Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 08:26

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Oireita gluteenittomista tuotteista?
PostPosted: Tue Jun 28, 2016 03:38 

Olen jo pitkään käyttänyt gluteenittomia tuotteita, koska perheessäni on keliaakikko, ja koska minulle itsellenikään ei oikein hyvin sovi vehnä. Nyt olen kuitenkin huomannut, että saan joistain gluteenittomista tuotteista samanlaisia oireita kuin saan usein vehnästä (suun kirvelyä ja huulten turpoamista yms.).

Oireita aiheuttavat tuotteet ovat esim. kaupan ja ravintoloiden gluteeniton pasta ja kaupan valmiit gluteenittomat leivät. Sen sijaan ekokaupasta ostamani luomu-tattaripasta ei aiheuta oireita. Ei myöskään leivonnassa käyttämäni K-kaupan gluteeniton jauhoseos, vaikka se ei ole luomua: siitä itse tekemiäni leipiä voin hyvin syödä.

Onkohan noissa kaupan gluteenittomissa tuotteissa yksinkertaisesti niin paljon kaikkia kemikaaleja ym, että niistä tulee allerginen reaktio?

Onko kenelläkään muulla samaa?

Profile  

Post subject: Re: Oireita gluteenittomista tuotteista?
PostPosted: Tue Jun 28, 2016 10:42 

Tästä aiheesta on paljon syksyllä ilmestyvässä kirjassani Erityinen: tietoa erityisruokavalioista. Tosin suurin osa siitä liittyy siihen, miksi keliaakikot reagoivat joskus ruokiin, joissa ei pitäisi olla gluteenia, silloin kyseessä on ilmeisesti joskus ristireaktio. Esim. keliaakikko voi reagoida johonkin quinoalajikkeisiin. Kuulostaa kuitenkin oudolta, että vehnäallergikko/yliherkkä reagoisi näin, jos esim. ohra ja ruis sinulle sopivat? Vai sopivatko?

Joka tapauksessa gluteenittomissakin tuotteissa voi olla vehnäkontaminaatiota, kunhan se on niin vähäistä etteivät gluteenin raja-arvot ylity.

Onko tuotteissa joihin reagoit joitain selvästi samoja tai eri ainesosia, esim. on maissia tai riisiä eikä ole niissä mihin et reagoi?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jun 29, 2016 11:33 

Koska melkein kaikissa gluteenittomissa on vehnätärkkelystä joka ei vilja-allergiselle sovi.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 30, 2016 08:14 

Kiva kuulla, että aiheesta on sinulta nyt tulossa kirja, Maija!

Saan oireita usein myös ohrasta, kaurasta ja rukiista, vaikka ostaisin luomu-laatua, jossa ei ole käytetty mitään muita viljoja. Maissille ja riisille en ole huomannut oireilevani.

Gluteenitonta ostaessani joudun valitsemaan tuoteen sen mukaan, että siinä ei ole vehnäproteiinia, jota puolisoni ei voi syödä.

Minulla siis ei keliakiaa ole mutta jonkilainen viljayliherkkyys kyllä. Sekin on outoa, että se ns. tulee ja menee. Joskus voin syödä vaikka kokonaisen vehnäkorvapuustin ilman mitään oireita, kun taas toisena päivänä en tahdo sietää edes gluteenitonta viljaa.

Oireena on aina pelkästään suun ja huulten kirvely ja joskus kielen turpoaminen ja suun limakalvon rikkoutuminen. Mahaoireita ei tule koskaan, ei edes viiveellä.

Luin tuon kaupan gluteenittoman pastapaketin sisällön, ihan samat aineet siinä on kuin edellisessäkin pastapaketissa (josta en saanut yliherkkyysoireita).

Olisiko lisäaineiden määrässä eroja, tai tosiaan sitten tuossa gluteenin määrässä tai vehnäkontaminaatiossa? Olen epäillyt myös sitä, että jokin viljan kasvatuksessa käytetty kemikaali voisi aiheuttaa oireita, koska vaikkapa uutta merkkiä oleva tuote saattaa laukaista oireet. Kummalinen juttu kaiken kaikkiaan. Allergiatesteissä en ole koskaan ollut allerginen viljoille. Tuntuu, että olen jotenkin herkistynyt niille, kun olen nyt pari vuotta syönyt lähinnä gluteenitonta, kun en viitsi erikseen tehdä leipiä itselleni ja puolisolle: teen kaiken ruuan ja myös leivonnaiset gluteenittomina ja yleensä luomulaatuisina.

Eli: lieneekö noissa kaupan tuotteissa niin paljon kaikkea moskaa mukana, että kroppa ei enää niitä siedä, kun on tottunut parempaan laatuun?

Hankalaa.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 10:02 

Ohra, kaura ja ruis ovat käytännössä aina täynnä vehnäkontaminaatiota, pois lukien gluteeniton (eli jäämiltä varjeltu) kaura, ja siinäkin voi olla se alle 20 mg/kg. Suurin osa kauramerkeistä ei ole gluteenittomia.

Aidoissa IgE-välitteisissä allergioissa monet tekijät voivat lisätä herkkyyttä, jopa niin että ilman ko. tekijää ei reagoi lainkaan. Herkkyyttä voivat lisätä mm. alkoholin käyttö, aspiriini, liikunta ja kuukautiskierron vaihe. Lääketieteellisessä kirjallisuudessa on kuvattu muutamia tapauksia, että vain kahden ruoan yhdistelmä allergisoi, yksinään niitä voi syödä. Varmaan jollain ihmisellä esim. joku muukin lääke voi lisätä reaktiota k
kuin aspiriini.

Perinteisesti vain IgE-välitteiset, ne tavallisissa Suomen verikokeissakin näkyvät allergiat, on laskettu oikeiksi allergioiksi. Nykyään useat merkittävät allergologijärjestöt hyväksyvät myös muuntyyppiset allergiat. Jos sinulla olisi muunlainen allergia, miksei siihen voisi vaikuttaa samantyyppiset tekijät kuin IgE-välitteiseen. Sinulla on tietysti MCAS, että voihan tämä olla jokin MCAS-juttukin, itse tuntenet sitä aihepiiriä paremmin.

Eli oma veikkaukseni olisi vehnäkontaminaatio ja välillä et reagoi, koska tuo altistava tekijä puuttuu.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 11:38 

Ihan käypä teoria, Maija. Tuossa juuri huomasin, että ainakin viimeisin viljaherkkyysreaktio liittyi kuukautiskiertoon (joka on täysin sekaisin ja ennustamaton, joten en etukäteen tiedä, milloin se aika on tulossa. Se taas on oma juttunsa, johon palaan syksyllä edessä olevien toimenpiteiden jälkeen.)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]