melatoniinista. Tuntuu, että tuo käy hyvinvahvasti mielenterveyden ja terveyden päälle ylipäätänsä. Ostin myös ashgwandhaa ja olen sitä käyttänyt parina päivänä teelusikallisen verran (on muuten aivan karmean makuista), mutta en silti ole juuri nukkunut paremmin. Ongelma myös, että minun tulisi ihon kunnon takia käyttää mahdollisimman vähän lisäravinteita. En kuitenkaan noita varsinaisia unilääkkeitäkään tahtoisi käyttää kun ne vasta tahmean olon tekevätkin enkä ole kovinkaan varma niiden turvallisuudesta. Mikä avuksi?

Profile  

PostPosted: Wed Oct 22, 2014 08:23 

Edelleenkään en usko, ettetkö voisi joitain lisäravinteita käyttää ongelmitta. Unihäiriöihin on kuitenkin joitain hoitoja, jotka eivät ole lääkkeitä tai lisäravinteita. Yksi on neuropalaute eli neurofeedback, joista eräs foorumilainen sai paljon apua. Lisäksi on esim. akupunktio, hypnoosi, aromaterapia ja kromoterapia (melatoniinin luonnollisten tuotannon säätely värilaseilla). Plus joitain hoitoja, joiden todellisesta toimivuudesta ei ole juuri näyttöä, kuten MindSpa.

Joskus tietysti unettomuuden takana on esim. hormonaalinen tai ravitsemuksellinen puutos, joka pitää hoitaa. Esim. itse en pysty nukkumaan yli yhtä tuntia yössä, jos en ole ottanut tarpeeksi kortisonia.

Lisäksi on tietysti monia unihäiriöihin auttavia lääkkeitä, jotka eivät ole unilääkkeitä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Oct 22, 2014 07:05 

Törmäsin tällaiseen juttuun jossa sanotaan, että kehossa oleva candida voisi aiheuttaa unettomuutta? http://www.candidamd.com/candida/insomnia.html

What is causing the epidemic of insomnia?

While the brain and nervous system are the areas that control the sleep cycle, most people with insomnia have normal nervous systems. The most common cause of insomnia, as observed in clinical practice, is Candida infection and its effect on the liver.

The liver has the task of purifying the blood so that toxins (which can be natural substances, the products of metabolism, or unnatural chemicals) are altered to a non-toxic state and then removed from the bloodstream. If it fails in this function, the result is too high a level of unwelcome chemicals in the blood and hence to all the organs, including the brain. The most common example with which we’re all familiar is how tired and mentally non-functional a person can be for a while after eating too large a meal; the liver has the task of processing all food that enters the body, and in this case it is overwhelmed and cannot clear out all the foreign substances contained in the meal.

Candida insomnia

Insomnia, meaning difficulty getting to sleep or staying asleep, is a problem that has grown to epidemic proportions in recent years. The reasons behind insomnia and especially the recent increase in insomnia are not at all clear in the medical literature. The usual approach is to use benzodiazepine sleep medications (like Xanax, Ativan, Valium, Klonopin or the closely related drug Ambien) which are notorious for causing a subtle type of addiction which grows gradually to a seriously impaired neurologic state. Others seek natural remedies which may help bring on sleep, but never get at the underlying disorder which affects sleeping each night.

Insomnia follows some characteristic patterns:

The most common pattern is falling asleep without too much difficulty, but then waking up between 1 and 3 am. The person may or may not be able to fall asleep again after that depending on their insomnia symptoms.

Others have trouble getting to sleep in the first place. They often feel charged up or excited at that time of the night, rather than feeling tired and relaxed.

Others wake up “every hour” after falling asleep, and never feel like they’re deeply asleep.

A common experience with any of these patterns is that people find that their minds won’t turn off, that the mind is filled with too many thoughts or worries, and that the body doesn’t seem to even be aware that it’s the middle of the night and that it should be sleeping. These people often are frustrated and seeking "insomnia treatments."

After these rough nightly experiences, people either try to sleep in the next morning or simply tough it out the next day, often relying on stimulants to make it through.

What is causing the epidemic of insomnia?

While the brain and nervous system are the areas that control the sleep cycle, most people with insomnia have normal nervous systems. The most common cause of insomnia, as observed in clinical practice, is Candida infection and its effect on the liver.

