Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 11:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: Unihäiriöt
PostPosted: Thu Mar 26, 2015 01:31 

Millä annoksella olet siis käyttänyt melatoniinia? Tosiaan annoksen muuttaminen voi joskus tuoda sen kaivatun vaikutuksen. Minusta kannattaa kokeilla myös reseptivapaita vaihtoehtoja, osa niistä toimii hurjan hyvin (vaikka toiset ovatkin hyvin mietoja).

Onko sinulta suljettu pois diabetes insipidus? Oletko kokeillut suolaveden juomista?

"Levottomat jalat" ei välttämättä koske pelkkiä jalkoja vaan voi olla koko kroppa levoton, siksikin tuo yöllinen myoklonus on kuvaavampi termi.

Rakenteelliset viat nenässä ovat suht yleisiä ja joillekin niistä voi tulla myös päänsärkyä (contact point headache).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Mar 26, 2015 04:40 

En muista annosta enää, tästä on jo aikaa kun sitä mulla oli. Ja siis Mirtazapin auttaa hyvin mulla nukahtamiseen, mihin se on tarkoitettukin. Diabetes insipidusta ei ole tutkittu ja tähän asti en ollut koskaan siitä kuullutkaan. Mulla on kyllä tarve juoda vettä paljon ja päivän aikaan hörpin vettä koko ajan, ja saan helposti nestehukasta päänsäryn. En tiedä liittyykö tähän mitenkään, mutta mulla on ollut kerran munuaisaltaantulehdus, isällänikin on ollut munuaistulehdus ja äidilläni oli virtsatieinfektiokierre. Veljelläkin on ollut munuaiskivet joten taitaa meillä jotain "munuaisjuttuja" ainakin suvussa olla.

Profile  

PostPosted: Tue May 19, 2015 11:21 

Hei,

Viimeisen parin viikon aikana uniongelmat ovat kasaantuneet ja uupumus on selvästi pahentunut, sillä olen nukkunut heikommin ja on pahoinvointia. Valoisuus on eräs seikka niiden takana.
- kaikki alkoi kumuloiotua täysikuun aikaan: en päässyt enää sujuvasti uneen, rupesin nukkumaan kevyemmin, heräilen enemmän ja näen "jatkuvasti unia".
- en ole nähnyt unia vuosikausiin ja nyt tuntuu siltä niiden vuoksi etten nuku kunnolla
- viime yönä olin juuri päästä uneen, kun jokin peto vei kissan ja kissa rääkäisi niin pahasti. Tietysti näin unta siitä, mitä kissulille on voinut käydä, eikä kissulia ole näkynyt sen jälkeen
- uupumuksen takia olen vetelä, en tee juuri mitään. Onneksi pihahommiin ei ole ollut asiaa jokapäiväisten sateiden takia
- kärsin hikoilusta ja jalkojen levottomuudesta nukahtamisvaiheessa, muutenkin jalat ovat sairaan kipeät
- candidalla saattaa olla osuutta tähän tilanteeseen, sillä punajäkälää hoitava lääkäri lisäsi hiivalääkitystä

Profile  

PostPosted: Tue May 19, 2015 11:38 

Kokeile ihmeessä metyylifolaattia, jos et vielä ole, en muista. Se on tullut nyt Ruohonjuuren valikoimaan, jos muualta ei löydy.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue May 19, 2015 11:48 

Maija wrote:
Kokeile ihmeessä metyylifolaattia, jos et vielä ole, en muista. Se on tullut nyt Ruohonjuuren valikoimaan, jos muualta ei löydy.

Täytyy kokeilla kunhan saan seuraavan eläkkeen

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 04:38 

Nostan vanhaa ketjua. Mulla ehdottomasti suurin yksittäinen, toimintakykyä alentava tekijä on unihäiriöt. Krooniset, 20 vuotta jatkuneet unihäiriöt. Olen kokeillut niihin oikeastaan kaikkea. Antihistamiineja, bentsoja, ainakin kahtakymmentä nukahtamis- ja unilääkettä ja muuta päälääkettä esim. neurolepteja. Kokeiltu on myös epilepsialääkkeet, melatoniini ja kaiken maailman yrtit mm. valeriaana ja aswagandha. On kokeiltu rentoutumiset ja muut. Kofeiinia en käytä. En treenaa iltaisin. Kortisoni ei auta, koska kortisolitasoissani ei ole mitään vikaa. Vain adrenaliini on kokeilematta.

Nukun ainoastaan tainnuttavalla lääkemäärällä, joka veisi tavalliselta ihmiseltä todennäköisesti hengen. Siis tyyliin 30 mg bentsoja + reipas annos neuroleptiä + nukahtamilääke +muutama väsyttävä antihistamiini niin saatan nukkua koko yön. En nyt vaan halua syödä tuollaisia lääkemääriä, koska en tällä haavaa ole töissä (kun kävin töissä, oli pakko käyttää melkein mitä tahansa lääkkeitä, että sain edes jonkin verran unta)

Yksi ongelmani on (kai) viivästynyt vuorokausirytmi. Minua ei ole pystytty tutkimaan uniklinikalla, koska en nuku unitutkimusyönä ollenkaan. En yksinkertaisesti saa lainkaan unta, jos tiedän, että ns. pitäisi nukkua. Siksi viivästynyt vuorokausirytmikin on jäänyt vain oletukseksi, sitä ei ole voitu vahvistaa. Minulla ei ole ns. luonnollista unirytmiä vaan rytmini on ollut täysin sekaisin vähän päälle 20-vuotiaasta alkaen, niin työvuoden kuin lomienkin ajan.

