Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 07:16

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uniongelmien määritttely
PostPosted: Wed Jun 24, 2015 11:53 

Olen ollut aina sitä mieltä, että minä en kärsi unettomuudesta. Sitten yksi kaverini kysyi, että olenko tosissani. Olen ajatellut, että kukaan joka nukkuu yli 12 tuntia vuorokaudessa ei voi kärsiä unettomuudesta. Mutta uneni on erittäin epäsäännöllistä.

Jonakin päivänä saatan nukkua 10-12 tunnin yöunet, ja siihen päälle päiväunet. Tai kahdet. Päiväunien pituus vaihtelee kahden ja viiden tunnin välillä.

Erityisesti viimeaikoina olen alkanut heräillä tavattoman aikaisin. Tyypillinen päivä menee niin, että saan nukuttua yöllä 3-5 tuntia ja nukun sitten 2-3 tunnin päiväunia kaksi tai kolme kertaa päivässä.

Pitäisikö minun lisätä oireluettelooni uniongelmat ja onko unen suhteen muutakin oleellista kuin että sitä nukkuu määrällisesti tarpeeksi? Haittaako, jos nukkuu parin tunnin pätkissä?

Profile  

Post subject: Re: Uniongelmien määritttely
PostPosted: Thu Jun 25, 2015 12:23 

Kyllä tuo selvältä uniongelmalta kuulostaa. Siis liikaunisuuskin on uniongelma ja pätkäunikin on uniongelma.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 25, 2015 01:57 

Yksi mahdollisuus on, ettei unesi ole virkistävää. Saatat vaikka tietämättäsi heräillä pitkin yötä, et vaivu syvään uneen, tms. Mikä sitten on yksilöllisiä eroja ja mikä ongelmaa?

Minua helpotti, kun joitakin vuosia sitten luin Hesarista pitkän artikkelin monivaiheisesta unirytmistä. Kuulema entismuinoin ihmisillä on ollut 2-vaiheinen unirytmi. Itse töissä ollessani nukuin usein 4-6 tunnin yöunet ja töistä tultua 2-3 tunnin päiväunet. Kokonaiskesto oli minulle jo lapsuudesta asti normaali 9 tuntia, mutta se vain tuli kadessa erässä. En enää löytänyt juttua Hesarista, mutta aiheesta löytynee tietoa esim. polyphasic sleep -haulla. Tässä pari juttua:

http://www.bbc.com/news/magazine-16964783

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/06 ... -unirytmin

http://paleoleap.com/polyphasic-sleep/

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 11:36 

Periaatteessa ihmisen ei pitäisi "väkisin" alkaa vääntää itselleen ongelmia. Se että jokin on epätavallista ei vielä tee siitä ongelmaa, kuten Mira tuossa sanookin. Jos nukkuu vuorokaudessa tosi monta tuntia, se voi toki siinä mielessä olla ongelma, että päivään jää vähemmän tunteja tai erilaiset velvoitteet kärsivät.

Jos uni on tosi katkonaista, kuten vaikka pienen vauvan äidillä, toki se syö myös unen laatua, kun syvään uneen asti ei välttämättä pääse, mutta sinänsä unen jakamisesta muutamaan osaan (jos se tulee keholta itsestään eikä olosuhteiden sanelemana) ei ole haittaa. Olennaisinta on se, tuntuuko sinusta että nukut huonosti ja millainen olo sinulla on aamulla. Vaikka nukkuisi 8,5 tuntia järkevään aikaan päivästä heräämättä yöllä kertaakaan, unenlaatu voi olla huonoa, ja yleensä sen kyllä huomaa.

Tietysti CFS:ssä on tyypillistä virkistämätön uni, joka löytyy monista diagnostisista kriteereistäkin.

Unitutkimuksellahan nämä usein selvitetään. Jos omistaa sopivanlaisen älypuhelimen, voi noin sadan euron hintaan ostaa Beddit-laitteen, jolla voi tehdä unitutkimusta kotonaan. Se ei mittaa aivan kaikkea (esim. happisaturaatio) mitä laaja unitutkimus, mutta useimpia muuttujia kyllä, ja samalla rahalla voi tutkia untaan - ilman ikäviä piuhoja ja elektrodeja - vaikka joka yö.

EDIT: Mainitsitkin toisaalla, että näet jatkuvasti unia, myös päiväunilla. Mainitset myös unihalvaukset. Jotain häikkää unimaailmassasi siis tuntuu olevan. Pelkkä unenpuutekin voi riittää siihen, että heti kun nukahtaa, alkaa nähdä unta. Unihalvausten syntymekanismiin en ole niin perehtynyt.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jul 04, 2015 11:39 

Näin olen ajatellut itsekin, ja minulle soveltuu oikein hyvin tuollainen nukkuminen kahdessa erässä, esim 5 h yöllä ja 3 iltapäivällä. Toki lääkärien niskakarvat sellainen elämäntapa nostaa pystyyn, mutta siitä en ole liiemmin välittänyt. Minun on aina ollut vaikea pysyä hereillä putkeen sitä 16 tuntia.

Tällainen osissa nukkuminen on nimenomaan kehon oma idea, nykyisin en käytä herätyskelloja ja puhelimeni on aina äänettömällä, jotta saan nukkua rauhassa niin kauan kuin nukuttaa. Mielestäni päiväunien väliin jättäminen ei myöskään minulla paranna yöunen määrää tai laatua, vaan saattaa jopa huonontaa. Jos nukun lyhyemmissä osissa (3-6h kerralla) tunnen olevani pirteämpi ja energisempi ja ajatus kulkee selkeämmin, kuin jos nukun esim 10 tuntia yhteen soittoon. Pitkät unet väsyttävät, tosin se saattaa johtua muustakin.

Eilen 'yöllä' nukuin jonkun 18-20 tuntia. Toisaalta syynä saattaa olla burana, joka aina nukuttaa tosi paljon itseäni.

Olen ajatellut että rikas unennäkö ja muut uni-ilmiöt ovat taipumus tai ominaisuus, ja niin kauan kuin niistä ei ole ongelmaa, en ole kiinnittänyt niihin suurempaa huomiota. Talvisin tietysti nukun tosi paljon.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]