The liver has the task of purifying the blood so that toxins (which can be natural substances, the products of metabolism, or unnatural chemicals) are altered to a non-toxic state and then removed from the bloodstream. If it fails in this function, the result is too high a level of unwelcome chemicals in the blood and hence to all the organs, including the brain. The most common example with which we’re all familiar is how tired and mentally non-functional a person can be for a while after eating too large a meal; the liver has the task of processing all food that enters the body, and in this case it is overwhelmed and cannot clear out all the foreign substances contained in the meal.

When a person has Candida infection, the first major organ invaded by Candida is the liver. After months to years of continuing invasion into deeper tissues, Candida causes the liver to malfunction, either through direct poisoning or through interruption of the liver’s normal processes. The result is excess levels of toxin (normal metabolites that should have been cleared out and/or direct toxins produced by Candida itself) in the bloodstream, especially evident between 1 and 3 am when it appears the liver goes through a natural nightly change. These toxins are generally irritating to the nervous system, causing irritability, anxiety and panic, depression, racing or hard-beating heart, and of course insomnia. This explains why the mind is filled with thoughts and won’t turn off in the middle of the night. If this symptom is not present, then the insomnia may have a different cause.

Effective Candida treatment is key to reversing the abnormal liver condition that accounts for most insomnia cases today. Other measures to further improve and restore liver function are often necessary, in addition to Candida treatment, to bring sleep back to normal. These include a liver/gallbladder flush technique that is included in the Candida treatment kit, the medicinal mushroom Reishi, adrenal cortex supplementation, and other helpful supplements.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 22, 2014 07:07 

Ja onko tuo neuroapalaute tarkalleen ottaen millaista hoitoa, missä sitä saa, korvaako Kela?

Profile  

PostPosted: Wed Oct 22, 2014 08:01 

Ei vaikuta oikein uskottavalta tuo candidanhoito. Tutkitaanko uniongelmaisilta yleensä hiiva? Multa ei ole koskaan uniongelman yhteydessä tutkittu, ja silloin kun on tutkittu, niin mitään hiivaongelmaa ei ole ollut... Eli mistä pitäisi tietää, onko uniongelman taustalla candida?

Profile  

PostPosted: Thu Oct 23, 2014 10:51 

Varmasti on ihan huuhaata väittää, että kandida olisi yleisin univaikeuksien syy. Joissain tapauksissa se voi varmaankin olla, mutta kyllä yleisimmät syyt menevät ihan sinne stressin, hermoston ylikierroksilla olon sun muiden piikkiin. Jotkut vitamiinien ja hormonien puutokset ovat myös aika yleisiä syitä, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta ja postmenopausaalisilla naisilla estrogeenin puutos.

Neuropalautetta saa parista paikasta Suomesta, Google kertoo enemmän. Siinä siis ihminen oppii säätelemään aivojen vireystilaa EEG-laitteesta(?) saadun palautteen avulla. Yleensä hoitoa antavat käsittääkseni lääkärit ja lääkärin vastaanotostahan saa aina Kela-korvauksen, mutta keskimäärinhän se on aika pieni verrattuna vastaanoton hintaan. Jos hoitoa ei anna lääkäri, korvausta tuskin saa. En usko, että hoitoa käytetään Suomessa julkisella puolella, vaikka ei se mahdotonta ole.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 29, 2015 11:08 

Itselläni on viime viikot ollut melko pahaa ahdistusta/henkistä pahoinvointia ja depersonalisaatiota. Viime vuosi oli todella stressaava monella eri alueella ja uskon, että tämäkin johtuu siitä. Yksi häiritsevimmistä oireistani on sellainen, että tuntuu kuin mieli vaipuisi unitilaan, vaikka olisin fyysisesti täysin hereillä. Kerran surffailin netissä ja yhtäkkiä ajatukseni alkoivat harhailla ja havahduin siihen kun hengitykseni muuttui pinnalliseksi, kuten vähän ennen nukahtamista. Tuntuu kirjaimellisesti siltä kuten englannissa todetaan "losing my mind". Ihan kuin aivoni kaipaisivat koko ajan unta, vaikka itseäni ei varsinaisesti nukuta tai väsytä. Normaali nukkuminen onnistuu taas ihan hyvin, mutta jos satun yöllä heräämään niin olo on aina todella ahdistunut/epätodellinen/sekava. Onko kellään muulla ollut tällaista ja voiko tämä johtua muista kuin psyykkisistä syistä? Minulla ei siis ole CFS:ää tai mitään muutakaan diagnosoitua sairautta.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 30, 2015 12:46 

