Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 05:56

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tuntuu kuin kädet palaisivat?
PostPosted: Wed Nov 30, 2016 05:50 

Nyt minulla on pari kertaa ollut todella erikoinen oire... nukkumaan mennessä on alkanut tuntua siltä, kuin kämmeneni palaisivat! Tuntemus on hätkähdyttävän voimakas, ei mitään pientä polttelua ja kesti viimeksi kauan, ainakin puolisen tuntia. Pystyin kuitenkin liikuttamaan sormiani ja käsiäni. Vielä palamistakin osuvammin kipua kuvaisi se tunne, kun on ensin kylmettänyt kätensä pakkasessa ja sitten laittaa kädet lämpimän veden alle.

Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa tällaisesta? Googlesta löytyi vain auringossa palamiseen liittyviä juttuja.

Profile  

Post subject: Re: Tuntuu kuin kädet palaisivat?
PostPosted: Wed Nov 30, 2016 11:26 

Hei, minulla on noita oireita ollut kauan ja joissain vaiheessa ENMG.n perusteella minulla todettiin epätyypillinen neuropatia, ääreisverenkierron häiriö ja aloitettiin kovien kipujen vuoksi Adalat hoito. Asiasta voit lukea mm. Raynaudin oireen/ilmiön/syndrooman nimellä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raynaudin_oire

Raynaudista on oma toppi
http://cfs.gehennom.org/foorumi/viewtopic.php?f=14&t=1127&hilit=raynaud

Oireista... jotka ovat muuntuneet taudin edetessä
- mikäli jalat tai kädet saivat kylmää, sen jälkeen ne olivat kuumottavat, tuntuivat polttavilta; kuumotus oli niin kovaa että tuntui kivulta
- kuumotuksen takia en voinut aikoinaan pitää lainkaan sukkia tai käsineitä
- kuumotuksen riitti laikaisemaan liiallinen pukeutuminen
- oireiden edetessä tuntoaisti on heikentynyt aina vaan, pystyn nykyään olttamaan uunikuumat leivonnaiset käteen, eikä ne polta varoittaen, että kohta palaa kädet
- leikkelen vahingossa käsiini haavoja, sillä kiputuntokin on heikentynyt
- kädet jalat voivat olla minkä väriset tahansa syanoottisesta, lilansinisen kirjavasta - valkoisesta - hehkuvan punasiin tai ovat kylmät kuin kalikat tai hehkuvat lämpöä
- välillä kylmä ottaa niin kovaa, että tuntuu kuin kädet olisivat jäässä ja käsineet eivät pysty lievittämään yhtään kylmää ja kipua -->tärkeämpää on pukeutuminen
- välillä palelu tuntuu olevan vain luissa
-sääriluiden päällä, nilkoissa, jalkaterissä voi olla turvotusta ääreisverenkierron ongelmien vuoksi
- huonon verenkierron takia kivut olivat niin kovat, että aloitettiin lääkitys
- raajojen kuumotuksen takia olen aikoinaan nukkunut siten, että peite on vain keskivartalon päällä - nykyään jalkojen päällä tulee olla peite, mutta ei villasukkia
- verenkierto-ogelma on vaikuttanut siten etten pysty pesee astioita kuumassa vedessä, aiheuttaa kipua ja tuntuu, että kynnetkin lähtee
- samalla tavalla saunassa käyminen oli tuskallista tai pakasteista kiinni ottaminen
- saatat huomata, vaikka se on koomista, että rinnatkin reagoivat verenkierto-ongelmiin; välillä nännit on supussa ja värittömät ja kylmä saattaa ottaa niihin, lisäksi ne voivat olla tavallista kipuherkemmät

Muistelen Maijan joskus kirjoittaneen, että Raynaudii voi liittyä tai toisinpäin kilpirauhasen vajaatoiminta ja anemia. En muyista tuota juttua nyt tarkempaan...

Minulla neuropathia on EDS.n liitännäissairaus

Profile  

PostPosted: Thu Dec 01, 2016 05:00 

Kiitos vastauksesta! Hyvä tietää ettei tämä ole täysin ennenkuulematonta, mietin jo että kuulostanko aivan kajahtaneelta :oops:

En kyllä tiedä sopiiko minun tapaukseni tuohon Raynaudiin, kämmeneni ovat ihan normaalin väriset ja polttelukohtauksen aikanakin ne tuntuivat muuta ihoa vasten normaalilämpöisiltä. Viluinen olen kyllä aina ollut.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 01, 2016 05:30 

Sinullahan oireet voivat olla lievät ja hyvä niin, ettet joudu kokee muuta.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 01, 2016 06:49 

Minä veikkaisin neuropatiaa ennemmin tuossa tapauksessa. Lipoiinihappo voi auttaa, jos vaiva johtuu CFS:stä. B12-puutos pitäisi kuitenkin aina poissulkea.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]