Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 03:30

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Ärtynyt virtsarakko
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 10:13 

Tai en nyt tiedä ihan tarkalleen mistä on kyse, mutta nyt on jäänyt päälle virtsarakon ärsytys. Pitää juosta pissalla ja tuskainen olo. Kaksi viimeistä näytettä olivat puhtaat. Tää tekee onnettomaksi. Luulin, että mun elämä oli jo vaikeaa! Että jos on kokemusta..?

Profile  

Post subject: Re: Ärtynyt virtsarakko
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 02:05 

En tiedä sinun sukupuolta ja ikää, mutta voihan se
nuoremmillakin olla kyse limakalvo-ongelmista eikä vain
ikääntyneemmillä naisilla. Minulla alkoivat ongelmat +20-v,
mutta tunnistettiin vasta n. 20 vuotta myöhemmin.

Mikäli takana olisi limakalvo-ongelmat, kuten minulla on, niin
kokeile käyttää Vagiferm-tabletteja. Saa käsikauppavalmisteena.
Käytä aluksi joka toinen päivä ainakin viikon ajan ja sitten
1-2x/vkko.
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1528&d=3131459&i=NOVO+NORDISK_VAGIFEM_VAGIFEM+em%C3%A4tinpuikko%2C+tabletti+10+mikrog+(itsehoito)

Minä sain käydä vähän väliä wc.ssä ja oli kaikenlaisia ongelmia.
Tutkimusten mukaan oli interstitielli kystiitti.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00727

Tuolloin oli muusta syystä jo vagifem käytössä ja huomasin, että
lääke helpottaa vaivaa, joten aloin käyttää sitä sitten joka
toinen päivä; oli silloin reseptilääke ja 2x vahvempi.
Kymmenisen vuotta käytin säännöllisesti, nyt käytän silloin kun
siltä tuntuu ja muistan. Lisäksi käytän physigel creme-voidetta
kosteuttajana, ei sisällä OH+-alkoholiryhmää.

Mikäli käy "liian usein" wc.ssä, niin ajan mittaan rakko voi
kutistua ja äärimmäisessä tapauksessa joudutaan tekee
venytyshoitoja.
https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Krooninen%20virtsarakon%20sein%C3%A4m%C3%A4n%20tulehdus%20eli%20interstitiaalinen%20kystiitti%20(IC).pdf

Nykyään liitän tämän vaivan autonomisen hermoston
toimintaongelmaryhmään kuuluvaksi jutuksi, kuten niin
monen muunkin jutun, mutta eihän se hoitoa muuta.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 11, 2017 04:51 

Olen 37-v. nainen. Luen paremmin myöhemmin. Yritän nukkua vaikka kipeä olo onkin.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 11, 2017 04:05 

En oikein hahmottanut mitä tarkalleen tarkoitit ärsytyksellä, mutta tuli mieleen oma kokemus parin vuoden takaa. Minulla oli silloin vaihe, jolloin SI-nivelet muljahtelivat jatkuvasti pois paikoiltaan ja se vuorostaan aiheutti selkävaivoja, kun seurauksena selässä jotain meni paikoiltaan. Joku päivä, kun olo oli parempi, kokeilin lankuttaa, sillä fysioterapeutti oli käskenyt treenata myös vatsalihaksia, jotta koko keskivartalo vahvistuisi ja lihakset osaltaan pitäisivät niveliä paikoillaan tms. Kuinka ollakaan, sen lankutuksen jälkeen alkoi saman tien virtsanpidätyskyvyttömyyden tunne. Tuntui koko ajan, että ihan justiinsa karkaa, jossei pääse vessaan. Kaikki aiheeseen liittyvät lihakset supistelivat ja olivat jatkuvassa jännityksessä päiväkausia sen jälkeen. Kerkesin jo varuiksi käydä vti-testeissäkin, kun aloin jo epäillä tulehdusta, kun virtsankarkailutunne vain jatkui ja jatkui. Tunnetta kesti kaikkiaan muistaakseni viitisen päivää mutta pikkuhiljaa se sitten onneksi helpotti.