Kyllä tuohon voi olla fyysisiä syitä. Narkolepsia on esimerkki sairaudesta, jossa uni ja valvetila voivat tavallaan sekoittua. Olet ehkä kuullutkin, että narkolepsiassa ihminen voi nukahtaa keskellä päivää. Siihen voi liittyä kuitenkin muutakin, esimerkiksi hypnagogiset hallusinaatiot (tavallaan "unet puskevat valvetilaan") sekä katapleksia, jossa lihasjänteys katoaa kuin ihminen vaipuisi uneen - vaikka tämä on täysin hereillä.

Varmasti myös muita mahdollisia syitä on. Minusta tuo kuitenkin kuulostaa enemmän neurologiselta kuin psykiatriselta. Tietysti ongelmana on löytää lääkäri, joka lähtisi selvittelemään asiaa. Jos sinulla suinkin on varaa ja mahdollisuuksia, suosittelisin menemään yksityiselle unilääkärille.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 30, 2015 10:51 

Dustin, sinun pitää yrittää saada hengitys tapahtuvaksi alhaalta palleasta. Minulla joskus on levoton olo nukkumaan ruvetessani. Siihen auttaa se, että muuttaa hengitystään. Se rentouttaa erittäin hyvin, ja ennen kuin huomaakaan, niin onkin nukahtanut - ei välttämättä kovin nopeasti, mutta kuitenkin on.

Minulla se onnistuu parhaiten selälläni. Hengitä sisään ja laske sekunteja. Jos on esim. seinäkello, niin kuulet tai näet montako sekuntia menee (tai vain laske mielessäsi). Sisäänhengitys lähtee palleasta ja on ehkä 3 tai 4 sekuntia. Uloshengitysen pitää olla passiivinen, ilman hengitysliahsten toimintaa, ja sisäänhengitystä pitempi. Aluksi voi koettaa pidentää ulsohengitystä, niin että pidättää sisäänhengityksen alkua, minä pidennän sen n. 8-10 sekuntiin.

Kun uloshengitystä yrittää pidentää, niin huomioi myös hartoiden rentoutus. Kun paikat ovat jännittyneenä, niin rentoutuessa tapahtuu jopa pieniä heilahdusliikkeitä esim. hartioissa. Pää saattaa kääntyä toiselle päin. Se hakee rennoimman asennon, asento riippuu esim. tyynyn muodosta.

Väliilä voi tulla tarve hengittää sisään vielä syvempään ja pitempään ja uloshengitys lyhenee. Mutta jatka yritystä, pyri pitkään uloshengitykseen. Lopulta pitkään uloshengitettäessä ei tulekaan tarvetta heti hengittää sisään. Kun huomaa, että pallea hoitaa sisäänhengityksen luontevasti ilman että tarvitsee erityisesti sitä miettiä, niin laskemisenkin voi unohtaa. Hengitys asettuu sitten itsekseen oikealle tasolle. Jokaisella on oma sopiva hengitysrytmi. Minä kokeilen joskus vaikka kuinka pitkää uloshengitystä, mutta ei se lopulta jää niin pitkäksi. Hengityksessähän on yleensä myös jonkinlainen tauko ulos- ja sisäänhengityksen välissä. Tämä tauko tulee mukaan uloshengityksen laskemisessa. Minulla rintakehä ei pitkään aikaan enää supistu, vaan ehkä nimenomaan se tauko pitenee.

Jännityksen tai pelokkuuden aiheuttama lihastoiminnan väkinäisyys voi aiheuttaa sitä pinnallista ja nopeaa hengitystä. Liian nopeassa hengityksessä hiilidioksidia voi poistua elimistöstä liikaa. Itse en ole varma, onko minulla hyperventilaatiota joskus. Keuhkolääkäri on kuitenkin sanonut, ettei minulla sitä ole. Mutta miksei sitä liian nopeaa ja pinnaliista hengitystä voisi olla kuitenkin slloin, kun olo tuntuu levottomalta.