Unettomuus on todella invalidisoiva ongelma ja olisin kiitollinen, jos olisi jotain vinkkejä antaa.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 04:42 

Jos kyseessä on unirytmin häiriöt, niin siihen ei oikein auta välttämättä muu kuin oman rytminsä mukaan nukkuminen (ja ehkä isot annokset metyylikobalamiinia). Kyllähän sen voi itse aika hyvin testata, jos ei ole töissä (tai on lomalla). Saako nukuttua tarpeeksi jos nukkuu silloin kun nukuttaa eikä kellon mukaan.

Muussa tapauksessa se adrenaliini olisi kyllä hyvä kokeilla. Ja ehkä jokin stimulantti(!).

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 04:49 

En saa nukuttua tarpeeksi silloinkaan, kun saan nukkua oman kelloni mukaan,eli villoin, kun nukuttaa. Olen jo monta vuotta saanut nukkua oman kelloni mukaan mutta silti nukkuminen on aivan toivotonta eikä siinä ole minkäänlaista järkevää rytmiä.

Yksi ongelma on se, että minua useimmiten ei nukuta, mutta olen silti ylettömän uupunut.

Mihin perustuu metyylikobalamiinin teho nukahtamisessa? En yleensä kestä B-vitamiineja kovin hyvin. B12-vitamiinitasoni on korkea.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 04:56 

Metyylikobalamiini on siis nimenomaan unirytmin häiriöihin, vaikka se voi joillain auttaa myös muuntyyppiseen unettomuuteen. En ole perehtynyt tarkemmin sen vaikutusmekanismiin, mutta kyse ei ole puutoksen hoidosta, joten veriarvoilla ei ole merkitystä. Tässä pari julkaisua:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6622881
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2305167

Profile  

PostPosted: Sun Dec 04, 2016 12:32 

Pitääkö olla huolissaan, sillä nukun 2-3h tuntia pitempiä yöunia jatkuvasti? Mikäli herään "sopivasti" niin yritän katkaista unen 10h kohdalla. En tiedä että kuinka kauan oikein nukkuisin, jos nukkuisin täysin vapaasti. Uniaika on jatkunut loppupäästä.

Voi olla, että aivot vaativat unta tämän määrän, jotta ne vapautuvat päivän rasituksista ja asia on ok. Mikäli yritän nousta liian aikaisin, niin tunnen hoippuvani väsymyksen vuoksi. Kun joudun heräämään liian aikaisin, niin päiväväsymystä on niin että pitäis nukkua päiväunet. Nukahtaminen vaatii aikaa, mutta yöheräilystä nukahdan heti.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 04, 2016 02:20 

Eiköhän se ole niin, että on parasta nukkua niin paljon ettei väsytä kohtuuttomasti. Jos unentarpeesi on lyhyessä ajassa muuttunut niin siihen on varmaan jokin syy, mutta silti se on määrä jonka tarvitset.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 04, 2016 02:48 

Aloin miettiä, että unen tarpeeni lisääntyminen tapahtui kesän tai syksyn aikana. Ainoa muutos on, että aloin käyttää thyronia ja vajiksen oireta ovat mm. väsymys ja unettomuus. Olenko nukkunut aiemmin liian vähän tarpeeseeni nähden tai uneni laatu on ollut huonoa?

Muista lääkkeistä se ei voisi johtua, sillä Thyroxinen positiivisen lihasvaikutuksen seurauksena vähensin melkein kertaheitolla rivatrilin 5-->1, pc.n 8--> 2-4 ja buranan 4--> 2-3. Toisaalta voi johtua, sillä uneni olisi nyt luonnollisempaa, terveempää.

En voi muuta kuin, että annan kehon päättää nukkumiseni määrän.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 05, 2016 07:15 

Keuhkotautipolilta tuli ilmoitus, että sinne on tullut minua koskeva uniapnealähete. Tänään oli taas vielä 2-3 tuntia ylös nousemisen jälkeen ihan tokkurainen olo päässä, joten menen todellakin selvittämään "jos krooninen väsymys olisikin uniapneaa", kuten anestesialääkäri oli arvellut. Polin sihteeri arveli, että hyvällä tuurilla jo tammikuussa voi tulla aika.

Jatta: Minua väsytti yhtenä talvena juuri noin, että vaikka yöunet oli pari tuntia tavallista pitemmät, herätessä oli sellainen olo, että jos olisi kääntänyt kylkeä, olisi uni jatkunut saman tien. Ja päikkäritkin maittoivat. Sitten sain muuhun vaivaan tarkoitetun kortisonipiikin ja kuin taikaiskusta koko talven kestänyt väsymys hävisi. Olo tuntui jo samana päivänä paremmalta ja seuraavana päivänä oli kuin eri ihminen. Asiaa ei kuitenkaan tutkittu sen kummemmin kun ongelma kerran ratkesi.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 06, 2016 12:10 

Hei Jatta. Miullakin sama tyroksiinin aloituksesta johtuen voisin aamulla nukkua vaan. Nukun juuri pari kolme tuntia enemmän aamulla. Törkeä väsymys todellakin.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 06, 2016 01:34 

Joo, hyvä tietää että joku toinenkin kokee että pidentynyt uniaika voi liittyä thyroxiniin suoraan tai välillisesti.

En tykkäisi nukkua niin pitkään. Olen aikoinaan nuorene nukkunut km. 10h unia. Viimeyönäkin muistan kääntäneeni kylkeä muutaman kerran ilman mitään valvomisia ja muistan nähneeni unta.

Uniapneaa se ei ole, koska se on hoidossa, on käytössä cpap-maski tavanomaisesta poikkeavilla säädöillä, ts. säädöt ovat sellaiset, joka eivät häiritse unta. Toista se oli aiemmassa hoitopaikassa, ei kuunneltu minua.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

All times are UTC + 2 hours [ DST ]