Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Maailma näyttää oudolta
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 08:44 

Tämä on varmaan outo kysymys, mutta näettekö CFS potilaat maailman "normaalina", vai vääristyykö kuva mielestänne aivoissa/silmissänne sairauden vuoksi epänormaaliksi?

Sairas mieheni havainnollistaa näkymänsä niin, että on kuin hän katselisi maailmaa kymmenen tuorekelmukerroksen läpi, tai jos muistatte wanhan Windows Safety Moden pelkistetyn grafiikan KOKO AJAN jo toista vuotta.

Olen koittanut hakea vastaavaa oiretta pitkään, mutta ainoa mikä kuulostaa samalta on psyykkisistä syistä johtuva derealisaatio. Onko teillä kokemusta tai tietoa tämän tyyppisestä aivoperäisestä "näköhäiriöstä"? Kilpirauhanen ja aivojen magneetti normaalit, B12 hyvä, mahdolisesti on uniapnea.

Profile  

Post subject: Re: Maailma näyttää oudolta
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 10:10 

Minulla on kahdenlaista näköhäiriötä. Toinen on tarkennushäiriö esim tietokoneen näyttöä lukiessa ja toinen taas on sellainen, että ympäristö näyttää siltä kuin kävelisi sakean sumun keskellä. Pahimmillaan on pitänyt käydä rappukäytävässä nuuskimassa palaako jossain, kun eteinen näytti olevan ihan sakeanaan savua.

Tarkennusongelma on yleensä ensimmäinen merkki, että tokkurainen olo ja kuume on nousemassa. Sumu taas liittyy ehkä sellaisiin pitempikestoisiin pahemman väsymyksen / rasituksen jaksoihin. Ei siis ole suoraan jotain tiettyä rasitusta seuraavaa, vaan sitä on saattanut olla jo heti aamustakin tai vapaapäivinä. Nyt LDNää käyttäessä sumua ei ole ollut enää kertaakaan ja tarkennushäiriötä hyvin harvoin ja silloinkin aika lievänä aiempaan verrattuna.

Ennen LDNn aloittamista tuli kerran myös sellainen näköhäiriö, jossa ympärillä olevien puiden rungot näyttivät menevän tuulen voimasta mutkille (oikeasti ei tuullut juuri lainkaan). Olin silloin kävelyllä ja luulen, että pyörtyminen oli aika lähellä.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 12, 2017 11:31 

Tunnistan myös tuon kelmu-maailman. Olen kuvaillut sitä samoilla sanoilla, mutta en ole ihan varma, kuvaako se ihan oikein. Viimeaikoina ollut sitä paljon, en tiedä miksi. Sitä voisi kuvailla myös siten, että värit on korostunut oudosti ja mikään ei näytä tarkalta, ihan kuin maailma ei seisoisi vakaasti paikallaan.

Muunlaisiakin näköhäiriöitä löytyy. Myös tuo sumu ja hämäryys sekä epätarkkuus.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 13, 2017 12:02 

En ole kuullut kelmumaailmasta, mutta tästä ilmaiseksi ladattavasta loistavasta tiedekirjasta löytyy artikkeli, jossa kuvataan monenlaisia näköhäiriöitä CFS:ssä, hyvinkin eksoottisia: http://www.nightingale.ca/index.php?target=bookoffer

Olen käsittänyt, että derealisaatiossa olisi kyse enemmänkin tunteesta ("maailma on kaukainen") kuin näköaistimuksesta.

Omiin näköhäiriöihini kuuluu lähinnä yleinen sumuisuus (likaisia silmälaseja muistuttava) ja yksiväristen väripintojen näkeminen hivenen epätasaisina. Lisähappi on kyllä lähes poistanut nämä. LDN ei auttanut näköhäiriöihin minulla ollenkaan.

Jos olen kuivunut, näkökentän keskiosan näkö jotenkin sumenee, minkä huomaa parhaiten jos yrittää katsoa itseään silmiin peilissä. Muuten sitä ei välttämättä edes huomaa. Joskus on myös sellaista, että toistuva kuviot, esim. katukiveys, näkökentän reinillä tuntuvat tosi häiritseviltä, melkein optisten harhojen tyyliin. Tämä on ilmeisesti yleistä ja joillain voi olla niin paha, että on vaikea kävellä portaita kun eivät hahmota, montako porrasta on jäljellä.

Ylipäätään ihmisen neurologiset näköhäiriöt ovat mielestäni kiinnostavia. Ihmisen näkö ei ole kamera, vaan aivojen on mm. erikseen liikettä tunnistavia ja jopa eriasteista vinoutta (siis viivan kulma) tunnistavia osia. Niinpä lähes mikä tahansa "mahdottoman kuuloinen" näköhäiriö on mahdollinen, Oliver Sacksin joissain kirjoissa kuvataan näitä hyvin. Moni migreenipotilaskin näkee migreeniauroissaan hyvin outoja, esim. tuttuni näkee ihmisiä ilman päitä. Myös mittakaava voi migreenissä heittää hyvinkin oudosti.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jan 13, 2017 03:35 

Maija wrote:
Olen käsittänyt, että derealisaatiossa olisi kyse enemmänkin tunteesta ("maailma on kaukainen") kuin näköaistimuksesta.

Tuohon puun varsien mutkalle huojumiseen liittyi minulla ilmeisesti ainakin jossain määrin tämä tunne. Ihan kuin olisin katsellut jotain kauhuelokuvaa tavallaan ulkopuolisena tilanteesta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]