Normaalisti veren pH pysyy hyvin tarkasti oikeassa. Väärille urille lähtenyt hengitysrytmi voi yrittää muuttaa veren pH:ta. Jos tasapaino pyrkii muuttumaan, niin sen säätöön on elimistössä monta keinoa. Normaalisti toimivassa elimistössä aivot säätävät hengityksen tilanteeseen tarkoituksenmukaiseksi. Se säätää myös pH:ta. Veressä happo-emästasapainoa ylläpitää myös puskurijärjestelmä ja lisäksi munuaiset auttavat myös pH:n säätelyssä.

Stressi voi olla sinulla oireittesi syynä. Valveunia on minullakin joskus. Niistä ei tarvitse olla huolissaan. Minulla ehkä ilmenee niitä, jos olen nukkunut liian vähän, tai joskus en edes tiedä syytä. Niitä sanotaan esiintyvät ihmisillä unen ja valvetilan rajamailla. Minä katselen joskus sängyssä aamu-TV:tä ja omassa päässäni toista videota yhtäaikaa.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 31, 2015 11:51 

Katapleksian kuvaus vastaa aika hyvin tuota oiretta, vaikken olekaan varsinaiseen "uneen" vaipunutkaan. Ahdistuksen syövereissä olen mieltänyt tuon oireen sellaiseksi "nyt vaivun psykoosiin" -tuntemukseksi, mikä ei kauheasti helpota oloa. Hypnagogisia hallusinaatioita minulla on myös öisin melko usein, mutta uskon että ne vähenisivät, jos pääsisin eroon skitsofrenian/vakavan mielisairauden peloistani. Pari viime päivää ovat kuitenkin olleet väsymystä lukuunottamatta ihan hyviä, täytyy katsoa miten tilanne kehittyy.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 01, 2015 08:55 

pulla wrote:
Kun uloshengitystä yrittää pidentää, niin huomioi myös hartoiden rentoutus. Kun paikat ovat jännittyneenä, niin rentoutuessa tapahtuu jopa pieniä heilahdusliikkeitä esim. hartioissa. Pää saattaa kääntyä toiselle päin. Se hakee rennoimman asennon, asento riippuu esim. tyynyn muodosta.

Minä käytän uloshengityksen pidentämistä apuna jännitystilanteissa, kun pitää tasata hengitys ja mikäli uni viipyy tms.. Sisään ja uloshengityksen suhde 1:2.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Mar 25, 2015 01:14 

Mulla on melkoiset uniongelmat. Nukahtamisongelma mulla on ollut aina (välillä ollut kausia jolloin se on ollut poissa mutta edellisestä hyvästä kaudesta on 15 vuotta), johtuen siitä että olen iltavirkku tai näin olen ainakin sen ajatellut. Sen lisäksi viime vuosina olen alkanut heräilemään öisin, mitä en ennen tehnyt juuri koskaan. Pahimpana aikana saatan herätä 6-8 kertaa yössä joten en pääse missään vaiheessa kunnon uneen. Tämän lisäksi pitää käydä vessassa joskus montakin kertaa yössä, etenkin ennen nukahtamista, mutta melkein joka yö vähintään kerran kesken unien.
Tämän lisäksi nukun erittäin levottomasti, pyörin hirveästi ja huidon ja potkin. Osa kavereistani ja työkavereistani kieltäytyy nukkumasta samassa huoneessa mun kans koska silloin ne ei nukkuisi yhtään. Mun vieressäni nukkuminen tarkoittaa kuulemma ei-nukkumista. Sen lisäksi vielä kuorsaankin usein aivan saatanasti, mikä saattaa johtua siitäkin että nenä on tukossa koko ajan.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 25, 2015 01:27 

Tuossa näyttäisi olevan useita eri ongelmia

a) itse huonounisuus ja heräily
b) yliaktiivinen rakko tai liiallinen virtsaneritys, esim. diabetes insipidus (vesitystauti)
c) tukkoinen nenä
d) mahdollisesti yöllinen myoklonus eli levottomien jalkojen unenaikainen versio

Oletko kokeillut melatoniinia? Jos ei auttanut, oletko kokeillut eri annoksilla? Sopiva annos vaihtelee yksilöllisesti alle 0,5 milligrammasta yli viiteen. Liian iso annos voi huonontaakin yöunta. Toiseksi paras reseptivapaa unitroppi on ehkä glysiiini, aminohappo jota saa hyvinvarustetuista urheilukaupoista. Inositoli ja ashwagandha ovat hyviä heräilyyn, nukahtamiseen ne eivät juuri auta.

