Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 11:56

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Oletko yliherkkä lääkkeille?
Kyllä useimmiten, ja minulla on matala verenpaine. 40%  40%  [ 4 ]
Kyllä useimmiten, mutta minulla on normaali tai korkea verenpaine. 10%  10%  [ 1 ]
Joskus, riippuu ajankohdasta tai lääkkeestä. 20%  20%  [ 2 ]
En mittaa verenpaineita, joten en tiedä. 0%  0%  [ 0 ]
En, vaikka minulla on matala verenpaine. 20%  20%  [ 2 ]
En, koska minulla on normaali tai korkea verenpaine. 10%  10%  [ 1 ]
Total votes : 10
Author Message
 Post subject: Verenpaineen vaikutus lääkeherkkyyteen
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 10:21 

Norjalainen yleislääketieteen erikoislääkäri Knut Flytlie väittää kirjassaan Vitamiinit (2013:148), että matalan verenpaineen omaavat henkilöt ovat herkkiä lääkkeiden sivuvaikutuksille.

Olen huomannut tämän omalla kohdallani todeksi. (Minulle on diagnosoitu myös CFS, jonka oireisiin kuuluu lääkeherkkyys.)

Laitoin aiheesta kyselyn, että nähdään onko lääke(yli)herkkyys verenpaineesta kiinni. :D

Attachments:
verenpaine1.jpg
verenpaine1.jpg [ 114.29 KiB | Viewed 3667 times ]
 Profile  

Post subject: Re: Verenpaineen vaikutus lääkeherkkyyteen
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 11:37 

Voihan tässä olla korrelaatiota sillä lailla, että alhainen verenpaine liittyy usein autonomisen hermoston toimintahäiriöihin ja näillä ihmisillä on usein myös herkkyyttä lääkkeille, vaikka nämä kaksi asiaa eivät sinänsä liittyisi toisiinsa.

Itse olen varmaan poikkeuksellisen epäherkkä lääkkeille, vaikken psyykelääkkeitä olekaan koskaan syönyt (poikkeuksena oksatsepaami ja klonatsepaami muutamia kertoja) ja muistakin "päälääkkeistä" vain Lyricaa, josta ei tullut yhtään mitään haittavaikutuksia. Sen sijaan luontaistuotteille olen aika herkkä, nykyään saan melkein kaikista alkuun vatsavaivoja ja tosi moni laskee minulla verensokeria (=ei voi käyttää).

Paljon muitakin erilaisia sivuvaikutuksia on tullut luontaistuotteista kuten aknea, sydämentykytystä, yöhikoilua, räkäisyyttä (allergia?), allerginen ihoreaktio, ripuli, refluksi, oksentelua, kilpirauhasen vajaatoiminnan paheneminen ja lihassärkyjä. Belgian-lääkärissä tulee aina tyhmä olo, esim. kun lääkäri sanoo että söisit enemmän antioksidantteja ja listaa ja sanon, että E-vitamiinia ja asetyylikysteiiniä en siedä yhtään enempää, vihreä tee, resveratroli ja pyknogenoli eivät sovi jne. Sain maarianohdakkeestakin ne ainoat sille listatut mahdolliset haittavaikutukset, vaikka joissain tutkimuksissa sillä ei ole ollut plaseboa enempää haittavaikutuksia.

Verenpaineeni koen olevan alhainen, vaikka tuon mielestä se on vain "ihanteellinen". Kyllä yli sadankin yläpaine voi jo aiheuttaa alhaisesta verenpaineesta johtuvaa oireilua.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 12, 2016 12:08 

Olen samaa mieltä tuosta, että myös lisäravinteille voi olla herkkä – itse olen molemmille. :?

Taulukon mukaan olen edustanut sarjaa ihanteellinen, mutta nykyään minulla on matala verenpaine. Oireita tosiaan voi olla jo ihanteellisella, mutta alhaisella olen huomannut ongelmien voimistuvan. Esimerkiksi väsymys on aina rankempaa, mitä matalammat paineet ovat.

Lääkkeiden haittavaikutuksien kokemiseen vaikuttaa myös nykyinen lääkitys sekä lisäravinteet.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 02:30 

Valehtelin, että minulla on matala verenpaine. Normaalisti se on tuossa ihannelukemien luokassa mutta kesällä menee usein sen alle jos on kuuma. Sivuvaikutuksia muistan saaneeni ainoastaan yhdestä masennuslääkekokeilusta (virtsaumpi akoi tehdä tuloaan) ja LDNstä tulee aamuripulia useimpina päivinä, joten ruksin että en kuitenkaan ole erityisen herkkä sivuvaikutuksille.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 05:35 

Kyselyissä on tosiaan se pulmallinen puoli, että täytyy rajata liikaa vastauksia. Kommentointi on varmasti parempi vaihtoehto tämän aiheen kohdalla. :)

Minulla on esimerkiksi joskus parempi toleranssi lääkkeille, kun taas joskus tuntuu, että edes Panadolia ei kestä. Olen ajatellut, että se voi johtua verenpaineen muutoksista. Tällä hetkellä juuri mitään en kestä ja matala on myös verenpaine.

