Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 05:42

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jatkuva energian tarve/nälkä
PostPosted: Wed Aug 24, 2016 06:34 

Onko jollakin samanlaista kuin minulla, että kovemman rasitusputken jälkeen on iltapäivästä kohti iltaa koko ajan nälkä ja vaikka kuinka söisi, se ei mene pois? Minulla on tätä erityisesti kun olen kunnolla uupunut. Alkoholi jotenkin puuduttaa tuon näläntunteen pois ja tuntuisi siltä, että jos syö oikein rasva-ja sokeripitoisen ruoan niin nälkä ei tule niin pian ja se ei ole niin kova. Olen koittanut juoda myös vettä syömisen sijaan mutta ei auta.

Tuo jatkuva energiantarve tai näläntunne häviää kun saa esim puolen vuoden epäonnistuneen työkokeilun jäljeen levätä melkein vuoden. Levolla tarkoitan radikaalia makuulla oloa, kunnes puolen vuoden päästä jaksaa jo istua normaalisti.

Kun joutuu pakostakin rasittamaan itseään säännöllisesti, seuraa siitä myös säännöllistä alkoholin kuluttamista. Siitä on vaikeaa päästä eroon, sillä kroppa suorastaan huutaa energiaa eli tässä tapauksessa alkoholia. Pienikin annos tosin riittää. Esim kaksi pientä olutta vie näläntunteen pois ehkä pariksi tunniksi. Alkoholikierteen saa katkaistua vain sillä, että ei uuvuta itseään niin paljoa.

Entä onko teidän pakko saada monipuolista ruokaa viimeistään viiden tunnin päästä edellisestä ateriasta? Minulla on. Jos en saa, verensokerini heittelee ja olo on kiukkuinen, väsynyt ja voimaton. Ajatukset ei meinaa silloin kulkea. Olo mene melko pian pois jos syö normaalin aterian.

Onko kenelläkään tämmöisistä ongelmista kärsivillä antaa neuvoja näiden oireiden helpottamiseksi?

Profile  

Post subject: Re: Jatkuva energian tarve/nälkä
PostPosted: Wed Aug 24, 2016 08:32 

Minulla on ollut jatkuvaa näläntunnetta. Itselläni se johtuu alhaisesta verensokerista, syöminen ei vain auta. Aiemmin söin jopa 8-10 kertaa päivässä, nykyään vähemmän, kun verensokeri on tasaisempi (+ gastropareesi).

Alkoholia en käytä ollenkaan, eivätkä useimmat CFS-potilaat siedä sitä ollenkaan. Tiedän kyllä pari ihmistä, jotka itselääkitsevät alkoholilla. Oletko kokeillut alkoholin sijaan esim. MCT-öljyä?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Aug 24, 2016 08:56 

Silloin kun vielä olin työelämässä, niin minulla oli lähes jatkuva nälkä. Syömisen jälkeen oli vielä nälkä tai se tuli 10-15min päästä. En saavuttanut juuri koskaan kylläisyyden tunnetta. Fyysisen rasituksen jälkeen oli niin nälkä ja niin heikko olo että tärisin. Luulen, että minulla oli nopea verensokerin nousu ja lasku ruokailun jälkeen. Testailin verensokeria nälkätilanteessa, se oli 5,6-7,8 välillä.

Syömisvimma tuli päälle aina iltapäivällä ja kesti keskiyöhön saakka, iltapäivä piti syödä lähes jatkuvasti. Nälkä oli niin kova ettei voinut käydä nukkumaan ennenkuin söi jotain. Aamupala maistui vaihtelevasti, eikä kaurapuuro yksinään pitänyt nälkää, vaan piti ottaa kuituja sen kanssa.

Kun jäin sairaslomalle, niin ongelman mittakaava pieneni ja gastropareesi poisti sen vaivan aikanaan.

Sanoisin, että vältä erityisesti nopeita hiilihydraatteja. Syö kuitu-rasva-proteinipitoista ruokaa ja syö tasaisesti pitkin päivää ettei nälkävimma iske päälle.

Helppo neuvoa, mutta tuolloin oli vaikea syödä oikein. Valtavan energiapulatunteen iskiessä söin surutta makeeta ja join ainakin liian vähän.

