Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 11:09

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Miltä CFS tuntuu?
PostPosted: Fri Jan 13, 2017 09:43 

Joo tuota tulehdusjuttua olen miettinyt koska silloin muutenkin tulehtunut olo ja tuntuisi järkevältä että se vaikuttaisi näin. Kilpirauhaslääkityskin nyt on jota joutuu ehkä vielä säätämään.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 13, 2017 11:08 

Mä oon ajatellu, että tuo masennuksen paheneminen johtuisi kortisolitason heittelemisestä, jota mulla on erityisesti silloin kun olen kunnolla uupunut. Sylkitestissä kortisoli oli iltaisin mittaamattoman pieni. Olen ajatellut, että kortisolin lisäksi myös kortisolin tarve vaihtelisi voimakkaasti aiheuttaen samoja oireita.

Ja sitten on se normaalia suurempi D-vitamiinin tarve joka mulla on. Laskenut mieliala on paljon lievempää kun veressä on vähintään 85 nmol/L. Jos D-vitamiinipitoisuus laskee alle 75 nmol/L tulee monia muitakin ongelmia, mm itsetuhoisia ajatuksia. Tosin, totaalinen lepokin helpottaa masennusta.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 14, 2017 03:49 

Täytyypä lukea tuosta sickness behaviour asiasta. Minulla kortisoli arvo ei ole aamukortisoli mittauksissa juuri heitelleet, sekin kyllä varmasti pahentaa asiaa jos ne on matalat.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 14, 2017 05:39 

Maija wrote:
CFS:ssä on aivojen tulehdustila, jota liikunta pahentaa. Ei siis liene ihme, jos rasitus aiheuttaa (lisää) masennusta.

Minulla tulehduskipulääkkeen ottaminen on monasti helpottanut tokkuraisuuttakin. Vuosikausia esim. aina ennen ruokakauppaan lähtöä piti ottaa Burana, että osasi edes jotain järkevää ostaa sieltä. On monta kertaa tullut käytyä kaupassa ihan zombiena...

Profile  

PostPosted: Sat Jan 14, 2017 06:05 

Voi johtua kortisolistakin. Rasitus lisää sen tarvetta. CFS-potilaalla on erittäin vaikea sanoa kortisolikokeesta, onko arvo riittävä vai ei, kun CFS lisää tarvetta, eikä missään ole pitkäaikaissairaalle omia viitearvoja. Helpoin tapa testata on ottaa pieni murunen Kyypakkauksen tablettia.

D-vitamiinihan vähentää myös tulehdusta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jan 15, 2017 09:36 

Mieheni antoi minulle tehtäväksi todistaa että hänellä ei ole CFS, kahden vuoden jälkeen en ole siihen pystynyt, mutta poissuljettua ei vielä ole jokin muu sairaus, koska häntä on niin vaikea saada tutkimuksiin. Hän olisi mielellään masentunut, koska siitä voi parantua.

Onko täällä kellään tietoa epätyypilliseen masennukseen yhdistetystä "leaden paralysis" ilmiöstä, että mikä mekanismi sen takana on? Kovasta googlettamisesta huolimatta en ole selitystä löytänyt, kuten en myöskään "Sergentin valkoiseen viivaan".

Huomena mieheni on onneksi pakko mennä lääkäriin sairasloman loputtua, koitan saada teston taas mitattua ja vaatia lisätutkimuksia. Itse hän on hermoraunio jännittäesään lääkärikäyntiä.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 25, 2017 09:52 

Sikäli itse en pysty samastumaan, että itselläni ei ole koskaan ollut hirveä olo sinänsä, vaan lähinnä totaalinen uupumus, jonka aikana ei jaksa tehdä mitään. Henkisesti kammattova olo tuli siitä, kun ei tiennyt mikä vaivasi, ja piti jatkuvasti olla pois töistä.

Mutta mitä olen toisten kuvauksia lukenut, niin nuo oireet ovat totista totta. Jos miehesi kykenee tarkemmin analysoimaan, niin varmaan sieltä löytyisi muitakin yksityiskohtia, jotka vahvistavat mistä on kysymys. Pelkästään "hirveä olo" ja "väsymys" eivät sellaisenaan kerro, mistä sairaudesta on kyse.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]