Tuli mieleen, että vaikuttaakohan veriryhmä siihen myös. Sain kuulla, että edustan harvinaista veriryhmää, johon on yhdistetty esimerkiksi suurempaa todennäköisyyttä saada dementia. :|

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 06:24 

Autonominen hermostosi on siis tavallista huonommassa hapessa ja se voi aiheuttaa sekä verenpaineen laskua että lääkkeiden sietokyvyn heikkenemistä. En usko että veriryhmä tähän liittyy, vaikka se voi joihinkin asioihin elimistössä vaikuttaa, lähinnä infektiosairauksiin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 06:27 

Maija, omalla kohdallani tuo autonomisen hermoston häiriötila selittänee asiaa, mutta esimerkiksi mummollani ei sitä ole ja hänellä on ihan sama juttu verenpaineen sekä lääkeherkkyyden kanssa. Ei siis ole ihan niin yksiselitteinen asia.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 09:08 

Jos mummollasi on alhainen verenpaine, silloinhan hänen autonomisessa hermostossaan on jotain häikkää, vaikka olisikin ns. "perusterve" ihminen. Toki se on yleinen häikkä.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 10:12 

Autonomisen hermoston lisäksi esim. hormonitoiminta sekä ruokavalio vaikuttavat merkittävästi verenpaineeseen. Ei ole pakko olla hermostossa häikkää.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 14, 2016 11:51 

Ne vaikuttavat siihen autonomiseen hermostoon myös. Toki nestetasapainokin vaikuttaa, mutta kyllä sekin taitaa epäsuorasti vaikuttaa autonomiseen hermostoon. :-P

Profile  

PostPosted: Thu Jan 14, 2016 04:03 

Maija, en usko, että määrittelemme hermoston toimintaa samalla tavalla. Tarkoitat sinä hermoston häikällä siis tätä holistista näkemystä?

Holistisen näkemyksen mukaan monet kokemistamme vaivoista, kuten päänsärky ja pahoinvointi tai esimerkiksi erityisherkkyys ovat autonomisen hermostohäiriön ensioireita. Niitä seuraa sitten varsinaisia hermostohäiriöitä, sairauksia ja oireyhtymiä, mikäli asiaan ei puututa. Hoitoina ovat esimerkiksi oikeanlainen ruokavalio, lisäravinteet ja lääkeaineiden välttäminen.

On totta, että kaikki elimistössä vaikuttaa kaikkeen. Esimerkiksi RAA-järjestelmä toimii stimuloimalla sympaattista hermojärjestelmää sekä vaikuttamalla natrium- ja kaliumionien liikkeisiin – ja siten myös vesitasapainoon. Autonominen hermosto on kuitenkin vain yksi osa, joka pitää yllä verenpainetta. Esimerkiksi osassa kohtaa elimistöä toimii ainevälitteinen verenkierron säätely.

Huonosti toimiva kehon osa vaikuttaa toisiin kokonaisuuksiin väistämättä. Yleisesti tunnettuja hermostohäiriöitä voi ilmestyä esimerkiksi diabeetikoilla ja alkoholisteilla. Siinä mielessä ruoka- ja nestevalio sekä autonominen hermosto kulkevat käsikädessä. :mrgreen:

Se ei päde kuitenkaan niiden kohdalla, joiden ruokavalio pohjautuu sokeriin ja vehnäjauhoon eivätkö he silti sairastu verensokeritautiin tai autonomisen hermoston häiriöön. Lisäksi suurimmassa osassa tapauksissa varsinainen häikkä ei ole autonomisessa hermostossa, vaan jossakin joka vaikuttaa jotakin kautta sen toimintaan.

Hermostohäiriöt kuten dysautonomia, epilepsia tai diabetes vs. holistinen näkemys autonomisen hermostohäiriön ensioireista ovat mielestäni vielä kohtuullisen kaukana toisistaan. Epäilen, että pelkkä häikkä voisi vaikuttaa dramaattisesti verenpaineeseen.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 14, 2016 06:35 

Mulla on suhteellisen korkea verenpaine ja aika vähän lääkeyliherkkyyksiä PAITSI monille antibiooteille olen allerginen.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 16, 2016 03:31 

Minulla on herkkyyksiä lääkkeille SEID puhkeamisen jälkeen.

Verenpaine on ollut SEID-ollessa "mietona" korkea, mutta kun SEID kunnolla puhkesi ja vointi romahti, verenpainekin tuppasi romahtelemaan. Nykyään, kun vointi on taas parempi (kiitos vähäisen rasituksen), verenpaine tuppaa taas kohoamaan.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 16, 2016 02:17 

Mmjan, onko sinulla siis ollut niin, että ennen SEIDia sinulla on ollut hyvä lääkkeiden sietokyky ja SEIDiin sairastumisen jälkeen huono? Verenpaineen muutokset SEIDin aikana eivät ole tehneet mitään eroa siihen?

Profile  

PostPosted: Sun Jan 17, 2016 04:24 

Ankufi wrote:
Mmjan, onko sinulla siis ollut niin, että ennen SEIDia sinulla on ollut hyvä lääkkeiden sietokyky ja SEIDiin sairastumisen jälkeen huono?

Kyllä, juuri näin.

Quote:
Verenpaineen muutokset SEIDin aikana eivät ole tehneet mitään eroa siihen?

Luultavasti tekivät, koska kun SEID puhkesi, verenpaine romahteli ja samalla sietokyky lääkkeille huononi selvästi.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]