En silloin heti päässyt fysioterapeutille, mutta hän vahvisti myöhemmin arveluni, että se oli todennäköisesti ollut jotain selkäperäistä. Pitkän lankutuksen lopussa olin ilmeisesti pudottautunut asennosta alas jotenkin hallitsemattomasti (= löysännyt vatsalihakset liian aikaisin), mistä sitten seurasi mahdollisesti SI--nivelen muljahdus ja sen seurauksena syntyi tuo lihasjännitys, joka jäi päälle. Ilmeisesti siinä syntyi jokin hermopinne tms? En muista selitystä enää tarkkaan, mutta pääsyyllisenä oli joka tapauksessa heikot keskivartalolihakset yhdistettynä jo muutenkin herkässä ja epävakaassa tilassa olleeseen selkään. Virtsatievaivoja voi siis tulla selkäongelmienkin seurauksena.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 11, 2017 04:21 

Olet oikeassa. Minullakin on ollut ongelmia selässä, SI-nivel on laitettu paikalleen ja yhdessä välilevyssä on prolapsi. Tuo hoito ei auttanut mitenkään ongelmiin.

Minulla ongelmat ovat ns. jatkuva pakkohätä, virtsarakon kipu ym. ongelmat

Profile  

PostPosted: Thu Jan 12, 2017 05:24 

Minulla on kaikki limakalvot enemmän tai vähemmän ärtyneitä. Olen mies. Luulin alussa, että minulla olisi virtsatietulehdus mutta virtsaputken sivelynäytteen ja virtsakokeen mukaan ei ole mitään tulehduksia tai sairauksia. Silloin kun ärtyneisyys on pahimmillaan, virtsarakko sattuu. Pissahätä tuntuu kipuna ja joskus virtsarakon alueella tuntuu kivulias kramppi kun yrittää tiristää viimeisiä tippoja pois virtsarakosta.

Myös silmät tulevat herkästi ärtymyksestä punaisiksi, mitä hoidetaan miedoilla kortisonitipoilla ja kosteuttavilla silmätipoilla. Luulin ensin, että kyseessä olisi erilliset tulehdukset mutta nyt olen varma, että kyse on KVOn oireista. Suolisto tulehtuu jos syön vääriä ruokia ja kieleen tulee punajäkälän näköisiä muutoksia.

Ainakin ärsytys pienenee kun käytän D-vitamiinia kunnon annostuksella mutta uupumus taas pahentaa oireita.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 13, 2017 06:51 

Miralla on hyvä pointti, että selän triggerpisteet voivat aiheuttaa virtsaamisoireita. Yleensä ei kuitenkaan esim. kipua, vaan enemmän "toiminnallisuutta", esim. karkailua, tihentynyttä virtsaamistarvetta, kaikki virtsa ei tule ulos jne.

Jos ongelma tuntuu olevan enemmän alapäässä kuin virtsarakossa, niin tuo paikallinen estrogeenihoito on usein naisille hyvä.

Interstitielli kystiitti on krooninen virtsarakon sairaus, joka voi tuntua virtsatietulehdukselta, mutta bakteereita siihen ei liity. Se on yleinen CFS:n kanssa. Sen syyksi epäillään syöttösolujen eli allergiaan liittyvien valkosolujen liiallista aktivoitumista. Voi siis kokeilla, auttaisiko kuuri reseptivapaata antihistamiinia yhdessä ranitidiinin tai famotidiinin (joka salpaa erityyppistä histamiinireseptoria) kanssa. Näitä voi ottaa useammankin kerran päivässä, syöttösoluongelmiin käytetään yleensä reiluja annoksia. Myös aloe vera voi auttaa.

Monella tietyt ruoat ärsyttävät virtsarakkoa. Lainaan tähän uusimmasta kirjastani, kappaleesta joka käsittelee happamia ruokia, koska joillain kaikki hapan ärsyttää:

"Interstitiellissä kystiitissä pahimmat virtsarakon ärsyttäjät ovat tyypillisesti kahvi, sitruunahappo ja karpalo. Osalla myös hiiva, soija, jotkut pähkinät, monet yrttiteet, suklaa, inkivääri, fermentoidut ruoat, prosessoidut lihat ja jotkut lisäaineet (keinomakeutusaineet, natriumglutamaatti, sulfiitit, BHA ja BHT) pahentavat rakon kipua, vaikka eivät happamia olisikaan. Lääketieteellisessä kirjallisuudessa on kuvattu yksittäisiä tapauksia, joissa ruoka-allergiat, mm. äyriäiset ja tattari, ovat pahentaneet interstitielliä kystiittiä."

