Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Dec 16, 2017 12:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Brain fog?
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 12:00 

CFS-sivustoilla ja foorumeilla törmää usein termiin brain fog, aivosumu. Onko teillä selkeää käsitystä mitä se oikein tarkoittaa? Itselle se ei ole aivan selvä. Meinaako se semmosta "hönttiä" ja hidasta oloa kun uuvuttaa ja on jotenkin pihalla kaikesta eikä jaksa keskittyä mihinkään? Vai liittyykö siihen myös masennusta/ahdistusta?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 12:44 

Kyllä minä ainakin ahdistun juuri siksi kun en pysty keskittymään ja on höntti ja tyhmä ja hidas olo... :(

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 08:22 

En tiedä, mitä se oikeasti tarkoittaa, mutta ainakin minulla on välillä sellainen olo kuin eläisin sumun keskellä. On vaikea keskittyä asioihin, ei meinaa muistaa mitään, yksinkertaisimpiakaan asioita. (Yksi suurimmista peloistani tällä hetkellä on, että unohdan ottaa e-pillerini liian monena päivänä peräkkäin ja tulen raskaaksi. Minun ja mieheni tämänhetkisessä tilanteessa raskaus olisi aika paha juttu, mutta aborttia en ikimaailmassa pystyisi tekemään. Tämä vähän off topic, mutta suotakoon anteeksi...) Ajantajukin tuntuu välillä katoavan, ja noin yleisesti olen pihalla kaikesta. Autolla ajaminen hirvittää, koska tuntuu, etten pysty reagoimaan asioihin tarpeeksi nopeasti.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 08:26 

Minusta brainfog on hyvä sana ja käytän sitä tarvittaessa myös puhuessani suomea. Brainfogia on olemassa monenlaista, esimerkiksi joskus itselläni on hyvin sumuinen ja sekava olo, mutta asioiden tekeminen kuitenkin onnistuu kun oikein yrittää. Toisinaan taas olo on ihan normaali, mutta keskittyminen ei silti onnistu, kaikki unohtuu ja kömpelöys vaivaa. Olen mm. nykyään aika usein unohtanut hellan levyn päälle, mitä aikaisemmin en tehnyt koskaan. Brainfogiin ei käsittääkseni liity masennusta tai ahdistusta - tai usein tietenkin liittyy, mutta ne eivät ole osa brainfogin konseptia.

Nyt on pitkästä aikaa suhteellisen "selkeä" olo, edellisestä kerrasta olikin vasta kolme viikkoa... Onneksi on kuitenkin gingko, ilman sitä olisin varmaan täysin dementoitunut.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 10:56 

Tänään oli sellaine brainfog-päivä.....

Tein ruoka(en des ollut varma mitä tein) kuulin lasten ja vaimon puhuvan minulle mutta en ymmärtänyt mitä he minulle puhuivat....meni toisesta korvasta sisään ja yoisesta ulos. Ruoka ei pysynyt paistinpannulla vaan oli pitkin pöytiä kun ei koordinaatio pelannut....jne kohtaus kesti n. 4-6h ja se meni ohi.
Tällä hetkellä koen sellaista 1-10 asteikolla n. 7 väsymystilaa eli pystyn vielä suoriutuun normaalista tehtävistä kunhan lepään ja otan päiväunia ainakun on mahdollista. suuntaus on pahenemaan päin eli huomenna 8, ylihuomenn a9 eli sängyssä makaamista, nukun 20h vuorokaudessa 4 h oon pahassa brain fog:ssa...... Jos tämä ei tuhoo perheelämää niin mikä sitten!!! Selittäkää joku vaimolleni että en mahda asialle mitään ja ihan oikeesti joku voi olla niin väsynyt välillä et ei pääse sängystä yläös!!!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 26, 2006 12:55 

Heips,

Mun mielestä tämä ”brainfog” on yksi pahimmista sairauteni osa-alueista. Miten voin saada lääkärin käsittämään tilanteeni, jollen saa edes ajatuksiani perille hänelle? Niin, että mitä oireet olivatkaan, hmmm..

En ole nykyään niin varma sosiaalisissa tilanteissa, töksäytän vain jonkun sinnepäin olevan vastauksen ja yleensä minusta saa varmasti hämmentyneen, lähes töykeän kuvan. Joudun keskittymään mielettömästi vain pitääkseni yllä simppeliä keskustelua ja välillä en edes ymmärrä mistä puhutaan tai unohdan sanoja.

Välillä jaksan kyllä fyysisesti tehdä asioita, mutta ajatus ei seuraa perässä. Joten se toimiminen on sitten aika hidasta.. Ennen sairastumista tuntui, että ajatus leikkasi kirkkaasti vaikka monta haastetta olisikin ollut kerralla! Nyt on olo kuin vanhuksella toisinaan! Help.
Mutta nyt olen menossa neurologille tutkimuksiin, en kyllä tiedä miten voisivat auttaa (koska musta alkaa tuntua, että lääkärit yrittävät auttaa vain itseään), mutta saa nähdä. Aion myös kokeilla tuota ginkgoa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 29, 2008 07:53 

..........

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:56, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 10:21 

Voi itku, että kuulostaa tutulta noi teidän erilaiset oireenne... Mulla on tosi paljon nuiden sanojen, vastauksien ja lauseiden kanssa ongelmia. Eilen viimeksi, kun luin tytöilleni iltasatua, siis helppoa, isoa tekstiä, muutamat lauseet tulivat ulos ihan sammakoina..."ksdjdfijsandkvndakfj" eikä mitään muuta. Vaikka näen ja sisäistän mitä olen lukemassa, ulosanti on ihan toista. Yksi päivä selitin miehelleni jotain mikä koski kylpyhuonetta ja melkeimpä tippa linssissä sitten selitin siitä huoneesta missä käydään suihkussa.. Näitä on meinaan aika usein..