MCT-öljy lievensi nälkävaihtelua ja tasoitti suolen toimintaa, se oli ehkä toinen seikka joka vei vimman. Joskus kun kävi kakkosella ja suoli toimi rajusti, niin se laukaisi nälkävimman.

Alkoholi pahensi syömisvimmaa

Profile  

PostPosted: Thu Aug 25, 2016 03:55 

Minulla on taas tämäkin päinvastoin: mitä väsyneempi olen, sitä vähemmän koen nälkää. Uupuneena näläntunne katosi kokonaan ja käytännössä lakkasin syömästä. Elin lähinnä kahvilla.

Tervehdyttyäni näläntunne on jossain määrin palannut mutta edelleen saatan huomaamattani olla koko päivän syömättä; vain pieni päänsärky muistuttaa, että syödäkin pitäisi.

Siinä koen samoin kuin ketjun aloittaja, että kroppa huutaa tietynlaista ruokaa väsyneenä. Minulla parhaiten toimivat hedelmät. Kiireisinä päivinä elän lähes pelkillä hedelmillä ja itse asiassa voin niillä oikein hyvin. Uupuneena kroppani taas ei sulata ns. terveellistä ruoka vaan sille on syytä tarjoilla rasvaa ja sokeria muutama päivä, kunnes tilanne tasoittuu.

Alkoholi lisää minulla näläntunnetta.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 25, 2016 04:02 

Minulla tuntuu olevan eri lailla kuin muilla: väsymys lisää nälkää, mutta fyysinen rasitus vähentää sitä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Aug 26, 2016 10:56 

Minä olen huomannut, että jos menee pari päivää peräkkäin vähäisellä proteiinin saannilla, tulee pohjaton nälkä, johon ei auta minkään ruokamäärän syönti. Olen kuitenkin vuosien myötä oppinut seuraamaan proteiinin saantia niin, ettei näitä nälkäpäiviä enää nykyään juurikaan tule. Syön myös noin kolmen tunnin välein, eli yleensä viidesti päivässä jotain, vaikkei lämmintä ruokaa tulekaan syötyä kuin korkeintaan kerran päivässä. Fyysinen rasitus taas vaikuttaa minulla niin, että esim kävelylenkin jälkeen tulee nimenomaan terveellisen, paljon kasviksia sisältävän ruoan himo. Silloin terveenä oli helppo laihduttaakin näennäisesti vain liikuntaa lisäämällä, kun ruokavalio korjaantui siinä samalla ihan itsestään. Väsyneenä (siis pään väsymyksen ollessa kyseessä) tulee herkemmin syötyä epäterveellisemmin.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 07:58 

Onko proteiinin laadulla väliä vointiisi? Toisin sanoen amonohappokoostumuksella. Riittääkö proteiiniksi vain esim pähkinät vai pitääkö olla lihaa/kalaa/kananmunaa? Minä tarvitsen joka aterialla monipuolista proteiinia. En välttämättä paljoa mutta kuitenkin. Joudun olemaan FODMAP-dietillä ja minua harmittaa tuo jatkuva eläinkunnan tuotteiden syönti proteiinin takia.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 06:14 

En ole testaillut eri proteiinilaatujen vaikutusta, mutta käsittääkseni esim. soijarouheesta tehty pastakastike kyllä ajaa asian. Pääsääntöisesti kuitenkin käytän eläinkunnan tuotteita ja esim noita pähkinöitä ei kyllä tule koskaan syötyä niin paljoa, että ne pelkästään riittäisivät. Jos on sellainen hytinä, että proteiinin saanti olisi ajankohtaista, syön usein ensihätään kananmunaa, joka tuntuu olevan varma nakki tähän ongelmaan.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 08:19 

Mulla proteininlähteenä toimivat sika-nautajauheliha tai -kuutiot, sika, kana, kananmuna, sienet, maitovalmisteet.

Aikoinaan mikään kala tai maitovalmiste, ei edes rahka tai raejuusto, ei riitänyt yksinään takaamaan kylläisyyttä. Kun oli suurin syömisvimma oli varminta ottaa kanamunia ruoaksi. Soijaa käytin lisäkkeenä.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 01, 2016 10:36 

Menee vähän sivu, mutta saattaa ehkä jollain tapaa liittyäkin aiheeseen: minulla oli nuorempana nimittäin usein sellaista, että menkkojen aikaan tuli hyvin voimakas nimenomaan punaisen lihan himo.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]