Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 05:56

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: silmäluomen reunan krooninen tulehdus
PostPosted: Fri Mar 03, 2017 10:05 

Nyt saan vain syyttää itseäni, kun en ole riittävän usein käyttänyt silmätippoja. Tulehdus on ollut jo hyvän aikaa päällä, pitäis vain mennä lääkäriin, kotikonstit eivät auta.

Niin kauan kun söin flucanatsolia, ei ollut ongelmia. Kuukauden päästä kuulen että onko pakko alkaa taas syödä. Myöa seborroin dermatiitti on pahentunut tässä samaan aikaan. Voi pihkura.

Kannattaa huomioida tulehdusriski. Ja ettei vaivaa ehklä tunnisteta oikein.

http://www.optokari.fi/optokari_sll.pdf

Taisteleeko teistä kukaan tän kanssa.

Profile  

Post subject: Re: silmäluomen reunan krooninen tulehdus
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 12:22 

Miesystävälläni on luomissa vikaa usein. Hankaa niitä ja ne ovat todella kuivat, punaiset
ja jonkinverran turvonneet.

Olisi hyvä saada vinkkejä voiteesta. Jotain ollaan kokeiltu. Avenen jotain ja kortisonia.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 04, 2017 02:57 

Omaa kokemusta moisesta vaivasta ei ole, mutta neem on tosi hyvää kaikenlaisiin ihottumiin ja tappaa sieniä, jossain määrin myös bakteereja.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Mar 04, 2017 10:48 

Maija kertoma voide on varmaan ihan ok iholle.

Silmiin voi laittaa VitA-POS voidetta yöksi, sillä se ei sisällä alkoholin OH+ ryhmää eli voi turvallisemmin käyttää jatkuvasti. Voide pehmittää hyvin karstaa. Kun luomenreunat on tulehtuneet ja karstottuneet, niin tulisi käydä lääkärissä (sanoo hän joka ei ole vielä mennyt lääkäriin). Silmät tulisi tutkia jo senkin takia, että onko kuivasilmäisyyttä, onko kanavat tai rauhaset tukossa jne.

Silmatipoista ainakaan Celluvisc ei sisällä alkoholia, kannattaa pyytää resepti, vaikka sitä saa ilmankin. Lääkäri sanoo tietysti, että on niin vähän alkoholia säilöntäaineena ettei sillä ole merkitystä. Minulle tuli alkoholista ongelmia yli 10 vuoden käytön jälkeen ja vain yhdessä silmätipassa oli maininta ettei sovellu pitkäaikaiseen käyttöön, mutta en muista nimee.

LISÄYS: minulla ongelma ilmenee siten, että silmien sisäkulmaan alkoi kertyä kovaa karstaa ja kun puhdisti pois niin alta tuli kipeä, haavainen, tulehtunut ja turvonnut luomien reuna. Tätä edelsi se, että meiboomat tukkeutivat, rasvarauhaset turpeutuivat.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 05, 2017 12:29 

Taistelen silmätulehdusten kanssa mutta tilanne on helpottanut kun olen ruvennut seuraamaan mastosytoosikirjoitusten juttuja; minulla kun on mitä ilmeisemmin syöttösoluongelmia. Minulla ei ole silmäluomitulehduksia. Silmälääkäri määräsi minulle viime vuoden heinäkuussa keskivaikeaan kuivasilmaisyyden hoitoon tarkoitetun silmätipan nimeltään Thealoz duo. Se on hyvä tippa. Sitä kun laitan jopa tunnin-kahden välein, niin mulla pysyy tulehdukset poissa. Nämä tipat eivät ärsytä silmiäni, toisin kuin monet muut.

Aiemmin oli hankalampi tilanne. Join nimittäin parin-kolmen viikon välein alkoholia ja sen seurauksena silmät tulehtuivat parin-kolmen viikon välein. En ollut tajunnut tuota alkoholin ja tulehdusten välistä yhteyttä mutta kun luin, että mastosytoosissa syöttösolut voivat kerääntyä mm silmäluomiin ja että alkoholi aiheuttaa histamiinin ylituotantoa syöttösoluissa, niin hoksasin kokeilla jättää alkoholin kokonaan pois. Silloin kun tulehduskierre oli pahimmillaan lääkäri kirjoitti reseptin kortisonitipasta nimeltä FML Liquifilm. Sitä käytin noin 3-6 päivän kuurin ja alkava tulehdus hävisi aina sen kanssa. Tämä tuote on tarkoitettu vaikean kuivasilmäisyyden hoitoon jopa jatkuvana kuurina.

Mutta tuo alkoholin poisjättö oli parasta, mitä olen tehnyt vuosiin. Se vähensi monia muitakin oireita. Tänä vuonna en ole tarvinnut kortisonisilmätippoja kuin kerran. Ja tuntuu siltä, että mitä enemmän aikaa on kulunut alkoholin pois jättämisestä, sitä paremmin silmät voivat. Nykyään unohdan välillä laittaa Thealoz duo-tippoja niin, että laitan niitä jopa vain 3-4 krt pvässä mutta silti ei silmät punoita.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 05, 2017 12:43 

Minä olen ajatellut, että minulle on jonkin vasta-ainepuutos (EDS). Alkoholilla ei ole mitään osuutta oireisiini

Onko Thealoz duo kela-korvaukseen oikeuttava lääke. Aion kokeilla sitä.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 05, 2017 02:40 

Ei saa kelan korvausta. Minulla sama tippa käytössä.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 06, 2017 09:09 

Joo, ei saa kelakorvausta. Saa ilman reseptiä apteekista ja ainakin täällä meillä päin Instrumentariumista. Hinta vaihtelee 13 ja 15 euron välillä per putelli.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]