Kysympä tässä samalla, kun en jaksa kaikkia aiheita lukea, että onko teillä muilla viluisilla varpaat jatkuvasti kohmeessa? Jos on, niin millä saatte ne lämpimiksi ja kivuttomiksi? Mun jalat on varmaan ikiroudassa, kun niihin ei auta edes mummon kutomat villasukat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 07:53 

Nuo oireet sopivat ihan hyvin myös kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Ai niin, Henna taisi mainita kilpparioireet. Oletkohan alilääkitty?

Onko satupienellä kilpirauhaslääkitys?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 08:15 

En tiedä olenko alilääkitty vai en, tällä hetkellä tyroksiinia menee 1,5/pvä. En ole kyllä huomannut juurikaan eroja minkään annostuksen kanssa, vaikka olen syönyt kahtakin tabua. Ensimmäisen puolen vuoden aikana tyroksiinin aloituksesta hävisivät ainoastaan raajojen yöongelmat, muut sitten ovatkin jääneet pysyviksi :?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 10:47 

...........

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 03:57, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 11:19 

Henna: Oletko kokeillut magnesiumia? Se voi auttaa ns. Raynaud-oireeseen, joten se voisi auttaa tuohonkin, oli Raynaudia tai ei. Sopiva annos lienee 200-400 mg jotain hyvin imeytyvää magnesiumia kuten Magnesan. Jos ei tepsi, niin eipä ole ainakaan paljoa menetetty.

Kilpirauhasongelmien lisäksi palelu liittyy usein CFS:ssä kuumeeseen ja huonoon verenkiertoon. Jälkimmäiseen on onneksi monia lääkkeitä. Magnesiumin lisäksi myös esim. kalsiumsalpaajista ja pentoksifylliinistä (reseptivapaa lääke) voi olla apua.

EDIT: Sinänsä jännä, miten osa meistä palelee ja osa on aina kuumissaan. Esim. eräs CFS:ää sairastava ystävä nukkuu ikkunat auki (käsittääkseni talvellakin) ja joutuu usein käyttämään jääpusseja päästäkseen uneen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 08:10 

Juu, kyllä oon magnesiumia useammankin kerran kokeillut, mutta jo pienetkin määrät aiheuttavat valtaisia vatsavaivoja.

Eilen illalla maatessani sängynpohjalla varpaat kohmeesta kippurassa ja käsien puutumisesta kärsien, päätin jättää määräaikaisen työni jahka työsopimus huhtikuun lopussa päättyy ja etsiä itselleni apua, vaikka sitten kiven alta. Ei jaksa enää suorittaa, kroppa laittaa rooleille stoppia.

:(

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 07, 2008 02:11 

Käsittääkseni elohopea voi saada aikaan kuvattuja brain fogin oireita. Kuinkahan monella CFS:ää sairastavalla on amalgaamipaikat hampaissaan? Amalgaamipaikoista liukeneva elohopea ei ole suuri ongelma, mutta niistä höyrystyvä elohopea on, koska höyrystä 80% imeytyy suoraan verenkiertoon ja sitä kautta aivoihin ja muualle elimistöön. Ja vaikka itsellä ei olisikaan amalgaamipaikkoja, niin samassa sängyssä nukkuvalla kumppanilla saattaa olla ja tällöin hengitetään samoja elohopeahöyryjä yhdessä, varsinkin jos ilmanvaihto ei ole tarpeeksi tehokasta. Amalgaamipaikoista höyrystyy jatkuvasti elohopeaa, eniten silloin, kun ne altistuvat mekaaniselle stimulaatiolle, kuten hampaiden harjaukselle, pureskelulle yms. tai niiden altistuessa esim. kuumalle juomalle. Elohopean sieto on hyvin yksilöllistä jo siksi, että elohopeaa elimistöstä pois kuljettavien proteiinien kuljetuskyky vaihtelee suuresti geeneistä riippuen. Tällöin sama altistus voi saada aikaan oireita toisella, mutta toisella ei

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 06:40 

Mitäs olette kokeilleet lääkityksenä / lievityksenä tähän brainfogiin?
"satupieni" mainitsee oireita joista minä allekirjoitan omikseni seuraavat (nämä ovat hallitsevia häiritsijöitä arjessani, toisin sanoen hakkaavat eniten hajalle, ovat veemäisimpiä zikidipikipauksejaah):

-huimausta
-katsetta on vaikea kohdistaa
-lukeminen hankalaa, välillä en tekstiä ehdi tv:stä lukea
-outo humalatilan kaltainen olotila
-tokkurainen/väsynyt olo
-täydellinen keskittymiskyvyn puute
-tuntuu että koko pää toimisi normaalia hitaammin, eikä uusia asioita kykene oppimaan
-välillä ylikierroksilla oleva olo, vaikka onkin ihan yliväsynyt, (vaikea kuvata)

Viimeksi mainittu on yleinen silloin kun on enemmän liikkeessä, esimerkiksi pitkään venynyt ilta (touhuilua 8-9 välillä / 9 jälkeen) tarkoittaa kauheaa yötä = pyörimistä ilman unta ja tällöin tuntuu että pää pingottuu eikä voi rauhoittua.

Olisi nyt mukavaa saada tietoa esim. luontaistuotteista / muusta reseptivapaasta mitä voisin "brainfog" oireisiini koettaa. Vaikka minun CFS on vielä tutkinta- asteella, luulen että saan näin kokeilemalla ja tutkimalla vahvistettua oman diagnoosin, niin ja toivottavasti sitä lievitystä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]