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jan 15, 2017 04:27 

Komppaan Maijaa syöttösoluasiassa: ärtynyt virtsarakko on syöttösolutaudissa melko yleinen vaiva. Syöttösolutautiin perehtynyt lääkäri Lawrence B. Afrin puhuu uudessa MCAS-kirjassaan tautiin liittyvästä "steriilistä tulehduksesta", jossa potilaalla on tyypilliset virtsatietulehduksen oireet mutta mitään tulehduksen aiheuttajaa ei viljelyssä kyetä löytämään.

Itse kärsin tästä vaivasta vähän väliä ennen syöttösolulääkityksen aloittamista. Vaiva on nyttemmin kadonnut.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 17, 2017 10:48 

Mitäköhän mun pitäis hakea sitten apteekista? Olis kyllä kiva kokeilla noita Maija joita suosittelet. Voisko se allergialääke yksin auttaa? En tiedä näistä mitään! :D Mutta olen ollut viikon verran ilman kahvia! :D Niin iloinen siitä! En olekaan kirjoittanut pitkään aikaan. Mitä sullekin Maija kuuluu? :)

Profile  

PostPosted: Wed Jan 18, 2017 12:02 

Entä tämä kversetiini (quercetin complex)? Pitää tutustua lisää! :)

Profile  

PostPosted: Wed Jan 18, 2017 12:21 

Vaikka setiritsiiniä. Se voi pelkästäänkin auttaa, mutta ranitidiini voi tehostaa sen vaikutusta. Voi mennä pari viikkoa, että huomaa apua, mutta joskus se auttaa paljon nopeamminkin. Kversetiini on myös hyvä syöttösolujen kannalta, mutta en ole varma mitkä olisivat parhaita nimenomaan virtsarakon syöttösoluongelmiin. Aloe vera taas rauhoittaa paikallisesti.

Kiva että sinua näkee taas, saa kirjoitella enemmänkin. :-> Minulle kuuluu tosi huonoa, kaikki menee pieleen ja kunto on taas vaihteeksi romahtanut. Saan tosi heikosti tehtyä mitään.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 08:01 

Minä tilasin nyt tollaisen quercetin complexin. Jos haen sitä setiritsiiniä lauantaina. Uskaltaako näitä käyttää yhdessä? Ikävää, että sinulle kuuluu huonoa! Oli tosi kiva silloin, kun joskus nähtiin Turussa! :) Voisi taas alkaa vertaistukitapaamiset, jos turkulaisia kiinnostaa! Yritän nyt vähän kaikkea tähän vaivaan ja ahdistaa kovasti! Mutta kahvinlopetusta suositan kaikille! :) Ehkä olen viimeinen cfs:ää sairastava, joka joi niin paljon kahvia! :D

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 08:02 

Sinun kuulumisia voi varmaan seurata vaikka twitterissä? :) Mutta juu yritän vaikka kirjoitella enemmän! :)

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 09:48 

Voi käyttää yhdessä.

Oli tosiaan kiva nähdä silloin Turussa, harmi etten varmaan ole pitkään aikaan menossa sinne uudestaan. Suomeen meno ylipäänsä hirvittää huonon kunnon takia. Mutta toivottavasti saisitte miittejä taas pystyyn.

Twitterissä tuntuu, että ulkomaiset CFS-potilaat kyllä hyvin monet juovat kahvia. Täälläkin pari vannoo sen nimiin verenpaineen nostajana. Toisaalta kofeiini voi lisätä elimistön tulehdusreaktiota, eikä se piristeenä toimi pitkäaikaiskäytössä.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 20, 2017 05:04 

Minä vaan ajattelin, että ei se kahvi ole hyväksi ehkä rakolle ja loppujen lopuksi muullekaan? Join aika paljon ja unirytmi on ehkä menossa normaalimpaan päin ilman sitä. Mutta vähän kaipailen kyllä kuumaa juomaani! :) Pitääpi kirjoitella sinulle paremmin. Ikävää tietty, että olet huonossa kunnossa. Miten sinä siellä pärjäilet?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]