B:n kohdalla pitäisi selvittää onko rakko yliaktiivinen vai erittyykö virtsaa liikaa. Tuleeko virtsaa paljon kerralla ja onko se läpinäkyvää, vai tuleeko rakkoon paineen tunne jo tosi pienillä virtsamäärillä? Molemmatkin voi olla yhtä aikaa, kuten minulla. Jos virtsaa erittyy liikaa, voi kokeilla suolaveden juomista (http://unesta.fi/images/stories/suolali ... 3.2015.pdf) joka monilla lievittää useita muitakin oireita, mutta diabetes insipidukseen se ei auta.

C:n syy pitäisi selvittää, mutta näin ensi alkuun sitä voisi yrittää myös lievittää jollain. Oletko kokeillut antihistamiinia, oraalisesti tai nenäsuihkeena? Entä natriumkromoglikaattinenäsuihke? Breathe Right -kuorsauslaastarista on myynnissä erikseen nuhanenä-versio. Se toimii siis avaamalla nenää fyysisesti, ikään kuin raottamalla sieraimia. Minusta se toimii, riippunee nenän ulkoisesta anatomiasta toimiiko sinulla. Jos tätä nuhaversiota ei löydy, tavallinen kuorsauslaastarikin voisi auttaa.

Jos kyseessä on myös D, siihen voi olla syynä alhaiset rautatasot, jotka eivät näy välttämättä hemoglobiinissa vaan ainoastaan ferritiinissä. Joillain auttaa metyylifolaatti, foolihapon aktiivinen muoto.

Suomen ainoa CFS-asiantuntija Olli Polo on nimenomaan unilääkäri, joten siinä mielessä hänen vastaanotolleen meno olisi erityisen hyvä idea, jos se vain on mahdollista. Joskus hän on ottanut vastaan myös puhelimitse ja Skypellä, mutta en tiedä onnistuuko se 1. käynnillä.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 26, 2015 10:44 

Melatoniinia mulla oli joskus mutta ei siitä juuri apua ollut. Mulla oli vuosikausia Imovane, mutta sitten se ei enää toiminut. Nyt mulla on tarvittaessa Mirtazapin, joka kyllä auttaa nukahtamaan, mutta ei se auta heräilyyn. Eikä etenkään heräämiseen koska monesti sen ottamisen jälkeen en meinaa päästä mitenkään sängystä ylös! Mutta jos olen valvonut viikon (=nukkunut tosi vähän ja huonosti), otan viikonloppuna Mirtazapinin jotta saan nukuttua edes.

Mulla on sekä yliaktiivinen rakko että virtsaa erittyy liikaa, monesti on ihan läpinäkyvää, etenkin illalla. Toisaalta pystyn tarvittaessa kyllä pidättämäänkin eli karkailua ei ole.

Antihistamiinit eivät auta. Mulla itse asiassa tuntuu kuin olisi kyhmy toisessa sieraimessa joten se nyt ainakin pitäisi käydä lääkärissä tarkistuttamassa! Mitkään kuorsauslaastarit tai -suihkeet ei auta, eikä kiskokaan. Olen epäillyt että minulla olisi ihan rakenteellinen vika nenässä.

Nukkuessa mun jalat ei ole levoton osa vaan eniten pyöriminen ja huitominen. Saatan joskus kyllä potkaistakin. Vuosi sitten mulla oli kausi jolloin nukuin todella levottomaksi, sänky oli aamulla kuin pommin jäljiltä. Mulla oli sängynpääty, aika korkea ja metallinen, ja mun piti siirtää koko sänkyä joka aamu koska se siirtyi ihan vinoon joka yö!

Pitäisi saada aikaiseksi mennä lääkäriin edes tuon nenän kyhmyn takia mutta kun ei vain jaksa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]